Laat dat maar aan de Italianen over.
In het premium marktsegment zijn de Duitse merken oververtegenwoordigd. Audi, BMW, Mercedes-Benz en Porsche bedienen een groot gedeelte van de markt. Ondanks hun kwaliteiten zijn het zeker niet altijd de meest exclusieve merken.
Zo zal de BMW 5 Serie gehakt maken van de Maserati Ghibli en is een S-Klasse vast en zeker beter dan Quattroporte. Maar dat is het punt niet. Die Duitse merken zie je voornamelijk op voorwielaangedreven gebakjes met astmatische dieselmotortjes. Zelfs het instapmodel van Maserati, de Ghibli, heeft standaard een 330 pk sterke V6 met achterwielaandrijving. Kijk, dát is pas premium.
Edizione Ribelle
Wil je naast heel erg premium ook heel erg exclusief zijn, heeft Maserati goed nieuws in de vorm van de Edizione Ribelle. De editie voor rebellen. Dat klopt ook wel, want om een Maserati te verkiezen boven de gelauwerde BMW’s of Mercedessen moet je wel een beetje rebels zijn. De Edizione Ribelle’s zijn oneerbiedig gezegd speciaaltjes op basis van bestaande Maserati’s. De Edizione Ribelle behandeling is er voor alle Maserati’s die het merk op dit moment bouwt. Dus de Ghibli, de grotere Quattroporte en de Levante.
Exterieur
Je kan de Edizione Ribelle herkennen aan de Nero Ribelle Mica zwarte lak, zwart chromen sierstrips plus grille en de donkergrijze velgen. Bij het exterieur zijn niet alle details zwart, zo kun je genieten van rode remklauwen. De uitlaten (vier stuks per Maserati) zijn ook zwart gemaakt.
Interieur
Maar zoals wel vaker bij een speciale Maserati gebeurt het meeste bij het interieur. Zo ongeveer alles is in tweekleurig leder bekleed: Rosso en Nero. Zwart en rood, dus. De rest is afgewerkt met koolstofvezel. Heel erg speciaal allemaal. De Edizione Ribelle uitvoeringen zijn vooralsnog alleen bestemd voor de Amerikaanse markt. Er komen 100 Levante’s, 100 Ghibli’s en slechts 25 Quattroporte.
Motor
In technisch opzicht heb je niet te maken met de instappers. Alle uitvoeringen zijn namelijk zogenaamde S Q4’s, dus met de 3.0 biturbo V6 met maar liefst 425 pk, in combinatie met vierwielaandrijving. Of de Ribelles ook naar Nederland komen, is nog niet bekend. Maar mocht je over 15 jaar op zoek zijn naar een exclusieve en stijlvolle youngtimer: deze moet je hebben.
appeltaartislekker zegt
Mwah…
Dizono zegt
Wat opties uit de catalogus, een plakkaatje op de middentunnel en een gelimiteerd aantal waarvan ze zelf waarschijnlijk blij zijn als ze ze allemaal verkopen…
gregorius zegt
@dizono: goed afgekeken bij Porsche!
autodidact zegt
Maakt allemaal niet uit. Toch lekker!!
hotze zegt
@autodidact: Zekers lekker. Zwart chromen lijsten, daar wordt ‘k vrolijk van ondanks ’t de auto nog zwarter maakt. Vreselijk dat (normale) chroom om de ramen.
autodrome zegt
De auto’s zien er nog gord uit, maar de techniek is aan het bejaarden ….
mp014 zegt
@autodrome: dat is het hem juist, de auto’s blijven er lekker uitzien, ook over 10 jaar nog maar de techniek was al verouderd voordat ze verkocht werden. Zeker het entertainment systeem is dramatisch. Gelukkig gebruik je dat niet want je rijdt de hele tijd met het raam open te luisteren naar die lekkere uitlaat sound nu het nog kan ??
kennone zegt
@mp014: dat zijn ook de enige reden waarom ik nog heel graag een 2009 Quattroporte GT-S zou willen hebben. Alles wat er mis mee is en beter kan (en dat is een hoop) word goed gemaakt door zijn uiterlijk en geluid????
antielectrischeautos zegt
@kennone: goed gezegd, blijft de mooiste uit de quattroporte familie ooit
drsjeroen zegt
@mp014: infotainment veroudert sowieso erg snel. Het nieuwste nu is na 3 jaar hopeloos verouderd. Met deze gedachte dus gewoon de Maser kopen. Met de elektrificatie een gegarandeerde klassieker. “Kijk zoon, vroeger maakte ze nog eens auto’s!” Kan goed bij de Maser maar zal niet toepasbaar zijn op BMW etc
mp014 zegt
@drsjeroen: ja dat is zo maar helaas, voorlopig gaat mijn geld naar andere zaken en als ik dan toch wat over heb om een auto te kopen dan ga ik gelijk al voor een oldtimer; een targa uit ‘74 staat dan erg hoog op het verlanglijstje ?
drsjeroen zegt
@mp014: goed punt! Mooie keuze. Met een kever uit 1971 zou ik er graag iets moderners naast willen hebben als speelgoed. Porsche 997 Targa zou mijn keuze zijn
mp014 zegt
@drsjeroen: subliem! Mooiste targa (zelfs mooiste Porsche) van de laatste 40 jaar ??
viezefreddyw zegt
Ook dit gaat niet helpen natuurlijk. Jammer voor het merk Maserati maar eigenlijk zijn ze dood.
Off-topic; hoe kan het eigenlijk dat het langer duurt voor artikelen zichtbaar zijn in de app terwijl ze via de site al lang en breed zichtbaar zijn?
amersfoorter zegt
Een 5 serie met fwd? Maserati leunt op exclusiviteit vanwege desinteresse van de markt…. Waarom kwamen ze met een suv en diesel als het zonodig exclusief moest blijven
pindakoning zegt
Lood om oud ijzer
lexis zegt
Duidelijk het mooiste wat er op de markt is en daarna komt Alfa . Maarja je moet durf en poen hebben. En kom nou dat gemekker over verouderde techniek, wat dan? Het infotainment, ja dat is echt belangrijk hoor. En de rest das al 20j hetzelfde in autoland. Of geloven jullie nu echt al die reviews waar ze steevast zeggen “de nieuwe ” is zoveel beter dan het vorige model.
ukbob zegt
Ik hoop al jaren dat die ‘trend’ van alles-zwart eens over gaat..
ik zou dus lekker nog meer rebels doen en m’n Ghibli bestellen in een knap kleurtje en mooi caramel-kleurig of blauw leer ofzo.
autodidact zegt
@ukbob: once you go black…
antielectrischeautos zegt
@autodidact: you only want to go back!
Dutchdriftking zegt
Ik hoop maar dat al die zwarte details snel uit de mode zijn. Bah!
antielectrischeautos zegt
Tja, tis dat ik totaal geen luxe auto hoef ofzo (koop liever sportieve coupés zoals M3’s etc) anders had ik al el een maserati Ghibli of Quattroporte gehad, porno autos om te zien en om te horen vergeleken met de duitse merken, veel mooier dan wat de duitsers tegenwoordig bouwen…
ghost zegt
De Ghibli is prima maar dat nieuwe model Quattroporte kan ik meer niet aan wennen..smoelt gewoon niet als dat Italiaanse wat zijn voorganger wel had, tis eerder een aziaat die chique probeert te zijn. De Levante is leuk en prima, maar tegelijkertijd kom je dan die keer dat je in terrein gaat rijden weer hard voor lul te staan omdat de capaciteiten op dat gebied shit zijn.
Ghibli diesel dan maar!
MaartenD zegt
Ik ben niet geheel objectief maar de Granturismo (en de vorige generatie Quattroporte) waren toch wel de laatste gave Maserati’s. De exclusiviteit is er wel af bij de huidige modellenreeks zeker als ze gebruikt worden als taxi ?