Veilingtipje. Een Maserati uit de seventies met een carrosserie van iemand die je waarschijnlijk nog niet kende.
Van de Maserti Merak zijn tussen 1972 en 1983 niet meer dan 1.832 exemplaren gebouwd. Het kleine broertje van de Bora blijft daarmee een exclusief Italiaantje. Maar wil je het graag nóg iets minder bekend houden, kijk dan eens naar deze Merak van Carrosserie Saurer. Een vroegere coachbuild-afdeling van de Zwitserse bussenboer Saurer, waar wij nog nooit van gehoord hadden.
Dit exemplaar uit 1975 werd negen jaar na zijn geboorte compleet opnieuw ‘gedaan’ door Paul Saurer. Hij verzon een nieuwe aluminium carrosserie en bestookte de Merak met een bordeelrood interieur. De 2.965 cc tellende V6 – die eerder al met minder cc’s in de Citroën SM debuteerde, bleef ongewijzigd. De top van 240 km/u zou dan ook gelijk moeten zij gebleven. Niet slecht, voor een auto met 190 pk.
De auto verbleef tot 1995 in Zwitserland, daarna ging hij naar een andere privécollectie in Spanje en in 2009 dook hij in Engeland op. Ergens in die tussentijd is er een foeilelijke (in vergelijking met de rest van het interieur) radio ingekomen, maar wie de auto straks op de kop tikt op de Silverstone Auction haalt die er vast wel uit. Hopen we.
Verwachtte veilingprijs: tussen de 40.000 en 46.000 euro. Klinkt, voor een coachbuild, niet duur.
jrk68 zegt
Ik kende hem ook niet, en dat had ik graag zo gehouden. Liever een originele Merak SS.
In mijn kindertijd reed er een in Scheveningen, mooie auto vond ik dat.
toyotafortuner zegt
Doe maar gewoon origineel, ookal is het een aardige poging. Er zijn er al zo weinig gemaakt: nog geen 170 per jaar. Sowieso is een gewone Merak (SS) of niet al prachtig genoeg.
guusboum zegt
Oeioeioei, die radio inderdaad, hoe durven ze, de barbaren!
escort77 zegt
@guusboum:
ik vind die speakers in de portieren eerlijk gezegd nog veel erger…
Freewarefreak zegt
Doe mij maar een originele. Echt wel mooier. Wel jammer van de radio ja.. maar goed die kan vervangen worden door zo’n retroradio. Daar hebben jullie hier ook al eens zo’n topic over gepost. Heb je een vintage look en toch mp3, ipod, etc.
norge zegt
Doe maar origineel, ach laat ook maar ….Ik pas hier toch niet in (heb het geprobeerd) met mijn 196 cm.
sirmustang zegt
Doe voorkant doet mijn denken aan een Fiat Coupe
Jansen zegt
Ik heb het altijd een misser gevonden dat ze het SM dashboard één op één gecopieerd hadden in de Merak, als ik dus iets zou veranderen aan de auto is het dat, de carosserie was al mooi. Hier hebben ze juist het dash gehouden en de buitenkant veranderd… (begrijp mij niet verkeert, ik vind het een mooi dashboard, voor een SM, niet passend bij de strakkere lijnen van de Merak) Het aanpassen van het dashboard is een vand e dingen die de Tomaso wél goed gedaan heeft.
trs80 zegt
Sauer was toch wel een bekende naam, maakte bussen en allerhande andere vrachtwagentjes. In WWII ook, en dat is een wat minder fraai deel van hun geschiedenis, vergassingswagens waarmee met name Joden werden vergast en vervolgens naar de verbrandingsovens werden gereden. Dit gebeurde o.a. in kamp Chelmno bij Lodz, en in Maly Trostinec bij Minsk. Overigens bouwde Magirus deze wagens ook.
Dus geen Sauer voor mij.
kapiteinaudi zegt
Doe mij maar een originele Merak, of nog beter, een Bora.
ronin1130 zegt
Tis geen verbetering…
Pallas zegt
de 2.965-versie is ook in de SM geleverd in de modellen met automaat.