Wat hebben we lang moeten wachten op de Ghibli Trofeo.
De Maserati Ghibli is een beetje een wonderlijke automobiel. Het model loopt alweer een tijdje mee. Natuurlijk zijn er wel wat wijzigingen geweest, maar dat waren meer updates dan rigoreuze facelifts.
2020
Toch lijkt 2020 het jaar van de waarheid te worden van de Maserati Ghibli. Het probleem was het motorenaanbod van de Italiaanse E-segment limousine. In principe zijn de motoren in de Ghibli geweldig voor de petrolhead: krachtig en in de benzineversies een fraai geluid. Het probleem is dat je al gauw naar M5 prijzen gaat voor 540i prestaties.
Hybride
Maserati heeft het licht gezien de laatste tijd. Een tijdje geleden werd de eerste viercilinder Ghibli aangekondigd. De milde hybride zorgt ervoor dat de Ghibli een stuk goedkoper aangeboden kan worden. Nu betaal je nog dik een ton voor een Ghibli, maar als ze dat naar 75.000 kunnen krijgen (eventueel wat van de standaarduitrusting op de optielijsten zetten), is het een interessant BMW 530i alternatief.
Ghibli Trofeo
Ook aan de bovenkant komt er een nieuwe Ghibli. Maserati heeft namelijk de Ghibli Trofeo bevestigd. Nog niet zo lang geleden hadden we een Levante Trofeo op de redactie voor de rijtest. De auto verbaasde vriend en vijand door zich meteen te profileren als de leukste SUV in zijn segment.
V8 of V6?
Nu maar hopen dat dat ook het geval gaat zijn met de Ghibli Trofeo. Qua motor kunnen we niet zeker zijn of de 3.9 liter V8 wederom gebruikt gaat worden. Er gaan geruchten dat Maserati werkt aan een nieuwe ‘Nettuno’-generatie van biturbo zescilinders. Deze motor zal debuteren in de M20 sportwagen en later zijn weg vinden naar andere Maserati’s. In de Ghibli Trofeo schijnt de motor goed te zijn voor 520 pk.
Quattroporte Trofeo
Naast een Ghibli Trofeo, komt er óók een Quattroporte Trofeo. Wat een feest! De Quattroporte Trofeo zal aangedreven worden door dezelfde V6, maar in dit geval met 580 pk. In de MC20 is de motor goed voor 630 pk, dus er zit nog een beetje marge in. Aan de andere kant: beide auto’s zijn al wat ouder en in de Maserati Quattroporte is de 3.9 al leverbaar. Dus wellicht doen ze bij Maserati iets minder moeite en gebruiken ze in beide uitvoeringen de 580 pk sterke V8 uit de Levante Trofeo.
Aantrekkelijker
Van beide modellen kunnen we ervan uitgaan dat ze ook visueel iets aantrekkelijker zullen worden. Denk aan andere bumpers, enorme wielen en veel koolstofvezel details. Ook het interieur zal sportiever dan ooit worden. Om een beeld te geven van wat je zou kunnen verwachten: de witte Ghibli’s op de foto’s zijn subtiel door Novitec onder handen genomen. Als Maserati de uitstoot een klein beetje in de perken kan houden, kun je straks een M5 alternatief rijden voor M5 geld.
[bbmediaclip clipID=”3689849″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
De onthulling voor de Maserati Ghibli Trofeo en Quattroporte Trofeo staat gepland voor 10 augustus 2020.
Via: autoblog.com
gregorius zegt
Emotie is leuk enzo.
Maar van binnen is het toch gewoon 15 jaar oud.
Dus nee.
dees zegt
Inderdaad, zeg het zelf al jaren.
Aan de binnenkant waren ze bij release al flink verouderd.
Van buiten? Bloedmooi, vooral de voorkant.
Zet de binnenkant van de Giulia erin en het is perfect.
Het scherm lijkt wel alsof ze dit achteraf er ingezet hebben zo lelijk.
Stefje zegt
Vergis je niet; de mensen die dit veelal kopen zijn niet opgegroeid met navi schermpjes en iPhones et cetera. Of hebben daar weinig interesse in. Die willen gewoon een mooi uiterlijk en een dik geluid. Dan is dit top.
wceend zegt
Dit valt wel mee denk ik, 55+‘ers van nu hebben gewoon ook gewoon een iPhone en willen ook een makkelijk te bedienen infotainment systeem
karaya zegt
@wceend
Die kopen toch een Duitser aan het einde van de rit.
Misschien een mooie optie: alle digitale troep uit het interieur
deleeuw zegt
@Stefje: uiteraard zijn dat de enige mensen die dit kopen. Als je namelijk opzoek bent naar een auto die dit wel heeft (zoals velen) koop je dit inderdaad niet. Het probleem is niet of er mensen zijn die dit willen, maar gewoon dat het er bar weinig zijn.
arkenbout zegt
Toch bijzonder dat al die zelf benoemde ‘petrol’ heads een auto kopen vanwege de grote schermen. Ben zelf een redelijke auto liefhebber, heb een huis vol met domotica en gadgets, maar rij toch gewoon in een fijne Maserati. Lekker belangrijk hoe groot je scherm is, ik houd mijn ogen op de weg, en, wanneer het iets schoons betreft, mijn bijrijder.
Daarnaast, mijn Maserati heeft CarPlay, opent daarmee automatisch de poort als ik aan kom rijden en beschikt altijd over de laatste flitspalen, mobiele controles en kaarten. En dat precies hetzelfde in al je auto’s. Kan je je lekker bezig houden met autorijden ?
eaudi zegt
In de berichten van Maserati zelf (bv via de mail) wordt gesproken over “the pure idea of speed, powered bij V8 passion”. Dus geen V6 voor de Trofeo. Gelukkig maar!
cossiekiller zegt
Dit veel liever dan de zoveelste M, RS of AMG.
coupedriver zegt
Hier komt gewoon de V8 van de Levante Trofeo in… Helaas de laatste V8 zoals al aangegeven. Een Maserati mag best wel wat meer geld kosten als een ‘gewone’ M5!
Het multimedia systeem in de hybride is van de modernste ik de markt, dus ik snap al dat copy paste van sommige reviews echt niet over ‘verouderd’ interieur.
moveyourmind zegt
Ooit had desjonnies een heel mooie statement over Subaru: als je een Subaru op de brug zet en van onderaf bekijkt begrijp je waarom er na het ontwikkelen van de techniek er niet veel budget meer was voor het interieur.
Zo’n zelfde statement zou je bij deze Maserati ook kunnen maken. Neem een kijkje onder de motorkap en luister naar de klanken die het achtkoppige Italiaanse symfonieorkest ten gehore brengt. Of ga met je vingers over het fraaie Italiaanse leer en verwonder jezelf over het vakmanschap wat hier in zit. En gun je ogen eens uitgebreid de aanblik van het prachtige hout.
Voor de prijs van deze wagen mag je blij zijn dat er überhaupt nog een multimediasysteem vanaf kon. Al had je ook heel goed zonder gekunnen.
ttr6 zegt
@moveryourmind: ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven. De liefhebber van mooie auto’s begint te selecteren bij de motor, gaat via de prachtige lijnen van de zijkant naar de achterkant en stelt vast dat er achterwielaandrijving op zit. Vervolgens werpt hij/zij nog een blik in het interieur en stelt wederom zeer tevreden vast dat er geen zaaddodend saai Duits interieur inzit maar prachtig Italiaans. De rest wordt niet meer bekeken, behalve het koopcontract. Klaar.
karaya zegt
Dan toch liever een Giulia Quadrifoglio. Is op alle vlakken de betere auto.
basman147 zegt
Een beetje zoals Ferrari vroeger “je betaalt voor de motor en de rest krijg je gratis, dus het heeft geen zin om daarover te klagen”.
sabrerator zegt
Precies. Iemand die dit wil hebben dénkt niet eens aan Duits. Heel misschien aan een Jaguar.
Heb zelf een Jaguar S-Type. Met het mooist verkrijgbare interieur met piping en wortelnotenhout en zo.
Ja, een BMW E60 of Mercedes W211 zal vast veel beter zijn. Maar ik word er niet koud of warm van.
Infotainment is ruk, naar moderne maatstaven. Maar ik rij het ding dagelijks over lange afstanden (45.000km per jaar) in plaats van een leaseauto. En ik mag best iets acceptabels rijden, Peugeot 508, Volvo V60 etc.
Is nog goedkoper ook.
Maar ik moet die zooi niet. Ik plak gewoon een TomTom tegen de ruit. Ook prima.
nautique206 zegt
@sabrerator: zo goed is die e60 niet hoor..
87sandyd zegt
Raar hoe de wereld tegenwoordig werkt. Een Maserati met 540i prestaties voor m5 geld zou normaal moeten, want je rijdt wel in een Maserati. Dat is het helaas niet meer blijkbaar…
alfablog zegt
Geklets over multimedia. Over een paar jaar is ook het modernste systeem weer verouderd. Als je kunt bellen lijkt me dat genoeg.
pa045 zegt
Wat en autoliefhebbers hier op Autoblog. Indien het schermpje niet goed is, is de auto k.t. Indien het een te groot touchscreen is, is de auto k.t. Maar een mooi Maserati met een prachtig interieur kunnen ze gewoon niet meer waarderen. Want schermpje niet ok.
Niet realiserende dat tegen de tijd de zeikerds hier de auto kunnen betalen, dat hele infotainment al sowieso achterhaald is. Net als in die BMW.
Ilquadrifoglio zegt
Het vervelende is dat de Duitse autoindustrie dusdanig dominant is in het middensegment dat zij het referentiekader zijn hoe een auto hoort te zijn. Autotesters gaan daar blind in mee. Vanmiddag bekeek ik het filmpje van Wouter waar hij de Stelvio Q test en de auto in zekere zin afzijkt omdat het navigatiesysteem niet kan zoomen. Het feit dat de auto dynamisch superieur aan alle SUV’s is, wordt bijna volledig aan voorbij gegaan. Slechts een handjevol testers ‘die ik bijna wel journalisten’ wil noemen, testen de auto op echt belangrijke zaken, namelijk hoe het rijdt en welk gevoel een auto je geeft. De reviews van Werner Budding kan ik vaak waarderen.
Dan wordt design vaak onderbelicht in een test. Hoewel subjectief, is het vaak het design wat geschiedenis maakt wat een auto bereft. Veel testers vinden een inch groter navigatiescherm belangrijker dan een goed gelanceerd design. Alles moet maar dik, vet en senister zijn. Een Duitse auto heeft vaak een gemiddelde houdbaarheid van een paar jaar en past daarom prima in deze wegwerp maatschappij (er zijn uitzonderingen). Daarom floreerde de Britse en Italiaanse autoindustrie in de Belle Epoque van de autoindustrie (jaren 60).
Ach we leven in een tijd waar kerels voornamelijk in sportkleding lopen. Liefst met witte sokken in slippers. Misschien werkt een Britse of Italiaanse auto mede daarom ook niet meer.