De Maserati Grecale is officieel! Het is misschien wel de belangrijkste auto voor Maserati.
De wereld is gek op compacte crossovers met een premium badge. Wat dat betreft was het altijd best vreemd dat Maserati er geen eentje had. Compact en premium is immers heel erg populair.
En veel meer premium dan Maserati wordt het niet. Net als Jaguar heeft Maserati gewoon iets meer grandeur en klasse in vergelijking met de ietwat klinische Duitsers en Zweden. De geheel nieuwe Maserati Grecale is officieel onthuld en moet uiteraard de nieuwe verkooptopper worden van het merk. Net als Ghibli, Bora, Zonda en Passat is Grecale de naam van een windje. De Grecale is een mediterrane wind die in het noorden van die zee schijnt te waaien. Weet je dat ook weer!
Bakens verzetten
Maserati laat er geen gras over groeien nu de Maserati Grecale officieel is. Waar de Ghibli een stijlvolle doch enigszins matige aanbieding is anno 2022 en de Levante ook geen bakens verzet, moet de Grecale dat wél doen. Er zijn meer redenen om de nieuwe Grecale te kopen dan enkel de Maserati-badge en het uiterlijk. In zijn klasse is de auto het beste volgens Maserati als het gaat om bouwkwaliteit, gebruikte materialen, ruimte, prestaties, wegligging én audiokwaliteit. Uiteraard zullen we dat allemaal behandelen en testen wanneer mogelijk.
Er komen drie uitvoeringen van de Maserati Grecale. Ten eerste is daar de ‘GT’. Deze is voorzien van een viercilinder (met 48V-systeem), goed voor 300 pk. Een stapje hoger staat de ‘Modena’, die heeft dezelfde aandrijflijn maar levert 330 pk. Het absolute topmodel is de Trofeo. Deze is voorzien van de Nettuno V6 met 530 pk, de motor ie we kennen uit de MC20-supercar.
Daarmee zijn we er nog niet, want op latere termijn komt er ook een volledige elektrische variant. Overigens kun je maar beter snel wennen aan GT en Modena, want Maserati gaat de namen ook gebruiken voor de Ghibli, Quattroporte en Levante.
Maserati Grecale GT
De Maserati Grecale GT levert 300 pk en 450 Nm, dat laatste is al beshikbaar van 2.000 tot 4000 toeren. Van 0-100 km/u sprinten duurt 5,6 seconden. Er is ook een tijd voor 0-200 km/u! Volgens Maserati duurt dat 23,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 240 km/u.
Maserati Grecale Modena
De Modena-versie doet er een klein stapje bovenop. In dit geval levert de motor 330 pk bij 5.750 toeren. Het koppel is eveneens 450 Nm en is ook bij de Modena beschikbaar vanaf 2.000 toeren. Echter, in dit geval blijft het maximum koppel zelfs tot 5.000 toeren aanwezig. Natuurlijk, het is een blijft een viercilinder, maar dit zijn wel knappe cijfers. De 0-100 km/u-sprint neemt in de Modena 5,3 seconden in beslag. Van 0-200 km/u duurt 21,9 seconden. Ook hier is de topsnelheid 240 km/u.
Maserati Grecale Trofeo
Het topmodel is ten slotte de Trofeo. Deze naam kennen we ook van de Levante, Ghibli en Quattroporte. In plaats van een V8, heb je nu een V6 motor. Het is echter niet zomaar een V6. Het is namelijk de befaamde Nettuno V6 uit de Maserati MC20 supercar. De overvierkante motor (de boring is groter dan de slag) levert in dit geval 530 pk bij 6.500 toeren.
Het maximumkoppel is 620 Nm, dat van 3.000 toeren tot 5.500 toeren aanwezig is. De prestaties van de Trofeo zijn absoluut puik te nomen. Van 0-100 km/u katapulteren duurt namelijk 3,8 seconden. De 0-200 km/u sprint is in 13,6 seconden achter de rug. De topsnelheid bedraagt ten slotte 285 km/u.
Ruimte!
Een van de dingen waarin Maserati het beste wil zijn met de Grecale, is het ruimteaanbod. Een slim idee, want niet alle concurrenten zijn écht ruim te noemen, integendeel zelfs. De Grecale is namelijk 4,84 meter lang, 2,17 meter breed (met spiegels) en 1,67 meter hoog. De wielbasis bedraagt een vorstelijke 2,90 meter. Volgens Maserati zorgen deze buitenmaten voor genereuze ruimte in het interieur en is de Grecale op elk vlak ruimer dan de concurrentie. Je kan ervan zeggen wat je wil, maar dat is een nuttige USP van de Italiaanse crossover.
MIA
Nu we het toch over het interieur hebben, daar heeft Maserati flink werk van gemaakt. Naast de ruimte zijn er nog een paar USP’s, aldus Maserati. De Grecale is voorzien van het MIA-systeem. Dat staat voor Maserati Intellegent Assistant en zal ongetwijfeld zijn weg vinden naar andere modellen. Het werkt onder meer samen met Alexa. Je kunt ‘m eventueel bestellen met een Sonus Faber-geluidssysteem, waarmee je met 21 speakers (samen goed voor 1.200 wat)compleet uit je dak kunt gaan.
Ondanks dat de 2.0 mild-hybrid-uitvoeringen het meest populair zullen zijn en wij allemaal een blokje om willen met de Trofeo, gaat Maserati het daar alleen niet mee redden. nu de Maserati Grecale is aangekondigd, wordt meteen de Maserati Grecale Folgore aangekondigd. Dit is een geheel elektrische variant.
Folgore wordt de naam van alle elektrische Maserati’s. Er zijn maar een paar dingen bekend over de Grecale Folgore. Zo is er een accupakket met een capaciteit van 105 kWh die gebruik maakt van 400V-technologie. Over prestaties zegt Maserati bijna niets, behalve dat er 800 Nm paraat staat.
Prijzen
Zoals gezegd, de Maserati Grecale moet het hebben van de verkoopcijfers. Een merk als Maserati verlaagd zich naar dit soort mode-uitingen voor het geld, uiteraard. We hebben de prijzen wel voor je en ze zijn niet mals. Natuurlijk, een Porsche Macan is ook erg duur. Maar voor 100.000 euro een compacte crossover rijden, is niet voor iedereen weggelegd:
Model | Uitvoering | Motor | Prijs |
Grecale | GT | 300 pk | 100.694 |
Grecale | Modena | 330 pk | 111.790 |
Grecale | Trofeo | 530 pk | 166.087 |
Grecale Primaserie | GT | 300 pk | 121.248 |
Grecale Primaserie | Modena | 330 pk | Niet verkrijgbaar |
Grecale Primaserie | Trofeo | 530 | Wordt later bekend gemaakt |
Prijzen concurrentie
Nu de Maserati Grecale officieel is onthuld, zijn ook ook de prijzen aangekondigd. De auto zit in een belangrijk marktsegment en is absoluut niet de enige.Het is een hoop geld, maar daar staat tegenover dat de concurrentie allesbehalve goedkoop is:
- Alfa Romeo Stelvio 2.0T Veloce Ti AWD | 83.460 euro
- BMW X3 M40i xDrive | 101.993 euro
- Jaguar F-Pace P250 R-Dynamic S AWD | 101.473 euro
- Mercedes-Benz GLC 300 Coupé 4Matic AMG Line | 95.058 euro
- Porsche Macan T | 111.800 euro
Meer lezen? Dit zijn volgens jullie de mooiste Maserati’s!
Dutchdriftking zegt
De Maserati Folklore, hoe verzinnen ze het…
royaledeluxe zegt
Dat is hetzelfde met bouwkwaliteit…
vtie zegt
Bij het snel bekijken van de fotos had ik even de indruk dat het om een Alfa Giullieta ging!
ar166 zegt
@vtie: Met de ogen dicht snap ik best wat je bedoelt😛
bernoulli zegt
Honey, I blew up the 208.
https://www.autointernationaal.nl/wp-content/uploads/2019/05/Peugeot208Prijs.jpg
karhengst zegt
Eerder de DS4, maar is één pot nat tegenwoordig toch?
degrotemuis zegt
Bij de eerste foto had ik dat ook. Een herinterpretatie van de Giulietta. Het is dat ik al wist dat t een SUV zou worden, anders had ik gedacht c segment hatch op basis van die eerste foto. De voorkant lijkt dan weer op een Ford Puma met grotere grille. Voor mij liever een Quattroporte dan deze opgeblazen hatchback, maar dit zal ongetwijfeld beter verkopen.
Jagris zegt
Ik dacht precies hetzelfde toen ik die voorkant zag. Het ziet eruit als een nieuwe facelift voor de ford puma.
Dan vind ik de voorkant van de puma niet eens slecht design, maar had toch wel iets beters van maserati verwacht.
Nu ziet het er meer uit als een schattige crossover voor de welgestelde vrouw. Een soort modeaccesoire dus.
wceend zegt
Dacht ik ook! Grappig dat dit segment auto’s er de laatste tijd weer minder off road achtig uit gaan zien, tot het gewoon een bonkige hatchback is. De meesgespoten randjes en onderaan de bumpers en rond de wielen maken net het verschil.
Le-on wheels zegt
Deze heeft duidelijk al een facelift gehad, na de positieve ontvangst van de MC12! Resultaat vind ik niet om aan te gluren.
mashell zegt
Ware schoonheid zit van binnen, van buiten is deze veel te veel Stelvio maar van binnen echt wel wat je verwacht bij een Maserati, ze hebben zich de Levante kritiek gied aangetrokken.
Edge zegt
Ik vind het geen lelijke auto, maar afgezien van de drietand her en der is er niks wat deze auto écht Maserati maakt. Sterker nog, zowel recht van voren vind ik hem best veel lijken op de Jaguar E-Pace of een opgeblazen Ford Puma, terwijl de achterkant ook wel aardig lijkt op die van de genoemde Jaaaag.
koekwaus zegt
@Edge: de Ford Puma is ook het eerst waar ik aan dacht toen ik de koplampen zag
jvthof zegt
@Edge: iets herkennen, de reacties lezen en dan idd al zien dat ik een mening deel, lijkt van voren erg op de Jaguar! Maar is niet verkeed
MaartenD zegt
Beetje jammer dit, ik snap dat ze het moeten doen om te “overleven” maar dit soort auto’s zijn mijns inziens geen echte Maserati
mokummaser zegt
Ik vind m prachtig. Van buiten stijlvol en elegant, van binnen modern en met flair, precies zoals Maserati hoort te zijn. Vergelijk dat nu eens met die grijze eenheidsworst van Audi, het ordinaire van Mercedes en die varkensneuzen van BMW waar je alleen met een bivakmuts in wil rijden. Het Stelvio platform waar ze zeker naar gekeken hebben is briljant, de MC 20 krijgt fantastische reviews, die engineers zij top. Geniet van het leven, rij dit ding en je krijgt iedere keer een glimlach. Onbetaalbaar. Maar ik begrijp te risicovol voor velen in de comments. Ciao
fisto zegt
Je kraakt de gevestigde orde volledig af maar dit vind je prachtig? Een Audi, BMW of Mercedes hoeft niet bijzonder te zijn. Maar een Maserati wel. En dat is deze auto duidelijk niet. Kijk anders nog even naar het exterieur; Een wanprestatie op wielen.
kennone zegt
Auw, Maserati met 4 pitter.. doe mij de Trofeo maar met PDF delet👌🏼
Donstil zegt
Dat sportautootje met kleine motor is best een aardig ding maar verder snap ik niet dat mensen überhaupt een Maserati zouden rijden.
De enige reden die ik zou kunnen bedenken is de faam van vroeger en de illusie van een duur merk rijden voor de buitenwereld.
mokummaser zegt
Ga eens rijden in een Ghibli uit de jaren negentig, of een GranCabrio of een Quattroporte V (Intouchables), een moderne Ghibli of Quattroporte in het echt in de straat zal je verbazen, zoveel stijlvoller dan de Duitsers. Ga eens kijken en praten bij Franco in Kwintsheul. Dan begrijp je het. En als niet, dan is het merk niet voor jou en dat is ook prima. Als gezegd, voor de meesten is een Maserati te risicovol. Want de buitenwereld zegt er wat van……
De Grecale gaat het goed doen, maar Nederland is geen belangrijke markt vanwege de extreme belastingen.
pignon zegt
Tja, als ik de comments lees durf ik het bijna niet te zeggen. Maar goed, ik doe het toch; ik vind hem wel geslaagd, zowel van binnen als van buiten. In ieder geval mooier dan de Levante. Ik hoop dat we er veel zullen zien. En ook zo af en toe een gele. Gewoon leuk toch, wat afwisseling. Aan de prijs kan het niet liggen, gegeven het concurrentie-overzicht. En dan denk ik dat er bij Maserati niet al teveel opties en accessoires meer bijkomen. it.t. de Duitse heersende klasse.
ghini zegt
@pignon: ik vind hem ook geslaagd hoor!
arias zegt
Sorry maar 100.694 euro als instapprijs is te fors. Gaat hem zo niet worden in Nederland qua verkoopcijfers. In de VS is de instapprijs 64.995 dollar oftewel €59.000. Nou is het natuurlijk niet iets nieuws dat auto’s daar fors goedkoper zijn, maar op basis hiervan zou je toch eerder uitgaan van een vanafprijs om en nabij de €85.000. En zeker voor een merk dat wil groeien qua verkoopcijfers is een auto te duur prijzen niet de slimste optie. Of dan moet Maserati maar gaan voor minder verkopen en meer exclusiviteit als luxemerk.
mc96 zegt
Er zitten best mooie details in het ontwerp. Maar het is allemaal te duur voor wat je krijgt en dat maakt bij dit soort auto’s (in tegenstelling tot echte sportauto’s) wel uit vrees ik. Een X3 M40 is minder exclusief maar wel een veel betere propositie vrees ik.
racerx zegt
Ik denk dat je gelijk hebt, je krijgt volgens mij ook nog eens 2 cilinders meer bij de BMW.
weetikveel zegt
In dit vergelijk is sowieso de X3 de meerdere toch? Waarom een viercilinder glc bijvoorbeeld vergelijken met een ruim 100pk sterkere zescilinder?