De Nederlandse coureur kon niet lachen om een reclame waarin een lookalike werd gebruikt.
Online supermarkt Picnic parodieerde de reclamefilmpjes die Max Verstappen met Jumbo heeft gemaakt. De supermarktketen van Frits van Eerd kon er eigenlijk wel om lachen en zag er geen kwaad in, maar Max en z’n management waren not amused. Zij eisen geld van Picnic.
Vandaag vindt de rechtszaak plaats in Amsterdam en Verstappen & Co eisen 350.000 euro schadevergoeding. De coureur zelf is uiteraard niet aanwezig in onze hoofdstad want hij is zich druk aan het voorbereiden op de GP van Oostenrijk, die dit weekend plaatsvindt.
Tom, de lookalike die in het reclamefilmpje van Picnic werd gebruikt, zal wel bij de rechtszaak aanwezig zijn. Het bewuste filmpje check je HIER.
lincoln zegt
Max ..
De Patricia Paay van Limburg ..
noosaheads zegt
@lincoln: Chapeau
viezefreddyw zegt
Je kan lullen wat je wilt, maar look-a-like Tom lijkt ook echt op Max Verstappen.
Ik vind dat Max 350.000 euro aan Tom moet betalen.
tomleeuw zegt
Waar slaat de 350.000 euro op?
Wordt Max daar dan gelukkig van?
lincoln zegt
@tomleeuw:
Jos (De Peter Jan Rens van Limburg) wel ..
Die vent heeft serieus geld problemen ..
E34M5Touring zegt
Tja, wat moet je er van zeggen, snap het wel. Max is big business nu en dat moet beschermd worden. Anders gaat straks jan en alleman er mee aan de haal. Maar doe dan 50k naar een goed doel en een tik op de vingers ofzo. Als zelfs Frits er om kan lachen. 350k vind ik dan weer een beetje fors. Maar goed, ik heb verder geen idee hoe die beeldrechthandel werkt dus misschien is 350k wel weinig. Klinkt fors in ieder geval.
pimmas zegt
@e34m5touring: Het is veel geld, maar ik denk dat “z’n management” weet dat er wat te halen valt: https://www.sprout.nl/artikel/scaleups/dit-gaat-picnic-doen-met-100-miljoen
acizane80 zegt
@E34M5Touring: ik vermoed dat het niet zo zeer om het geld gaat, maar dat ze een duidelijk beeld willen scheppen dat ze er niet akkoord zijn dat Max zonder zijn goedkeuring gebruikt word.
De bedrag is waarschijnlijk ook bewust hoog gehouden om dergelijke situaties in het toekomst te vootkomen.
E34M5Touring zegt
@acizane80: Ik denk dat je gelijk hebt. En wat @pimmas: ook al schrijft, er zal wel wat te halen zijn.
Joost zegt
@E34M5Touring: helemaal met je eens. Denk idd dat bescherming van het merk Max is waar het om te doen is.
Maar als ze er bij Jumbo wel om kunnen lachen, pak Picnic dan terug. Max in monstertruck over zo’n picnic karretje heen laten rijden oid….
Dit is nu allemaal maar negatieve publiciteit voor Max en Jumbo
estoque zegt
@ijoost: Ik ben voor!
Helaas is zo’n karretje ook niet goedkoop, maar ik ben helemaal voor!
:D
Joost zegt
@estoque: kosten van zo’n karretje en de productiekosten van de hele commercial vallen bijna in het niet bij het uitzenden op prime time…
Maar daar komen ze bij Jumbo dan weer niet op. Of ze durven niet. Ik heb ze ook wel eens voorgesteld een magnum ‘Sjampie’ mee te geven naar Austin, voor het geval Max op het podium zou eindigen (want niet mogen drinken want geen 21). Hebben ze ook niets mee gedaan.
mashell zegt
Dit is al eens voor de rechter geweest en de claim van Verstappen is toen afgewezen. Nu is de bodemprocedure. Dus of ze nou zo veel kans maken? Ik denk dat de kans dat Max dit jaar nog een grand prix wint groter is dan dat ze deze zaak winnen.
renegade zegt
@ijoost: en positieve publiciteit voor Picnic. 350k voor al deze extra exposure is een koopje! Ik had nog nooit van die keten gehoord en ik denk velen met mij ;)
Boomer zegt
350.000 euro… tja de renault ontwikkeling moet ergens van betaald worden.
En zonder WK puntjes ook geen brood op tafel, hij heeft het zwaar onze Max…
Dutchdriftking zegt
Tja, hij krijgt kapsones.
w0o0dy zegt
@dutchdriftking: negatievo
jack_abarth zegt
Liever de dubbelganger dan O-verstappen…
tenaci zegt
Sjonge jonge meneer kan een grapje niet waarderen hoor. Maar goed, Picnic spint er garen bij. De campagne was uiteraard vele malen duurder, als het al tot een boete komt is dat colleteral damage. Voor de rest:There is no such thing as bad publicity!
estoque zegt
@tenaci: Het filmpje ziet er niet bepaald uit als een dure productie.
En volgens mij werd het al eerder gezegd dat de “max” van picnic een neefje is van één van de oprichters.
prototypezero zegt
@estoque: Is een kennis. Hij is een oud klasgenoot van mij.
stfu zegt
Vraag me af of Max ook hier maar iets mee te maken heeft. Lijkt mij gewoon zijn management die hier mee bezig is en niet Max.
bassx zegt
Ik weet het niet, nergens in het filmpje hoor je of zie je de woorden Max Verstappen. Aan de andere kant, een reclame spot met Max Verstappen erin was waarschijnlijk net zo duur en kreeg minder aandacht dan dit. Weet niet wat betere marketing is. Max komt nu over als een knijpstuiver en PicNic staat in de schijnwerpers.
dijkema zegt
Vanmorgen gaf de oprichter van Picnic aan op de radio dat de eis van 350.000 euro al was laten vervallen door het management van Max. Klopt dus niet helemaal.
mashell zegt
Ik weet niet wat Max meer imagoschade oplevert, deze overbodige rechtzaak of de bijzonder intelligente blik in de topicfoto. Waarschijnlijk had Max ook deze blik toen hij deze managers aanstelde.
iphonistvongates zegt
Ik wist niet dat Maximillian V. zijn portretrecht heeft laten vastleggen. Picnic is toch een zgn. start-up? Het zou mij erg verbazen wanneer Picnic genoeg eigen vermogen heeft om in de buurt van het geclaimde bedrag te komen, aan de andere kant een nederlandse rechter zal niet meer dan €5000,- toekennen wanneer het management van M.V. gelijk krijgt. We leven tenslotte niet in Trump States!
tenaci zegt
@iphonistvongates: startup-status zijn ze al ontgroeid. O.a. de familie Fentener van Vlissingen en nog een paar andere rijke bobo’s hebben er inmiddels enkele honderden mio’s in gestoken.
w0o0dy zegt
Nu is Max nog relatief nieuw in de sport maar laat je dit gaan dan krijg je precedent werking. Hoeveel schade leiden Max als Jumbo de stekker uit de sponsoring trekt omdat een concurrent meelift op hun sponsor centen? Hoe gaat van Eerd reageren als Jumbo echt te leiden heeft onder de groei van PicNic (wat niet helpt is die voorwaarden en uitvoering van thuisbezorgen door Jumbo overigens)?
radeox zegt
@w0o0dy:
Ik vind het echt ontzettend knap hoe jumbo alles voor elkaar krijgt.
Je bent veruit de slechtste supermarkt. Je doet beloftes die never nooit worden waargemaakt. Er is 0 service aan de servicebalie.
Ik begrijp echt helemaal niet hoe die winkel zo groot kan zijn, en nog steeds groeit.
arii zegt
Gaat dat geld dan alvast naar FIA voor toekomstige boetes wegens het vermijden van media? (:
cloverleaf zegt
Gelul natuurlijk. Eis gewoon 100.000 en laat ze het overmaken naar een goed doel. Dat is veel betere marketing voor Max dan dit. Denk dat Max op zoek moet naar een beter management. Hij mag me bellen
Edge zegt
En terecht. Natuurlijk is het een lollige actie van Picnic, maar hier wordt het portret/merkrecht van Max Verstappen geschonden en dat merkrecht dien je als houder actief te verdedigen. Picnic mag eigenlijk nog blij zijn dat het alleen het management van Verstappen achter zich aan krijgt. Op dat racepak van Verstappen staan ook een aantal sponsoren (Red Bull, Pirelli, Rauch) die ook in hun recht zouden staan als ze Picnic voor de rechter slepen. Het zou Verstappen wel sieren als hij deze som naar een goed doel overmaakt, of schenkt aan de KNAF jonge talenten in de autosport die niet over rijke ouders beschikken een steuntje in de rug te geven.
potjak zegt
@Edge: De eerste inhoudelijke reactie. Thx! Helemaal mee eens!
Rob zegt
@edge:
Nou, nou, zullen we Toon van Driel dan ook maar voor het gerecht slepen?
http://knudde.nl/tag/max-verstappen/
Gelukkig is niet elk bedrijf zo kleinzerig als het management van Maxje….
Rob zegt
@edge:
Je kunt natuurlijk elk wissewasje voorleggen aan je beste jurist. Die de wetboeken uit zijn hoofd kent. En vast tot een oordeel dat een rechtszaak een slim idee is. Met als gevolg dat een rechter er ook iets van moeten vinden. En een advocaat van de tegenpartij moet natuurlijk ook wat vinden. Plus dat er kranten/websites er wat van vinden. De lezers van die kranten/websites vinden er natuurlijk ook wat van. Alles bij elkaar een hoop mensen die iets moeten vinden. Over een reclame filmpje van 32 seconde.
Je kunt het natuurlijk ook NIET aan je beste jurist voorleggen. Dan had ik het filmpje van Picnic nooit gezien.
Ik was voor dat laatste geweest.
donvincenzo zegt
De eis van € 350.000 is (vooralsnog) ingetrokken door de advocaat van Verstappen. In ieder geval tot na de uitspraak, over 6 weken. Zie http://sport.tpo.nl/2017/07/06/advocaat-max-verstappen-vindt-filmpje-supermarkt-picnic-grappig/
Overigens was hier in mei ook al een kort geding over. Dat is toen glansrijk verloren door Verstappen c.s.
hehe zegt
Ben geen jurist, maar lijkt mij een moeilijke zaak omdat nergens concreet wordt verwezen naar Max.
Lijkt me dat ze meer kans maken als ze het via Red Bull spelen, ongewenst gebruik van merklogo’s ofzo?
mashell zegt
@hehe: Max verkoopt die Red Bull dingen zelf in zijn winkeltje. Iedereen mag die kopen, dragen en ermee gefilmd worden. En als ze er niks oneerbaars mee doen (en die look alike doet niets anders dan Maxie zelf zou doen) dan kan Red Bull daar niks op tegen hebben.
dolledries zegt
Vraag me af van wie zo een claim komt .. management, Max, Jos, Jumbo? Ik kan me niet voorstellen dat Max zegt “sue the bastard” …hij heeft wel andere dingen aan zijn hoofd.
Boomer zegt
@dolledries: dat kost 30 seconden. “Max, wil je ze aanklagen” “Ja” “Oke gaan we regelen…”
potjak zegt
@dolledries: de mensen die zijn ‘merk’ bewaken.
exclusieviteitsfreak zegt
Hoe zeggen ze het alweer, geslepen figuren proberen zich te profileren, maar botsen tegen de Muur van’t gerecht . . . , hetgeen meestal hun ondergang betekend . . .
730ld zegt
Wat een belachelijk bedrag. En niet eens naar de rechtbank komen. Arrogant snotjong. Bah.