De Italianen hebben de smaak goed te pakken.
Met de introductie van de Levante betrad Maserati een voor hen onbekend terrein. Slecht is het echter niet afgelopen. Tenminste, als we de cijfers die Sergio Marchionne presenteert mogen geloven dan. Volgens hem heeft Maserati een behoorlijke sprong gemaakt ten opzichte van het voorgaande jaar. Waar ze in de eerste drie kwartalen van vorig jaar 23.900 auto’s afleverden, ligt het aantal dit jaar al op 36.000.
Volgens Sergio is deze stijging volledig te danken aan de vraag naar de Levante. Nu blijkt dat mensen staan te springen om auto’s als de Levante (rijtest) acht de Italiaan de tijd rijp om uit te breiden. Het plan is om een SUV te maken die net onder de Levante moet vallen. De wagen zal geproduceerd worden op hetzelfde platform als de Stelvio. Daar blijft het overigens bij, want de motor delen ze dan weer niet.
Als de projecties kloppen, zal de voorlopig nog naamloze SUV de verkoopcijfers van Maserati naar 70.000 of zelfs 80.000 per jaar laten groeien. Met hun plannen volgen ze overigens de werkwijze van Porsche, dat na het succes van de Cayenne op de proppen kwamen met de Macan.
Tot slot vermeldt Marchionne nog dat de aankomende SUV duurder in de markt gezet zal worden dan zijn concurrenten. Hierbij moet je vooral denken aan wagens als de BMW X3, de Jaguar F-Pace en de Audi Q5.
viezefreddyw zegt
En ik maar denken dat de Levante een soort X3, Macan etc is. Vind het maar een krap ding eerlijk gezegd en mooi vind ik hem ook niet. Jammer, want het merk kan het wel…
nord zegt
@viezefreddyw: Qua buitenmaten is hij toch wel groot te noemen met onder andere een lengte van meer dan 5 meter. Ook wordt gezegd dat er meer dan voldoende aan bagageruimte is in vergelijking met zijn concurrenten. Het ontwerp zelf oogt niet groot wat ik een waardevol pluspunt vindt bij een SUV.
viezefreddyw zegt
@nord: De bagageruimte van een Levante ligt op 580 liter. Dat van bijvoorbeeld een Q7 op 890 liter en met de banken ingeklapt 2075 liter. Van een X5 ligt dat op 650 liter tot 1870 liter met de banken ingeklapt. Dat vind ik best een groot verschil.
lincoln zegt
@viezefreddyw:
“Want het merk kan het wel” ..
Waar is maserati dan eigenlijk goed in ??
viezefreddyw zegt
@lincoln: In mijn ogen mooie auto’s tekenen. Maar dat lieten ze even niet zien bij de Levante.
lincoln zegt
@viezefreddyw:
In 1960 misschien ..
Het is de laatste 40 jaar toch eerder een pompeuze grap dat een echt automerk ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: Ieder voor zich natuurlijk. Ikzelf vind hun auto’s wel mooi. Alleen de Levante dus niet…
Qua niveau kan het alleen lang niet meekomen met de concurrentie. En al helemaal niet voor de bedragen wat je er voor moet neerleggen.
bitd zegt
@viezefreddyw: hij is best groot, geloof zelfs qua lengte groter dan de Q7, maar het is zo’n lompe vertoning met die goedkope achterlichten.
viezefreddyw zegt
@bitd: De Q7 is een stukje langer nog, scheelt niet heel veel. Wat wel veel scheelt is het gewicht. De Audi is gewoon 235 kilo lichter.
bitd zegt
@viezefreddyw: ja, ik vond hem te licht, hybrid maakt alles goed :) 2500 kg container !
LaLancia zegt
@viezefreddyw:
De Stelvio is juist weer lichter dan z’n concurrenten, dus dat zal voor de Maserati dan ook wel gelden lijkt me. Dat compenseert de boel weer een beetje.
viezefreddyw zegt
@lalancia: De Levante weegt 2205 kilogram… En dat is de dieselversie. De benzineversie weegt 2100 kilo volgens mij.
LaLancia zegt
@viezefreddyw:
Ik bedoelde dat de Maserati-versie van de Stelvio dan ook minder zal wegen dan z’n concurrenten (F-Pace/Q5). Dat de Levante zo zwaar was wist ik overigens niet, maar het is op hetzelfde niveau als de Range Rover, dus zo gek is het ook weer niet, denk ik.
viezefreddyw zegt
@lalancia: De Range Rover Sport weegt een kilo of 90 minder maar heeft wel weer een stuk meer bagageruimte. 784 liter en 1761 liter met de banken ingeklapt.
Zelfs de grotere Range Rover is nog ietsjes lichter dan de Levante. Maar het is voor mij geen verrassing dat de Levante zoveel weegt. De Ghibli van mijn vader weegt ruim 1800 kilo. Duizendachthonderdvijfendertig kilo. Voor een diesel. Een vergelijkbare Mercedes E350 diesel weegt 135 kilo minder. Een vergelijkbare BMW 530D weegt 220 kilo minder!
gregorius zegt
En de motoren niet? Die 2.9 met 510 pk lijkt me toch een uitstekend torretje om erin te leggen.
viezefreddyw zegt
@gregorius: Klinkt helaas alleen voor geen meter…
trustmeiamanengineer zegt
@viezefreddyw: Vind ik alleszins meevallen. Lekkerder en sportiever dan een standaard M3/M4 in ieder geval…
lekkaah zegt
@viezefreddyw: ik zou snel gaan schuilen als ik jou was, ze “alfisti” are coming :)
viezefreddyw zegt
@lekkaah: Ach, het zijn net VAG-fanboys. Bijna iedereen is net zo als je aan ‘hun’ merk komt.
BMW is immers ook kudt!!
lekkaah zegt
@viezefreddyw: Don’t touch ‘my’ brand :'(
viezefreddyw zegt
@lekkaah: http://fffff.at/files/2011/05/aiweiwei-bmw.jpg
lekkaah zegt
@viezefreddyw: freddy gespot:
http://www.thedistractionnetwork.com/images/car-fails-405.jpg
viezefreddyw zegt
@lekkaah: Haa, je bent gewoon jaloers op mijn mooie replica!
berlinetta zegt
Als dat ervoor nodig is om het merk weer goed te laten draaien dan ben ik voor. Ik hoop alleen dat hij totaal niet komt te lijken op de Levante. Wat vind ik dat een nietszeggende SUV zeg. Hij ziet eruit alsof hij 10 jaar geleden op de markt had moeten komen, als een Hyundai.
nout zegt
Wat me vooral bij is gebleven van dit apparaat is hoe absurdistisch teleurstellend de diesel klonk en voelde, en het hele karakter van de auto onderuit haalde – uit de Harry’s Garage review. Esthethisch denk ik dat Maser sowieso de weg een beetje kwijt is, het kan allemaal net an maar de vorige Quattroporte was echt prachtig.
berlinetta zegt
@nout: Nou, ik lees toch anders in vrijwel alle rijtesten dat die diesel een hele fijne motor is, ook qua geluid.
viezefreddyw zegt
@nout: Nee hoor. De diesel werd zelfs geroemd om hoe hij klonk. Qua aandrijflijn is het sowieso een prettige motor. 275 PK en 600 Nm koppel. In combinatie met de 8-traps bak van ZF een hele fijne aandrijflijn.
De motor klinkt zelfs een beetje als een V8.
https://youtu.be/Tb2iNBZTaxE
occasiefapper zegt
Please Fiat, draai Maserati de nek om:'( dit is een complete lijdensweg en is het merk niet waard.
viezefreddyw zegt
@occasiefapper: Om vervolgens met z’n allen te zeiken dat FCA hun merken langzaamaan dood laat bloeden. Net als met Lancia…
hadsjikidee zegt
Helaas zijn het frauderende cijfertjes. Veel van die Levantes en Maseratis worden ‘verkocht’ aan de dealer in de US en tellen dan zogenaamd mee als verkochte autos. Zelf heb ik nog geen enkele Levante gespot in het wild. Ook de kwaliteit schijnt nog steeds het geld niet waard te zijn als je naar vergelijkbare auto’s gaat kijken. Doe mij maar een macan
tomas123 zegt
@hadsjikidee: heb er 1x een gezien en dat is al langer dan een jaar geleden..
ibssr zegt
Maserati kan door modellen te maken die concurreren met de Macan en Cayenne, nieuwe sportwagens blijven maken. Dat is toch goed nieuws. Tevens vind ik Maserati een prachtig merk. Ook het geluid van de “nieuwe” Granturismo en Grancabrio is fantastisch. Echter ook de benzine versies van Ghibli, Levante en 4-porte klinken goed. Ook het verkopen van 36.000 maserati’s in de eerste drie kwartalen is een prima resultaat. Maserati maakt nu onderdeel van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) waarvan de aandelen de afgelopen 12 maanden met 160% zijn gestegen. FCA is hiermee dus succesvoller dan Tesla.
ibssr zegt
@ibssr: *koersen op de beurs*
amersfoorter zegt
Ik hoor nog de commentaren toen de cayenne werd uitgebracht. Vooral van die kneus-puristen…..