







Schitterend, werkelijk schitterend.
Waar een wil is, daar is een weg. Dat is precies wat door het hoofd van de eerste eigenaar van deze Maserati Quattroporte Shooting Brake ging, toen hij erachter kwam dat koetsenbouwer Carrozzeria Touring alle vier exemplaren van de Bellagio Fastback had verkocht. De beste man had zelf ook zijn zinnen gezet op de prachtige Shooting Brake, maar was niet in staat er een op de kop te tikken. Gelukkig liep hij tegen de juiste persoon aan.
Nadat hij had ontdekt dat Carrozzeria Touring niet van plan was meer exemplaren van de Bellagio Fastback te produceren, moest hij proberen een creatieve oplossing te vinden voor zijn probleem. De man klopte aan bij allerhande bedrijven, maar geen van de benaderde partijen was bereid de opdracht uit te voeren voor een voor hem respectabel bedrag. Stuk voor stuk wilden de bedrijven tenminste 200.000 pond voor de conversie, en daarin was nog de prijs van de donorauto nog niet eens meegenomen. Aangezien een Maserati Quattroporte niet per se de goedkoopste auto is, ging dit voor de man te ver.
Zijn speurtocht was echter niet voor niets, want in het proces stuitte hij op de Britse ‘koetskunstenaar’ Adam Redding. Hij had wel oren naar het project en besloot de wens van de man in vervulling te laten gaan. Vertrouwen had de man in Redding voldoende. Op zijn curriculum vitae stonden namelijk al een groot aantal projecten, waaronder een bende aan Jaguars E-Type, verschillende Aston Martins en ook Lancia’s.
Redding ging in 2015 aan de slag met het project en stak in totaal 1.500 uur in het verwezenlijken van de Shooting Brake. Om het idee te realiseren moest een gedeelte van het dak worden verwijderd en werden de achterste zijpanelen vervormd. In feite werd de gehele achterkant onder handen genomen. Hoewel Redding de conversie in zijn eentje heeft gedaan, spreekt het resultaat van vakwerk. Niet alleen lijkt alles netjes aan te sluiten, alle elektrische systemen werken naar behoren. Redding monteerde zelfs nog een systeem om de vijfde deur, de achterklep, automatisch te kunnen openen en sluiten.
Het hart van de Shooting Brake is een krachtige diesel met zes cilinders in de vorm van een V. Het drieliter blok produceert 275 pk en 600 Nm en heeft inmiddels meer dan 14.000 kilometer achter de rug.
UPDATE: ja, dit is inderdaad een repost. Excuses. In dit artikel geven we je iets meer informatie over het project. Dat dan weer wel.
Dat is nog eens een knoepert van een stationwagon, uhm bedoel shootingbrake
Zo mooi dat ‘ie twee keer onder de aandacht gebracht wordt?
@Edge: ik dacht hetzelfde, maar jij bevestigt het
@Edge: ik had ook even een flashback
Is een beetje net als die Jaguar XJ shootingbrake, maar dan veel dikker!
@kleintje: ik bedoel de XF*
Zijn er werkelijk mensen (zonder 2,5 kind en Golden Retriever…) die dit mooier vinden dan de Sedan??
@svenska_aeroplan_ab: Yup.
Ik al zeker! ?
@svenska_aeroplan_ab: Geen kind, geen Retriever, maar ik vind ‘m prachtig!
Heerlijke wagen. Een swapje is eventueel geen gek idee.
Ik vind het vooral recht op de flank het achterraam erg lelijk.
@gebruikersnaam3: Lijkt net op de mercedes CLA shooting brake daklijn vind ik. Helemaal geen fan van
@fritskee: CLS shooting brake bedoel ik
@fritskee: ik ben daar op zich wel een fan van, maar ik vind het hoekje tussen de onderzijde van het achterraam en de derde zijruit niet mooi. Dat had wat meer mogen vloeien.
Euhm 2e artikel hierover @autoblog? Helemaal niet erg trouwens hoor!!!
Iemand heeft een inzinking bij Autoblog…repost mucho!
Mooi gedaan!
(Afgezien van de dieselmotor en de getinte zijruiten…)
@stradale888: wat is het probleem met getinte zijruiten tegenwoordig op autoblog? Handig als je wat waardevol of illegaal spul op de achterbank hebt liggen. Aankomende bestuurders zien je niet in je neus peuteren. Politie ziet je die fles wiskey niet verstoppen en een avontuurtje op de achterbank lokt geen pottekijkers.
@fabian159: Allemaal prachtige redenen, maar zoals het er op foto 7 uitziet vind ik het geen porem. Dan doet Redding zo zijn best om er een mooi gelijnde auto van te maken en vervolgens wordt dat door wat van die folie teniet gedaan. Alsof je in een knakenbak op grijs kenteken rondrijdt…
@stradale888: als de auto geen lichte kleur heeft vind in het over het algemeen wel mooi en het praktische speelt natuurlijk ook een rol. Maar ik snap jouw punt, zeker bij coupes waarbij dat driehoekje van anderhalve centimeter is verduisterd.
@fabian159: ik vind het alleen mooi als het rondom getint is maar dat mag niet in kneuterig NL.
@fabian159: eens vergeet ook niet de kids op de achterbank niet zeuren over de zon. En je vrouw niet van die foeilelijke dora klapperende zonneschermpjes monteert.
nee…. Nog even en hij komt er ook met grijs kenteken….
Nee, kill it with fire….
Sjieke Mondeo wel.
Niet echt lelijk, maar wordt er ook niet mooier op. Doe mij de normale maar.
Een hoop werk voor nix.
Er zijn auto’s waarbij ik de wiel/ carrosserie verhouding niet vind kloppen. Veel auto en (te) weinig wiel. Dit is er zo één. Lelijk vind ik hem zeker niet, maar toch.. Blijft knagen dat het naar mijn idee niet helemaal klopt.
Curve van bovenste raamlijst klopt niet… zit een rare “knik” in.
In t kader van repost: Mooie wagen, maar diesel.?? Vind persoonlijk een estate vaker mooier dan een sedan en helemaal als powermodel.
@cloverleaf: in een dikke station hoort mijn inziens een Diesel. Dit is nou de ideale wintersport wagen!
En dan zeg ik nog iets van:
Maar de qp heeft zo’n prachtig huilende 8 cilinder.
Waar kan ik die van mij ombouwen?
Sinds wanneer is iedere station een shooting break!!??
Een schooting break is driedeurs. Dit is net zo zeer een schooting break als mijn Zafira.