“Leonardo Da Vinci maakte een tweede uitvoering van zijn meesterwerk ‘The Virgin of the Rocks’ en 400 jaar later herinterpreteerde Matisse zijn eigen werk ‘Le Luxe’. Het zijn uitzonderlijk belangrijke nieuwe stukken. Hoewel ze qua formaat identiek zijn en voor een groot deel op de originelen lijken, is het de nieuwe stijl die de tweede uitvoering tot de meest invloedrijke heeft gemaakt.”
Je kunt natuurlijk niet eeuwig bescheiden blijven, maar de marketingmannen bij Maserati slaan wel heel erg door. Natuurlijk zijn we al jaren Quattroporte fan, dus ook de lancering van de vernieuwde vierdeurs in 2003 werd door ons met gejuich begroet. Ook de kopers wisten de Maserati dealer te vinden; meer dan 15.000 Quattroporte’s zijn er afgeleverd.
Alleen in de PK-race begon de Quattroporte langzaam het onderspit te delven, maar met de komst van de Quattroporte S komen er gelukkig ook wat meer cavalli beschikbaar. De Quattroporte S krijgt de nieuwe 4.7-liter V8 met 430 pk die recent debuteerde in de GranTurismo S. Voor de Quattroporte werd deze op details aangepast en is gekoppeld aan een zestraps automatische versnellingsbak die in samenwerking met ZF is ontwikkeld. Die bak wordt ook gebruikt in de reguliere Quattroporte die de bekende 400 pk sterke 4.2-liter V8 motor krijgt.
De opfriskuur hadden we al verwacht en bestaat uit een nieuwe grille met verticale lamellen, vernieuwde lichtunits met LED’s voor en achter, dikkere dorpels en bumpers. In het interieur is de middenconsole gewijzigd en zijn er nieuwe navigatiesystemen inclusief Maserati Multimedia System beschikbaar. Vanaf september zijn de nieuwe Quattroporte en Quattroporte S leverbaar.
xantos zegt
gewoonweg super!
VonStroke zegt
Iets scherpere lijnen, maar of ie nu echt mooier geworden is weet ik (nog) niet. Eerst eens in het echt moeten zien. De achterlichten zien er nogal Jag XJ uit.
Nederland Hater zegt
hopelijk verkopen ze er nu weer 15.000
rik zegt
mooi ding!!
–edit: dank u, is gefixt–
RenJie zegt
dammmit, ik dacht dat hij de Ferrari California-achterlichten kreeg, dat zou pas mooi zijn!
yannick zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Le Feber zegt
Het is en het blijft een schitterende auto! volgens mij is dit nou ook een echte auto die bijna iedereen wel mooi moet vinden…
@RenJie, met achterlichten van een ferrari zou je het design juist goed verpesten dat past absoluut niet bij deze auto.
hans zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
schnitzerken zegt
Kvin de vorige mooier, deze wordt een beetje te klassiek… Moest ik mij een kunnen bestellen, zou’k mij nog snel een ouwde bestellen
RA999 zegt
Hèhè, de Kia achterlichten zijn weg…
AutoInformatief zegt
Doe maar de nieuwe voorkant en de oude achterkant aub. De nieuwe achterlichten zijn naar mijn mening niet bepaald gelukt, deden mij een beetje denken aan een Jaguar.
jopie zegt
Prachtige auto en ook een prachtig klinkende naam. Ik denk niet dat Spyker er mee weg zou komen als ze een sedan zouden maken en die de naam “4 deuren” zouden geven. Maar in het italiaans…
RenesisHP zegt
Het geluid bij het wegrijden maakt het gemis?!? van de pk’s wel goed. Heerlijke auto om te zien en als ik eigenaars mag geloven een waardeloze auto om te bezitten. Ach, Italiaanse charme. 8)
Solstice zegt
Was te verwachten natuurlijk dat het grotere 4,7 liter blok ook zijn weg naar de Quattroporte zou vinden, waarmee het waarschijnlijk een nog schizofrenere auto zal worden dan het al was aangezien hij aan de volautomatische ZF-bak wordt gekoppeld. Maar schizofrenie kan best lekker zijn als het in zo’m stijlvolle vorm komt als hier. :-)
kowalsk zegt
Die achterlichten, dat zijn zowat kopieën van die van een of andere daewoo of daihatsu ofzo. Ze lijken er in ieder geval ziekelijk veel op. Deze nieuwe is wat stoerder, de vorige eleganter.
Luc zegt
Weer mooi up-to-date.
ps; die reclame, mag die niet na een artikel?
Sagaris zegt
Het is naar mijn “PERSOONLIJKE SMAAK” nog steeds lelijk…
cheese dippers zegt
WAAROM WIL IEDEREEN TEGENWOORDIG LIGHT EMITTING DIODES IN HUN AUTO???!!! QUASIMODERNE ROTDINGEN.
ps srry voor de caps.
Will zegt
Hmm, het huidige (oude) design is prachtig, daar kan natuurlijk geen duitster tegenop maar of hij er nu mooier op gaat worden. Ik vind de voorkant iig wel geslaagd alleen die achterkant, Had misschien iets minder wit in de achterlichten gemogen en mogelijk ook niet in het midden. Toch is het nog steeds een mooie auto en zal het design vast wel wennen
timo zegt
hij is en blijft nogsteeds spuuglelijk!!!!
Harry zegt
Hij blijft er uit zien als een saaie jaren 90 middenklasser, vooral dankzij de fantasieloze kop- en achterlampen. De grill en de velgen proberen het geheel wanhopig nog een beetje stijl te geven.
GOD zegt
achterkant vind ik heel engels, niet verkeerd hoor
Audiofreak zegt
vind die grill van de Executive toch ’t mooist
Lumowe zegt
Dit is magnifique!
Dit is het beste beter maken, het mooiste mooier maken en het bruutste ingetogen houden.. een gentlemens wolf in schaapskleren..
Een keer of 582 mooier dan een S8, alhoewel die al niet lelijk is..
Tommy zegt
Die ledjes zo is lekker van Audi afgekeken! tsss wat dom. Lekker exlusieve auto heb je dan. Snap niet dat Audi daar geen patent ofzo voor kan vragen, straks rijdt elke idioot nog met ledjes! Hopelijk gaan niet nog meer merken het afkijken en na apen.
Verder leipe auto, hele verbetering die ZF-bak, heb je teminste een echte versnellingsbak ipv die eigen troep.
Stefan zegt
@Tommy
LED verlichting, dat was een uitvinding van Audi, he? Je hebt helemaal gelijk… Waren zij ook niet degene die de gloeilamp en de hallogeenlamp hebben uitgevonden? En iedereen maar afkijken van Audi! Bah!
Peekaa zegt
@autoinformatief.com…beter dan een kia!
JR zegt
Mooie auto alleen nu zijn het daihatshu achterlichten, huidige is model is moooier!
dekster zegt
Vooral nutteloze dingen, de nieuwe grill is het de enige verbetering en de rest zoals die LED achterlichten zijn er gewoon bijgezet omdat de designer wel iets moest veranderen.
Eigenlijk wel zielig, veranderen om te veranderen, ook al is er geen reden toe…
Citrofiel zegt
De koplampen zijn eng, met dat rijtje LEDs… Het doet me denken aan een merk waar ik niet aan wil denken als ik aan Maserati denk… Hetzelfde is het geval met de achterlichten… :|
Turbo zegt
Deze auto heeft twee goede eigenschappen
*karakter (je houdt er van of niet); en
*een temperamentvolle motor (sorry, V10 of V8, bij Audi/BMW/Mercedes krijg je die passie er niet bij).
Ik gun ze zeker nog een succes.
H. Wijnschenk zegt
Als bezitter van de huidige editie ben ik van mening dat de grille, achterlichten en skirts een verbetering zijn, de koplampen zijn zoals al gememoreerd te veel Audi. Hopelijk komt er aftermarket een modificatie set beschikbaar. Voorlopig is inruilen voor de nieuwe geen optie, daarvoor is het vermogensverschil te gering en krijg je die akelige ZF bak erbij. Op een 4porte hoort de CambioCorsa bak, elke (quasi) journalist die daarover klaagt, moet op weg naar huis in zijn lease Scenic zijn huiswerk nog maar eens doen. CambioCorsa is bij extreem gebruik (1-2 keer per week rond de woonplaats even echt blaffen) geweldig. Ik heb de wagen nu 3 jaar en 35.000 km en geen enkel probleem gehad. Gewoon rustig warmrijden en je hersens gebruiken.
Hot Hatch zegt
Ik begrijp niet waarom er steeds over karakter en passie wordt gesproken, want zo mooi en passievol is dat ding ook niet…
Als een Nederlander hetzelfde auto met als naam “Janssen Vierdeuren”(lees: Maserati Quattroporte)zou produceren, zou ik om kunnen wedden dat iedereen een neus zou optrekken, weg karakter, weg passie…
Fiat 500 is ook zo’n mooie marketingtrucje: “Klein, maar wat een passievol rakker” en boem het slaat in als een bom…:?
fastshifter zegt
Hij heeft trouwens ook andere spiegels
menno plas piemel zegt
in september ben ik jarig,misschien verwen ik mijzelf met een proefritje met deze maserrati….tot nu toe lukt het mij om bij iedere dealer een proefrit te maken…leuke sport,echt een aanrader voor de zaterdag.
Mr Maserati zegt
Ik vind het een prachtige auto.
@Hot Hatch: Dat is natuurlijk onzin ik vind deze auto gewoon mooi, het maakt me niet uit wat voor een logo’tje erop zit. (lekker geloofwaardig met die naam van mij :P)
SyriX zegt
KAPOT Lelijke achterlampen.
Knowitall zegt
De LED koplampen branden niet constant zoals bij de gemiddelde Lease-Audi, maar zijn alleen richtingaanwijzers. Een merk als Maserati hoeft namelijk geen design van de Duitsers te immiteren.
Wat betreft de achterlichten: deze zijn meer in de stijl van de GranTurismo (wit vlak van binnen, rood omlijnd van buiten) om zo het ‘familie gevoel’ vast te houden. En daarin twee dubbele verticale LED’s om de lijn die van voor tot achter over de zijkant van de wagen loopt te benadrukken.
En als altijd moet je het in het echt zien… Pininfarina rules :)
San Sebastiano zegt
Maar welke versie van Leonardo bedoelen jullie? Hij heeft verschillende ‘virgin of the rocks’ geschilderd.. ;-)
gerardo zegt
De Daewoo Nubira achterlichten zijn verdwenen en de nieuwe zijn – lijkt wel – gebaseerd op die van Jaguar. Voorkantje verticaal ipv horizontaal (grille) Zoveel veranderingen zijn er dus niet aan deze Italiaanse schoonheid. Het blijft een verademing tussen al die Duitse pk-machines die allemaal op het voorafgaande model lijken.
Tommy zegt
@ Stefan
Je leest niet goed, ik zij ” Die ledjes ZOO is van Audi afgekeken… Als ze origineel waren hadden ze niet in een rij onder de koplampen gedrukt. Druk ze voor mijn part in de spiegel ofzo. Dat heeft nog niemand. Maar dit is overduidelijk 1 op 1 overgenomen. Niet goed!
mashell zegt
Frissen ze het model op blijft ie zitten met die armetierige jaren 70 sloten halverwege de deuren. Maserati: die sloten zijn anno 2008 niet meer nodig, en wil je ze toch plaatsen doe het dan in de deurklink!