Als we de tamtam mogen geloven dan neemt Maserati een gepeperde versie van de GranTurismo mee naar de autoshow van Genève. Het zou dan gaan om een GranTurismo S met onder de motorkap een 4.7 liter V8 die we al kennen uit de Alfa Romeo 8C Competizione. Alleen zal die hier geen 450 pk maar 440 pk leveren.
Verder zal de auto voorzien zijn van een electrisch bediende MC-Shift versnellingsbak en om een beetje fatsoenlijk tot stilstand te komen is deze Maserati voorzien van een remsysteem van Brembo wat onder andere inhoudt dat er remklauwen gemonteerd worden met 6 cilinders. Blijkbaar was mijn voorspelling dat DIT ook wel eens een prototype kon zijn voor een hetere GranTurismo in plaats van een 911-killer niet eens zo vreemd (via: eurocarblog.com).
UPDATE: de officiele afbeeldingen en persbericht staan hieronder.
Maserati presenteert de GranTurismo S
Een jaar na de onthulling van de GranTurismo keert Maserati naar de Autosalon van Genève terug met wederom een wereldpremière: de GranTurismo S. Deze ultieme expressie van de sportiviteit van de coupé van het merk met de Drietand legt de nadruk op prestaties en rijplezier.
De nieuwe Maserati beschikt over twee nouveautés: de 440 pk sterke 4.7 V8 krachtbron en de electro-hydraulische versnellingsbak met snelle MC-Shift schakeling in een transaxle configuratie die typerend is voor high-performance sportwagens en die zo kenmerkend is voor het technische DNA van alle Maserati’s.
De GranTurismo S maakt gebruik van het high-performance remsysteem dat in samenwerking met Brembo is ontwikkeld en dat voor de eerste keer in de autowereld is geïntroduceerd op de Maserati Quattroporte Sport GT S. Het systeem beschikt over dubbele gegoten remschijven – een legering van gietijzer en aluminium, gekoppeld aan aluminium mono-bloc 6-remklauwen met zes zuigers, resulterend in optimale remprestaties.
Aan de buitenzijde is de Maserati GranTurismo S herkenbaar aan een aantal esthetische modificaties die, hoewel discreet, uiterst effectief zijn. Daarnaast zorgen ze er voor dat het koetswerk een nog sportievere uitstraling heeft. Dit gaat overigens niet ten koste van de vloeiende lijnen van het meesterlijke ontwerp door Pininfarina.
De bekleding in het interieur met Poltrona Frau leer en Alcantara weerspiegelt de sportieve flair van de Maserati GranTurismo S; de nauwomsluitende voor- en achterstoelen onderscheiden zich door hun nieuwe ontwerp met de horizontale biezen op de zittingen en de rugleuningen.
Niels zegt
Als je dan zo graag een 911-killer wil, dan zou ik een Turbo kopen. Of natuurlijk, mits de geruchten waar zijn, de AM V8 Vantage met het nieuwe 4.7 liter blok…
P1et zegt
Blijkbaar was mijn voorspelling dat DIT ook wel eens een prototype kon zijn voor een hetere GranTurismo in plaats van een 911-killer niet eens zo vreemd was
Beetje gare zin
bmw zegt
Gewoonweg prachtige auto, zowel qua design als qua techniek! Wat zou jij doen als je de lotto zou winnen? :-)
C6.R zegt
Alleen zal die hier geen 450 pk maar 440 pk leveren.
…
lincoln zegt
@C6.R .. psychologisch geintjes zijn dat ..
die 2% zijn nooit met zekerheid na te meten ..
dus gewoon heet zelfde .. alleen andere folder peekaas ..
robbie zegt
@P1et, dan moet je de link ff lezen die bij DIT hoort ;)
StormRAM zegt
@ robbie: Ik hoop dat het getal ‘440’ een typefoutje was…
Waarom niet het complete blok gewoon overtillen en er verder niks aan doen? Als het waar is, dan vind ik het ontzettend flauw van de Alfa Romeo-mensen!!!!
VonStroke zegt
@Stormram: Ik denk dat dit sowieso weinig met Alfa Romeo te maken heeft. Het is bijvoorbeeld Maserati zelf die Alfa zo weinig 8C’s laten produceren heeft.
Walter zegt
De verschillen in pk’s kan ook komen door ander inlaat- en uitlaatkanaal bij de twee wagens waar die motor in zit he.
Citrofiel zegt
Ik heb de gewone GranTurismo inmiddels langs zien komen, maar ik kan er niet warm of koud van worden…
sebastian zegt
ik hoop dat er velgen komen die de spatbord iets beter vullen…
Eric zegt
Je zult maar een gewone gekocht hebben. Ik hoop dat ze voor deze klanten een PK-pakket verkopen zodat ze ook de extra pk’s in “huis” kunnen halen.
Sam zegt
@ Niels
De turbo is ook een 911 hoor ?
robbie zegt
StormRAM zegt
@ VonStroke: Aha, zit die vork zo in de steel :S Thnx voor de info….
Jimmie zegt
De Maser is de echte GT en heeft dus een ander motor karakteristiek dan de Alfa 8C.
Verschil kan ook door bijvoorbeeld de uitlaten en inlaten komen.
(of zoals eerder gezegd een puur psychologisch getalletje)
IlCuoreSportivo zegt
Hoeveel pk heeft de gewone dan??
Toch niet veel minder he.
Een S zou (met het hoge gewicht in het achterhoofd) toch ruim 500 pk mogen hebben om concurrenten te snel af te zijn.
JPM zegt
@robbie
Ahhh heerlijk, prachtig die achterkant. Die nieuwe uitlaatjes had hij echt nodig. Is de LED nu ook nieuw?
Dennis zegt
Alleen zal die hier geen 450 pk maar 440 pk leveren??
Stephan zegt
Lees de comments eens voor de verandering dennis.
Barry330cd zegt
Heel, heel, heel VET! Ik wil hem zooo graag. Alleen nog ff doorsparen, maar dit is zoveel mooier als een CLS, M6 en ander wannabee GT spul.
M Freak zegt
Wist niet dat de TamTam ook autonieuws in het tijdschrift had ;)
9ff GT9 zegt
-edit: dank u, is gefixt!-
robbie zegt
UPDATE Persbericht geplaatst, de GranTurismo S heeft idd “slechts” 440 pk en geen 450 zoals de 8C. Een normale GranTurismo heeft een 4.2 V8 met 405 pk.
Frari zegt
De S van stupendo, wat een wagen!
autoblogger zegt
Officiele site, inclusief motorgeluiden!
http://www.maseratigranturismo-s.com
XytraS zegt
Waauw, 35 pk extra^^ Een beetje belachelijk wel voor zo’n auto, noemen ze dat gepeperd, dat is dan wel een verdwaald peperbolletje toch…
Als ik op met mijn auto op reserve rij heb ik in principe even veel pk-winst door het gewicht dat ik minder meezeul dan op een volle tank.
Ik had wel net iets beters verw8 van Maserati….
w0o0dy zegt
@XytraS: het gaat bij de invoering van de nieuwe motor dan ook nauwelijks om het aantal pk’s maar vooral om de duidelijk betere koppelkromme… die maakt dat de (vrij zware) auto eenvoudiger vlot te rijden is… Pure snelheid is van ondergeschikt belang het gaat meer om het gemak waarmee het ding rijdt… dat maakt em sportiever… de 4.2 van de gewone Granturismo (ex Ferrari) moet nu wel erg hard werken om vlot vooruit te komen. Daarnaast krijg je een erg snel schakelende semiautomatische (dsg-achtige) versnellingsbak 0,01 seconden om te schakelen…. Da’s ook wel een beetje sportief.
DaMarcus zegt
Grotendeels van jullie kan niet eens zo’n auto betalen. Wat klagen jullie nou over die PK’s? Als je snel wilt gaan, koop je een MC12.
Ik bestempel jullie bij deze tot 0-100- of pk-fetisjist types. Lutsers.