Een lekker formaat sportsedan met Italiaanse flair. Alle redenen om de Maserati Ghibli eens door de mangel te halen in een occasion aankoopadvies.
Het samengaan van Chrysler en de Fiat groep was zowel goed nieuws als slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat je inderdaad wat Chrysler onderdelen kan terug vinden in (met name) interieurs van Maserati’s. Het goede nieuws is dat er veel meer modellen met de befaamde drietand voorop zijn gekomen. Naast de Ghibli uit dit occasion aankoopadvies, bouwt Maserati inmiddels ook de Quattroporte en Levante.
Ook even slikken was de komst van de 3.0 V6 diesel, maar kopers wisten die zeker te waarderen. De even grote benzinemotor is overigens ook niet te versmaden. Het V6 blok wordt immers door Ferrari gebouwd in hun fabriek in Maranello. De motoren zijn altijd gekoppeld aan de ZF achttraps automaat en de sterkste benzine is ook als Ghibli SQ4 te krijgen met vierwielaandrijving. De overige Ghiblis hebben achterwielaandrijving, waarbij Maserati standaard een sperdifferentieel monteert.
Qua veiligheidssystemen en infotainment was de Ghibli redelijk bij de tijd. De Duitse concurrentie doet het weliswaar verfijnder, maar daar krijg je bij Maserati een hoop Italiaanse flair voor terug.
Aandachtspunten Maserati Ghibli
Als je een tweedehands Maserati Ghibli wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. Loop voor aankoop door de lijst met Maserati Ghibli problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Een algemeen punt met de Ghibli (en andere Maserati’s) is dat er soms problemen ontstaan, die zichzelf ook weer oplossen. Stuk is niet altijd echt stuk dus. Soms helpt om een Ghibli even te laten zitten en daarna opnieuw te starten.
Ieder modeljaar zijn er weer updates geweest voor de Ghibli en die hebben zijn effect gehad. Over het algemeen is het dus verstandig om voor zo’n een nieuw mogelijke Ghibli te gaan.
Aandrijflijn
- De benzinemotoren lusten best een slokje.
- De benzinemotor kan in een limp mode komen, waarbij het vermogen beperkt wordt. Vaak is dit gerelateerd aan een probleem met de waste gate van de turbo en/of de MAF sensor.
- De benzine motoren hebben net zoals bijna alle direct ingespoten motoren last van koolstof afzetting in het inlaattraject. Premium brandstof tanken lost het op/ voorkomt het. Een specialist kan het reinigen met walnoot schillen.
- Frequent(er) olie verversen houdt de motoren van de Ghibli in goede vorm.
Carrosserie en interieur
- Ja, in het interieur zijn de “invloeden” van Chrysler terug te vinden als je het wilt. Interieurs van concurrenten zijn nog iets fraaier afgewerkt.
- De pook van de automatische versnellingsbak is wat onhandig in gebruik.
- De subwoofer wil nog wel eens rammelen.
- Soms heeft de Ghibli er last van dat er geen lucht uit de uitstroomopeningen op hoofdhoogte komt, maar alleen uit de openingen gericht op de ramen. Een software update kan soelaas beiden, maar het probleem wordt meestal veroorzaakt door een regelklep die vast zit. De klep zit vast op een kabel aan de bestuurderskant, wat er ook voor kan zorgen dat de stelmotor doorbrandt.
Onderstel
- Het onderstel heeft een vrij agressieve afstelling, maar daardoor slijten de banden wel sneller
- Tijdens manoeuvreren kan er een soort krabbend geluid van de banden vandaan komen. Dit komt vaker voor bij auto’s met brede en sportievere banden, vooral bij koud weer.
- Lekkages van de stuurbekrachtiging komen nog wel eens voor. Ook als het alleen maar een buis is, is de reparatie arbeidsintensief en daardoor prijzig.
- Controleer alle velgen op corrosie, ze zijn er gevoelig voor.
Elektronica
- Vul hier je favoriete grap over Italianen en elektronica of beter nog: controleer of alles werkt zoals het hoort. Maar dat deed je ook bij auto’s die niet uit Italië komen.
- Vroegere Ghiblis en oudere telefoons lijken niet altijd een gelukkig combinatie. Zeker zaken als bluetooth streaming werken beter met de meer recente versie van het infotainment systeem en/of nieuwere telefoons.
- Elektrische ramen horen automatisch omhoog na het sluiten van de deur. Als dat niet gebeurt, moeten ze wellicht gereset worden. Doe ze helemaal omhoog en houd de knop drie seconden vast. Laat de knop los en houd de knop weer drie seconden vast. Herhaal dit nog één maal en het raam zou gereset moeten zijn.
- Een lage accuspanning kan diverse problemen opleveren, waaronder bijvoorbeeld een slecht werkende start-stop systeem. Bij elektronische problemen, controleer altijd eerst de accuspanning.
Motoren
- Benzine
3.0 V6 330 pk/ 500 Nm
3.0 V6 350 pk/ 500 Nm
3.0 V6 S 411 pk/ 550 Nm
3.0 V6 S 430 pk/ 580 Nm
- Diesel
3.0 V6 250 pk/ 570 Nm
3.0 V6 275 pk/ 570 Nm
3.0 V6 275 pk/ 600 Nm
Aanbod Maserati Ghibli op Marktplaats
Op moment van schrijven staan er 15 exemplaren van de Maserati Ghibli op Marktplaats.nl te koop. Prijzen voor de Maserati Ghibli M157 variëren van €32.000 tot 60 mille. Voor het totale aanbod van de Maserati kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
riddertevoet zegt
Ik heb ook een advies: Doe het niet.
outlook zegt
@riddertevoet: hihi
Roberto zegt
@riddertevoet: heb je wel is aan koopadviezen gezien van Duitse auto’s . Zou eerder zeggen doe dat niet . Dit valt reuze mee
nord zegt
Ja, dus, ei-gen-lijk he-le-maal niet-zo-veel mis mee? Verbaasd? Ja? Nee, toch ook weer-niet want het tis toch ook ge-wo-oon Italiaaaans en dan-moet-er wel echt iets mis mee zijn.. toch?
robbie123 zegt
Aankoopadvies: LAAT STAAN. Een problemen bak van kaliber! Dat waren de originele Ghibli’s uit de jaren zestig ook, maar die waren tenminste nog echt mooi. Tegenwoordig een Maserati diesel, erger kan het niet worden. Oh ja, ik kan het weten want ik heb er een gehad.
Roberto zegt
@robbie123: leugenaar de huidige ghiblis Zijn gewoon goeie auto’s .
robbie123 zegt
Jij hebt er nu een zeker? Succes ermee
viezefreddyw zegt
@robbie123: Grappig dat ervaringen zo kunnen verschillen. Ik heb er juist onwijs veel plezier mee gehad.
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: Vertel! Ghibli staat hier op de shortlist! :)
viezefreddyw zegt
@vonklausenburg: Wat wilt u weten, grote vriend?
sollie1984 zegt
@robbie123: deel jouw ervaring dan met ons. Wat was er wel fijn en niet fijn aan de wagen?
jaapiyo zegt
Do want.
nick007 zegt
Intussen zelf aan mijn tweede toe (kleine 5 jaar met 330pk gereden, een van de eerste leveringen in België, en intussen zowat 2,5 jaar met 430pk Gransport). Wat mij betreft misschien (!?) niet de fijnste wagen in zijn segment, maar zonder meer de leukste. Enkele van de vermelde aandachtspunten (trillende subwoofer, elektrische ramen) waren enkel aanwezig bij de eerste producties en waren bij volgende al opgelost. Het zijn ook de enige twee ‘mankementen’ die ik heb ervaren bij aanvang (en snel opgelost door de dealer trouwens) op 7,5 jaar (hierbij wil ik zeker ook meegeven dat ik ‘op zijn zachtst uitgedrukt’ een heel sportieve rijstijl heb).
Advies van een ervaringsdeskundige: doen met de ogen dicht, fun verzekerd ! (behoudens je inderdaad laag verbruik en lage bandenslijtage voor ogen hebt).
knapzuur zegt
“Een algemeen punt met de Ghibli (en andere Maserati’s) is dat er soms problemen ontstaan, die zichzelf ook weer oplossen. Stuk is niet altijd echt stuk dus. Soms helpt om een Ghibli even te laten zitten en daarna opnieuw te starten.”
S.H.I.T. de welbekende self-healing italian technology, mijn oude Alfa Romeo GT had er last van, de 156’s van mijn ouders en nu ook de Fiat Punto van vrouwlief, ze laten je nooit helemaal in de steek maar hebben soms even geen zin in cruise control, abs, radio, achterruitwisser etc. geef het beeste een minuutje rust en ze doet het weer dagen/weken/maanden.
nietcreatief zegt
Heel bekend verhaal! Start stop van de Punto weigert dienst sinds de banden vervangen zijn. Misschien komt het weer tot leven bij de volgende bandenwissel.
Iets meer dan een jaar na aankoop (en na een half jaar trouw altijd aan de druppellader) is de digitale klok in de 90 weer gaan leven.
Maar het lijstje aandachtspunten van een Maserati is kleiner dan van de versnellingsbak van een 33. Respect!
Roberto zegt
@knapzuur: ik heb een fiat 500x en die dingen bestaan allang al niet meer. Al 140.000 gereden probleemloos top aito en goedkoop in onderhoud.
moveyourmind zegt
Een start/stop systeem dat niet werkt waardoor de motor blijft lopen bij het stoplicht in combinatie met ramen die open blijven staan en een bluethootsysteem dat niet werkt waardoor je niet gestoord kan worden door de telefoon…
Dat lijken mij geen issues, dat klinkt gewoon als de modus waarin je volledig kan genieten van de schone klanken die het zeskoppige Italiaanse symphonieorkest onder de motorkap ten gehore brengt.
geelbarrel zegt
party mode Maserati style!
MaartenD zegt
Mooie auto ook al mis ik het echte speciale en exclusieve wat de Granturismo en grancabrio wel hebben. Dat vind ik ook bij de Levante, niet bijzonder genoeg
Dutchdriftking zegt
Toch wel een droom. Zeker nu hij er ook met V8 komt.
mwti zegt
@dutchdriftking: kan snel een nachtmerrie worden. Vriend van mij heeft deze en na drie maanden moest er een nieuwe motor in. Een ruilmotor (bij een specialist) was 14K na inbouw.
chivas zegt
Al mijn 2° Ghibli gekocht en zowel bij de eerste ( 5 jaar in bezit ) als met mijn huidige geen enkel probleem ervaren. Bandenslijtage en verbruik inderdaad hoger dan een vergelijkbare 5 serie of E-klasse maar dat is geheel te wijten aan het rijplezier die je ervaart met een Ghibli, vooral qua wegligging. Heel erg traag en zuinig rij je nu eenmaal niet met dergelijke auto. Geen enkele sedan in deze klasse biedt hetzelfde rijplezier qua rijgedrag. Motor van diesel wel iets te licht, opgelost door een chiptuning van € 400. Van 275 pk en 600nm koppel naar 359 pk en 760 nm koppel. Nog plezanter en nog meer bandenslijtage :). Maar wel zeer snel, vooral in de hernemingen. Als 2° hands zeker een topwagen want U kunt geen enkele auto kopen voor die prijs met die uitstraling, ruimte en rijplezier. En ja, zelfs qua betrouwbaarheid.
ttr6 zegt
Motor gebouwd bij Ferrari……..maar ontworpen door Chrysler en Mercedes, als ik mij niet vergis. Pentastar of zoiets? Maar gebouwd bij (niet door) Ferrari klinkt natuurlijk veel leuker. Ik heb hem eens proefgereden maar vind hem niet zo fijn rijden als de Giulia die ik nu heb. Voelt toch wel wat zwaarder en stuurt niet zo vlot als zijn Alfa broertje. Maar….jaloers op die zespitter en het geluid wat die voortbrengt. Dan maar een Chrysler aggregaat die ze bij Ferrari in elkaar zetten…..;)
Roberto zegt
@ttr6: dat doet vw oook met Audi. Onderdelen van een polo in een a6
basman147 zegt
Het blok komt inderdaad van de Chrysler Pentastar, en wordt ook door Chrysler gemaakt maar daar zijn nieuwe koppen en internals voor ontwikkeld, waarna de motor door Ferrari in elkaar wordt geschroefd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F160_engine
SvenskaAeroplanAB zegt
Stuk kleiner lijstje dan de gemiddelde Duitse concurrent…
Ilquadrifoglio zegt
Opvallend goede auto dus! Zeer weinig serieuze zaken waar je rekening mee moet houden.
Jr zegt
Problemen met deze auto’s vallen reuze mee, je moet beetje andere mindset hebben en niet willen vergelijken met een golf etc. Maar gewoon het duurdere segment dan zitten ze qua kosten op het zelfde niveau.
Rij zelf nu 3 jaar met een 2010 quattroporte 4.7.
Ook bij deze auto nagenoeg geen gedonder gehad, en qua kosten niet duurder dan audi e.d.
viezefreddyw zegt
Heb er eentje gehad. Een diesel uit 2015. In iets minder dan 2 jaar tijd ruim 2 ton mee gereden en dat zonder ook maar een enkel probleem. Jaa nou ja, eentje dan. Een bandenspanningsensor rechtsachter hield er wel eens mee op. Maar dat is het dan ook.
Verreweg de leukste auto die ik gehad heb als daily. Was snel, reed fantastisch, is waanzinnig mooi en voor een diesel ook nog eens een leuk geluid. En het is eens wat anders. E-klasses, 5-series en A6’en kennen we wel. Maar met een Ghibli kreeg je nog wel eens een duimpje.
Dedude zegt
@viezefreddyw 2ton in 2 jaar? Goede genade vriend, dat is meer dan 250km per dag.
viezefreddyw zegt
@Dedude: Ja dat was in een periode dat ik echt veel op de weg zat. Nu nog steeds wel maar gelukkig een stukkie minder dan toen.
Dedude zegt
@viezefreddyw Impressive! En dan komt pas echt de kwaliteit naar boven drijven van zo’n auto.
viezefreddyw zegt
@Dedude: Inderdaad, en ik kan er niet negatief over praten. Naja, infotainment is allemaal niet zo geweldig en de afwerking van het interieur niet. Het werkt allemaal wel hoor, maar het is niet van een daverend hoog niveau. BMW, Mercedes en Audi hebben dat gewoon beter voor elkaar. Maar de Ghibli is wél leuker om te rijden en dat zegt me een stuk meer. In al die kilometers die ik gemaakt heb echt nul problemen gehad. Het enige wat ik kan bedenken naast de al eerder genoemde bandenspanningsensor is dat de auto dienst weigerde na 3 weken stil te hebben gestaan op Schiphol. De accu was overleden… Maar goed, dat is dan ook pure pech.
robbie123 zegt
Jij hebt er nu een zeker? Succes ermee
hans75 zegt
Heb er recent een overwogen (youngtimer Maseratie 4200GT) maar. ben eigenlijk afgehaakt vanwege de problemen rond de CambioCorsa bak, die niet op julie lijstje staat… bij 50000km ben je eigenlijk aan een revisie toe, en die is niet goedkoop…
Kwam er wel achter dat veel onderdelen hetzelfde zijn als bij zijn zusje Alfa… alleen daar voor een fractie van de prijs…
de Alfa Selespeed pomp kost iets van 350euro,, dezelfde pomp bij Maseratie rond de 2000 of zo.. De pomp gaat regelmatig kapot, omdat een relaistje van 20euro bij Alfa, en 200bij Maser, storing veroorzaakt… het wordt aangeraden dat relais jaarlijks preventief te vervangen.. Een goede Alfa specialist opzoeken kan de kosten dus behoorlijk drukken, waarschijnlijk ook al omdat hij een wat schappelijker uurtarief hanteert..
jaggie zegt
@hans75: Hans, de cambiocorsa bak zat niet in de Ghibli, alleen nog bij de vroege quattroportes en idd de coupés tot ca 2008 (?). Ghibli heeft een oerdegelijk zf 8 traps
hans75 zegt
ok thanks….. dus nog een paar jaartjes wachten.. ;-)
dwfc zegt
Idd. Het onderhoud ! Misschien een tip voor de redactie om de onderhoudsprijzen van de officiële dealer eens te vermelden. Heb je misschien een andere kijk op de aankoop !
Roberto zegt
@dwfc: dit soort kaliber auto’s boeit niet wat onderhoud kost. Of je heb geld of niet
racerx zegt
Heb ooit eens een week met een Ghibli S mogen rijden, ontzettend veel beleving voor een 4 deurs auto. Helemaal goed! Het was wel een Q4, dus vrij zwaar en dus ook niet mega snel. Het geluid maakte veel goed ;-)
Dolmans zegt
Mooie video presentatie, we hebben RAC en ghibli ontdekt, kan me niet vinden in de aandachtspunten ( nog niet) een dag niet gereden is 1 dag niet geleefd. Geweldige auto beleving.