Minder pk dan het topmodel, maar evenveel koppel.
Helemaal begrijpen doen we hem niet, deze Maserati Levante GTS. Eerder dit jaar werd namelijk de Trofeo onthuld, waarmee Maserati de SUV een uitzonderlijke dot vermogen van liefst 590 pk gaf. Daarmee leek de GTS geen plek te krijgen in het gamma van de Levante, maar dat blijkt nu toch even anders te zitten.
Vandaag, tijdens het Goodwood Festival of Speed, heeft Maserati de GTS namelijk alsnog onthuld. Waar we aanvankelijk verwachtten de GTS als topmodel van de Levante-lijn te zien, doet het model nu onder voor de Trofeo. De 3,8-liter V8, die we eveneens terugvinden in de Quattroporte GTS, produceert 550 pk en 730 Nm aan koppel. De oplettende lezer zal gezien hebben dat, hoewel hij 40 pk minder heeft, het koppel hetzelfde blijft. Dat dan weer wel.
De Levante GTS is, ondanks het missen van diezelfde trappelende paarden, bepaald geen trage machine. Integendeel, de bolide snelt in 4,2 seconden naar de 100 km/u (even rap als de Cygnet V8) en houdt pas op met accelereren bij 292 km/u.
De binnen- en buitenzijde brengen geen verrassingen met zich mee, maar dat betekent niet dat het kijken naar een nieuwe Maserati snel gaat vervelen. Goed, over het exterieur zijn de meningen verdeeld, maar het interieur van de Levante GTS is wel degelijk een lust voor het oog. Een audiosysteem van Harman Kardonn is op zijn plaats, en de Pieno Fiore leren bekleding ziet er, met name in het rood, schitterend uit.
kniesoor zegt
De Trofeo is/was niet voor Europe bedoeld, vermoedelijk vanwege een epische CO2-uitstoot. Deze GTS zal vermoedelijk het iets ‘schonere’ Europa-equivalent van de Trofeo zijn.
drommedaris zegt
@amghans: moet je nagaan hoe hysterisch wij doen over die uitstoot. Andere landen melden het niet eens
87sandyd zegt
Hoeveel uitvoeringen er ook komen, het blijft een beetje een moeilijk verhaal deze Levante.
Er zitten prachtige stijlelementen in maar echt mooi kan ik em toch niet noemen.
dees zegt
@87sandyd: Inderdaad, het is nogal moeilijk uit te leggen in welke markt hij precies hoort.
Het is een duurdere versie van de Stelvio maar hij is niet beter.
Inplaats van deze GTS versie hadden ze misschien tijd moeten steken in een refresh welke de dikke minpunten van deze auto aanpakt waarmee hij wel onderscheidend zou zijn en ook daadwerkelijk zijn prijskaartje.
Zoals een mooier design, betere ophanging, betere versnellingsbak, en een center console van betere kwaliteit.
Hij is het prijskaartje absoluut niet waard en heeft eigenlijk geen plek in de markt. Maar dit valt op het moment over het hele aanbod van Maserati te zeggen, het is allemaal nogal gedateerd. Als ze naar de concurrentie zouden kijken zouden ze misschien begrijpen waar ze het verkeerd doen, en dat is jammer genoeg zeer veel.
PunicaOase zegt
@dees: dat geldt voor het hele Fiat-concern helaas, (behalve Ferrari).
barry355gtb zegt
@punicaoase: Ferrari maakt officieel geen deel meer uit van het FiatChryslerConcern. Ferrari is een beursgenoteerde onderneming met een onafhankelijke Direktie en RvC.
87sandyd zegt
@dees: Jij legt de vinger op de zere plek die ik ook bedoel. Een perfecte auto bestaat imo niet, maar perfectie kan je wel benaderen. En als een auto perfectie benaderd ben ik best bereid daar veel geld voor neer te tellen. Maar deze auto komt met geen mogelijkheid in de buurt van dat alles. Er zit in de basis best een bepaalde schoonheid in, maar zoveel dingen kloppen ook weer niet. En dan heb ik het nog nieteens over de technische kwaliteit
Gulli zegt
Op de @toyotaprius na zijn er waarschijnlijk weinig auto’s waar ik minder mee heb dan deze auto. Sorry, het doet me echt totaal niets, een mastodont met een enorme motor erin kan iedereen maken. Van Maserati verwacht je dan nog een beetje een mooi ontwerp maar dit is een puist van een auto om te zien!
dikkereinier zegt
Samen met de Stelvio zijn dit de mooiste SUV’s.
mrB zegt
@dikkereinier: de stelvio heeft echt rare verhoudingen. Terwijl de Giulia prachtig is!
drdre1 zegt
Is dit de nieuwe KIA?
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijke wagen toch eigenlijk. Bij Autovisie rijden ze nou al een tijdje rond (in een Diesel). Is echt een machtig apparaat, als je toch perse aan de SUV wilt. Hoewel ik zelf nog steeds voor de Stelvio Q zou gaan dan.
dare2think zegt
IrreLevante auto. Het design is Gewoon Te Standaard.
harrie zegt
@dare2think:
Ziet er inderdaad uit als een random Aziatische SUV van pak en beet 40.000,- euro.
En dat is een flinke misser in het zien-en-gezien-worden segment.
ikleesookoverautos zegt
Maserati moet echt eens een fatsoenlijke velgen designer zoeken.