Het heeft even geduurd, maar voor het eerst in de honderdjarige historie van het merk biedt Maserati dieselblokken in haar volumemodellen aan. Verkooptechnisch beslist geen domme zet.
Up 145%
Met de nieuwe Quattroporte en het model daaronder, de Ghibli, hebben de Italianen in 2013 even flink huisgehouden. Was 2012 nog goed voor 6.288 verkopen, in 2013 wisten ze dit op te krikken naar 15.400 auto’s. Een plusje van 145%. Het gros is toe te schrijven aan de Quattroporte, waarvan er 7.800 werden weggezet. De Ghibli was goed voor 2.900 stuks. Het sportievere werk, de GranTurismo en de GranCabrio, werd bij elkaar opgeteld 4.700 keer verkocht. De grootste markt voor Maserati was Amerika met 6.900 orders, gevolgd door China, waar er 3.800 werden afgenomen.
Goed, terug naar Nederland. Sinds kort worden zowel de Quattroporte als de Ghibli geleverd met een 275 pk sterke 3.0 V6 Diesel, en dat blok blijkt vorig jaar veruit de populairste motorisering te zijn geweest. En als we een gokje mogen wagen zal dat dit jaar niet wijzigen. Met deze dieselunit weet Maserati immers ein-de-lijk een groep zakelijke rijders te paaien die niet geïnteresseerd is in benzinemotoren of een hitsige motorroffel. Hoe de onderlinge verhouding ligt hopen we later vandaag te weten te komen.
Prijzen voor 2014
Het merk laat weten voor welke bedragen je in 2014 een Maserati de showroom uitrijdt. Ook bij de Italianen zorgt de BPM-regeling op basis van CO2 ervoor dat de nieuwe V6- en V8-turbomotoren een fractie goedkoper zijn geworden.
Prijzen van de Maserati Ghibli:
- Ghibli 3.0 V6 Bi-Turbo 330PK – € 93.547
- Ghibli S 3.0 V6 Bi-Turbo 410PK – €115.379
- Ghibli S Q4 3.0 V6 Bi-Turbo 410PK 4WD – €120.300
- Ghibli 3.0 V6 Diesel 275PK – €80.947
Prijzen van de Maserati Quattroporte:
- Quattroporte S 3.0 V6 BI-TURBO 410PK – €139.821
- Quattroporte S Q4 3.0 V6 BI-TURBO 410PK – €145.952
- Quattroporte GTS 3.8 V8 BI-TURBO 530PK – €198.549
- Quattroporte DIESEL V6 275PK – €112.312
De GranTurismo begint bij €190.427, de GranCabrio heb je vanaf €214.576
glennie zegt
Goede zet geweest die dieselmotoren
Joost1990_2 zegt
Linea recta de Ghibli, ookal heeft hij een dieselmotor. Jullie hebben het niet eens over ‘de concurrenten’ en dat is in mijn ogen helemaal terecht.
645ci zegt
Vreemd, maar het zal wel. Ik zou gedacht hebben dat je een Maserati koopt voor het geluid en niet voor de maandlasten.
De diesel ghibli is vast sneller dan mijn auto, maar ik zou niet willen ruilen. En -dat- is niet wat ik gedacht had ooit over een maserati te zeggen.
Donstil zegt
@645ci: Sneller is niet belangrijk voor een enorm groot gedeelte van de Auto kopers. Die willen gewoon een blok wat altijd lekkere prestaties geeft, dan kom je toch bij een dikkere diesel uit.
645ci zegt
@Donstil: wat noem je betere prestaties?
Donstil zegt
@645ci: Koppel onderin, rijden met minder schakelen, minder vaak naar de pomp.
Daar lever ik persoonlijk graag wel iets van snelheid voor in.
Ik hoor om me heen ook veel mensen die naar een “dikke” diesel over stappen en dan echt niet meer terug willen.
Supreem zegt
@Donstil:
Als je maar half zo vaak langs een benzinestation langshoeft, zal het snel duidelijk worden dat de diesel in werkelijkheid de snelste is.
berlinetta zegt
@645ci: Wat je daar zegt, geldt eigenlijk ook voor Porsche. Maar als je tegenwoordig een Porsche ziet rijden, heb je grote kans dat er een Audi-blok in ligt dat niet mooi klinkt. Maserati gaat dezelfde kant op, daar ligt een blok in van VM. Ik vind het aan de ene kant jammer dat Maserati dit doet, maar hierdoor overleven ze wel. En Maserati is een merk dat van mij altijd mag blijven bestaan.
645ci zegt
@berlinetta: Ik zie liever een mooi oud merk op een gedistingeerde manier verdwijnen dan dat ze veranderen in iets waarvan na een paar jaar niemand meer weet waarom het nog bestaat. Saab is op die manier ten onder gegaan; het had gewoon failliet moeten gaan voor het in handen kwam van GM.
Je ziet hetzelfde gebeuren bij Audi, Porsche, de afgelopen jaren bij Lancia, Alfa Romeo en nu waarschijnlijk ook binnenkort bij Maserati.
En er zijn natuurlijk genoeg andere voorbeelden; vroeger was de Jeep Cherokee net zo terreinwaardig te krijgen als een Wrangler. Kom daar nu nog maar eens om.
En ja, ik weet dat Porsche nog 911’s maakt.. maar als de marketing afdeling vind dat het label sterk genoeg is om het zonder de 911 te kunnen stellen (en in China kan dat) gaat die stekker er heus wel een keer uit.
berlinetta zegt
@645ci: Tja, het blijven toch bedrijven. Er zal geld verdiend moeten worden. En Maserati hoeft wat mij betreft niet altijd dezelfde koers te blijven varen als ze tot nu toe gedaan heeft.
gregorius zegt
@645ci: heel vroeger maakte maserati prachtbakken. Mooie race history etc etc. Maar neem nou de jaren 80 tot aan 98. En kijk naar hoe die modellen er nu uitzien. Dat zijn verloren decenia! En over 40 jaar vinden we die modellen niet legendarisch. Dat te vergelijken met de jaren 80 modellen van Porsche en Ferrari; daar zit wel het een en ander tussen.
Juist de afgelopen jaren maakt Maserati weer modellen die er om doen: echte grand-tourers, echte executive limo’s.
Nou goed, nu willen de klanten de auto ook met een dikke diesel erin; prima toch? Als je een everyday car wil hebben, moet ie ook zo kunnen rijden. En als every day car jaag je die 4.8 V8 ook niet elke keer in de toeren.
En ook al vind je t niks aan dat je een Porsche met 4 deuren, een Porsche van bijna 2m hoog of een Maserati met diesel kan kopen: dit zorgt er ook voor dat dezelfde merken ook nog prachtige modellen voor jou kunnen maken en ontwikkelen. En speciaal voor dat soort personen maakt Porsche een prachtig reclame bord achter op de 911: dat 911 GT3RS kan je vanaf 100meter erachter al lezen; zodat iederen weet dat de persoon in die Porsche van de echte pure modellen houdt.
W115 zegt
Meer mooie auto’s op de weg en meer winst voor de arme fiat groep. Win-win situatie.
workhardplayhard zegt
Ben ik de enige die de vanaf prijs van de GranTurismo erg hoog vind? Voor 80 duizend minder heb je ook een nieuwe 911 die even snel is.
berlinetta zegt
@workhardplayhard: Ja, maar dan heb je een 911. Nu heb je een Maserati. Als je dat niet kunt betalen, koop je idd maar een 911.
workhardplayhard zegt
@berlinetta: Toch vind ik een vanaf prijs van 190k erg veel voor een auto met matige sportauto prestaties. Voor 190k had die wel wat sneller mogen zijn.
sandervzanten zegt
@berlinetta: Dat heeft niet direct iets te maken met je budget, meer met met je wensen. Kopers van een GranTurismo geven, net als Aston Martin-rijders, ook veel om de looks en het merkgevoel. Ondanks dat de prestaties niet helemaal kunnen tippen aan die van de concurrentie. Want een 991 Turbo is ook 195k, maar sprint bijv. 1,8 sec sneller naar de 100, hogere topsnelheid en is kwalitatief beter gebouwd.
lambo4all zegt
@workhardplayhard: 80 duizend? zeker niet. je hebt een kale carrera (degene die je dus niet wilt) voor 113 duizend euro. Een carrera S mag je voor 128 duizend euro meenemen. tel daar 15 duizend euro aan opties bij op (wat bij een porsche heel normaal is) en je komt op 143 duizend euro. 90% van het prijsverschil dat dan over blijft gaat is de extra co2 belasting die je betaald, aangezien die oude 4.7 v8 bakken met co2 uitstoot!
workhardplayhard zegt
@lambo4all: Doe maar mij een kale 991 Carrera, die is juist het best. Zonder al die onzin opties erop, handbak, 18 inch standaard velgen en als enige optie Rhodium Silver metallic lak Meer heb je toch niet nodig? Dan ben ik voor 115k klaar hoor.
glashelder zegt
Iedereen (autoliefhebber of niet) gaat voor de meest optimale product/prijs verhouding.
Als hij dan kiest voor een maserati of zo is ‘ie slim. Als hij kiest voor een 14% bijteller is het ineens een knakengraaier.
MAB zegt
Best wel logisch.
kapiteinaudi zegt
Kosten ook gewoon veel minder dan de benzine varianten. Prachtige auto’s die Ghibli en Quattroporte!
Alfarobert zegt
Meeste mensen(in nederland)kiezen duidelijk voor de looks en luxe.Niet voor PK’s.
mashell zegt
Dus zelfs de mensen die voor een Maserati kiezen hebben ergens nog wel een stukje gezond verstand. Dat is inderdaad nieuws.
gearhead zegt
Goede zet geweest om de Duitschen jongens te volgen (Panamera diesel, de heerlijke dikke wagens als 535d, 350 CDI en Audi V8 TDI).
Clocker zegt
Enkel spijtig dat diesel blokken afkomstig zijn van VM Motori. Niet bepaald de meest betrouwbare motorenbouwer.