De extra duurzame, schone en hopelijk bijna BPM-vrije Maserati Ghibli Hybrid is hier.
Maserati is een merk voor petrolheads. Het is een merk waar de meesten wel een zwak voor hebben. Maserati is niet zo perfectionistisch als een Porsche of zo strak als een BMW. Het is een soort Italiaanse Jaguar. Een auto voor mensen die stijl belangrijker vinden dan infotainment en viercilinders.
Florissanter
Dat zijn toch twee belangrijke redenen waarom de Maserati Ghibli niet helemaal is aangeslagen. Het is absoluut geen enorme flop, maar de verkoopcijfers hadden wellicht iets florissanter kunnen zijn als de Italianen iets conformistischer te werk waren gegaan. Anders gezegd: niemand kocht een Ghibli vanwege het infotainmentsysteem, maar lieten ‘m er wel voor staan.
Ghibli Hybrid
Met de nieuwe Maserati Ghibli Hybrid wordt dat hopelijk allemaal goed gemaakt. De geruchten circuleerden al een tijdje, maar nu is de Ghibli Hybrid er eindelijk. De motor is een 2.0 liter grote viercilinder met turbo. Deze wordt ondersteund door een 48V dynamo en elektrische supercharger, e-booster genaamd. Voor een ideale gewichtsverdeling is de accu achterin gemonteerd. Over gewicht gesproken, volgens Maserati is de Ghibli Hybrid maar liefst 80 kilogram lichter dan de Ghibli diesel.
Prestaties
Qua vermogen levert de Ghibli Hybrid exact evenveel als de benzinegestookte zescilinder: 330 pk. Het maximum draaimoment is maximaal 450 Nm. Standaard is de Ghibli voorzien van een achttrapsautomaat van ZF, die alle krachten naar de achterwielen transporteert. De prestaties zijn meer dan in orde. Van 0-100 km/u accelereren duurt 5,7 seconden. De topsnelheid van de Ghibl Hybrid is voor de verandering eens niet begrensd op 250 km/u. Op de Autostrada kun je 255 km/u, als de Carabinieri even de andere kant op kijkt.
3200 GT-esque achterlichten
Over kijken gesproken, als je goed kijkt kun je zien dat de Ghbili Hybrid iets afwijkt van de gewone Ghibli. De kieuwen en remklauwen zijn in het blauw uitgevoerd. Een beetje zoals Porsche het fluoriscerende groen gebruik voor de e-Hybrid modellen. Nieuw zijn ook de achterlichten, die een andere indeling hebben en moeten denken aan de Boomerang-achterlichten van de Maserati 3200 GT.
Lagere BPM
Met de nieuwe aandrijflijn is het de bedoeling dat de Ghibli een heel stuk goedkoper wordt. Een lagere CO2 uitstoot zorgt voor een lagere BPM-boete. Om de kritische klanten over te halen is ook het infotainmentsysteem aangepast. Het nieuwe systeem heeft een grote scherm en draait op een OS van Android.
Elektrificatie
De Maserati Ghibli is de eerste geëlektrificeerde Maser, maar er zullen er meer volgen. De nieuwe GranCoupé en GranCabrio zijn volledig elektrisch rijden en staan gepland voor 2021.
Video:
Uiteraard zijn er ook bewegende beelden van de Ghibli Hybrid!
scalvaro zegt
Oke, 4 cylinder, maar wat de heck. Prima alternatief en beter dan een zware walmende diesel.
Wat een compleet niets zeggend filmpje trouwens…..
rogerzz zegt
Walmende diesel? Als je een groene gekkie bent: diesel is best efficient per kilometer en als een dieselauto 3x zo lang mee gaat en de productie 5x zo minder schadelijk is voor de wereld (geen vieze lithium accu’s).. is zo’n diesel onderaan de streep zo gek nog niet. Ik rij zonder enig schuldgevoel mijn diesel rond met roetfilters etc. Durf ook wel met mijn gezicht achter de uitlaat te zitten zonder dat ik instant luchtwegen kapot maak. Durf niet mijn hand niet in een opengebroken accu te steken..
hamerhaai zegt
Best een mooie auto, maar 4cilinder meh en dat Android maakt hem ook zo cheap.
mashell zegt
Een Maserati die 0..100 in 5,7s doet is ook met 4 cilinders en Android niet cheap.
raoufff zegt
Mooie wagen voor de topmannen van woningbouwcorporaties.
mashell zegt
Hybride en dus heel maatschappelijk verantwoord. Nu kan het wel.
sonnybonds zegt
tja wordt er niet echt warm van. Een elektrische Maserati. Maargoed deze is wel betaalbaarder
dendennis zegt
Ik wil echt niet tof doen, maar op papier gaat mijn 330d even snel.
willeme zegt
@dendennis: dat is toch ook gewoon een snelle auto?
dwfc zegt
Rij je nu Duits :-)
berlinetta zegt
Jouw 330dd zal ook wel wat lichter zijn denk ik. Deze Ghibli moet nog een elektromotor en accu meezeulen.
dwfc zegt
1878 kg droog aan de haak.
hollow zegt
@dendennis: heb zelf ook een 330d (F30) die draait op 310pk en 670 Nm. Is sowieso een aangename en snelle wagen. Ga er nog enkele jaren mee rijden en dan met spijt in het hart weg doen. Om in te ruilen voor wat? Een 4 cilinder? Zucht.
presenteddust zegt
Geef mij maar de v6, zelfs in diesel versie.
Een heerlijke wagen om mee te cruisen …
Infotainment kan me gestolen worden ?
Cheers
rogerzz zegt
Krijg je geen zak voor terug, een diesel over een paar jaar.. Fijn dat de wereld diesel in de hoek zet als ‘vies’ wat best kortzichtig is. Als ik jou was zou ik hem met heel veel plezier zonder schuldgevoel rijden, en als ie weg moet wil ik hem wel ;) Wat heb je nou nog meer nodig dan een snelle praktische 3 serie (station hoop ik?).
MaartenD zegt
@dendennis: niet zo tof doen Dennis;)
alfa147ti zegt
Ik zou niet een BMW hier mee willen vergelijken,
BMW is voor de massa en zit misschien iets beter in mekaar maar wordt ik daar vrolijk van.
berlinetta zegt
Lijkt me een prima auto. Grootste pijnpunt van deze auto is volgens mij toch wel de infotainment (voor zover je dat belangrijk vindt). Dat is nu weer wat beter gemaakt. Daarnaast is de auto goedkoper, schoner en zuiniger. Niks mis mee. Enige nadeel zal wel het geluid zijn. Die V6-blokken klinken echt goed en een fraai geluid hoort toch wel bij een Maserati.
viggen93 zegt
Eindelijk. Jammer dat het bij hen altijd zo lang duurt voordat er een nieuwe versie komt. Hopelijk hebben ze een beetje sound tuning bij de uitlaten gedaan want een 2 liter viercilinder maakt net als bij BMW geen spannend geluid en dat hoort eigenlijk wel bij een Maser. Nu nog een V6 versie hybrid met dik 400pk. Dan wordt het leuker
nautique206 zegt
Ze moeten wel, maar juist de motor is het belangrijkste van de Maserati. De navigatie mogen ze er van mij gerust uitlaten
baserati zegt
Dan zal de Giulia en Stelvio ook wel volgen met zo’n setup. Zal eens tijd worden
autodidact zegt
@baserati: ja, dit zal in de basis wel de 2.0 uit de Giulia zijn, voorzien van wat andere software plus hybride systeem.
throwingstars zegt
Maar wat is dan de CO2-uitstoot?
Hier in België is de regel: minder dan 50g/km: lekker veel fiscaal voordeel. Meer dan 50 g/km? Hierrr met je geld!
berlinetta zegt
De Nederlandse regel is: Hierrr met je geld, altijd!
nautique206 zegt
@throwingstars: dat ga je niet redden met een opgevoerde startmotor..moet het een plugin zijn
throwingstars zegt
@nautique206: My bad, ik dacht dat het een plug-in was, because 2020. Dan zijn de regels weer anders. Gotta love Belgium, waar niets, maar dan ook echt niets logisch is…
bcv92 zegt
“als de Carabinieri even de andere kant op kijkt.” Jongens, carabinieri is meervoud, oftewel: “als de Carabinieri even de andere kant op kijken.
berlinetta zegt
Hoe noem je dan één persoon van de Carabinieri?
larini zegt
@berlinetta: smeris
bcv92 zegt
Un carabiniere. http://www.treccani.it/vocabolario/carabiniere/
Woon al lange tijd in Italie en heb werkelijk geen idee waarom over het algemeen het meervoud van Italiaanse zelfstandige naamwoorden als enkelvoud gebruikt worden in het buitenland. Zie het vaak ook in “Italiaanse” barretjes in Nederland op de menukaart staan: panini t.o.v panino. Heel apart.
berlinetta zegt
Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat we in NL denken goed te zijn in talen, maar stiekem geen Italiaans spreken.
KaiserSoze zegt
Ik vind hem qua uiterlijk heel erg mooi. Wel erg jammer dat het magische V8 geluid van de Quattroporte niet meer terugkeert.
coupedriver zegt
Binnen twee weken laat Maserati de Ghibli Trofeo V8 zien…
joosstra zegt
Bewegende beelden van een stilstaande Maserati :) Hopelijk slaat deze Ghibli wel aan, ik gun het Maserati wel. Als ze daarnaast maar benzinemotoren met een fantastisch geluid kunnen blijven maken.
Dutchdriftking zegt
Het blijft een mooie auto. Op dat Tesla stuur na dan.
bpc zegt
Mensen die een auto laten staan voor het infotainment system… Waar gaat de wereld naartoe…
mashell zegt
Naar een wereld waar de dingen die er echt toe doen ook tellen. Dat infotainment systeem gebruik je elke kilometer dat je er mee rijdt, het is dus een extreem belangrijk onderdeel van de auto. Tenzij je natuurlijk liever met je oordopjes in en je mobieltje in de hand wilt rijden maar dat vind ik dan weer primitief.
Rob zegt
@mashell; iedere kilometer? Wat spook jij allemaal uit in de auto? Ik ben nog altijd 95% van mijn tijd naar buiten aan het kijken…
bpc zegt
Navi, bluetooth, usb ? Goed genoeg, de rest vind ik gimmick… En quasi elke radio sinds 2010 voldoet hieraan
Rob zegt
@bpc, is ook een typisch autojournalisten/autofreaks dingetje.
Zelfde als de steeknaadjes aan de onderkant van het dashboardkastje; hier op den Autoblog.nl is dan van levensbelang. De gemiddelde autokoper gaat echter niet met een vergrootglas door de auto….
sonnybonds zegt
yep en dat gezeur over kiernaden. netalsof iedereen daar het eerste naar kijkt bij een nieuwe auto…
markos78 zegt
Precies! Het gaat om er dat het ding lekker stuurt en je er een grijns van op je smoel krijgt.
dwfc zegt
naar de kloten !
dwfc zegt
Maserati, het klinkt wel hé, maar Willeme, buiten de persrelease, zeg me eens wie de leverancier is van het motorblok ! Het zal dus een Maser zijn met een Fiat blok ….. wat een afgang.
coupedriver zegt
Dwfc, dit blok is in de basis dat van de Gulia, maar dat werd wel ontwikkelt in Modena toen het ontwikkelingcentrum van Alfa bij Maserati werd gevoegd. Alles beter dan de diesel. En binnen twee weken komt de Ghibli Trofeo V8. De laatste V8, dus sla je slag!!
goodvibrations zegt
Belangrijkste reden dat Italiaanse auto’s niet (meer) aanslaan is, als je het mij vraagt, de iconsistente line-up… Ze maken wat iedereen mooi vindt.. Maar niet waar iedereen vraag naar heeft… kan/wil betalen. Als ze de strategie van VW zouden toepassen komen ze verder.. ‘m.a.w. Gewoon motoren over de gehele linie delen. En consistent modellen lanceren in (a) b c en d segment.. Nu zijn ze de klant alweer kwijt als het volgende model er is.. Waar is de visie/positionering per merk? En entertainment/afwerking is niet bullshit, het kan de oorzaak zijn dat menigeen toch uitwijkt naar audi, bmw of Mercedes.. Ook kleine blokjes helpen kopers te pakken.. Maar doe dat vanaf het begin.. Niet op het moment dat een model alweer belegen begint te worden ?.
dwfc zegt
Jij moet er gaan solliciteren !
haroldt zegt
Blijft mooi tijdloos.