De Maserati GranCabrio Folgore is een vrij unieke auto, alleen al vanwege het feit dat het een elektrische cabrio is.
Elektrische cabrio’s zijn op dit moment nog uiterst zeldzaam. De enige optie is op dit moment eigenlijk de MINI Electric Cabrio, en daar worden er maar 999 van gemaakt. De Smart Fortwo Cabrio en Fiat 500eC? Dat zijn geen echte cabrio’s. En de MG Cyberster? Die is nog niet leverbaar.
Er komt echter een optie bij, en wel van Maserati. De Italianen presenteren vandaag de GranCabrio Folgore. De nieuwe Maserti GranCabrio was al geïntroduceerd met een V6, maar nu is er dus ook de geheel elektrische versie.
Qua uiterlijk is de GranCabrio Folgore natuurlijk geen verrassing. Het is de GranCabrio, maar dan zonder uitlaten. Of de GranTurismo Folgore zonder dak, zo je wilt. Het ontbreken van de uitlaten is overigens niet het enige uiterlijke verschil. De Folgore heeft een andere voorbumper met kleinere luchtinlaten (op zich logisch). Verder ziet deze EV er niet uit als een EV, maar dat is alleen maar goed.
De GranCabrio Folgore beschikt over niet een, niet twee, maar drie elektromotoren: eentje op de vooras en twee op de achteras. Samen zijn ze goed voor 751 pk en 1.350 Nm aan koppel, dus daarmee is het meteen een van de snelste cabrio’s ter wereld. Met boost heb je zelfs 818 pk. De sprint naar de 100 neemt daarmee slechts 2,8 seconden in beslag. De topsnelheid ligt op 290 km/u.
Een lichtgewicht sportwagen is het natuurlijk niet. De GranCabrio legt 2.340 kg aan gewicht op de schaal. Dat is niet mals, maar goed, een lichtvoetige auto is de GranCabrio sowieso nooit geweest.
Qua actieradius doet de GranCabrio weinig onder voor de coupé: deze elektrische cabrio komt 449 km ver op een accu (tegen 450 km in de GranTurismo). Daar is wel een joekel van een accu voor nodig, met een capaciteit van 92,5 kWh. En je zult niet al te gek moeten doen met die 751 pk. Even bijladen hoeft overigens ook niet lang te duren, want de GranCabrio Folgore beschikt over 800V-technologie.
driver79 zegt
Mooi!
MaartenD zegt
Wat een beauty ook al heb ik liever de cabrioversie met v8 van de vorige generatie…
Rob zegt
Wat een waanzinnig mooie kleurstelling zeg, erg fraai. Het model zelf begint ook te groeien bij mij. Een beetje Fisker Karma-achtig. Goede proporties, lekker rond en er staat echt wat; indrukwekkende auto.
En voor mijn gevoel lijkt Maserati weer wat momentum te pakken; nieuwe modellen, elektrische varianten, een knappe V6 sportwagen en zelfs die nieuwe SUV, Grecale, is een plaatje om te zien. Ze zullen allemaal ook wel weer typisch Maserati rete-duur zijn; de foute aannemer heeft in ieder geval weer een goede bestemming voor zijn centjes.
drsjeroen zegt
Cabrio en elektrisch klopt wat mij betreft prima. Tuurlijk liever het geluid van een V8, maar elektrisch boven een 4 cilinder? Jazeker!
tjorque zegt
In relatieve stilte genieten van een mooi landschap met een briesje door de haren…
Lijkt mij niet verkeerd.
William zegt
Gaat het merk niet te snel met volledige electrificatie? In belangrijke markten is er nog niet genoeg vraag.
mashell zegt
Maar het is toch juist geen volledige elektrificatie? Er is ook nog een V6 variant van deze wagen.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Alleen Maserati komt weg met blauw leer, het staat hier gewoon geniaal.
Wolflow zegt
Hoe kun je elektrisch en rijplezier in één zin verwerken?