De politiek, het Circuit Park Zandvoort, de autosportbond (KNAF) en het bedrijfsleven gaan samen proberen om het Formule 1 circus naar het circuit in de duinen te halen. Gaat het nu wel lukken?
Het is al vaak geprobeerd, maar het is nooit gelukt: de F1 terughalen naar Zandvoort blijkt al decennia lang een onhaalbare optie. Na dertig GP’s tussen 1952 en 1985 was het over en uit voor de koningsklasse van de autosport. Sindsdien is meermalen geprobeerd het circuit terug te halen, maar dat bleek telkens onhaalbaar omdat er altijd wel partijen waren die dwars lagen.
Dit keer lijkt de uitgangspositie echter sterker dan ooit: met de successen van Max Verstappen en de succesvol verlopen Familie Racedagen als belangrijkste pijlers proberen de eerder genoemde organisaties nogmaals om een Grand Prix in Nederland te organiseren. Er is een heuse haalbaarheidsstudie aangekondigd, die eind dit jaar wordt afgerond. Daaruit moet een plan komen dat kan worden voorgedragen aan Bernie Ecclestone en de zijnen. Volgens Prins Bernhard Jr., die eigenaar is van het circuit tegenwoordig, is het niet alleen voor Zandvoort goed, maar voor het hele land als de F1 naar Nederland komt.
Als voorbeeld wordt de Grand Prix van Mexico aangehaald, die een paar jaar na het debuut van Sergio Perez in de Formule 1 al gehouden kon worden. Of eenzelfde stunt in Nederland ook mogelijk is durven we hier op de redactie te betwijfelen, niet voor niets bleek het in het verleden altijd onmogelijk om een Grand Prix op het beruchte Junkyardrace-baantje te houden. Meest genoemde problemen zijn de bereikbaarheid van het circuit en de layout van de baan die niet veilig genoeg zou zijn. Maar dat betekent niet dat we niet mogen hopen, natuurlijk!
hplh zegt
Als het 1 dag boven de 20 graden is staat alles al vast.
Laat staan bij een formule 1 race.
VeniVidiVici zegt
@hplh: De infrastructuur wordt ook een groot punt van het plan slimmerd! Dat vastlopen zal dan dus verleden tijd worden.
Rob zegt
@VeniVidiVici:
Infrastructuur is easy peasy op te lossen: door de lucht. Lekker met helikopters gaan pendelen. In Oekraïne schijnen nog wat van die dingen te staan:
http://3.bp.blogspot.com/_Q-PuSGjFHvY/SOxDGjOCDjI/AAAAAAAACE8/BfDD9no_TSU/s640/kladbishe05.jpg
Zo. De politiek, het Circuit Park Zandvoort, de autosportbond (KNAF), het bedrijfsleven en Bernhard Junior, waar kan ik mijn bescheiden factuur heen sturen?
Gulli zegt
@Rob: scheelt wel, daarna heb je je leven lang geen leeslampje meer nodig want je geeft zelf al licht. Kun je in het donker die factuur nog eens napluizen op de kleine lettertjes :P
hplh zegt
@venividivici: welterusten jan.
Wel eens in Zandvoort geweest?
simonvb zegt
@venividivici: of gewoon verder weg parkeren en met de fiets komen
rcolt zegt
We hebben wel humor in Nederland. Wat een verspilling van geld, de twee benoemde problemen lijken mij de strop voor het project. Zandvoort; leuke baan maar meer Mickey(’s bar) Mouse dan F1
lincoln zegt
@rcolt:
Onderzoekshandel is ook handel ..
Gore corrupte handel .. Maar handel ..
sracert zegt
@lincoln: haha ja het nieuwe scheldwoord: “Onderzoek” door als goede 2de wellicht:”Deskundige”
fmgarcia zegt
@rcolt: In 3 minuten staan er op marktplaats kaarten voor het dubbele van de orginele prijs. Iedereen is Max gestoord. Geen f1 fan.
bazzelijn zegt
Een haalbaarheidsstudie om er zo achter te komen dat het niet haalbaar zal zijn. De baan veiliger maken zal nog wel lukken, een tribune erbij misschien ook wel, maar de bereikbaarheid zal een dingetje blijven. De duinen zijn een beschermd natuurgebied, daar trek je niet zomaar een extra (snel)weg doorheen, laat staan dat je er extra parkeergelegenheden aan kunt leggen. Het station van Zandvoort heeft daarnaast ook niet veel ruimte voor uitbreiding. Ben aldus bang dat t op bereikbaarheid stuk zal lopen en dat is nu net t punt dat in die omgeving vrijwel onmogelijk aan te pakken is.
metalmike zegt
@bazzelijn: Ik denk dat er veel valt te winnen door tijdelijke verkeersmaatregelen te nemen. Zodra de race over is alle kruispunten in Bloemendaal/Aerdenhout/Haarlem afzetten tot aan de A9, zodat het verkeer zonder oponthoud door kan rijden. Doen ze bij Spa ook, al ligt het circuit veel dichter bij de snelweg.
Treinen zijn geen probleem, je kan elke 10 minuten een dubbeldekker van 10 rijtuigen laten rijden, dat tikt flink aan.
Ja er zullen vertragingen optreden, maar dat was vroeger tijdens de Marlboro Masters ook. Toen stond iedereen tot middernacht vast en parkeerde men in woonwijken.
bazzelijn zegt
@metalmike: Ik hoop heel hard met je mee, maar ik zie t niet gebeuren. Een evenement als de DTM heeft in de afgelopen jaren vaak genoeg gedonder gegeven met omwonenden die last hadden van de herrie (ga dan niet bij een circuit in de buurt wonen zou je zeggen). 10 Baks dubbeldekkers per 10 minuten levert je weliswaar om en nabij een capaciteit van om en nabij 7400 personen per uur per richting op, maar ik betwijfel zeer of er de ruimte bestaat om een dergelijke capaciteit in te zetten. Nogmaals, ik hoop van harte dat we nog eens een F1 race gaan zien in onze duinen, maar ik vrees dat t niet zal gaan gebeuren.
patrick zegt
Ik zeg een straten circuit waar de Amstel goldrace wordt gehouden
danni zegt
De infrastructuur rond het circuit verbeteren is sowieso nodig. Daar hebben ook heel veel omwonenden en badgasten lol van. Of een grand Prix haalbaar is? Ligt aan een paar harde toezeggingen van sponsors en goed lobby werk.
Dutchdriftking zegt
Tja, het kan wel, maar dan moet je een stuk van Zandvoort opofferen voor toegangswegen en uitbreiding van het circuit.
metalmike zegt
@dutchdriftking: De wegen in Zandvoort zijn het probleem niet, het zijn de omliggende gemeenten die hun kop in het zand steken en niet willen meewerken aan een betere ontsluiting, al jaren.
Je moet voor de grap eens tellen hoeveel (slecht afgestelde) stoplichten, kruispunten en rotondes je tegenkomt voordat je bij een snelweg bent.
roppp zegt
@metalmike: en dat moeten we dan voor een eenmalig jaarlijks evenement waarbij het onduidelijk is hoeveel jaar het kan duren. Verspilling dus. We gaan naar Assen!
cpp1 zegt
Ik zeg over de Cauberg met die dingen…
mashell zegt
@cpp1: van de ene uithoek van het land naar de andere… Daar wordt het niet beter van.
pietertjep85d zegt
Doe dan een straatcircuit door het centrum van Amsterdam, over drijvende stijgers in de grachten, over het stadhuisplein, en een stukje Schiphol-landingsbaan.
Net zo onhaalbaar als f1 op zandvoort. Maar toch hoop ik dat het lukt.
lincoln zegt
Als het dan zo goed voor het land is ..
Laat ze dan lekker in derde wereld landen rondjes rijden ..
pinut187 zegt
@lincoln: ha mooi gezegd!
p993 zegt
Stratencirc in rotterdam dan maar?
sabrerator zegt
@p993:
Kun je een mooie snelle baan aanleggen: start op de Coolsingel richting en over de Erasmusbrug, dan via metrostation Maashaven rechtsaf richting Maastunnel, daar doorheen naar de ‘s-Gravendijkwal en dan via het Weena voor het Centraal Station langs terug naar de Coolsingel. Of in plaats van Erasmusbrug de Willemsbrug. Zitten er iets meer bochten in. Ik zeg: Doen!
dailydriver zegt
@sabrerator: eventueel Blaak en de Weena meenemen.
sr20det zegt
@sabrerator: ooit Monaco wel is gezien in op andere tijd dan het F1-weekend? De lelijke curbstones en afgrijselijke vangrail blijft daar gewoon staan, als dat in Rotterdam gebeurd zullen er niet veel rotteknorretjes blij zijn.. daar gaat “hun” mooie stad…
Rob zegt
Nee hè, weer zo’n kut onderzoekje…..
Naja, ze doen maar weer. Misschien Pieter van Vollenhoven ook maar even achter de geraniums wegplukken, kan hij wat muilen over veiligheid enzo…. En als we dan toch bezig zijn, Koning Pils ook maar ff laten aanschuiven. Met iets over water. Is vast relevant. En JP Balkenende wil vast wel voor huis-accountant spelen.
Weet je zeker dat je de meest prachtige plannen geschreven gaan worden. Met kekke renders en grafieken enzo. En vervolgens wordt dat onderzoek, uitgeprint op extra dik en mooi papier, door Bernie Ecclestone gebruikt om zijn sigaren aan te steken……..
moveyourmind zegt
Het zou wel mooi zijn als het circuit van Zandvoort iets van haar oude glorie terug zou krijgen, maar heel realistisch is het niet om te hopen dat het F1 circus er in de toekomst neer zal strijken.
Inmiddels is er teveel bebouwing in de buurt van het circuit gekomen en qua infrastructuur zal er ook veel moeten veranderen om het verkeer rondom dit soort evenementen goed door te kunnen laten stromen.
Ik zie meer in een hypermodern circuit dat op een kunstmatig eiland voor de kust aangelegd wordt. Niemand die er last van heeft en een mooi uithangbord voor Nederland om te laten zien wat wij op het gebied van watermanagement kunnen. Helaas legt de Nederlandse overheid liever uit liefdadigheid havens aan in regio’s waar we ons helemaal niet mee zouden moeten bemoeien.
Jammer, want het zou toch mooi zijn als Max in eigen land op het mooiste circuit ter wereld iedereen en alles verslaat. Ik er geen probleem mee hebben als de belasting iets verhoogd wordt met de Max-tax als dit circuit er zou komen.
ab1963 zegt
Qua geluid zal het geen probleem zijn
sracert zegt
Onderzoek gedaan door deskundigen en hoppa paar miljoen belasting geld door de plee!.
Grand prix houden: Bernie vragen hoeveel en dan kunnen Jumbo en Heineken mooi de rekening betalen! klaar.
Gulli zegt
@sracert: mijn idee, noem het de Heinekenring en laat Freddy over de brug komen, heb je je begroting zó sluitend
evo3 zegt
Het circuit van Zandvoort staat op bijzondere hoogte, naast banen als Spa-Francorchamps en bijvoorbeeld Brands Hatch. Echte rijdersbanen met hoge snelheidsbochten en weinig marge voor fouten. 10x beter als de doodsaaie Herman Tilke ballenloze banen. Laat de F1 daarom maar niet naar Zandvoort komen want voor je het weet verliest het dan zijn ware aard en dat zou doodzonde zijn!!!
mashell zegt
@evo3: psst. Max is juist heel goed op die veilige snelle Tilke banen, een moeilijk straten circuit als Monaco, dat ehh kan hij niet.
exclusieviteitsfreak zegt
De oplossing is nochtans duidelijk voor handen, zoals in een vorige berichtje over Zandvoort, zou het circuit van Spa Francorchamps in België het beste kunnen fungeren als het BeNeLux circuit bij uitstek, in plaats van Zandvoort nodeloos verder te onderzoeken, dat is pure tijdverspilling, vooral omwille van de slechte bereikbaarheid . . . , tenzij er alsnog door de regering beslist wordt dat het circuit Zandvoort toch geoptimaliseerd moet worden, en dat dan door de tussenkomst van Max en het team vermoedelijk, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar wel peperdure ! . . . , en dan daar de bevolking weer de klos van is . . .
W115 zegt
Geef de armen brood en spelen.
retetikker zegt
Moet er nou echt belasting geld (direct of indirect) naar die corrupte Autosport-club?
Zijn we de mislukte poging om het WK in 2018 naar NL en BE te halen nu al vergeten?!
deboes zegt
Je moet je rot schamen voor die aftandse rommel op Zandvoort, toilet faciliteiten stonden in de Middeleeuwen in een gemiddeld Drents dorp al op een hoger niveau en als de zo’n schijnt is Zandvoort alleen maar wandelend goed bereikbaar.
evo3 zegt
geachte deboes. Ik adviseer je om naar Paul Ricard te gaan. Werkelijk prachtige faciliteiten, mooier als je kunt dromen. Maar de baan is volledig zonder uitdaging. In Zandvoort is het asfaltlint voor een coureur van het hoogste soort en ja de faciliteiten hebben wel aandacht nodig. Maar 1000x liever Zandvoort als Paul Ricard.
Laat het doel voorlopig een flinke verhoging van het aantal geluidsdagen zijn voor ons circuit. Dan kunnen er veel meer goede evenementen georganiseerd gaan worden en komt de rest van zelf.
eefie zegt
Misschien eerst voor elk jaar een toonaangevende race organiseren. Daarna kan je bekijken of de F1 haalbaar zal worden. Er is zoveel achterstallig onderhoud, waarom is er te weinig geïnvesteerd? Als het onderhoud op orde is, hebben ze nog een groot probleem. De milieufreaks; ze zullen weer gaan klagen over geluid en vervuiling.
Maw het zal er niet snel van komen, helaas.
deboes zegt
Dat het een uitdagend circuit is ben ik helemaal met je eens, mag er zelf ook graag rijden, maar je kan er met goed fatsoen geen internationaal publiek meer ontvangen, je hoeft niet helemaal naar Paul Rica om te zien hoe het ook kan wat betreft faciliteiten en infrastructuur: zie Assen.
martijn11 zegt
Wat zou dat vet zijn de f1 in nederland
Edge zegt
“Als voorbeeld wordt de Grand Prix van Mexico aangehaald, die een jaar na het debuut van Sergio Perez in de Formule 1 al gehouden kon worden.”
Ik weet niet of dit de woorden van @CasperH zijn of dat deze van de mensen die die studie willen doen afkomstig zijn, maar dat klopt in ieder geval niet. Pérez debuteerde in 2011 in de F1, en de eerste nieuwe F1 race in Mexico was pas in 2015. Het was de bedoeling om 2013 al in Mexico te rijden, maar het project is tot twee keer toe uitgesteld moeten worden waardoor het uiteindelijk pas in 2015 zo ver was.
CasperH zegt
@Edge: hmm, kwam uit het ANP bericht, maar heb het even aangepast, thanks!
rufctr01 zegt
Stratencircuit in Rotterdam maken. Maar ja, dan zullen de milieu-azijn-zeikers wel gaan zeiken want dan gaat het niet goed met de lucht in Rdam
thierryvth zegt
@rufctr01: f1 zijn Hybrids dus geen probleem voor de zone, sterker nog, Rotterdam is de meest realistische optie.
evo3 zegt
Assen, rondjes rijden door een grasveld? Uitstekend geschikt om dat met een grote brommer te doen maar met een auto weinig fun.
Maar wel positief dat als de provincie ondersteund en niet zo als noord Holland tegenwerkt in combinatie met een goed evenement dat geld brengt dan kunnen de faciliteiten op niveau zijn.
kle500 zegt
@evo3: ik dacht juist waarom niet? Groot, goed, internationaal circuit met meer dan genoeg historie en goede faciliteiten.. als semi-omwonende van zandvoort ben ik voor, maar ik zie net als velen de haalbaarheid niet ( iig niet economisch rendabel)
hoonigan247 zegt
Kom op nou Zandvoort is hartstikke saai voor F1 !! En dan heb ik het nog niet eens over alle problemen om het gebeuren hierheen te halen
mverstappen zegt
Waarom zou t in Monaco wel lukken en in cpz niet
CasperH zegt
@mverstappen: omdat er in Monaco één man is die alles bepaalt. Als die een F1-race wil (of eigenlijk: wil behouden) dan doet ‘ie dat gewoon.
jaccovdzaag zegt
Het is zo’n kansloos plan… En ik haat de F1 niet, kijk het al sinds jaar en dag.
Maar het is zo typisch Nederlands, dit…
Wordt niks.
w0o0dy zegt
Het is zo simpel: de betrokkenen op kosten van de belastingbetaler de faciliteiten opknappen en als het dan niet door gaat dan “hebben ze er alles aan gedaan”. De belastingbetaler ziet er nooit iets vanterug (behalve de kosten) en het circuit, de gemeente, dat bouwondernemingen en politiek kunnen belangrijk doen en hun zakken vullen…
Wanneer gaat de mensheid nou eens inzien dat dit soort onzin gewoonweg niet haalbaar is?
Locatie is erg problematisch, circuit niet geschikt, doelgroep te klein en niet kapitaalkrachtig genoeg, milieu-gekkies per dozijn en bureaucraten ohne Ende…
john4545 zegt
Het oude Zandvoort heb ik ooit eens in een sim racing game gereden: de oude verdwenen sectie was echt ongelooflijk zo geweldig. Het nieuwe, sterk ingekorte Zandvoort doet zn legendarische status geen eer aan vind ik.
pinut187 zegt
Ik zie het niet gebeuren. Eerder een compleet nieuwe baan bouwen met fatsoenlijke toegangswegen.
mashell zegt
@pinut187: in Flevoland. Centraal in het land (in plaats van aan de verkeerde kant van Amsterdam). Geen overlast voor omwonenden (want die zijn er niet). Halte aan de nieuwe hogesnelheidslijn van Hamburg via Bremen, Groningen naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Aan de ene kant van de lijn bouwen we dan het circuit en aan de andere kant die nieuwe nieuwe nationale luchthaven, met wel 17 banen en eindelijk een passende naam: Vliegtuighol.
gecko zegt
Waarom niet gewoon naar Assen
terazino zegt
In Assen hoeven ze alleen maar de baan te verbreden. Infra is daar wel goed geregeld. Daarnaast ziet de paddock aldaar er ook niet uit alsof het in de middeleeuwen voor het laatst gemoderniseerd is.
willeme zegt
Ik vind het een heel slecht idee. Niet om de F1 naar NL te houden. Ambitie is altijd goed.
Wat steekt is dat de studie gedaan wordt omdat Max nu populair is. Eigenlijk moet je dat los zien. Voor Max werd er minimaal bericht over de F1 en was slechts een klein deel van het NL publiek geïnteresseerd in autosport. Wil hè in zo’n situatie alsnog een F1 baan?
Stel dat Max er om wat voor reden dan ook met de F1 stopt (ongeluk, nervous breakdown, verlate pubertijd, gewoon geen zin meer). Dan ben je al wel bezig om een F1 baan te bouwen in Flevoland.
Ja. Flevoland. Gewoon bij Lelystad. Ruimte zat en er is een vliegveld vlakbij. Zandvoort gaat hem nooit worden. DTM is daar de max (pin intended).
Kijk ook even hoe pure racewalhalla’s als Hockenheim, Nürburg en Spa hebben lopen zeulen met Ecclestone en Co om überhaupt hun race te behouden. Komen wij aan met ons baantje :-).
thierryvth zegt
Iedere keer als ik zandvoort hoor denk ik die mensen snappen er geen bal van, op Zandvoort (tenzij voor 99% verbouwd) zal nooit meer een F1 rijden, het is simpelweg te kort, te small en bochten die met F1 niet te doen zijn dan wel vlieg momenten op levert. Net als Zolder, Brands Hatch, Watkins Glen en vele andere oude epic circuits zijn ze simpelweg niet geschikt voor F1 of LMP
kilum zegt
Ik ben gewoon een optimist. Ik hoop dat het lukt. F1 op Zandvoort zou gewoon te gek zijn. Lekker op de fiets er heen. Plekje zoeken in de Duinen, dat is toch wel juist het meest toffe aan Zandvoort. Race kijken. Ik heb er zin in.
Wat betreft de bereikbaarheid. Monaco is ook slecht te bereiken. Maar Zandvoort ligt aan zee dus je kunt misschien juist daar je voordeel uithalen met een soort van tijdelijke ferry terminal aan het strand. Meer treinen laten rijden etc. Er zijn echt wel opties.
Het kan zeker wel. Maar er gaat gewoon meer werk in zitten als een zak geld aan Bernie geven en voila u hebt F1.