Geen lekkage of teasers meer: dit is de nieuwe keiharde sportwagen van Maserati genaamd MC20. Eindelijk weer een dikke sportwagen voor het merk!
Maserati was een beetje haar streken verloren, zo leek het. Ooit bekend om grote racesuccessen en magnifieke straatauto’s als gevolg daarvan, was het portfolio tot recent uitgedund naar de Ghibli (middenklasse sedan), Quattroporte (grote sedan) en Levante (SUV). Op zich gave en sportieve auto’s in hun klassen, maar geen sportauto’s. De GranTurismo was dat op zich wel, maar die werd oud. Te oud, eigenlijk. Er is in de loop der jaren zo weinig aan veranderd dat je bijna krankzinnig bent als je een nieuwe koopt. Als je wil genieten van een sportieve Maserati met de heerlijk klinkende 4.7 liter V8, kon je net zo goed even Marktplaats aanzwengelen en met een bijna identieke auto voor een fractie van de prijs wegrijden.
‘Opvolger’
Hoog tijd voor een vervanger dus. We weten dat die eraan zat te komen, want na een hoop voorinfo, teasers en lekken weten we eigenlijk al bijna alles. Het gaat om de Maserati MC20. Laten we gelijk even met de deur in huis vallen: er is bijna niks waarin dit de daadwerkelijke opvolger is van de GranTurismo. De nieuweling heeft de motor niet voorin, maar in het midden liggen. De MC20 heeft niet die heerlijk klinkende V8, nee, hij heeft niet eens een V8 maar een V6. En ten slotte durven ze het ook nog om de auto dezelfde soort naam te geven als de MC12, één van de heftigste supercars van de jaren ’00 en een extreem duur ding. Nee, de naam staat voor Maserati Corse en de 20 staat voor 2020. De MC20 is ook geen directe opvolger van de MC12 qua positionering. Toch wil Maserati benadrukken dat de MC12 op een aantal manieren terugkomt in de MC20, ook omdat er wilde plannen zijn in de racerij. Voor nu moet je onthouden: de MC20 is een soort junior Ferrari F8 Tributo.
Specs
En dat doet de MC20 op papier met verve. Het belangrijkste: de V6 kun je uit vele producten van Italiaanse makelij plukken, maar Maserati ging naar eigen zeggen zelf aan de slag. Het resultaat is de Nettuno-motor. Dit is een hagelnieuwe 3.0 V6 met twee turbo’s en een dry sump-systeem. De motor heeft gepatenteerde F1-technologie wat Maserati ‘MTC’ heeft genoemd, het verbrandingssysteem is gebaseerd op de voorkamertechnologie uit de Formule 1. In harde cijfers is het resultaat 630 pk en 730 Nm, terwijl de auto ‘minder dan 1.500 kg weegt’. Dat laatste is te danken aan een volledig uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie en monocoque, die laatste is overigens gebouwd met hulp van Dallara, van de racetechnologie. Acceleratiecijfers zijn niet mis met een goede 2,9 seconden naar de 100 en de topsnelheid ligt met 325 km/u ook op een prima hoogte. De transmissie is een achttraps DCT. De V6 gaat belangrijk worden: deze gaan we naar verluidt terugvinden in overige modellen van Maserati, waaronder de Ghibli, Quattroporte en Levante.
Supercar
Want zoals je waarschijnlijk wel doorhebt is dit niet bepaald de cashcow van Maserati. Nee, de MC20 zet een groen vinkje in een hoop hokjes van het Autoblog Supercarweek ‘Wanneer is het een supercar’-scorebord en mogen we volgens dit bord gewoon spreken van een dikke supercar. De proporties van een auto met een middenmotor en de vleugeldeuren, de eerste vleugeldeuren ooit op een Maserati, maken dit plaatje af.
Styling
Qua uiterlijk mag je altijd zelf je oordeel vellen, wij zien vooral een mengelmoesje van vele andere auto’s (hier en daar wat Brabham BT62, elders wat Alpine A110, etc). Dat is op zich niet erg, op veel vlakken heeft Maserati met de MC20 ook wel hun eigen plan getrokken. Er zijn geen gigantisch controversiële stijlelementen die alle aandacht opeisen. Een leuke touch is het motordeksel achter, met de drietand van Maserati verwerkt in de koelgaten. De auto zit vol met dergelijke functionele doch stijlvolle details. Om dit te realiseren werd de windtunnel van de eerdergenoemde racefirma Dallara gebruikt. De eveneens eerdergenoemde vleugeldeuren zijn niet alleen supercar-proof, ze zorgen ook voor betere aerodynamica. Maserati wilde de MC20 niet volplakken met alle cliché zaken die aerodynamica verbeteren, dat is gelukt. Alleen een subtiele achterspoiler moet deze strategie doorbreken.
Interieur
De cabine is heel on-Maserati-achtig. Opgeruimd, weinig poespas, met zelfs een beetje een Ferrari-gevoel. Zoals alles in de huidige tijd heb je voor je neus een digitale teller en naast je een groot touchscreen. Naast alle prestaties moet je natuurlijk jezelf ook een beetje met luxe willen omringen.
Bella Italia
Ook kan Maserati niet genoeg benadrukken hoe trots ze zijn op hun Italiaanse roots. Daarom wordt alles aan de MC20 ontworpen in Modena en geassembleerd in de Viale Ciro Menotti-fabriek waar ze al 80 jaar auto’s bouwen, waaronder de uitgaande GranTurismo en GranCabrio. De Nettuno-motor zal gebouwd worden in een nieuwe studio genaamd Maserati Engine Lab, ook in Italië.
De onthulling was ook op het circuit van Maserati in Modena, waar Autoblog ook live bij was. Hier werd de Maserati MC20 voorgesteld in het bijzijn van een aantal mooie voorgangers van de snelle drietand.
Toekomst
Maserati wist in het bericht ook nog officieel te melden dat er in 2021 een gloednieuwe SUV én een nieuwe GranTurismo komen. De MC20 is dan ook de start van een nieuwe richting voor het merk. Een goede start, als je het ons vraagt.
Edge zegt
Ik vond het best een prima presentatie! Ik ben geen fan van de Drumstigs die de opening verzorgden, maar dat filmpje waarin Maserati’s rijke historie werd vergezeld van muziek van de levende legende Giorgio Moroder vond ik wel tof gedaan. Ook die setup met een drive-in bioscoop met allerlei vond ik wel tof gedaan.
Nu ik de MC20 wat langer op beeld heb gezien moet ik zeggen dat ik hem toch wel mooi vind. Het interieur, en dan vooral het stuurwiel vind ik vrij goedkoop ogen voor een supercar als deze, maar het exterieur vind ik toch wel mooi.
transaxleman zegt
Volgens mij komt dat stuur rechtstreeks uit een Giulia. Ziet er identiek uit op het logo na
timmetje zegt
@transaxleman: klopt, echter vind het wel typisch dat we collectief Italiaanse merken bashen als ze van elkaar lenen, maar horen we tegelijkertijd niemand over het feit dat je in je huracan of gallardo van vroeger met een veredelde audi rondreed kijkende naar de overeenkomende onderdelen, zoals stuur, sleutel, navi etc.
Dat ze hier zaken gebruiken van alfa is denk ik alleen maar een slimme zet
kareljansen zegt
@timmetje: Nee, dat VAG onderdelen uitleent is hier echt noooooit benoemd inderdaad.
tweetyv6 zegt
Deze auto is ooit geboren als Alfa Romeo 6C.
Blijkbaar is men (vrij laat) van gedachte veranderd en heeft ‘m tot Maserati gerebadged.
Petrovski zegt
Italianen zijn op dat punt onnavolgbaar en chaotisch. Het gerucht gaat dat de Maserati Ghibli in eerste instantie is ontworpen als Alfa 169 (of Alfetta), Bleek te zwaar er is toen een Maserati van gemaakt. Bij de huidige plannen komt er helemaal geen grote Alfa meer. En zo rommelen ze maar voort en brengen desondanks toch steeds weer gave auto’s op de markt.
ericc zegt
Juist de voorstelling live gezien. Heel mooi gedaan. Wagen is prachtig. YouTube-er MRJWW deed de voorstelling. Op zijn kanaal vind je een pre-look.
ericd zegt
Geluid hiero: https://twitter.com/i/status/1303969333010464768
joosstra zegt
Ik vind hem er prima uitzien, misschien niet heel vernieuwend of zo, maar McLaren 540 en 650 en 720 en Ferrari 488 en F8 – in een iets hoger segment – hebben veel succes met een soortgelijk model. Dus waarom zou Maserati niet die weg bewandelen? De Huracán en de R8 staan ook een treedje hoger, en Lotus staat weer een treetje lager. En de specs van de MC20 zijn veelbelovend, daarmee moet hij het gemakkelijk kunnen opnemen tegen de genoemde concurrenten.
rolov zegt
Is het dan een goedkopere Ferrari? Is het de instap Ferrari die Ferrari niet zelf wilde maken?
transaxleman zegt
Naar verluidt zou de Portofino in de eerste instantie de Maserati Alfieri worden, wat wel laat zien dat die twee merken behoorlijk verweven zijn.
rolov zegt
@transaxleman: Ah ok
cossiekiller zegt
Mooi ding! Prima opvolger voor de Gran Turismo. Jammer van het geluid, de mc stradale zullen ze nooit meer evenaren met een V6…
rolov zegt
@cossiekiller: nee die komt schijnbaar nog
jippie zegt
Gelukkig is het design niet zo over gestilleerd als bij bijna alle andere autofabrikanten. Gewoon een mooie sportwagen.
Petrovski zegt
Helemaal mee eens. Bijna ingetogen, veel klasse en toch heel gaaf. De kracht van van alle mooie historische Maserati’s. Derhalve in mijn optie veel aantrekkelijker dan een Ferrari of dikke Duitse sportauto. Als Duitsers iets sportief willen maken wordt het haast altijd blafferig en een tikje ordinair.
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal! Wel jammer dat hij niet de V8 heeft natuurlijk.
alfalfa zegt
De wereld heeft nooit genoeg Italiaanse sportwagens; ik vind hem voldoende Maserati: heel gaaf!
MaartenD zegt
Vooral benieuwd naar de 2021 Granturismo. Hopelijk heeft die wel een v8
petroldrinker zegt
@maarten020: met alle linkse gekkies van nu zou ik daar absoluut niet van uitgaan, helaas maar waar
MaartenD zegt
@petroldrinker: tja
Daanvk911 zegt
Heel gaaf geworden!
ty5500 zegt
Ik vind hem wel mooi en toch ook niet te anoniem. Voorkant zit wat MC12 in, achterkant wat granturismo.
Specificaties zien er ook keurig uit
Alfonso_Alfist zegt
Gaaf ding! Is deze V6 nou gerelateerd aan de Ferrari V8 / Giulia Q V6? Of is het weer typische FCA Italiaanse modellen politiek van “we maken gewoon een icoon” basta zoals de 4C / 8C / MC12. Volume auto’s maken meh…
melcon zegt
Hij is inderdaad gebaseerd op de F154 / 690T, alleen het ontwerp van de cilinderkop verschilt:
https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a33078911/maserati-nettuno-v6-part-sharing/
Vermeld door T16 onder het artikel van de gelekte fotos van deze auto. Erg gaaf ding inderdaad!
1000bochten zegt
Gaaf ding. Maakt hebberig.
dees zegt
Beetje een dertien in een dozijn design.
De huidige Grandturismo is veel mooier van design. Maar was van binnen al hopeloos verouderd toen hij uit kwam.
dwfc zegt
Aub, voor de Maser fans !
https://www.autobild.de/videos/maserati-mc-20-2020-neuvorstellung-sportwagen-motor-info-leistung-technische-daten-marktstart-coupe-17415955.html
ghini zegt
Heel gaaf!
ghini zegt
Had dit niet een Ferrari Dino kunnen zijn? Ohja en ik dacht dat ze grote ev plannen hadden dus was er vanuit gegaan dat dit hybride zou worden?
banderas zegt
Cool ding! Vind alleen die ‘rage’ om super veel zwarte delen aan een auto te voegen wat zonde.
amphiby zegt
Oh dit is heel fijn om naar te kijken. Deze wil ik wel eens in het echt zien. Kijken wat alle hoeken en lijnen dan doen. Voor nu: mooi en clean ?
volvologisch zegt
Prachtige wagen maar lijkt voor een groot deel op een regelrechte kopie van de Jaguar Concept auto die ook in de James Bond film speelde (Jaguar CX75)…. of ben ik daarin de enige die dat vind?
Tiemen zegt
Gewoon even een praktisch vraagje, waar komt het kenteken aan de voorkant?
hjhj zegt
Dit is toch wel een mooi clean design zonder al te veel opschmuck.
mashell zegt
Niet heel bijzonder maar toch fantastisch want nu kunnen we de spuuglelijke MC12 gaan vergeten.
petroldrinker zegt
Word leuk drempels nemen in nl, met de overhang aan de voorkant zou ik mijn wijk wss al niet meer inkomen, hij valt dus helaas af…
ericd zegt
Iemand schreef op AutoCar dat de 187.000 BP duurder is dan een Huracan 2WD en een McLaren 600 LT. Tsja…. wie dacht aan 911 territory, kan dat gevoeglijk vergeten.
berlinetta zegt
Ik vind het wel een fraai ding hoor. Voorkant heeft iets weg van de MC12 met die koplampen. Aan de andere kant is het ook wel een beetje een standaard design, maar dat pakt niet verkeerd uit. Bovendien bereiken ze nu wellicht dat meer mensen het een mooie auto vinden. Ik hoop dat het een succes wordt voor ze.
clubbtraxx zegt
Ik vind ‘m echt gaaf geworden. Vooruit, als ik de staats win vandaag haal ik ‘m ;-)
spartannl zegt
Blijft mijn favoriete merk en deze schoonheid versterkt mijn voorkeur slechts.
Maar meerdere foto’s kan ik op mijn iPad beter elders bekijken dan op deze app, want de verhoudingen zijn zoek, alsof een 16:9 foto naar 4:3 formaat is teruggebracht. Graag fixen + dat we weer plusjes kunnen weggeven, da’s ook al tijden op de app onder iOS niet meer mogelijk.
Petrovski zegt
Nogmaals heel gaaf! Toch snap ik de strategie niet helemaal. Het merk schreeuwt om een nieuwe Gran Turismo en Ghibli. Toch gaan ze geld steken in een niche model. Alfa Romeo deed iets vergelijkbaar geks met het uitbrengen van de 4C en 8C die totaal niet in het modellen programma paste. Die ook geen nieuwe designrichting aangaven, maar kennelijk het merk een boost moesten geven, terwijl de liefhebber al jaren zat te wachten op een nieuwe 159, 166 en spider, waarvan de laatste 2 uiteindelijk niet eens meer lijken te komen. Kennelijk is zijn dit soort ‘kleinserie warmhoudertjes’ goedkoop te ontwikkelen en zit er veel bestaande techniek in. Hopelijk dat Maserati in tegenstelling tot Alfa met de 4C en 8C wel deze wat strakkere designtaal gaat overnemen op de nieuwe ‘volumemodellen’. Een donkerblauw Ghibli in de wat strakkere MC20 stijl lijkt mij de ‘berline Italian style’ bij uitstek. Helaas is het de laatste jaren zo (en ik ben geen negatieveling) dat de onderliggende boodschap bij FCA altijd weer is: ‘opnieuw afwachten voor het echte werk’ en ‘hopen dat die modellen ook komen’. Neem de Alfeiri die in 2014 op de beurs stond en zou gaan komen. Inmiddels zijn we 6 jaar verder..