Tenminste, als het aan Pirelli ligt.
Waar de coureurs de afgelopen jaren nog regelmatig van het gas moesten om de oververhitte banden weer terug in de optimale temperatuurzone te brengen, zal dit in 2017 niet of nauwelijks meer nodig zijn. Pirelli’s racing manager Mario Isola claimt dit in gesprek met Autosport. De brede bandjes hebben in alle simulaties tot op heden slechts minimale slijtage vertoont volgens Mario.
“We have encountered very low degradation [bij het testen].”
De aanpassingen komen na wat je misschien wel een kleine nachtmerrie voor Pirelli in de F1 kan noemen. Als opvolgers van Bridgestone werd het merk in eerste instantie juist verzocht om slijtende banden te maken. Dat werkte in het begin heel goed voor het spektakel. Wie herinnert zich bijvoorbeeld niet meer de race in China waarin Kimi op versleten rubber ver terugviel in de eindfase? De spanning bleef op die manier wel in de race zitten omdat op elk moment de banden van de leiders ’the cliff’ konden bereiken.
Maar de coureurs vonden het maar niks en dus werd Pirelli regelmatig afgekraakt door de beste bestuurders ter wereld. Niet wat je wil als bandenmerk terwijl al je potentiële klanten zitten te kijken. Bovendien slaat het eigenlijk natuurlijk nergens op, die hypermoderne bolides kunstmatig beperken met matig rubber. Het is een beetje als Usain en zijn matties dwingen clownschoenen aan te doen voor de finale 100 meter sprint. Oké, het kan wellicht vermakelijke beelden opleveren maar na een tijdje went iedereen aan die dingen en is de aardigheid er waarschijnlijk vrij snel af.
Een groter probleem met de banden waar sowieso niemand op zat te wachten, was het oververhitten van de sloffen. Regelmatig werden coureurs de afgelopen jaren door hun teams gevraagd het even wat rustiger aan te doen of meer afstand te nemen van hun voorganger om de banden te koelen. Dat is dus precies wat je níet wil horen als coureur of zien als toeschouwer. Pirelli claimt dat dit probleem nu ook onder de knie is.
“The drivers made specific requests to us about this – because if they were following another car in the race then they would lose downforce, slide more and then overheat their tyre. Our goal is for the tyre to return to a normal condition in a very short time, which will help improve grip. In testing we have seen that this target has been reached – but it needs to be verified on the actual cars, so we will wait for the first few races.”
Dat laatste punt is wel belangrijk om in het achterhoofd te houden. Tot op heden zijn de banden in het echt alleen nog getest met de ‘oude’ F1-bolides. Bij de nieuwe bolides is alles anders. Volgens Pirelli kunnen de auto’s door de extra downforce in 2017 een rondje in Barcelona bijvoorbeeld afleggen met 70 procent vol gas. Vorig jaar lag dat percentage nog op slechts 50 procent. De coureurs kunnen met de nieuwe auto’s bijvoorbeeld volle polle door bocht drie blazen, met een snelheid die ruim 30 kilometer hoger ligt ten opzichte van afgelopen jaar.
Vandaar dat Isola nog wat slagen om de arm houdt, mocht het onverhoopt toch nog misgaan.
“We have seen from the simulations that we have been sent by teams, based on patterns with the new cars, that the performance will be better than those we saw from the mule cars. This leads us to still have some question marks on the feedback that will come from the track in the first tests and the first few races of the world championship.”
flik2punt0 zegt
De tijd zal het leren
viezefreddyw zegt
We gaan het meemaken. 26 maart de eerste race in Australië en ik ben alweer aan het aftellen. En het duurt maar en het duurt maar…
edjehaze zegt
@viezefreddyw: 74 dagen?
rob5nismo zegt
Eind februari gaan we de eerste auto’s zien.
En force india heeft alle crash testen gehaald
Kartmans zegt
Eindelijk worden de auto’s weer echt sneller. Misschien dat ronde records uit her Schumacher tijdperk nu gaan sneuvelen? Zo hoort het wat mij betreft in de koningsklasse van de autosport.
JanJansen zegt
@kartmans: vraag me af of de nieuwe auto’s leukere beelden opleveren.
De remwegen zijn ook een stuk korter, dus minder inhaal mogelijkheden.
mauking zegt
Mop mop gas erop
BmwMPower zegt
“Volle poele!”
dennisjuh95 zegt
We gaan het allemaal wel zien in Melbourne
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Dus dat betekent dan ook automatisch een stuk minder pitstops?
gerjan zegt
Wanneer komt er weer een extra banden leverancier? En leer er maar mee omgaan dat banden slijten en te warm worden. Het hoort erbij. Leuk dat ze sneller kunnen. Ik hoor liever de v12 of v10 dan wat ik nu hoor. Dan maar minder snel. Komt het tanken ook weer terug ? En plakken ze de achter vleugel ook weer dicht? Geen aanpassingen meer onder de race. Minimale contact met de pit muur. Alleen contact voor tanken en banden wissel bijvoorbeeld. Verder staan er wel mensen met vlaggen langs de kant.
bassx zegt
@gerjan: Bridgestone en Michelin hebben in 2005 aangetoond prima banden te kunnen maken voor een gehele race, met uitzondering van Michelin op Indianapolis. Toen was brandstofverbruik nog hetgeen waarom ze moesten pitten. Pirelli zal dan ook “slecht” rubber blijven maken op verzoek van Bernie en moet je verplicht twee compounds gebruiken in een race om het spannend te maken. De 2017 band zal waarschijnlijk wel iets beter zijn maar zal nog steeds niet de kwaliteit van Michelin of Bridgestone hebben. Met zo’n beleid kan je geen twee bandenfabrikanten hebben in F1. Kunstmatige spanningsmakers is een van de mindere kanten van F1 naar mijn idee.
Rick-dos zegt
Een rubber die het uithoudt geeft elke man een gerust gevoel…
fiestacruizer zegt
Geen nieuws bericht over Low die Mercedes verlaat?
jaapiyo zegt
@fiestacruizer: neen, het had op zich wel gekund maar we hebben daar al eerder de nodige aandacht aan besteed zoals hier en hier. Ben wel benieuwd of hij wat kan brengen bij Williams, die zitten na de opleving in 2014 alweer twee jaar op de verkeerde weg.
bassx zegt
@jaapiyo: Had ook al getipt maar is duidelijk waarom. Ik dacht de nieuwswaarde niet zozeer bij het vertrek van Lowe lag maar meer dat het wederom rommelt bij Mercedes.
lexusisfgetuned zegt
6 seconden per ronde sneller, voor ons circa 7’minuten minder kijkplezier;-)
pomoek zegt
Wees gerust! Ondanks al het goede nieuws is er volgend jaar nog een hoop te z31ken voor ons autoblog!
pomoek zegt
@pomoek: autoblog moet autobloggers zijn…
pinut187 zegt
Zijn flinke verbeteringen procentueel gezien. Goede zaak..
Disco zegt
Op iOS staat de videokolom bij open artikel storend links over de tekst…er valt dus niets meer te lezen! Heeft iemand een oplossing?
porker zegt
@disco: sorry, ik kan je post niet helemaal lezen. Die k*t iPhone ook.
patje206 zegt
Pirelli werkt nu eindelijk samen met durex maken ze nu de banden dan ook van afgewerkte (race)rubbertjes?
w0o0dy zegt
De slijtage was wel een doelstelling, vervelend werd het omdat de banden een smalle bandbreedte hadden waar binnen ze werken EN niet overmatige slijtage lieten zien. Dus of te koud en weinig, of precies goed of iets te warm en gelijk heftige slijtage. Bovendien kwamen de banen iet “terug”. Dus eenmaal te warm en overmatige slijtage dan kon je ze daarna ook niet meer in the zone krijgen.
w0o0dy zegt
Ik verwacht de de grootste verschillen tussen team nog steeds in temperatuur management overigens.
Dutchdriftking zegt
Hmm voor onze bandenkoning wellicht slecht nieuws.
porsche928 zegt
Die nieuwe iPad app is waardeloos, de linkerbalk overlapt het hele stuk.
mrrallycross zegt
Hoop dat ze de waarheid spreken. Dat zou echt vet zijn. Nu nog grotere tanks en andere batterijen zodat ze daar ook niet meer door beperkt worden