Nergens voor nodig dat snelladen, aldus Maserati.
Er zijn ongetwijfeld EV-rijders die maar zelden snelladen, maar het is wel reuze handig als die functie er op zit. Als je een keer onderweg moet laden wil je niet dat het uren duurt. Jezelf twintig minuten vervelen bij een snellader is al lang zat.
Een snellaadfunctie is dus een must op een elektrische auto, maar toch denkt Maserati daar anders over. De Italianen spelen namelijk met het idee om een snellaadfunctie in de toekomst achterwege te laten op hun sportwagens.
De grote vraag is natuurlijk: waarom? Het antwoord is simpel: gewichtsbesparing! Volgens Maserati weegt zo’n boordlader wel 40 kg. Nu kunnen ze miljoenen besteden om 40 kg aan gewicht te besparen, of ze kunnen gewoon zeggen: ga maar lekker niet snelladen.
Dit laatste is een serieuze optie die Maserati overweegt, zo blijkt uit een interview van Maserati’s elektrobaas Ana Paola Reginatto met Autocar. Volgens haar is snelladen helemaal niet nodig, omdat een auto meestal toch stilstaat. Oftewel: je hebt alle tijd om op te laden.
Het is nog maar een ideetje, dus wees niet bang: de Maserati Granturismo Folgore kan gewoon snelladen met 270 kW. Er is dus geen gewicht bespaard, maar eerlijk is eerlijk: wat maakt 40 kg meer of minder nog uit op een totaal van 2.260 kg?
Het weglaten van een DC-boordlader om gewicht te besparen lijkt dus een ietwat rigoureuze maatregel. Maar ja, dat is het weglaten van een achterbank in een MC Stradale misschien ook wel.
Bron: Autocar
Jens_Roadster zegt
Gewoon geen EV’s bouwen…
steephh zegt
@jensss
Waarom mag Maserati van jou geen EV’s bouwen? Het alternatief is dat wij in Europa straks niets meer bouwen en verkopen en alles vanuit China komt……
Jens_Roadster zegt
Ik ben niet zo’n fan van electrische auto’s, haha.
steephh zegt
@jensss
Haha snap ik! Maar dan koop je er toch gewoon géén :) Problem solved!
Die EV’s gaan er toch wel komen en dan heb ik persoonlijk liever dat ze hier uit de EU komen dan uit China. :)
goodvibrations zegt
Eens neemt veel emotie weg.. Zeker bij dit soort auto’s..
Maar instant power is ook wel heel nice..
Voor dagelijkse ritten vind ik EV wel erg lekker…
dondeboer zegt
Emotie is bij het gros van de moderne brandstofmotoren ver te zoeken. Klinken nergens naar, en doen ook niks bij doorhalen in de toeren.
pignon zegt
Geeft niet. Komt veel voor, dat mensen moeite met verandering hebben.
Wolflow zegt
Voornamelijk moeite met achteruitgang in dit geval
Jens_Roadster zegt
Ja, oké haha. Ik vind het gewoon waardeloos dat straks alles elekrisch moet. De enige elektrische auto die ik stiekem wel zou willen hebben is de Rimac Nevera, maar verder vind ik het niks.
Richmond zegt
Ook Chineze ice auto’s mogen straks hier niet verkocht worden. Gaat niet om waar ze vandaan komen, maar dat de aandrijving maar 0gr uitstoot heeft.
thjvanvlerken zegt
Naja, wat nu snelladen is is over paar jaar sloomladen. Dus geen idee wat ze bedoelen en wat ze van ln zijn…
rutgerg zegt
Omdat een auto meestal toch stilstaat…. Hahahahahaha ja Italiaanse auto’s wel ja. Maar of dat nu altijd de bedoeling is.
goodvibrations zegt
Je kunt ook wèl snel laden en een kleinere accu monteren… 400-500km range is erg veel gewicht en ook vrij prijzig.. bovendien wie rijdt nou regelmatig meer dan 200km?
cloverleaf zegt
Ik! Zelfs regelmatig meer dan 400km. Diesel nog ff door dus…
Richmond zegt
Maar waarschijnlijk niet in een maser sportauto…
mashell zegt
Ik rijd regelmatig meer dan 200km op een dag, gewoon ook met mijn EV. Snelladen is dus een must.
Met een kleinere accu kun je juist minder snel laden omdat je minder cellen hebt die tegelijkertijd kunnen laden.
sizedoesmatter zegt
En dat terwijl Maserati één van mooist klinkende V8 heeft geleverd; die trouwens in enkele minuten te ‘laden’ is.
towi1989 zegt
Ik denk dat ze het hebben over een ac fast charger. Zonder zo’n ding kun je prima dc snelladen bij openbare laadstations. En ja, ac snelladen is vrij overbodig voor auto’s die toch vaak/lang thuis staan.
donjunior zegt
edit: never mind..
edit 2: Krijg ik nu te zien: “Je reactie wacht op moderatie.” .. Gelukkig zit ik pas 10 jaar ofzo op Autoblog en krijg ik nog steeds dit getrut ..
jjcp zegt
Maserati snapt het weer niet. Zo een versie zonder snellader bewaar je natuurlijk voor een veel duurder speciaaltje onder het mom van gtr of superleggera of “superleicht kijk mij eens hardcore zijn onderweg naar de lidl” versie, met een dikke vette premium want race.😉
nofxke zegt
Als je DC laadt zit de lader in het laadstation en niet in de auto.
Als je AC laadt (traag) heb je wel een AC/DC omvormer nodig in de auto.
Beter zou dus zijn om enkel te kunnen snelladen en niet traagladen als ze gewicht willen besparen
fanboy zegt
Hier klopt helemaal niks van. DC snelladen weegt juist het minst, de AC laders wegen iets
mashell zegt
Zonder snellaad functie wordt je Granturismo een Petitturismo…
mc96 zegt
Op zich snap ik de redenering van Maserati wel. Veel dure sportwagens worden niet vaak en niet voor grote afstanden gebruikt. Meer voor de fun ritjes. Maar het is toch een beetje sneu als je met je Maseratie Grandturismo (what’s in a name) na iedere 300 km een dag aan de lader moet. Zo wordt een weekendje sturen in de Alpen inderdaad wel een grand tour 😀.
camber24 zegt
Het probleem met Italianen vaak is, de uitwerking is niet lekker. Porsche zou er een RS pakket ofzo van maken. Extra licht. Extra betalen.