X-Ride 650 Classic is de aftrap van Mash 2.0
Begin dit jaar, nog voor alle Covid-19 perikelen, werd tijdens het Salon in Brussel het doek getrokken van de geheel nieuwe Mash X-Ride 650 Classic. Een model dat in ieder geval qua looks al niets tot de verbeelding overliet: eens zien of de looks matchen met het rijden!
Retro-invloeden
De Mash X-Ride 650 Classic is een A2-rijbewijs motor. Het mooiste is dan eigenlijk nog dat we het dan weliswaar over een lichtere motorfietscategorie hebben, maar vaak tot de conclusie komen dat de modellen ook voor iedereen met een volledig A-rijbewijs op zak meer dan de moeite waard zijn. Qua eerste indruk: een blik op de X-Ride 650 Classic doet ons vermoeden dat dit een serieuze motorfiets is.
Het was zoals gezegd al even geleden dat we hem voor het eerst op de beurs zagen, maar ook in Vaals bij de persintroductie die werd georganiseerd door importeur Motomondo werd ik direct weer enthousiast.
Het design is geïnspireerd op de Enduro modellen uit de jaren 80. Van verschillende kanten horen we dat de nieuwe Mash erg doet denken aan de Yamaha XT500 van weleer. Een motorfiets die als ‘cultmachine’ bij veel motorrijders vandaag de dag nog steeds geliefd is.
Highlights
Nog even terug naar die veelgenoemde XT500, een model waarvan ik de hoogtijdagen zelf (helaas) nooit écht heb meegemaakt. Om hem helemaal fris in het geheugen te krijgen heb ik wat oude afbeeldingen opgezocht, en ja verdraaid: de Mash X-Ride is inderdaad dé moderne interpretatie van deze cultheld. Met heel veel gelijkenissen, maar eveneens zoveel verschillen.
De nieuwe Mash heeft namelijk retro invloeden, maar is op zijn beurt ook hartstikke ‘2020’. Zo noteren we een fraai gestileerde led-koplamp (inclusief een geïntegreerde X), een 320mm grote remschijf aan de voorzijde, gekoppeld aan een radiaal geplaatste remklauw met vier zuigers, eveneens een schijfrem aan de achterzijde, ABS, een toerenteller met digitale aflezing van de snelheid, led-knipperlichten en -achterlicht en dan hebben we nog lang niet alle highlights genoteerd.
Zo ben ik zelf gecharmeerd van de lijnen van de kunststof beplating op de flanken, raak ik niet uitgekeken op de 17” spaakwielen met gouden velgranden, maar ook de dubbele slanke einddempers en het rekje aan de achterzijde zijn zaken die het plaatje van deze motorfiets compleet maken. Ook op het gebied van afwerking zien we geen échte missers. De motorfiets zit degelijk in elkaar en we houden het muggenziften beperkt tot het zeer kleine digitale display waarop we de totale kilometerstand, brandstofvoorraad en de snelheid af kunnen lezen. Een tripmeter moet helaas ontbreken, al wordt hierin beterschap beloofd…
Krachtbron
Voor de aandrijving kiest Mash voor dezelfde aandrijflijn als die van de Mash Dirt Track 650. Ook hier noteren we een 643,7cc 1-cilinder, gekoppeld aan een brandstofinjectiesysteem van Delphi. Mash werd in 2016 eigenaar van het concept van het motorblok, welke is geïnspireerd op dat van de Honda Dominator (over retro-invloeden gesproken…), maar voldoet natuurlijk aan de laatste emissienormen.
De krachtbron is luchtgekoeld, maar in tegenstelling tot die bovengenoemde Honda óók voorzien van een oliekoeler. In totaal perst het er een gezonde 40pk (29,4kW) uit (niet vergeten: A2 motor!), op een drooggewicht van 163 kilo. Hij staat gekoppeld aan een vijf versnellingen tellende versnellingsbak.
Plaatsnemen doe je op het 840mm hoge zadel. Het zadel is fors, maar zeker niet te breed waardoor ik met mijn 1m75 nog makkelijk met de voeten stevig op de grond kan komen. Via de retro knoppen op het stuur laat de Mash voor het eerst van zich horen. Een draai aan het gas en je wordt getrakteerd op een heerlijke 1-cilinder brul die graag van zich laat horen. En dat waren we nu ook juist van plan want erwas een schitterende route voor ons uitgezet, klimmen en dalen in een on-Nederlands mooi landschap.
Karakter Mash X-Ride 650
Na de eerste kilometers te hebben gereden heb je al snel door wat voor vlees je in de kuip hebt. Het voelt vooralsnog als een échte goedzak, waar iedereen snel zijn of haar draai op kan vinden. Ik hoor om me heen wat geluiden dat het zadel te hard zou zijn, maar ik heb de stevige vulling vooralsnog alleen als prettig kunnen ervaren, bovendien is het vlak genoeg om naar wens wat verder naar voren of naar achteren te kunnen gaan zitten.
Het stuur is niet alleen mooi, maar ook lekker breed. Het geeft je veel gevoel van wat er zich onder het stuur allemaal afspeelt. In de bochten merk je dat de motor niet is voorzien van zogeheten straatbanden, maar van een setje enduro’s van Kenda.
Het zal je niet verbazen dat deze op de weg (waar wij vandaag rijden) minder grip bieden, maar het valt stiekem nog alleszins mee. We kunnen ons voorstellen dat je als X-Ride eigenaar de Kenda’s een keer vervangt voor een vergelijkbare band van een A-merk óf het hele enduroprofiel laat voor wat het is. Desalniettemin stuurt de Mash meer dan prima en laat hij je vooral heel duidelijk voelen wat wel en niet mogelijk is, iets wat al snel veel vertrouwen schept.
Karakter
Over de remmen geen klagen. Ten eerste is het fijn dat de remhendel te verstellen is, maar ook de remkracht scoort een keurige voldoende. De remmen staan gekoppeld aan ABS, maar is voor de liefhebbers met een druk op de knop uit te schakelen. Waar ikzelf lyrisch over ben, is het aanwezige ‘karakter’ van de aandrijflijn.
Ten eerste klinkt zo’n 1-cilinder simpelweg geweldig, maar ook het koppel dat al bij lage toeren wordt afgegeven werkt haast verslavend. Of hij nu in z’n derde of vijfde verzet staat, zolang de motor maar rond de 2.000 toeren draait of net daarboven, dan is het een kwestie van de gashendel opendraaien en zonder tegensputteren sleurt de X-Ride er vervolgens behoorlijk aan.
Het vermogen mag dan misschien nog bescheiden zijn, naar meer dan de opgegeven 40pk heb ik geen enkel moment verlangd. Het is meer dan zat om voldoende lol mee te beleven, maar ook meer dan voldoende om makkelijk mee te komen met het overige wegverkeer. Onderweg deed het me denken aan de eerste generatie Yamaha MT-03, een motorfiets met ook een enkele cilinder, vergelijkbaar vermogen en een tweewieler die elke keer weer een grijns op het gezicht tovert.
Conclusie Mash X-Ride 650 Classic
En laat dat laatste nu precies zijn wat de Mash X-Ride 650 bij mij (maar ik was zeker niet de enige bij wie dat gebeurde) deed, een grijns op het gezicht toveren… Dat gebeurde ook al vorig jaar tijdens de presentatie van de Dirt Track 650, maar stiekem bekroop me dat gevoel dit jaar nog ietsje meer. Persoonlijk vind ik hem nóg leuker, ik zit er nog lekkerder op en ook het rijwielgedeelte gaf me snel voldoende vertrouwen. Toch was het ook vooral de levendige en karaktervolle 1-cilinder die me elke keer weer uitdaagde om het gas open te draaien, al was het maar om weer even die fijne roffel ten gehore te brengen.
Pakken we er de prijzen bij, dan valt ook hier het nieuws niet tegen. In Nederland is de prijs vastgesteld op €6.899,-, in België blijft hij met €5.899,- zelfs onder de zesduizend euro. Daar krijg je dan ook knap veel motorfiets voor, een motorfiets waar je in feite nog niet eens mee hoeft te rijden om ervan te kunnen genieten. Dat de Kenda bandjes wat minder grip bieden dan een A-merk band en dat het display van de snelheidsmeter wat aan de krappe kant is neem je dan ook graag voor lief.
The Basics: Mash X-Ride 650 Classic
- Motor 643,7cc, 1-cilinder, 4-takt
- Brandstof Delphi Brandstofinjectie
- Vermogen 40pk (29,4kW) bij 6.000tpm
- Koppel 45,2Nm bij 4.500tpm
- Gewicht 163kg (leeggewicht)
- Remmen voor 320mm schijf ABS
- Remmen achter 240mm schijf ABS
- Banden voor 120/70-17
- Banden achter 150/60-17
- Kleuren White
- Afmetingen 2.080 x 870 x 1.200 mm
- Tankinhoud 12l
- Prijs NL/BE €6.899,- / €5.899,-
- Website NL/BE www.mash-motors.nl – www.mash-motors.be
Wat is Mash?
Het Franse Mash Motors is een relatief jong merk, waar we voor het eerst kennis meemaakten in 2012. Het aanbod bestond toen nog uit een door retro geïnspireerde 125cc, maar werd door de jaren uitgebreid met zwaardere 400cc en zelfs 650cc motorfietsen. Ook een sidecar mag niet in het gamma ontbreken. Nu is Mash tot op vandaag de dag de enige die een complete range aan Dirt Track modellen heeft, van 50- tot 650cc! Het verkocht al meer dan 45.000 voertuigen en is actief in 26 landen. In thuisland Frankrijk is het zelfs marktleider op de 125cc markt.
Met de productie in China kan het Franse Mash, modellen aanbieden voor een relatief gunstige prijs. Naast de door ons gereden X-Ride 650 komt er ook een offroad versie met 21” voorwiel en 18” achterwiel, maar ook een X-Ride 50 en 125. Mash Motors heeft een nieuwe weg ingeslagen die ze heel toepasselijk dan ook 2.0 noemen. De X-Ride is een voorbode van een reeks aan nieuwe modellen.
foto’s: Targetpress /Motomondo
jpsienen zegt
Leuk! Inderdaad een gaaf ding om te zien. En voor dat geld + A2 rbw is het ook nog eens een leuke manier voor niet-motorrijders om kennis te maken met rijden op 2 wielen.
henk123456 zegt
Nieuwe redacteur? Welkom!
breakingpoint zegt
Leuk stukje tekst, verzorgd en fris. Nieuwe redacteur? Verder ziet het er een mooie moto uit. Voor die prijs is het inderdaad veel moto. Enige nadeel is dat het gewicht aan de forse kant is voor dergelijk vermogen. Voor een 350 enduro met vergelijkbare pk’s heb je 110 kilo.
dwersbongel zegt
Leuke motor! Een die je nog lekker kunt gebruiken zonder direct je rijbewijs kwijt te raken.
sudbina zegt
Toen ik nog haar op mijn hoofd had, hadden we thuis een XT500 en nog een wat modernere enduro fiets. Toen waren er nog veel plekken waar je nog vrij “mocht” rijden in het weekend, zoals Havens West in Amsterdam bij het zandopslag depot van de gemeente.
Het had flink geregend de dagen voor we gingen rijden en die eerste paar plassen tussen de bulten gingen prima. Maar voor die laatste besloot ik te stoppen. Die zag er we erg diep uit. Mn buddy die op de XT500 achter me reed kwam kwam naast me staan en zei: moet lukken. Hij gaf gas en stond zo tot zijn middel in het water. Alleen het stuur kwam nog boven het water uit.
Sleep kabel gehaald, gast op een quad gevraagd even te helpen en terug naar huis.
Dat was de eerste keer dat ik een XT500 blok volledig heb mogen rebuilden. Er zouden nog vele malen volgen in de jaren die nog zouden komen..
pindakoning zegt
@sudbina: zijn er momenteel eigenlijk nog plekken waar je een beetje legaal kan crossen?
sudbina zegt
@pindakoning: de Kuil in Ijmuiden is nog steeds gedoogterrein en on de het grote viaduct bij Vianen kan je ook nog wel wat. En dan door naar Enduropark Bilstain want zga alle andere plekken zijn verboden gebied geworden.. Bilstain is sowieso veel leuker dan alles wat in Nederland mogelijk is.
kawasawasaki zegt
Het ziet er absoluut leuk uit. Die graphics zorgen er wel voor dat de link met de XT van weleer niet over het hoofd gezien wordt een eigenlijk is dat jammer. Waarom niet zelf iets vergelijkbaars met andere kleuren, zodat het niet doet denken aan Chinese namaak.
En daar heb ik misschien nog wel de meeste moeite mee…
Nou ben ik zelf al zelden meteen gecharmeerd van nieuwe motorfietsmerken, lineage comes a long way, ze proberen hier een gevoel van heritage te presenteren, dat het niet heeft. De XT was bijzonder, omdat het een onverwoestbare motor was. En dat je reserveonderdelen bij de fietsenmaker op de hoek kon halen. Dat is een belofte die een Chinese motor met Frans design natuurlijk nooit waar kan maken.
luchtgekoeld zegt
XT500, ik heb een nieuwe gekocht in 79 en vlgs de RDW bestaat t kenteken nog steeds, zucht…..??
bart_m zegt
Leuk ding om te zien, maar het design lijkt me eerder geinspireerd op de Desert Sled van Ducati, ofwel een regelrecht kopie. Doe mij de oldschool XT maar
kle500 zegt
Ik wil ‘em!
cazzo046 zegt
Chinese meuk.
Dan liever een echte die van ijzerdraad aan elkaar hangt.
racerx zegt
Doe maar een Ducati Desert Sled dan….
michaelras zegt
@racerx dat is dan € 13.490 ;-) . Dat is natuurlijk ook wel een ‘dingetje’….