Groen dat moet je doen. Niet alleen bij het kleuren van je auto, maar ook bij het oppoetsen van je imago. De Italiaanse grootvervuilers, die natuurlijk maar een minuscuul deel van de automarkt bedienen, willen dat hun supercars niet langer met vies, CO2 en dode dieren in verband gebracht wordt. Jankende veelcilinders en kolkende brandstoftanken gaan langzaam plaats maken voor elektromotoren en lithium-accu’s. Ferrari heeft het proces in gang gezet en Maserati is gedoemd haar Italiaanse familielid te volgen.
Natuurlijk krijgen we in het begin vooral veel mooie woorden over ons heen gestort. Ze zullen het systeem nog heel lang KERS blijven noemen, want zo heette dat ook in de Formule 1. Uiteindelijk maakt dat alleen niet uit voor de techniek die in de auto’s toegepast wordt. Het Maranello Marketingbureau zal langzaam de elektrische auto’s gewoon door de strotten van de ‘fans’ duwen. Dat verklaart wel meteen Shells prognose voor 2050. Als Ferrari’s eenmaal elektrisch zijn, wil iedereen natuurlijk zo rijden.
Vanuit praktisch oogpunt is het niet eens zo heel raar als Maserati hybride-systemen gaat toepassen. De Granturismo’s en Quattroportes worden in veel gevallen gewoon als daily drive gebruikt. Een kleine elektrische hulp in de aandrijving zou de auto’s in het zenuwachtige verkeer in Nederland veel zuiniger en comfortabeler kunnen maken. Het wordt dan natuurlijk wel stil bij de stoplichten. Met een steeds strengere CO2 wetgeving is er in ieder geval geen ontkomen meer aan voor de meeste autofabrikanten. Laten we verder hopen dat CO2 over een paar jaar gewoon weer uit de mode is. (bron: insideline.com)
Hupke zegt
Tja, tis zo binnenkort is het ronken van een benzine motor alleen nog maar een nostalgisch geluid.
Of word er een nieuwe olie bel ontdekt en kunnen we weer een 100 jaar voort.
twanny zegt
@Hupke: groot gelijk!! allemaal mooi die ecologische modellen. jammer dat de muziek van de auto weg is. gelukig behoud hij zijn uiterlijk!!
laulau zegt
hybride gaat niet samen maserati!! maja eerst zien dan geloven
integralechubasco zegt
nog even en de stoplichten gaan bepalen hoeveel Co2 er in de lucht is.
bram zegt
@Hupke
Volgens mij mis jij het punt van CO2 uitstoot. Dat heeft namelijk helemaal niks met een olie bel te maken:P
Ferraritje zegt
Als alle QP hybrides er zoals op de foto gaan uitzien heb ik daar geen probleem mee!
OT: Vrij logisch dat Maserati Ferrari achternagaat door hun samenwerking. Al is het natuurlijk spijtig dat producenten van de mooiste en snelste auto’s ter wereld dit ook doet. Hierdoor wordt hun “milieuvriendelijk” imago misschien beter, maar op het vlak van sportiviteit…
@Hupke: Het gaat niet zozeer om de brandstof, het is tegenwoordig de CO2 die erg in de mode is, om het met de woorden van Alwood te zeggen.
BananaFlip zegt
Met een uitschakelbare elektromodus (een soort van omgekeerde EV-modus in de Prius) heb ik nog niet zoveel problemen. Toch klopt het ergens niet.
integralechubasco zegt
@alwood
mag ik uit je toon opmaken dat je gewoon tegen bent omdat je zelf wel bepaald wanneer een fabrikant aan milieukwesties mag meedoen?
ontopic:
Fabrikanten die dit soort initatieven tonen krijgen veel subsidiegeld binnen, zien hun imago op bestuurlijk niveau verbeteren, willen graag vroeg beginnen aan technieken die veel ontwikkelingstijd vragen, zijn bezig met de toekomst.
Pieter_Aertgeerts zegt
| Ferraritje: Waarom zou de sportiviteit eronder lijden? Ik denk nu gewoon even aan de Porsche GT3R Hybrid. Hij mag dan wel zo noemen, maar 480 pk en 720 Nm koppel noem ik nog steeds vrij sportief. Hybride slaat niet op vermogen, wel op (zoals je zelf zei) CO2 uitstoot. Dus als het kan en niet té veel duurder is, go go go Maserati.
timberleek zegt
op zich zo’n extra vermogenspiek bij het optrekken is wel leuk.
Een start-stop systeem vindt ik dan weer niks. (in het geval van die ferrari).
Ik hoop wel dat dergelijke dingen uitzetbaar zijn/blijven.
Dimglor zegt
Als het dezelfde techniek is zoals in die 599 valt het nog mee..
Je hebt dan nog altijd die beul van een motor maar bijgestaan door een elektrische….
Ferraritje zegt
@Pieter_Aertgeerts: Inderdaad, toen ik mijn comment herlas zag ik dat het niet echt klopte. Het woord sportiviteit bedoelde ik eigelijk dat benzinemotoren sportiever zijn qua aard. Elektromotoren hebben misschien(zoals bij de GT3R Hybrid) veel koppel en dat zorgt voor snelle acceleraties wat erg handig is op circuit. Maar qua topsnelheid zit het niet goed, want rijden met een hogere snelheid bij een verbrandingsmotor kost brandstof, maar die tank je gewoon snel op 3 minuten bij en je kan verder gassen. Als je met een elektromotor rijdt op hoge snelheid zijn je accu’s erg snel leeg en het opladen ervan duurt stukken langer dan bijtanken. Al gaat het bij hybrides natuurlijk om de combinatie van de 2.
Maarten zegt
Was iedereen ook zo negatief toen we van paard en wagen naar een automobiel overstapten??? Hybride is de logische volgende stap.
jan1666 zegt
willen dat hun supercars niet langer met vies, CO2 en dode dieren in verband gebracht wordt.
wordt moet worden zijn, want er zijn meerdere zaken dus is het meervoud
Laurens zegt
Als er flinke afstanden met zo’n ding gereden worden, heeft het nog enige zin. Anders alleen imago.
Spiderman zegt
Houd toch op met die hybride onzin in dat soort supercars. Dat maakt helemaal niks uit voor een schonere wereld, laat ze lekker ronken met hun acht- en twaalfcilinder motoren en geef ons nog iets om van te dromen: speeltjes voor de rich and shameless…
Guust Flater zegt
Ik heb de specs van de groene Ferrari bekeken en het is echt onzinnige techniek voor een dergelijke auto. Honderd kg extra gewicht (hij was nog niet zwaar genoeg), 100 pk extra, maar de acceleratie 0-200 wordt slecht een halve seconde sneller. Tot 50 km/u kan hij volledig elektrisch rijden en wanneer de benzinemotor meedoet slaat hij af wanneer je stopt. Dat past totaal niet bij een dergelijke auto. En dat alles zodat de miljonair die er een koopt wat minder vaak hoeft te tanken.
http://www.youtube.com/watch?v=e6FUZ34-bJg&NR=1&feature=fvwp
Hier wil je toch niet een zoemende elektromotor voor in de plaats?
integralechubasco zegt
@guust flater
misschien heb je het niet goed gelezen maar de ferrari heeft een 5,9 liter v12. volgens mij komt daar geen zoemend geluid uit. naast de v12 heeft de auto een flinke accu met een dynamo die ook omgekeerd zijn werk kan doen.