Da’s pech voor Opel, Citroën en Peugeot. Er staat een massaclaim op stapel tegen de merken…
Laten we het eens over sjoemelsoftware gaan hebben. Je weet wel, software die auto’s schoner en zuiniger laat lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Audi is er groot mee geworden inderdaad. Maar Audi is niet het enige merk dat deze praktijken toepaste.
Ook de merken uit de stal van Stellantis bedienden zich van sjoemelen met software. En dan met name de merken Opel, Citroën en Peugeot. Klanten baalden natuurlijk, want hun zuinige en schone auto bleek helemaal niet zo zuinig en schoon.
En dus verenigde zij zich en bereidden ze een massaclaim voor tegen de merken. En die is nu door de rechter ontvankelijk verklaard.
Massaclaim tegen Opel, Citroën en Peugeot
En dat betekent dat klanten niet individueel een schadeclaim hoeven in te dienen, zoals Stellantis wilde, maar het georganiseerd kunnen gaan doen. En dat is vervelend voor het Nederlandse bedrijf (jazeker, Stellantis is in Nederland gevestigd, nationale trots enzo, hoera), want dan is het voor klanten veel makkelijker om zich aan te sluiten.
In totaal zouden er 300.000 tot 400.000 gedupeerden zijn. Als die zich allemaal bij de claims zouden aanmelden, zou het weleens het faillissement voor Stellantis kunnen betekenen. Oh ja, ook als bezitter van een occasion kun je je aanmelden.
Er zitten nog wel haken en ogen aan de hele claim; er zijn drie claimclubs en die moeten samen gaan werken. Anders gaat het hele feest niet door. Ze hebben tot 22 november de tijd, dan beslist de rechter over de voortgang van de massaclaim.
Wordt vervolgd…
marcomanta zegt
Tja, wie zijn de volgende merken.
wimof zegt
Allen die een diesel in hun gamma hadden.
Al heb in het verleden er meermaals op gereageerd en wel omwille van het klimaat, neen niet het klimaat dat we vandaag toch oh zo koesteren en 3 keer al dan niet een vliegtuig met vakantie zijn geweest, neen het klimaat waarin het zich afspeelde.
Ik, oud VW-Audi dealer had al die tijd te maken met de “klant” “consument” en laat ons kort zijn, denken jullie nu echt dat op dat ogenblik ze er 1 seconde slechter door sliepen doordat hun diesel niet voldeed?
Wel neen, ze wilden hem maar Oh zo graag nog viezer maken!
DeWitteCondor zegt
Wat is je schade? Verhoogd verbruik en dus meer benzinekosten? Dat is werkelijk bij iedere auto het geval vgl met fabrieksopgave dus om daar misleiding aan te tonen lijkt me een brug te ver. Minder schoon is ook niet echt een te becijferen schadepost. Ik zou me als stellantis niet te veel zorgen maken.
ricksmits zegt
Ik vraag me eigelijk al sinds het begin van dit feest af of die mensen nadat ze hun vergoeding hebben gehad ook meteen een BPM correctie rekening ontvangen hebben, want volgens mij zijn fabrikanten niet alleen gelegen deze cijfers laag te houden voor de meelwormpjes, maar ook vanwege wetgeving en belastingschalen
Johanneke zegt
Nog nooit een auto gereden waarbij ik de fabrieksopgave niet haal. De meeste mensen kunnen voor geen meter rijden. Gas geven richting een bocht of rood stoplicht. Rij ook 1 op 14 in mijn eigen auto, fabrieksopgave is 1 op 11.5. En nee ik rij niet langzaam, ik rij nogal vlot.
DeWitteCondor zegt
Dan zullen we jou maar betitelen als de uitzondering die de regel bevestigt. Ik heb bij geen 1 van mijn 8 auto’s de opgave gehaald. En ik rijd niet als een debiel.
maotje zegt
@dewittecondor. Maar ik neem aan minimale afwijking?
Johanneke zegt
Ligt ook aan je route enzo. Als je constant bumper to bumper staat in Leiden, dan ga je het niet redden nee. Ik sta vrijwel niet stil tijdens mijn ritten, dat is de clue. Rij veel in dezelfde omgeving, dus ken de wegen, en ik kijk ver vooruit. Staat een stoplicht op groen een stuk verder op? Ga ik van het gas af, want die haal ik toch niet.
karhengst zegt
Ik heb het met m’n benzine modellen nooit kunnen benaderen, al is de ervaring daar wat beperkt. Kijk ik naar m’n moderne turbodiesels, ben ik echter stuk voor stuk in staat geweest het opgegeven verbruik te overtreffen. Niet perment natuurlijk
Maak van je motorruimte geen megastal, wees pro vrije-uitlooppaard.
ra-smit zegt
“meer benzinekosten?” in een auto met dieselmotor??
Het gaat natuurlijk niet om de brandstofkosten, want bijna geen enkele auto en/of chauffeur heeft de opgave van de fabrikant (want het zijn waarden gehaald in een laboratorium). Het gaat om de waardevermindering! Bij inruil is/was de auto geen drol meer waard. Daar wil men voor gecompenseerd worden.
DeWitteCondor zegt
Brandstofkosten dan.
Waardevermindering? Waarmee ga je dat benchmarken dan? Dat is niet te becijferen. Bovendien ook niet gezegd dat die(extra) waardevermindering er niet was geweest zonder dit schandaal, veroorzaakt door deze producenten (want er waren er meer, waar die partijen geen invloed op hebben). Causaal verband erg lastig aan te tonen. Veel te makkelijk roepen dit.
ericc zegt
Hoeveel vuiler en dorstiger waren de auto’s dan? Kunnen de eisers dit voorleggen? Ondertussen hebben ze toch jaren kunnen rijden. En diegene die chiptuning hebben laten uitvoeren? Ook een klacht indienen?????
V8Vantage zegt
Je kunt je idd ook af vragen of de mensen de auto hadden laten staan met andere cijfers/uitstoot… Ik gok op van niet….Allemaal boter op het hoofd?
maotje zegt
@vantagev8
Waarschijnlijk niet. Maar al met al zijn ze wel voorgelogen.
doublechevron65 zegt
Een clickbait header, dan kijken wie het geschreven heeft… Tja wederom geen journalistieke kwaliteit. Stelantis is een paraplu organisatie en de rest moge duidelijk zijn.
nicolasr zegt
Bedankt voor het lezen! Drink wat van me. Het kan eraf dankzij jouw hulp!
nautique206 zegt
Alleen VAG sjoemelde toch?
wimof zegt
Hup, allemaal een Mazda CX60 kopen met 254 pk, zalig ding, zegt Alexander Bloch (en bij nader inzien kunnen we die vertrouwen)
MM93 zegt
Ik denk alle merken, sommige zijn alleen wat slimmer
thomcarspotter zegt
Waar kan ik mij aanmelden?
saxoke zegt
Over welke modellen hebben we het hier? Misschien kan ik me ook nog toevoegen als ex-psa/stellantis rijder 😂
Omdat die diesel op papier zo zuinig was, heb ik destijds weinig inschrijftax moeten betalen. Gaat daar dan ook een verrekening op komen, en ga ik dan ook dat bedrag verder moeten betalen tot het werkelijke bedrag dat ik toen had moeten betalen?
Een lagere CO2 uitstoot, of welke andere uitstoot dan ook, en een lager verbruik op papier (=rechtstreeks gerelateerd aan die CO2 uitstoot) leverde een lagere biv op in België en minder BPM in NL.
mashell zegt
Het diesel schandaal bestond uit twee delen. 1] dat VW in de VS een testcyclus detectie had. 2] dat alle merken in Europa in de praktijk een veel hogere uitstoot hadden dan tijdens de testen, wat was omdat er nogal veel uitzonderingen op de regels waren en die nogal royaal waren toegepast.
Over het brandstofverbruik ging het toen niet en nu ook niet. En de wagens waren vooral zuiniger dan ze moesten zijn, ze spoten veel te weinig adblue in.
Dus ofwel deze claim is vreemd, ofwel dit artikel, of gewoon beide.
Stefje zegt
Die Filippe Massa is maar druk met al zijn claims…