Kan dat? Te dik? De Maserati 4200 Spyder Evo bewijst van wel.
Wie weleens op Marktplaats gaat zoeken naar een leuke sportieve coupé, zal erachter komen dat Maserati’s bijzonder betaalbaar zijn. Natuurlijk, in aanschaf is het goedkoop, qua onderhoud is het duur. Dat is altijd zo bij dit soort auto’s. Echter, Maserati’s zijn wel héél erg goedkoop in aanschaf en mogelijk stervensduur in onderhoud.
In plaats van kosten maken te ontlopen (en een Lexus SC430 te kopen), kun je het ook omarmen. Dat geld gaat toch wel je portemonnee uit. GS Exclusive uit Albstadt (onder Stuttgart) is een bedrijf dat je er graag bij helpt. Dat is een Duitse tuner die zich specifiek richt op Maserati. Niet alleen kun je er terecht voor een spoiler op een Levante of een chipje voor een Ghibli. Nee, bij GS Exclusive zijn ze gek op Maserati en hebben ze een youngtimer compleet onder handen genomen.
Grote grille
Het eindresultaat is de Maserati Spyder EVO by GS Exclusive. Het eindresultaat is ook meteen wat je eigenlijk over het hoofd moet zien. Het is namelijk nogal veel om te verwerken en het is nog maar de vraag of het bij de Maserati past. Aan de voorkant zien we een nieuwe grille. De originele Spyder-grille is veel kleiner en heeft niet de verticale spijlen. Het lijkt op de grille van de GranTurismo. Past het? Ai. Het is een beetje alsof je een Panamericana-grille op een W204 C-Klasse C220 CDI C63-uitgevoerd plakt.
De rest van de bodykit is nogal over de top. Er is een enorme bubbel in de motorkap, iets te dikke sideskirts en een achterbumper waar collega @nicolasr ongeveer 5 artikelen over kan uitweiden. Maar wat zien wij nog maar aan de achterkant? Boomerang-achterlichten! Destijds moesten deze achterlichten van de 3200GT sneuvelen omdat die schitterende achterlichten niet naar wens waren bij het Amerikaanse publiek.
Velgen Maserati Spyder Evo
Op deze auto misstaat het zeker niet. De wielen zijn 20 inch Work VSXX-velgen. Verder is de auto verlaag middels een schroefset van KW Suspension. Dus je kan de hoogte instellen. Een andere prettige upgrade is een big brake kit. Een Capristo-uitlaat moet ervoor zorgen dat je de 4.2 liter V8 nog beter kunt horen. Met nog wat kleine upgrades halen de Duitsers 460 pk uit de motor.
De specialiteit van GS Exclusive is het herbekleden van het interieur. Dat doen ze met bijzonder fraaie leder- en alcantara soorten. In dit geval ook met carbon en zelfs de nodige Italiaanse vlaggetjes.
Het totaalplaatje is wel een beetje vreemd. Het is zeker een dikke auto, maar die gekke bodykit is net even iets te veel van het goede. Het mooie is, je kan alles kiezen wat je wil. Dus als jij alleen een nieuwe interieur, boomerang-achterlichten, onderstel, remmen, motor en uitlaat wil aanpassen, dan kan dat ook! Mocht je een Coupé hebben, dan passen ze die bij GS Exclusive ook aan voor je. Alle onderdelen kun je nu bestellen. Goedkoop is het niet, maar gelukkig valt de aanschaf relatief gezien heel erg mee.
Meer lezen? Check het het verhaal van de Maserati met rare achterlichten!
anthwan zegt
Nog nooit zo’n bij mekaar geraapt zooitje gezien, vreselijk. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Dutchdriftking zegt
De grille en de skirts gaan wel (als je de auto in een chique kleur uitvoert) maar de wielen en de F430 achterbumper (@willeme dat moet jij toch ook gezien hebben) maken hem net fout. Dus een coupé met deze grille, skirts boomerang achterlichten, originele wielen, of iets van de Granturismo (Birdcage of Neptune) en dan uitgevoerd in bordeaux rood, dan lust ik hem wel.
cthijs zegt
Hij kan het wel hebben.vind het niet echt overdreven
tortuga zegt
Vind de F430 achterbumper niet mooi staan hier op 😕 de voorbumper is wel veel beter als origineel (sportiever) graag in coupe in het geel aub
base85v zegt
Achterbumper.. neuh.. velgen bah.. leuk onder een mk2 golfje ofzo. Deze auto is in standaard trim toch echt het mooist!
pignon zegt
Typisch gevalletje: niet omdat het moet, maar omdat het kan
En als ik dan toch mag kiezen, dan neem ik niets, behalve de originele maserati spyder. Mooi genoeg van zichzelf.
lithiumion zegt
Volgens mij is het gewoon een natuurkundewet: er is geen Italiaanse wagen er ooit mooier op geworden nadat het onder handen is genomen door een tuner. Het Kan best zo zijn en het is ook zeker subjectief, maar ik heb het nog niet gezien.
pa045 zegt
Dit geval slaat natuurlijk volledig de plank mis. Maar de vroeger door Madeno racing aangepaste Alfa’s (vooral de 155) zijn toch nog altijd schitterend en spreken jouw wet tegen.
red5 zegt
Technisch aantrekkelijker zijn die Madeno Alfa’s zeker, maar niet voor het oog.
rollingstoned zegt
Abarth wellicht.
Willson zegt
De velgen die zijn toch echt over de top !!
Kevin zegt
Het valt me nu pas op maar, heeft zo’n ding nou gewoon de koplampen van een punto?
willeme zegt
@kevinsneijers:
Nee, de Maserati 3200GT had deze lichten ook al. Die auto kwam in 1998 op de markt. De Grande Punto heeft koplampen die er sterk op lijken. Dat is overigens geen toeval, want beide auto’s zijn door Giorgetto Giugiaro van Italdesign ontworpen. Dus dat er overeenkomsten zijn, heb je goed gezien! Het zijn alleen niet letterlijke dezelfde koplampen ;-)
Kevin zegt
Gekke italianen
3246cm252kw zegt
Wat een prachtig design zeg 😍