Maserati registreerde onlangs de naam Cinqueporte. Een aparte naam voor een auto maar het klinkt beter dan ‘Kubang‘. De SUV lijkt de meest logische ‘vijfdeurs’ om de naam op te plakken. Verder lijkt de planning rondom de motoren iets concreter.
Wat Porsche kan… hebben andere sportwagen fabrikanten eigenlijk nog nooit geprobeerd? Een lompe SUV bouwen met hints van de sportwagens in het ontwerp en daarmee een verkoophit te pakken hebben. Het merk heeft er amper imagoschade van geleden en de verkopen zijn gigantisch gestegen. Denk je er over na dan is voor Maserati de stap zelfs nog kleiner. Ze hadden al een ‘sedan’ en bouwen sinds lange tijd grote sportievelingen. Nu is het tijd voor een SUV en Maserati gaat meteen all-in.
Maserati grijpt alles wat in haar buurt komt. Het platform voor de Kubang/Cinqueporte komt zoals bekend bij Jeep vandaan. Amerikaans maar ook modern, volledig onafhankelijk geveerd en in Jeep-trim zeker offroad-waardig. De benzine-V8 gapt Maserati waarschijnlijk uit de Quattroporte/Granturismo S, een 4,7 liter V8 met ‘genoeg’ vermogen (geen hemi dus). Naast die weinig subtiele V8 lijkt er ook een 3.0 V6 diesel te komen. Een ‘VM Motori’ blok dat op dit moment met 241pk in de Jeep Grand Cherokee te vinden is. Maserati wil het vermogen echter meer richting de 300pk hebben. Op naar de 100 diesel-pk’s per liter, net zoals Audi en BMW.
Het lijken mij geduchte concurrenten voor de Porsche Cayenne S en Cayenne Diesel. Waarschijnlijk zal een Cinqueporte (voor een Maserati) zelfs in Nederland goed verkopen. Er worden veel meer SUV’s dan luxe sedans verkocht. Afgelopen jaar slechts 5 Quattroportes tegenover 279 Cayennes. In totaal rijden er in Nederland zelfs ruim 2600 Porsche’s Cayenne rond. Bijna 2 keer het aantal Maserati’s dat Nederland rijk is. Wereldwijd verwacht Maserati bijna 6000 verkopen voor de Cinqueporte, daarmee zou de productie voor het merk verdubbelen. (via Topspeed.com)
rensjb15 zegt
Tja gewoon jammer
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
En daarom: koop een Maserati als je van iets unieks houdt :)
lincoln zegt
ik word gek van dat down-sizen ..
maw .. waarom moeten die Maserati,s allemmal het formaat van een jaren 70 Amerikaan hebben ??
norge zegt
Achja waarom niet , nou nog een tokkie bleumotionachtige omgebouwde Fiat 500 op de markt brengen en het is net VAG allover again.
love4sportcars zegt
menen ze dat nu echt?
diesel, in een Italiaanse flairvolle sedan/GT?
zielig gewoon, echt zielig (en nu zeker met die stomme SUV!)
*niet dat er iets mis is met diesel, maar diesel en Maserati dat is zoals water en vuur DAT GAAT NIET SAMEN!!!
lincoln zegt
@love4sportcars:
en Maserati + airbags ??
Barnato zegt
@love4sportcars: Ja een v6 diesel. Wat is daar zo erg aan? Veel koppel en redelijk verbruik. FYI komt ook een v6 ferrari blok in de kleine quartoporte (tegenhanger 5 serie ) die in 2013/2014 komt en waarschijnlijk ook met biturbo!!!!!
Dus zijn goed bezig daaro!
Supreem zegt
@love4sportcars:
Lees jij eigenlijk wel? 100pk per liter. En massa’s koppel.
En kinderen, Ikeadozen en andere rommel.
Bruikbaar, en gigantisch snel.
Waarom begrijp jij niet dat autofabrikanten auto’s moeten verkopen om auto’s te kunnen blijven bouwen?
bozewolf zegt
Voorkant is best wel mooi maar aan het SUV idee kan ik maar niet winnen. Het blijven zeecontainers.
zdev zegt
Ik ga snel octoporte.it claimen!
masterstig zegt
@zdev: Goeie :D +1
moondustfocus zegt
Ben gek op de huidige modellen van Maserati maar, dit model vind ik toch een tegenvaller. Lijkt op een Q5 vanaf de achter kant en de naam klinkt niet echt elegant, jammer…
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Ik snap trouwens niet waarom iedereen zo tegen is op diesel. Beter een v8 diesel dan een 4 cilinder benzine met elektromotor ;)
raphael zegt
Die Jeep Grand Cherokee is trouwens een verdomd goede auto. Heb er afgelopen week in gereden. Absoluut een match voor een X5 ofzo. En hij ziet er ook nog eens goed uit. Als de Kubang/Cinqueporte hetzelfde onderstel krijgt dan zit dat wel helemaal goed hoor, neem dat van mij aan. Interieurs doen ze daar ook wel goed dus waarom niet?
masterstig zegt
Bij foto 3 lijkt de voorkant net een Cayenne, trouwens mooi model voor een SsangYong, Kia of iets anders Japans/Koreaans. Ik vind het er echt uit zien als een Koreaans of Japans model, iemand mee eens?
broekpizza zegt
@masterstig: Ja idd. Hij zou er zo als een SsangYong voor door kunnen gaan. Echt een drama van een auto. Nou maken ze zo’n mooie Gran Turismo en dan komen ze opeens als een donderslag bij heldere hemel met deze gruwel.
masterstig zegt
@broekpizza: Ja voor mij leek het ook het meest op een SsangYong (dank Google voor het helpen om deze vreemde merknaam goed op te schijven) concept.
Jazzie zegt
Cinqueporte als naam is wel een verbetering ten opzichte van Kubang. Een diesel is eigenlijk ideaal voor een grote en zware SUV, het onderstel van de Grand Cherokee is ook zeker niet slecht. Ik denk dat het wel een goede auto en geduchte concurrent voor de Cayenne gaat worden.
laus zegt
Wat een lelijk gedrocht. Tis net een opgeleukte ouwe Tuscon. Zou willen dat Spyker die D12 eindelijk eens op de markt gooit!
masterstig zegt
@laus: Alsof die Spyker zo mooi is.
fiets zegt
Als ze die dure drietand niet op de grill hadden geplakt, had het ding net zo goed door Hyundai geproduceerd kunnen worden.
Ik mis iedere vorm van exclusiviteit.
amateur zegt
@fiets: Je hebt, denk ik gelijk.
De verkoopcijfers gaan het bewijzen.
Ik hoop dat ze goeie marketing mensen hebben, die hebben ze hard nodig!!!
Larick zegt
De verkopen van de Quattroporte met die van de nieuwe Cayenne vergelijken is ook een beetje gek. Naast dat ze niet te vergelijken zijn qua model, is de Cayenne net nieuwe (2010) en is de Quattroporte visueel slechts gefacelift in 2008 en dus eigenlijk een 2004 model. Ondanks dat de Maserati een stuk mooier is, speelt dit natuurlijk wel mee in de verkopen. Een goede vergelijking zou zijn de Quattroporte met de Panamera. Dan zou je zien dat er wel degelijk markt is voor een dergelijke auto, alleen dat mensen gewoon geen smaak hebben.
Citrofiel zegt
De gewenning begint al, ik vind hem al meer acceptabel dan de vorige keer dat hij langs kwam. De dieselmotor vind ik een beetje magertjes voor een Maserati, een V8 was toch leuker geweest. Maar goed, die heeft de Cayenne ook niet en daarmee willen ze natuurlijk concurreren.
mashell zegt
Kubang kon inderdaad echt niet maar Cinqueporte ook niet, dat doet teveel denken aan de Cinquecento, de ietwat goedkopere voorloper van dit model.
Hirondelle zegt
Wat ik me nu al een tijdje afvraag is waarom ze zo’n lelijke naam hebben gekozen. Klinkt zo Asiatisch… Of is het de bedoeling dat ze zich vooral naar die markt richten ? Ze hadden toch een veel mooiere naam kunnen kiezen.
AbarthMkII zegt
@Hirondelle: Aziatisch klinkende naam? Hoe meer Italiaans wil je het hebben dan ‘5 deuren’ op zijn italiaans. Klinkt en ziet er toch anders uit als ‘5??’
AbarthMkII zegt
@AbarthMkII: Copy/Paste japanse tekens werken niet :(
dunhozzie zegt
Aan de ene kant gruwel ik als liefhebber ervan, maar laten we maar vooral praktisch zijn: Als dit verkoopt en meer mooie coupe en sedan modellen oplevert, dan ben ik voor.
gregorius zegt
ik hoop dat dit nog een echt concept is; want ik vind t afschuwelijk. Koplampen, de gehele achterkant. Veel te spacy/korean en te weinig Maserati!