Toch nog wat ophef en wel door Max Verstappen en zijn engineer Gianpiero Lambiase, die tijdens de race van gisteren lekker zaten te kibbelen.
Tsja, als Max Verstappen de overwinningen zo gemakkelijk binnen hengelt dan moeten we de controversie wel ergens anders vandaan halen. En dit keer staan de (online) kranten vol met de ‘show’ die Max en zijn engineer gister gaven. De twee zaten weer vanouds te discussiëren over de boordradio.
Max en zijn engineer zorgen voor de broodnodige ophef
Het is niet nieuw. De twee mannen kennen elkaar al heel lang en beiden zijn nogal behoorlijk direct. Dit leverde al vermakelijke gesprekken op in het verleden, maar gisteren bij de Grand Prix in België was het weer raak. Vrijdag hadden de twee tijdens de kwalificatie al een pittige discussie, gisteren deden ze hier nog een schepje bovenop.
De vraag is of we de gesprekken altijd serieus moeten nemen en het antwoord is nee. Dat zegt Max zelf ook: ‘een beetje 50/50’ (serieus of grappend). Gisteren maakte de Nederlander duidelijk een grap. Hij vroeg namelijk om een derde pitstop om de snelste rondetijd aan de scherpen, zodat de monteurs van het team van Red Bull een extra pitstoptraining konden krijgen.
Grap
Natuurlijk wist de coureur dat dit niet ging gebeuren, maar hij wilde iedereen een beetje zenuwachtig maken. Dollen met je team terwijl je met meer dan 300 kilometer per uur over het asfalt knalt, waarom ook niet!
Als er niet zoveel sensatie is op het circuit, dan moeten we het van de boordradio hebben lijkt het wel. Toch zit er wel een serieuze ondertoon in. Eerder in de race droeg Lambiase Max op om langzamer te rijden om zijn banden te sparen. De coureur kon zich hier niet in vinden, maar Lambiase was kort en krachtig: ‘je volgt gewoon mijn instructie op’.
Al met al een storm in een glas water. Max werd eerste en de twee hebben geen problemen met elkaar. Sterker nog, volgens Marko gaan de twee binnenkort met elkaar op vakantie. Niks aan het handje dus.
harrie zegt
Ik zag ergens een fotootje voorbijkomen van de intermediates van Verstappen, Piastri en Gasly na de sprintrace.
Bizar hoe goed de banden van de Red Bull er nog uitzagen ivm de andere uit de top 3.
Niet zo gek dat Max gewoon lekker wil pushen om zichzelf nog een beetje te vermaken tijdens de race, terwijl het team waarschijnlijk denkt laat onze ware snelheid maar niet teveel zien.
Richmond zegt
Her gaat njet om het tonen van de ware snelheid, je wilt gewoon geen onnodige risico’s. Senna werd ook ooit verteld rustiger aan te doen op Monaco omdat hij al ruimschoots aan de leiding lag, maar deed dat niet en klapte even later in de vangrail en was toen alles kwijt.
Dat kan met Verstappen ook gebeuren en zal ook wel een keer gebeuren en het team weet dat, maar Verstappen denkt dat het niet zal gebeuren.
harrie zegt
Nou, Lambiase had het er specifiek over dat hij een beetje op zijn banden moest letten.
schuimbekje3 zegt
ik denk niet dat Verstappen gaat zeggen dat ze de veiligheidssystemen eruit moeten halen zodat zijn auto iets lichter wordt om vervolgens in Monza tegen een betonmuur te klappen..
bovendien denk ik dat verstappen al een keer zijn levens-filmpje heeft gezien toen ie met 300km/h richting muur gestuurd werd door hamilton…. en toen zag ie dat ie 3x wereldkampioen werd.
dawwg zegt
9gag is niets om je voor te schamen anno 2023 hoor :)
Rick-dos zegt
Je kunt alleen zo met elkaar communiceren als je relatie wel wat verder strekt dan een werkrelatie. Die twee zijn praktisch met elkaar ‘opgegroeid’ bij Red Bull. Als je dan Italiaanse passie met Nederlandse directheid bij elkaar brengt dan krijg je zulke gesprekken.
Als het echt giftig zou zijn dan zou RBR allang hebben ingegrepen. Max moet soms wat stoom afblazen, dat weet GP maar in plaats stil te worden of mee te huilen zegt hij gewoon waar het op staat. Max heeft dat absoluut nodig want als hij niet zo iemand had gehad dan had hij over zijn engineer heengelopen. Denk dat GP zich dat in een vroeg stadium in hun samenwerking heeft gerealiseerd.
Ik denk juist dat GP op deze manier Max down to earth houdt.
In ieder geval vind ik het vermakelijk om te horen. Vooral het blijven uitzenden.
bietje zegt
+1
rollingstoned zegt
Precies. Gewoon een storm in een glas water dit.
Maar best vermakelijk ;-)
Richmond zegt
GP is geboren in Engeland, Horner noemt hem zelfs Jason Statham. Veel Engelser dan dat wordt het niet.
Rick-dos zegt
GP heeft de Britse en Italiaanse nationaliteit. Zijn ouders zijn Italiaans. Als hij zo ‘Engels’ zou zijn dan had hij een stif upper lip gehad en had hij zich veel diplomatieker uitgedrukt en al helemaal niet zo op Max gereageerd.
rollingstoned zegt
@Richmond Je kunt een Italiaan wel uit Italië halen, maar Italië niet uit een Italiaan. Groetjes van een Italiaan die in Nederland is opgegroeid 🇮🇹 😉
Richmond zegt
Ongetwijfeld en ik ben een Spanjaard in Nederland. Maar als iemand vergelijken wordt met een behoorlijk britse acteur dan zal dat italiaanse deel van GP niet erg aanwezig zijn. Dat is wat ik ermee wil zeggen. En genoeg immigrant kinderen die behalve de naam niks in zich hebben van de afkomst van hun ouders.
rollingstoned zegt
Wat dat laatste betreft heb je zeker een punt, maar Italianen zijn toch wel een trots volkje wat hun eigen cultuur betreft. Horner bedoelde de referentie naar Statham overigens op een grappige manier (mede vanwege de gelijkenis qua uiterlijk)…
“GP is onze Jason Statham”, vergelijkt hij Lambiase gekscherend met de Britse acteur. “Die twee lijken trouwens ook heel erg op elkaar! Nee, GP behandelt hem hard maar fair. Er bestaat veel respect tussen de twee en er is een wederzijds vertrouwen dat er moet zijn tussen een coureur en een engineer. Het enige probleem is dat er tweehonderd miljoen mensen meeluisteren met hun gesprekken! Maar de band die die twee met elkaar hebben is geweldig.”
https://nl.motorsport.com/f1/news/christian-horner-prijst-gianpiero-lambiase-veel-engineers-zouden-bezwijken-onder-druk/10502474/
bietje zegt
Prettig als twee professionals zo open en direct met elkaar kunnen communiceren, zonder een boodschap heel sensitief te hoeven verpakken uit angst de ander wellicht te kwetsen. Dat betekent dat ze elkaar 100% vertrouwen en van elkaar op aan kunnen. Heerlijk dus om gewoon te kunnen zeggen wat je wilt als het erom gaat, had m’n ex wat van kunnen leren… 😁
Richmond zegt
Natuurlijk is het ophef. Ze zijn vanuit de f1 selectief met het laten horen van de berichten, vaak zonder de context die erbij hoort en ook niet eens op het moment dat het werkelijk gezegd is. Het hoort bij het hele DTS gebeuren.
Maar her is wel erg vermakelijk om te horen.
Gulli zegt
We hebben thuis hardop zitten lachen om de opmerking over ‘give the boys some pitstop training’.
Aan de andere kant merk je wel dat Max hoe dan ook wil winnen, of hij nou 3 punten voor staat of 300. Toen hij wat lang achter Hamilton en Leclerc bleef hangen werd hij wel kribbig, hij wilde er gewoon gauw langs en maakte zich (onterecht) een heel klein beetje zorgen.
Dat tekent de echte winnaarsmentaliteit, maar hij moet denk ik ook wel zorgen dat het zijn relatie met het team niet overstemt. Toen hij vorig jaar een keer een slechte pitstop had kwam hij ook meteen vrij hard en sarcastisch over de boordradio en hij werd dan ook meteen op zijn nummer gezet door GP. Het is goed dat dat kan, en dat ze elkaar wel kunnen hebben, maar hij moet zorgen dat hij niet op alles gaat zeiken als het ook maar een beetje van de perfectie verwijderd ligt.
flatsix010 zegt
Maar had hij gelijk? Misschien had hij na een paar rondes een nog scherpere tijd neer kunnen zetten waar Lewis mogelijk niet meer overheen kon. Kan me voorstellen dat je dan wat meer zekerheid hebt tot het eind.
kniesoor zegt
hashtag Fophef 🙂
mashell zegt
Elke keer dat er over gesproken wordt dan wordt de naam Red Bull genoemd. En elke keer dat de naam Red Bull genoemd wordt is de kans groter dat de lusteloze puber die voor het vak met energiedrankjes staat voor het dure Red Bull blikje kiest weer ietsjes groter. Dat is de reden voor deelname naar de F1 en de reden voor dit spoort “ophef”.
kniesoor zegt
Krek zo is ‘t
sportevo zegt
Vorig jaar was het Hannah Schmitz die een aantal races het middelpunt van de belangstelling vormde en waar iedereen het over had, nu is het Lambiase. Ik ben benieuwd wie de volgende is die naar voren wordt geschoven als zijnde sleutelfiguur binnen het Red Bull team…
schuimbekje3 zegt
Nu zijn Nederlanders behoorlijk direct in hun communicatie ten opzichte van de rest van de wereld…
Daar schrikken heel veel ‘buitenlanders’ van… De meeste vinden ons dan ook lomp, onbeheerst en als mildste opmerking ‘direct’…
Dat het werkt met GP is al een wonder… dat het goed werkt is een wereldwonder…