De Maserati GranTurismo V6 komt eraan!
Nog niet zolang geleden konden we je de eerste foto’s laten zien van de nieuwe Maserati GranTurismo Forgore, een elektrische coupé. Gelukkig wijkt de nieuwe GranTurismo niet te veel af van de vorige generatie. Een grote vierzits coupé met lange motorkap. Dat toont toch wat beter dan die andere EV’s met kort neusje (zoals de Mercedes-Benz EQE bijvoorbeeld).
Dat komt omdat de nieuwe Maserati Granturismo (de ‘M189’) er niet alleen als ‘Folgore’ op de markt komt. De auto is ontwikkeld en ontworpen om geschikt te zijn als elektrische auto én als auto met ouderwetse verbrandingsmotor.
Maserati GranTurismo V6
Nou ja, ouderwets, dat is ook wat overtrokken. Veel moderner dan de Maserati Nettuno V6 gaat het niet worden. Dat is namelijk de motor die we kunnen gaan aantreffen. De oudere – nog op de Chrysler Pentastar gebaseerde – blokken uit de Ghibli en Quattroporte zullen net eventjes te lastig zijn om alle uitstooteisen te laten voldoen voor de komende jaren.
Ook lijkt het ons niet vreemd dat Maserati de ontwikkelingskosten van de Nettunno V6 over meerdere modellen wil uitsmeren. Er komen twee smaakjes van de Maserati GranTurismo V6. Een ‘Modena’ en een ‘Trofeo’.
De eerste is voor de relaxtere, stijlvolle en lichtbronstige bestuurder met grijzende slapen, de tweede is voor mensen die jong en dynamisch willen zijn. In beide gevallen is dat dezelfde persoon. Maar, zonder gekheid: de Modena is de luxe versie, de Trofeo de sportieve variant.
A6 1500
Zoals je kunt zien op de afbeeldingen wijkt de versie met Maserati GranTurismo V6 niet zo heel erg af van de elektrische GranTurismo. Er staat het getal ’75’ op, omdat Maserati 75 jaar geleden begon met Gran Turismo’s produceren, destijds met de A6 1500. Tevens zien we nu een functionerende grille en is er geen klep voor de laadstekker.
Wanneer de auto precies op de markt komt, is nog niet duidelijk. We gaan ervan uit dat het niet heel erg lang meer gaat duren. Prijzen en specificaties zullen tussen die tijd ook gecommuniceerd worden. We zijn in elk geval heel erg blij dat Maserati met een nieuwe generatie komt. De klasse van grote échte GT’s is niet heel erg groot.
Meer lezen? Dit is onze top 10 van open Maserati’s ná 1990!
Dutchdriftking zegt
Erg goed gelukt!
mc96 zegt
Bij die eerste foto dacht ik dat het gewoon de oude was.
MaartenD zegt
Ziet er prachtig uit maar ik ben blij dat de mijne nog gewoon de V8 heeft
berlinetta zegt
Dit is nou echt mijn type auto. Mocht ik het geld hebben, dan ging ik zeker eens een proefritje maken.
tmenges zegt
Hoewel ik de oude toch op de een of andere manier mooier vind ( buiten het feit dat er een prachtige achtcilinder in ligt) is dit wel echt een mooi model geworden!
cossiekiller zegt
Heel mooi, zal ook wel snel zijn en het verbruik zal nu ook wel beter zijn…
Maar… hét usp van deze auto is altijd het geluid van de V8 geweest. Daarvoor kochten de mensen hem, niet omdat hij beter was dan de gevestigde orde. Integendeel.
jjcp zegt
De oude vind ik schitterend, maar deze maakt op mij geen indruk. Of het door de voorkant komt weet ik niet, maar iets lijkt gewoon “off”.
leaper035t zegt
Wauw wauw wauw. Wat een prachtige wagen. En die V6 zal zingen als een Italiaanse prima donna op het hoogtepunt van haar org*sme. Járen geleden dat ik een wagen me zo enthousiast maakte.
Petrovski zegt
Voor mij beter dan een Ferrari of Aston. Fijn dat ze het design simpel durven houden zonder die Duitse drammerige agressie. Hopelijk wordt het interieur mooier en simpeler dan de vorige blijven ze weg van carbon. Leer en mat hout graag!
Ik vrees wel een beetje voor de sound. Omdat turbo’s het motorgeluid dempen krijg je steeds vaker van die herrie uitlaten. Kennelijk in een poging er nog wat van te maken.
sabrerator zegt
Heren bij Jaguar: let u even op?
Graag een nieuwe XK8. Je kunt die arme Maserati toch niet aandoen geen concurrentie te hebben?
Prachtige wagen! Zo zie ik ze graag. Doe de Modena maar.
brent zegt
dit is toch gewoon een kleine mc20?
Jagris zegt
Mooie opvolger van de oude granturismo, maar hij zal niet de oude evenaren qua motor helaas. Toch leuk dat maserati hem ook nog zal aanbieden met fossiele brandstofmotor.
Richmond zegt
Alsof ze de neus van de Jaguar F type geplakt hebben op de oude Maserati GT
pignon zegt
Prachtig! Enig in zijn soort. En dan ook nog ICE en EV. Super!
Ander vraagje: wat is er gebeurt met de concept Alfieri?
haroldt zegt
Wat een mooie tijdloze auto zeg. Schoonheid. niet pe veel Poespas
wjeurs zegt
Heb het idee dat het gewoon een facelift is, de daklijn, verhoudingen, stance is nagenoeg gelijk aan de oude