In het derde kwartaal van dit jaar haalde Ferrari slechts een miljoen meer winst binnen dan vorig jaar, terwijl Maserati haar winst ruim verdubbelde.
Vorig jaar behaalde Ferrari een winst van 88 miljoen euro. Dit jaar was er een lichte stijging: er werd 89 miljoen euro overgehouden aan het eind van de maand september. Dat is op zich netjes, maar kleine broer Maserati komt eraan! Vorig jaar behaalde Maserati in Q3 een winst van 43 miljoen euro, maar dit jaar was dat 90 miljoen euro, ruim twee keer zoveel dus!
Maserati leverde 8896 auto’s in deze periode, tegenover 7548 in dezelfde periode vorig jaar. Er is echter nog een reden dat Ferrari ingehaald kon worden: Luca di Montezemolo moet afgekocht worden, Ferrari reserveerde daarvoor €15 miljoen euro, wat overigens lang nog niet alles is. Luca gaat naar verluidt met totaal 27 miljoen euro naar huis.
Maar zelfs als we dat meerekenen kunnen we niet om de feiten heen: Maserati groeit harder dan Ferrari en is hard op weg om belangrijker te worden. Zeker als volgend jaar de langverwachte SUV op de markt komt, dikke kans dat Maserati daarmee de beoogde doelstelling van 50.000 auto’s per jaar gaat halen. Natuurlijk is het voor Ferrari geen ramp als Maserati hard groeit: de Drietand koopt namelijk motoren in bij Ferrari.
En nog even over Ferrari: Marchionne heeft gisteren geroepen dat het bedrijf 12 miljard euro waard is. Dat is ongeveer 7 miljard meer dan dat specialisten inschatten, die pakken de jaaromzet (2,33 miljard euro) en doen die keer twee, een gebruikelijke rekensom om de waarde van autobouwers te bepalen. Marchionne is echter van mening dat je de waarde moet berekenen middels de standaard voor luxegoederen: 9 tot 12 keer de inkomsten voor belastingen, rente, afschrijvingen en afbetalingen, in het geval van Ferrari is het getal om mee te rekenen dan €650 miljoen euro. In dat geval zou de rekensom op basis van de huidige cijfers uitkomen op 5,85 miljoen tot 7,8 miljoen euro. Marchionne rondt graag af naar boven in aanloop naar de beursgang van Ferrari, zoveel is duidelijk.
carfreak96 zegt
Handig om van miljoen even miljard te maken in de laatste alinea. Anders cr
carfreak96 zegt
@carfreak96: anders wordt het moeilijk om Marchionne uit te betalen
amski zegt
Goed nieuws dus!
blacksquad zegt
5,85 *Miljard
granlusso zegt
Autoweek en Autoblog posten echt om en om dezelfde berichten deze ochtend. Logisch, wel grappig :)
Trusje zegt
@granlusso: Autoweek? Wat is dat dan? :P
granlusso zegt
@Trusje: Oké, die toverde wel een glimlach op m’n gezicht
jagmaseratiferrari zegt
De reden staat gewoon in de tekst ”Luca di Montezemolo moet afgekocht worden, Ferrari reserveerde daarvoor €15 miljoen euro, wat overigens lang nog niet alles is. Luca gaat naar verluidt met totaal 27 miljoen euro naar huis.”
lambo4all zegt
vind het vrij logisch allemaal, nu maserati een “volumemerk” is worden er veel meer auto’s verkocht en dus ook meer winst gemaakt dan bij Ferrari. niks aan het handje mensen gewoon doorklikken.
Als ze van alfa nou ook is wat moois maken, dan zijn voor mij de belangrijke italianen gered.
maseratizzzzzzzz zegt
En wat voor maserati’s, de ghibli en nieuwe quattroporte zijn voor mij geen echte maserati’s.
KaCh1ng zegt
@maseratizzzzzzzz: wereld gaat om winst, liever een levend merk dan een dode
Esprit_de_Flandre zegt
Wanneer willen ze die doelstelling van 50.000 per jaar bereiken, en op hoeveel zitten ze nu?
En daarnaast: is dat niet nog steeds weinig ambitieus, 50.000? Porsche verkocht er vorig jaar 162.145. Eens de 50.000 bereikt is zullen ze vast snel doorstoten naar 100.000…
lambo4all zegt
@Esprit_de_Flandre: dit jaar zullen er tussen de 36 en 38 duizend auto’s verkocht worden, en een groei van meer dan 10.000 verwacht voor 2015. wat ik toch een prestatie van formaat vind als je bedenkt dat 10 jaar geleden maserati rond de drieduizend auto’s per jaar verkocht. als ze hetzelfde truucje doen met Alfa, dan is fiat ook het Europese deel van Fiat voordat dit decennia uit is weer gezond.
Esprit_de_Flandre zegt
@lambo4all: Mja, een dikke tien jaar geleden hadden ze maar één model, de 3200GT, en zaten ze niet (meer) op de Amerikaanse markt.
Daarnaast zal de grootste stijging van dit moment de Ghibli zijn, een – oneerbiedig gezegd – “goedkope” Maserati. Die trekt de cijfers natuurlijk snel op, en dat zal de SUV ook gaan doen. Alfa’s volgende model daarentegen is een grote, en daarmee dure Alfa. Die zal echt wel fantastisch en goed geprijsd moeten zijn om de cijfers op te trekken. Ik vrees er een beetje voor…
MaartenD zegt
Het is wachten op de eerste maserati in de baby benz klasse # dag merkmaam
KaCh1ng zegt
maserati is wat alfa had moeten zijn