“Wat nou kredietcrisis?”, zo zullen de mensen op de verkoopafdeling van Maserati denken. Het gaat het Italiaanse merk voor de wind en de bestellingen rollen binnen als nooit tevoren. Tot en met augustus verkocht Maserati meer dan 8.000 auto’s en dat is al 40 procent meer auto’s dan er in heel 2007 werden verkocht. Vorig jaar verkocht Maserati totaal 5.900 auto’s.
Het is nu vooral de Quattroporte sedan die de verkopen tot recordhoogten stuwt. Tegen het einde van dit jaar verwachten de Italianen z’n 7.300 Quattroporte exemplaren te hebben gebouwd.
Nooit eerder verkocht Maserati zoveel auto’s. Sterker nog, het is pas sinds vorig jaar dat Maserati na 17 jaar eindelijk winst maakt. Maserati doet het tegen de stroming in dus uitstekend. Verder wordt er momenteel gewerkt aan een kleiner model dat onder de Quattroporte en GranTurismo zal worden gepositioneerd, dus het merk heeft nog het één en ander voor ons in petto.
MARIO zegt
hmm… oke leuk voor ze
maar dat merk vindt ik niks.
-edit: Bedankt voor je nuttige bijdrage. Je bent niet verplicht om te reageren hoor.-
AutoInformatief zegt
Tjah wat wil je. Nu ze die mooie Quattroporte nog een aantrekkelijker uiterlijk hebben gegeven wil iedereen zo’n ding hebben!
EN als je dan kijkt hoe Ferrari zijn kleine auto het doet (de cali uitverkocht tot 2011) dan zal zoiets ook nog wel gebeuren met de kleine Maserati. Hopelijk voor Maserati natuurlijk ;)
GWBoes zegt
Tja, al die rijke lui hebben waarschijnlijk hun geld uit de zakkende fondsen gehaald om te redden wat er te redden viel en dan vonden ze het ook zonde om er niks mee te doen en investeren het dan maar in een auto.
Maar dat is niet alleen bij maserati, m’n vader is merkdealer en die heeft zelden zoveel verkocht als de afgelopen maanden.
San Sebastiano zegt
@ Mario: vindT ik…?
joep zegt
Laat die 2-zitter maar snel komen dan!
Alwood zegt
bewijst maar weer dat een lekkere auto geen 500 of 600pk nodig heeft om in de smaak te vallen :)
Bert zegt
Das ook niet zo gek, een super mooie styling met een echt eigen gezicht.
En zijn tijd vooruit met een echte sportieve 4 deurs, wel wat aanloop problemen gehad met oa de versnellingsbak geloof ik maar gewoon een echt kloppend verhaal in een tijd dat alle gaatjes in de markt worden opgevuld met vage concepten als de X6.
Hulde, en een sieraad voor de weg (Althans, ik geniet altijd als ik er 1 zie rijden)
Lout zegt
@ Bert
Vergeet niet dat extreem hartkloppingverhogende, geilmakende, oorverdovende geluid *kwijl*
Bert zegt
idd, raampje moet altijd even open idd…. Hij klinkt ook nog eens supergoed idd!
ZeRoo zegt
@GWboes investeren in een auto? twee dingen die niet helemaal samen gaan lijkt me :p
..trouwens vreemd, je verwacht toch dat de granturismo het grootste gedeelte van de verkopen voor zich neemt, nieuw spannend model dan de al wat jaartjes op de markt zijnde Quatroporte! ..of zijn die wijzigingen zo ingrijpend geweest!
Anyways goed dat ze eindelijk winstgevend zijn werd tijd kunnen ze weer eens wat meer modelletjes uit brengen!
Hammer zegt
Leuk voor ze, maar ik hoef er geen te hebben, hoewel, dat geluid, diep dieper porno….
JosJ zegt
Wat is die Maseratie GranTurismo toch een schitterende wagen…..kwijl kwijl kwijl…..
BOL zegt
GW BOES
“Tja, al die rijke lui hebben waarschijnlijk hun geld uit de zakkende fondsen gehaald om te redden wat er te redden viel en dan vonden ze het ook zonde om er niks mee te doen en investeren het dan maar in een auto.”
Hmm ik denk dat je nog beter in sub-prime hypotheken kunt investeren dan in Italiaanse sportwagens ;)
Anyway, respect voor Maserati, het is ze gegund, de GT en QP zijn echt super
Majinstar zegt
Weer een merk dat productiviteit boven exclusiviteit stelt. Doodzonde.
JMC zegt
Fantastisch dat Maserati na vele moeilijke jaren er terug bovenop komt. Dit is dus het bewijs dat het gezever over “té zwaar”, “té weinig pk’s”,… klinkklare onzin is. Mensen kopen nog altijd liever een auto waarmee je dagelijks kan rijden in plaats van een opgefockte racemachine…
Ps, de mijne is al besteld!
Greetz, JMC
JPM zegt
Mooi, goed nieuws! Ze zullen wel veel verkopen in opkomende markten.
JMC zegt
@ Majinstar: vraagje: Hoeveel Maserati’s zie je per dag rijden? En vergelijk dat eens met ferrari of Porsche.
Dus verwijt Maserati niet dat ze niet exclusief zijn.
Greetz, JMC
dekster zegt
Maserati is dan ook het enige echte automerk. :)
bozewolf zegt
Dat is eeeh, goed nieuws! En het is ze gegund, prachtige wagens.
Is Maserati van Ferrari trouwens?
RenJie zegt
@bozewolf
gewoon de Fiat-groep denk ik.
Majinstar zegt
@t JMC: Soms 2 of 3. Porsche zie ik wel iets meer, maar Ferrari zie ik met heel veel geluk. Ik zou je adviseren om een terrasje te pakken vlakbij de PC Hoofdstraat, daar kom ik namelijk vaak.
Maar goed het zal ongetwijfeld exclusief zijn in andere delen van het land, maar voor mij is het niks bijzonders. Wat vorig jaar +/- 6000 was en nu meer dan 8000, zal in de toekomst naar 10.000 of 20.000 gaan en ga zo maar door.
JRDN zegt
Ze zijn ook relatief relatief goedkoop! Tuurlijk wordt je er uit geblazen door een mercedes S/CL 65AMG maar, het oog wil ook wat! en een leek ziet geen verschil tussen een S instapper en de 65 AMG. Als een potentiële koper het geluid hoordt van een maser is er al weer 1 zo goed als verkocht! :D
jorden zegt
@ JMC
ik weet niet waar je woont.. maar in Rotterdam is er volgens mij dan een complete maser hype ontstaan! ;)
Have a cigar zegt
Veel Maserati’s zijn gekocht door CEO’s en traders op Wall Street, o.a. die van Bear Sterns.
Volgend jaar – 50 % verkoop Maserati’s.
luc zegt
Niet meer dan logisch, er mogen dan fiat onderdelen soms inzitten, zoals die van rtl autowereld betaamt. Maar deze auto’s roepen nog emotie op, prachtig design.
GWBoes zegt
@ Luc:
Niet alleen fiat onderdelen, ik zie op de foto’s toch echt een PSA (peugeot, citroën) navigatie systeem zitten.
sebastianchubasco zegt
het is met velen als ze het niet kunt betalen, wanneer ze over onzinnige details gaan vallen…
JH zegt
@have a cigar: precies; de verkopen tot augustus zijn 40% gestegen…laten we maar afwachten hoe het vanaf augustus gegaan is. Bentley verkoopt al tijden bijna niks meer in Amerika en de rest zal wel volgen helaas. Mercedes heeft een 3-daagse werkweek, bij Opel waren 2 fabrieken een week dicht en ga zo maar door.
Scimitar GTE zegt
Iedereen koopt gewoon Maserati’s van hun aandelen. Aandelen kunnen op een dag 10% afschrijven terwijl hun auto waardevaster is ;)
Markus zegt
17 jaar verlies draaien en dan nog bestaan, dát is pas een prestatie!
christian zegt
@ Markus, ze staan onder het gezag van FIAT die er geld in heeft gepompt.
Nu draaien ze winst. En dat vind ik echt verdiend, de Quattroporte en GranTurismo zijn prachtig!
Majinstar zegt
Lol @t Markus. :D
Bertus zegt
Quattroporte sedan.
Beetje dubbelop he….
sebastianchubasco zegt
@bertus
eehmm… misschien komt er nog een quattroporte suv…
Rus zegt
Vooral door China en Rusland.
RenJie zegt
@Bertus
Nee, want officieel hebben sedans 5 deuren dacht ik ;)
Citrofiel zegt
De Quattroporte is wel een leuke sportsedan, die ik in die klasse zeker wel een plaatsje op mijn shortlist zou gunnen, maar de GranTurismo vind ik vreemd genoeg helemaal niks…
@ RenJie; Die klep is toch geen deur? Een deur is het dacht ik pas als de ruit meescharniert, en dan wordt het dus een hatchback. Een sedan is het juist als de ruit niet meescharniert, en dan heeft hij dus geen vijfde deur…
w0o0dy zegt
Toen ik in het voorjaar met een verkoper van Maserati Zwitzerland stond te praten in Geneve vertelde hij me dat de Granturismo S voor het hele jaar al uitverkocht was terwijl de auto officieel pas op de beurs werd geïntroduceerd en er dus nog vrijwel niemand met die auto gereden had… en de auto pas in oktober/november echt leverbaar wordt/is. Prachtige auto, met bakken sfeer en emotie en genoeg ruimte voor normaal gebruik (met 4 volwassenen indien nodig).