De eerste foto’s toonde Maserati vorige week al, maar vandaag beleefde de Ghibli in Shanghai zijn beursdebuut. Dit model is de sleutel tot het behalen van 50.000 jaarlijkse verkopen voor het Italiaanse merk.
Qua formaat zit de Ghibli met 4,97 meter lengte iets onder de vorige generatie Quattroporte (de nieuwe groeide zo’n 20 centimeter tot 5,26 meter (!), dus eronder is meer dan genoeg plek), en moet het sportievere, dynamischere vierdeurs-alternatief worden voor de luxueuze QP.
De klant heeft de keuze uit een drietal drukgevulde 3.0 V6-motoren, met paralelle turbo’s: twee benzinevarianten en een diesel.
De sterkste benzine-V6 heeft 410 pk bij 5.500 toeren, en 550 Nm vanaf 1.750 tpm. Hiermee sprint deze Ghibli S in 5 seconden naar de 100, en bereikt een topsnelheid van 285 km/u. Bij 6.500 toeren treedt de toerenbegrenzer op.
De ‘normale’ benzine-Ghibli levert 330 pk en 500 Nm, en legt de 0-100 sprint in 5,6 seconden af.
De 275 pk sterke Ghibli turbo-diesel legt met 600 Nm het dikste koppel aan de dag, (logisch, ’t is een diesel). Met deze krachtbron sprint de zelfontbrander in 6,3 seconden naar de 100, terwijl het gemiddelde verbruik bij een zachte voet op 6 l/ 100 km ligt. De CO2-uitstoot van minder dan 160 gr/km is netjes te noemen.
Voor de klant die graag zijn achterkant uit laat breken heeft Maserati goed nieuws, standaard is er een mechanisch diff met beperkte sperwerking gemonteerd. Letten we op, Duitse concurrentie?
Maserati Ghibli Q4
Voor sneeuwridders en anderen met behoefte aan AWD heeft Maserati de Ghibli Q4. Standaard heeft deze aandrijving op de achterwielen, maar als het nodig is gaat er tot 50% van het vermogen naar de vooras. Het enige nadeel: je moet de duurste Ghibli S nemen, op de mindere broeders is het Q4-systeem niet beschikbaar.
Verse foto’s, waaronder een aantal vanuit Shanghai (waarop mooi het verschil tussen de Ghibli en QP te zien is), vind je in de gallery!
lamborgfan zegt
Ik vind het een zeer mooi apparaat!
+ toegevoegd aan wensen lijstje.
kapiteinaudi zegt
Prachtige auto! Zoals altijd bij Maserati is dit een juweeltje van een auto, net zoals de Quattroporte. Toch hou ik mijn hart vast voor de nieuwe GranTurismo, de mooiste auto nog mooier maken is niet gemakkelijk.
workhardplayhard zegt
Mooie auto! Denken jullie dat er in nederland veel worden verkocht? Word dit een a6/E klasse/5 serie concurrent?
Donstil zegt
@workhardplayhard: Dit wordt op prijsniveau absoluut geen concurrent voor de 5/e/a6. Volgens mij is een Quattroporte ruim over de 100.000 dus als deze onder de 80/90 blijft mogen we heel blij zijn denk ik.
lambo4all zegt
@Donstil: een s klasse begint bij de ton, maar een E kost ook 50.000. Deze kost denkik nietveel meer als een vergelijkbare e/5serie. Anders zijn het toch ook geen cuncurrenten?
berlinetta zegt
@lambo4all: Maar deze begint niet vanaf 50.000. Het is een concurrent voor de topmodellen van de Duitsers (de AMG, RS en M weggelaten dan).
laulau zegt
Ik ben vooral benieuwd naar de prijs.. deze auto zal dankzij de dieselmotor interessant zijn over 5 jaar als occasie voor mij..
Kan je deze auto ook bij de Fiat-dealer onderhouden of alleen bij de Maserati-dealer?
fit4fun zegt
@laulau: Wellicht kun je bij een Chrysler dealer terecht..
rufctr01 zegt
Schitterend! Nu hopen dat de prijs een beetje gunstig is.
jerry zegt
Stiekem de neus afgekeken van BMW 3 serie… Maargoed.. beter goed gejat dan slecht verzonnen.
tim_vanvlerken zegt
@jerry: A Wat een onzin, een auto ontwerpen en maken is jaren werk. Dus dit zat al in in de pijpleiding voordat BMW met zijn “neus” kwam.
bsxc2 zegt
Op de laatste foto lijkt de Ghibli groter dan de Quattroporte en ook mooier.
Conclusie: Mooier rijden voor minder geld.
jobh zegt
de gallery doet t niet op de iOS app
maar mooie auto, ik hoop voor ze dat dit een succes wordt en hopen dat er ook nog een rs/amg/m5 killer komt met de V8 uit de quatroporte
jobh zegt
@jobh: Quattroporte natuurlijk
rotjeknor zegt
@jobh: gewoon op de foto’s tikken, bij mij werkt dat in ieder geval wel.
Bastiaan zegt
Aan wat voor prijs moeten we denken?
Donstil zegt
Vind dit eigenlijk mooier dan een Quattroporte, ik zou zo 1.2.3. geen reden weten die boven deze auto te verkiezen. 410pk is ruim voldoende voor de dagelijkse km’s en 90% van de tijd zitten we er alleen in. Kan nog best eens een succesje worden, zeker in het buitenland (Azië, vs, enz)
tridente zegt
Eindelijk komt er na de 166 weer een waardige sedan…
imba zegt
Leuk en aardig, maar wat gaat dit ding nou wegen. Sinds the GranTurismo en de Quattroporte ook al belachelijk zwaar zijn.
JVG1 zegt
@imba: Hij weegt tussen de 1810kg en 1870kg, afhankelijk van het type.
cocksdriveaudi zegt
Gaan we niet heel erg veel zien op de Nederlandse wegen
Ghibli gaat minimaal 90K worden voor een instapmodel dus als alternatief voor de Duitse 3 wordt het dus toch een Jag XF
jippie zegt
Mooie auto. Veel beter in proportie dan de nieuwe Quatroporte. De nieuwe Quatroporte vind ik teveel Koreaanse/Chinese elementen hebben.
Rick-dos zegt
Zo de comments te lezen en de plusjes die gegeven worden is het duidelijk dat wij in een “naamplaatje”-tijdperk leven. Het is een Maserati dus moet het wel mooi zijn. Nee. Dit ding is niet mooi. Het had net zo goed een goedkope Japanner of Koreaan kunnen zijn of, nog erger, een Fiat.
Daarnaast weet ik niet voor wie dit ding is gemaakt maar als ze de pijlen op de zakelijke markt van de E en 5 richten dan gaan ze van een koude kermis thuiskomen. Ten eerste mag je hopen dat de kwaliteit significant beter is dan de vorige QP. Dat ze de onderhoudskosten van dit ding in de reële wereld hebben gecalculeerd. En dat ze dan ook nog een reële verkoopprijs hebben.
w0o0dy zegt
@Rick-dos: lets face it: zeker als je BMW’s koopt kun je niet claimen dat dit niet mooi IS, misschien wel dat jij het niet mooi vindt maar daar blijft het bij.
De QP is erg goed naar ik begrijp van de reviews: meer rijdersauto dan vrijwel alles wat de concurrentie aanbiedt. Als dit een zelfde positie in de markt moet gaan innemen dan is dit een M/S/Amg schriftelijk auto met minder power voor (hopelijk ) minder geld. Dan mik je dus op mensen die een leuke auto kunnen kiezen, prijs is niet cruciaal, comfort gecombineerd met leuke handling en net dat beetje speciaal en lekker dat je bij de concurrentie niet echt meer vindt. De grote 3 uit duitsland doen erg capabel maar wat saai, jaguar doet luxe en een beetje sportief net als Lexus. Maar als de QP een goede indicatie is voor dezelfde Ghibli dan is dit net iets sfeervoller en iets meer emotie opwekkend dan die twee… ik zie dan wel een redelijke groep mensen die niet echt warmlopen voor de “appliances” van de concurrentie…..
integralechubasco zegt
600 nm uit een gewone 3,0 v6 twinturbo diesel. Dat is best veel zoniet ‘benchmark’ veel.
Daar gaat geen 530d of E320 cdi dichtbij komen.
Doet Martinelli kennelijk best goed daar bij Maserati, komend van Ferrari. Ben benieuwd of nog eens een sport diesel uit de koker komt. zou best interessant kunnen zijn.
Het zal hier niemand werkelijk interesseren maar vond het toch wel het vermelden waard.
E34M5Touring zegt
@integralechubasco: Hij valt precies tussen de 530D en 535D in. Wel een lading koppel inderdaad. Ligt nagenoeg gelijk met de zwaarste Jaguar XF diesel. Wordt wel een smeuïg blok denk ik.
integralechubasco zegt
@E34M5Touring:
Aja de 53 D… Helemaal vergeten…
Wat zijn daarvan de specs? Is dat niet minder dan 300 pk? dacht iets van 280pk en 600 Nm..
Is toch mooi dat de introductieversie van de Maser diesel direct mee kan komen met het de besten. Iets waarin het nog wel eens schortte in het verleden en wat toch erg belangrijk is voor het imago.
integralechubasco zegt
Ok de bmw levert bij eenzelfde motorsetup, 3,0 reihendiesel twinturbo 295 pk en 600Nm.
Inderdaad nagenoeg gelijk aan de V6 3,0 twinturbo diesel van Maserati.
Rick-dos zegt
@integralechubasco: De 535d levert 313 pk met 630Nm. De 550d (met 3,0l) levert zelfs 381pk met 740Nm.
De prijsstelling van Maserati inschattend zal het eerder met de 550d concurreren dan met de 535d.
integralechubasco zegt
@Rick-dos:
Ah ok. zie inderdaad ook dat audi 313 pk uit 3,0 tdi heeft…
my bad..
E34M5Touring zegt
@integralechubasco: Zoals Rickdos al zei 313pk. En dan heb je inderdaad nog de 50D. Deze ligt prima in lijn met de concurrentie hoor en met 600Nm heb je nooit wat te klagen denk ik :).
Mercedes had in de E altijd nog de 420CDI. Dat is een beul van een V8 diesel die ook rond die 300pk zit.
bigcar zegt
@E34M5Touring @integralechubasco: Laten we niet vergeten dat de E350 vandaag de dag ook niet mis is, met maarliefst 250pk en 620(!)nm koppel.
http://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/_w212/facts_/technicaldata/models.html?isflipfocus=1
zdev zegt
Op deze laatste foto:
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Maserati/Ghibli_2013/Maserati-Ghibli-15.jpg
Is duidelijk te zien hoe uit proportie de nieuwe Quattroporte (links) is en hoe netjes de Ghibli (rechts) is ontworpen.
Ongezien een Ghibli dus! Oh wacht toch niet, toch maar de 2009 Sport GT S met atmosferische V8 :-)
zdev zegt
@zdev: Euh… deze foto dus:
http://www.autoblog.nl/gallery/Maserati/Ghibli_2013/Maserati-Ghibli-17.jpg
toyotafortuner zegt
Prachtig, prachtig, prachtig! Wat een beauty
ratlesnale zegt
De wielen van de QP lijken kleiner dan die van de Ghibli: diens wielkassen zijn beter gevuld!
w0o0dy zegt
Volgens John Elkan hebben ze voor beide auto’s (QP en Ghibli) al 2000 orders binnen vanuit China. Dan te bedenken dat ze de afgelopen jaren maximaal 7000auto’s verkochten wereldwijd.. volgens mij gaan ze wel aardig scoren met de nieuwe line-up.