Wat koop je als je anderhalve ton mag uitgeven aan een luxe sedan? Allereerst kijk je waarschijnlijk naar de producten van onze oosterburen, die onder andere een A8 W12 in de aanbieding hebben, maar een 750i, dan wel een 760i, of een S500 zijn ook goede en degelijke auto’s die je voor het geld kunt aanschaffen. Italianen hebben echter iets in de aanbieding dat naar mijn mening wat extra’s heeft: De Quattroporte.
De Duitsers zijn vast heel goede en best mooie auto’s, maar voor mij zijn ze niet weggelegd. Zeker niet als ik ook zou mogen wegrijden in deze vierdeurs, met de uiterlijke schoonheid van een Miss Universe. De schoonheid zit in detail, het is geen heel sensationele auto. Ik kan er heel lang naar kijken, terwijl de vormgeving eigenlijk zo subtiel is dat de auto bij leken alleen zou opvallen door zijn bescheiden grommetje. Vanwege mijn grote verering jegens het model heb ik dan ook een groot aantal plaatjes meegestuurd, waar deze subtiele auto’s in eveneens subtiele kleuren te bewonderen zijn.
Voor mensen die naast pure schoonheid en Italiaanse stijl ook nog iets willen dat echt zeldzaam is én nòg wat extra’s heeft, kwam de Executive GT uit. Natuurlijk selecteer je díe uit je wagenpark wanneer je een chique lunch of zakelijke afspraak hebt in het beeldschone en peperdure Amstelhotel, zoals in dit geval. Om nog even terug te komen op alle extraatjes van de Executive GT: In het interieur is nog meer hout verwerkt en het dak is zorgvuldig bekleed met alcantara. Achterin wordt er nog eens extra rekening gehouden met de zakenman die van luxe houdt, want er zitten klaptafeltjes in die naar keuze van hout of titanium zijn. De honingraatgrill staat ook heel mooi, net als de standaard geleverde velgen, beide zijn echter wel optioneel voor de “standaard” kuu-pee-vijf.
Naast een heel zakelijke en nog net iets elegantere Executive GT is er ook een Sport GT voor de speelse en dynamische rijder. Echter net als bij de Gransport kun je geen enorme wijzigingen aan de powerplant verwachten. Helemaal geen zelfs, hoewel er uitlaten onder hangen die een nog mooiere grom produceren. De auto staat op 20 inch velgen van een geheel eigen design, heel sportief maar niet patserig en ordinair, de S van Sport GT staat immers voor Subtiel. Ik vind het in ieder geval beeldig lichtmetaal, dat zich met zijn interessante design goed onderscheidt van andere rims, hoewel het nèt iets te opvallend is op deze auto.
In dezelfde omgeving is nog meer veranderd, want er zitten dubbel geventileerde remschijven in het binnenste van de velg. Jazeker, dubbel geventileerd. Dat wil zeggen dat er niet alleen een gatenkaas van is gemaakt, maar dat er ook mooie riggeltjes in zitten. Iets dat we kennen van onder andere de CLS63 AMG.
Ten slotte zit er nog een heel ander versnellingsbak in, die ook met sporty flippers aan het stuur te bedienen is. Een zesbak is het niet, maar het schakelt wel 35 procent sneller dan die bak in de “gewone” Quattroporte. Voor het oog is er ook nog een aantal aanpassingen gedaan, zoals heel veel carbon fiber in het interieur, wat natuurlijk erg sportief is maar uiteraard wèl op een verfijnde manier is verwerkt. Geen tropische wouden voor het interieur dus. Ook hier vinden we weer een honingraatgrill, maar dan weer nèt iets anders dan in de Executive GT, want hij is gemaakt van zwart chroom! Daar prijkt het logo op, Maserati zou Maserati niet zijn als daar niet iets subtiels aan was gewijzigd: er lopen twee rode lijntjes onderin de kroon, ook te bewonderen op de C-stijlen.
De “speciale” uitvoeringen van de Quattroporte zijn dus geen sensationele variaties op een mooie en subtiele auto, maar ze bevatten slechts een aantal kleine details om zich een eigen identiteit toe te kennen. Ze kosten dan ook niet heel veel meer dan het “instapmodel”, althans, 17 mille meer voor de Executive GT en 10 mille meer voor de Sport GT zijn voor Maserati begrippen geen wereldschokkende verschillen.
Marco zegt
Gave velgen op de Sport GT…
Doe mij die maar :-)
Barry330cd zegt
Ik zou deze prachtige Maser ook liever hebben dan een BMW 7 of Audi A8. Tjezus, dat ik dit nog eens zou neerpennen!Lol
Tekkie zegt
Erg stoere bakken dit.. Staan zekers hoog op mijn verlanglijstje..
Lexus zegt
echt uit de kunst deze masarati, ik denk dat ik er in de toekomst zelf ook een koop want dit is zo’n geweldige wagen.
tomRS6 zegt
Bespeur ik daar al stoeprandvelgschade? (mooi woord toch?)
Ik snap niet wat er zo speciaal aan een quattroporte is? de naam misschien?
Ik vind hem niet lelijk maar hij is toch niet zo speciaal om er een hele fotospecial van te maken? Hij is immers al een enige tijd op de markt en niet zeldzaam.
Zo mijn zegje gedaan
147 GTA zegt
Hier wil ik nou wel een mooie wallpaper van, die sport gt is zooo mooi!
Pjotr zegt
Nu nog met een echte automaat…
Mooie bak, hier in ’t Gooi zie je ze geregeld rijden, als ze even doortrekken: brrr…
JLJ zegt
Geweldig mooie auto, op die Daewoo Nubira achterlichten na!!!
Rick dos zegt
Ik prefereer dit zeer zeker wel boven een BMW, AUDI of Mercedes…………jaaaaah! Daar worden jullie ff stil van hè! ;)
Waar ik alleen aan twijfel, voor wat het design betreft, zijn de koplampen en achterlichten. De achterlichten doen me te veel denken aan de Rover 75 en de koplampen vind ik op de één of andere manier niet bij het totale plaatje passen. M.a.w. ze zijn net niet af.
Bisazza zegt
@Pjotr Je hebt helemaakl gelijk! Geweldige bak! Mijn buurman heeft er een (Gooi) klinkt echt onwijs mooi. Op autoweek staat een mooie sound. Kijk en hoor! Surf naar: http://www.autoweek.nl/downloaddisp.php?ID=515 KIPPENVEL!
mark zegt
Ik vind die achterlichten ook een ramp en helpen de lijn van die hele auto naar de kl*te.
Oul@ zegt
Deze auto is zo dik.
Bij mij in de straat waar ik werk heeft een of andere baas deze auto in het zwart.
VERSCHRIKKELIJK….. GRUWELIJK mooi!!!!!
Toen ik hem voor het eerst zag schrok ik wel van de maten, hij is wel groot.
Zonder na te denken verkies ik deze boven de gevestigde orde
Joostje zegt
Hebben iets te veel Lancia tekenaars aan gewerkt (vooral de achterkant) enne…Jort Kelder rijd er een, dus per definitie een no-go.
Rick dos zegt
WAT?! Jort Kelder rijdt er één?!
@Autoblog
Mag ik please, PLEASE!!!!! mijn post editten?! ;)
Tomek zegt
maseratisnul … ik wed als je kon dat je er mee zou trouwen en van tijd en stond zijn uitlaat eens zou leegzuigen.
t’is maar een auto eh, eentje die onbetrouwbaar en slecht gebouwd is ook nog.
tomRS6 zegt
@ rickdos en andere..
Wat heeft deze wagen wat een Audi S8 niet heeft?
Kom alsjeblieft met goede argumenten.
Ik prefereer toch de Audi S8.
Kachel 2.8 q zegt
@Joostje
Volgens mij heeft Jort K een 3200 GT. Toch?
Rick dos zegt
@tomRS6
Nou ten eerste geen vier ringen aan de voorkant en op de achterklep! ;)
Kachel 2.8 q zegt
@Rick en Tom
En die vier ringen staan ook niet op de wielen, op het stuur, op de dorpels en op het dashboard.
Oul@ zegt
@tomRS6
Het gaat er niet om wat hij wel of niet heeft in vergelijking met een Audi A8 (welke na deze trouwens op mijn persoonlijke lijst staat samen met de Lexus)
maar meer wat het model, de naam met je doet. Plus rijdt je net iets exclusiever.
Dat is mijn persoonlijke beleving.
henk zegt
mooie elegante auto
alfa156 zegt
Una belezza italiana.
@tomRS6
waarom beter dan …. Dit is tenminste een auto met gevoel voor elegantie, snelheid ipv … tja gewoon een audi welke bijna identiek is aan een A4, A3 (niet van grote maar van vooraanzicht).
Een maser onderscheid zich tussen de grijze massa.
Dit is een auto voor mensen met smaak en geld, deze 2 gaan niet altijd samen maar in dit geval wel
MCM zegt
hele mooie auto maar oh zo kwetsbaar, niet echt geschikt om 50.000km per jaar mee te rijden…laat staan dat je met zo’n Italiaanse volbloed door Zuid-DLD moet rijden om te gaan wintersporten..echt jammer dat Maserati niet de degelijkheid heeft van de Duitsers, maar het blijft zonder meer een schitterende auto voor de echte liefhebbers.
JurryZ zegt
Supermooie auto! exterieur dan… Het interieur (dashboard) is zo’n slecht design! Ze zijn niet consequent geweest met hoeken en rondingen, klokje past er niet bij (net zo lelijk als in een ford) en het stuur met knoppen lijkt wel alsof het van een goedkope auto komt. Nee bah, dan toch liever een auto van onze oosterburen.
vinnie zegt
geef mij dan toch maar een 12x voordeligere én vooral kwalitatievere audi of porsche. Dan vind ik ze nog beter uitzien ook(mja dat is smaak hé;d)
richard zegt
doe maar voor dat geld dan maar een s6 ;)
matt zegt
Jort rijdt een Coupé (de opvolger van de 3200 GT, zonder de mooie achterlichten). Maar ik geloof dat hij hem alleen weer kwijt raakt of is geraakt nu dat Quote is verkocht aan een Frans bedrijf.
PQ zegt
Ik ben een grote Gespot-fan, maar vind het wel spijtig dat deze reeks zich beperkt tot de meest recente Quattroporte.
Ik had ook wat modellen uit de vorige generaties verwacht, die een stuk zeldzamer zijn (en dus hogere spotwaarde hebben) dan de 5e generatie.
Florijn zegt
waar zijn de eerdere modellen? vooral de eerste is super vet…….
mooie reportages trouwens mooie auto’s ook
joep zegt
wijk ik heel erg af als ik niet de quattroporte noch de duitsers prefereer maar de xjr? DAt vind ik toch wel zo’n dikke bak!
thom zegt
ook hier de vraag maak er wat wallpapers van?
MiuRa zegt
de ultieme sedan, wat een schoonheid, vooral in het zwart, in het echt ook zoveel mooier dan foto’s
Fons zegt
Mmmm, mijn paps gaat er binnenkort in proefrijden. Ik zorg dat ik erbij ben!
slk55 amg zegt
onwijs mooie auto. de Quattroporte was voor mij de eerste echte wolf in schapps kleren. het was een fantastisch uitziende auto die zo een willekeurige porsche eruit reed. De nieuwst generatie Quattroportes vind ik ook zeer zeker mooi, maar het design wordt toch een beetje verpest door de lichten en de (wieldop-achtige/saaie) velgen. vooral op foto 14 (waar geen lichten of velgen opstaan) zie je de prachtige lijnen van de superlimosine. Ik prefereer deze auto ook zeker boven een – toch wat saaie – 7-serie, phaeton of a8. Ik zou ontzettend zitten te twijfelen tussen een stijlvolle maserati of een stoere jaguar XJR en een technische hoogstaande S-klasse.
TomRS6 zegt
@ alfa 156,
Ja daar heb je gelijk in dat je een auto koopt op gevoel. Op het gebied van snelheid is de S8 toch sneller dan de quatrroporte, hierin heb je dus geen gelijk.
Ook is een Audi betrouwbaarder dan een Maserati (vroeger in ieder geval). Voor een leek is een Audi A6 moeilijk te onderscheiden van een A8 maar een autokenner ziet het verschil en zeker met een S8. Als je van de Maserati de logo’s er af haalt zou je ook kunnen zeggen dat het een luxieuze jap is. Dat kun je niet van de Audi zeggen.
Markus zegt
Kun je hier echt lang naar kijken??? Ik vind er echt helemaal niks aan en het is ook nog eens Italiaanse kwaliteit…
Zeer zeker kies ik voor de Audi en als dat niet mag dan nog steeds liever een BMW of Mercedes.
mvagusta zegt
Verkies de Jaquar zeker weten wel boven deze Masarati! Hij is echt heel erg mooi, maar er zitten wat mispuntjes aan, zoals al vaker gezegd de lampen en velgen!
De Jaquar XJR is voor mij helemaal perfect! Geen minpuntjes daaraan te vinden!
Deze Masarati komt op plaats 2 in deze catagorie! Ook heel erg mooi en heel erg bijzonder!
Daarna de Audi, de Mercedes, de Volkswagen en de BMW als laatst!
brad_p zegt
wat is aan die maserati nu speciaals? zie ik dagelijks… vind een S8 of 760 wel iets exclusievers
TomRS6 zegt
@ brad_p : AGREE!
RickA4-1.8T zegt
ik vind dit eigenlijk helemaal geen boeiende auto…
het heeft wel iets maar dat komt vooral omdat je ze niet zovaak ziet…
mijn buurman rijd die maserati gransport maar daar draai ik me nek ook niet voor om eerlijk gezegt.
ik ga zonder te twijfelen voor de Audi A8 6.0 W12.
mvagusta zegt
De A8 6.0 W12????
Ben je een oude lul? :) Doe dan gewoon de S8!
TomRS6 zegt
@ mvagusta: AGREE ;)
RickA4-1.8T zegt
@ mvagusta
heb je ooit in die W12 gereden ;) ???
geloof me het is een BEEST !!!
en ja de S8 is ook gruwelijk… zolang er 4 Ringen op staan vind ik het best :)
Rick dos zegt
OKÉ! Let´s see if I get this straight!
Dit ziet er beter uit dan een Quattroporte………..
Terwijl die verdacht veel maar natuurlijk héél toevallig op deze lijkt……….
Oké guys thx! Volgende die roept dat ik subjectief ben, die wijs ik op jullie comments! ;) :)
slk55 amg zegt
nu we het dan toch over de XJ(R) hebben. er zijn spyshots van een gefacelift model. ik kan de verschillen (nog) niet vinden, maar goed.
http://static.blogo.it/autoblog/fotospia_jaguarxj_01.jpg
http://static.blogo.it/autoblog/jag_xj_02.jpg
Appeltje zegt
“WAT?! Jort Kelder rijdt er één?!”
Hij staat er zelfs tussen, het is de donkergroene 4200GT uit het andere artikel!
Ik vind zelf de achterlichten erg mooi, maar de koplampen zijn echt te klein en wat merkwaardig. Verder vind ik het dus een perfecte auto zoals ik heb geschreven.
Ilquadrifoglio zegt
Absoluut prachtig…
Sportsedan in de puurste vorm (RWD transaxle en Ferrari motor)…
Dit is met geen één andere auto te vergelijken.
En dat alles met een legendarische badge.
Voor de liefhebbers:
http://www.car2max.com/video/Top%20Gear%20-%20Maserati%20Quattroporte.wmv
Appeltje zegt
Oh ja de andere generaties Quattroporte komen ook nog wel langs, III en IV althans, ik vind het alleen geen erg elegante auto’s en de 4200/Quattroporte V wel (heb dus niet zo veel met de oosterburen, saai vormgegeven vind ik). de I en II heb ik nog niet gespot, van de II zijn er zelfs maar 5 gemaakt (13 volgens andere bronnen, iig heel erg weinig).
@TomRS6 de Quattroporte net een luxueuze jap :o, :(
d_vdm zegt
Dikke Duitse sedan’s “ruiken” vaak wat naar penose, vastgoed of komen heel patserig over. Je kunt wel een S of 7 kopen met een zware motor, maar hij blijft voor 90% dezelfde als iedere 320CDI of 730D. Bij Maserati geen instapmodelletjes, geen diesels, geen uitgekleedde versie’s, maar 1 model met 1 motor. Audi S8 vind ik zeer fraai, maar komt wat kil en klinisch over vergeleken met de Italiaan. Jaguar is een ouwe lullen merk. Lexus LS is weinig sportief.
Met zo’n beeldschone Maserati zul je geen opgestoken middelvingers zien. Als je zoveel geld uitgeeft kun je net zo goed een mooie auto kopen. En Maserati biedt een mate van exclusiviteit die de Duitsers nooit zullen halen. 20 inch velgen zijn qua proporties iets te gortig, de auto is niet zo hoog. Ik ben niet zo gauw onder de indruk van een auto, en zeker niet van een sedan, maar laatst zag ik in Renesse een meneer een zwarte Quattroporte parkeren en was verkocht: prachtig.
ray zegt
echt zo mooi die quattroporte…. ik spot hem hem bijna iedere dag, er staat er een bij mij in de straat namelijk… elke keer als hij hem start dan kan ik een klein zuchtje van genot niet laten…. heerlijk….
ray zegt
toch 1 klein min puntje aan de quattroporte…. die achterlichten… daar had men wat mij betreft ietsje meer aandacht aan mogen besteden… maargoed een kleinigheidje hou je altijd….
d_vdm zegt
Advocaat Gerard Spong rijdt Maserati volgens de Quote van augustus 2006. Helaas stond er niet bij welk model.
RMC zegt
Doet u mij voor 1,5ton maar een M5 bitte!
Mpower zegt
..Alleen al om hoe deze auto klinkt laat je de Duitser buiten lijnen..
d_vdm zegt
Die nieuwe Alfa 8C heeft toch een grotere V8? Ik neem aan dat de Quattroporte die motor binnenkort ook krijgt of wachten de Italianen op de introductie van de nieuwe coupe om die grotere V8 te laten debuteren?
Appeltje zegt
@ d_vdm een blauwe die ik toevallig vandaag nog heb gezien!:
http://www.autogespot.com/viewimages.php?id=e387a1b8
Stond vlakbij nog twee grijze Quattroportes bij Sotheby’s, puur toeval wel!
Mpower zegt
Shit wacht eens, ik realiseer me nu pas dat je voor die geld ook een M5 kan kopen.. M5 natuurlijk!… alhoewel een quattroporte ook heerlijk is en klinkt
Rick dos zegt
@Appeltje
Ooooooh! Dus geen Quattroporte?! Alles weer goed dus! :) ;)
dekster zegt
er is altijd al iets wat ik niet mooi vond aan de quatroporte, ik denk dat het de koplampen zijn etc. , want bij de sport gt heb je dat gevoel van “er klopt iets niet” niet meer ;)
Sander zegt
WAAAAA!!!!
Wallpaper van die 1 na laatste!!!!
Appeltje zegt
@ Rick Dos
Nee ik moest juist huilen van die opmerking, kleinzierig he :’)
Rick dos zegt
@Appeltje
Nee hoor…… tissue nodig?!……. ;)
dylhan zegt
@Mpower >> idd k heb de quatroporte een keer bij mij over de rotonde zien driften en daarna acceleren! dat ding klinkt zo gruwlijk! wrm zou je ooit een S of een 7 nemen als je “dat” ook kunt kopen…..
slk55 amg zegt
eel mensen (waaronder ik zelf) vinden de voorlichten niet mooi. maar wat ik nog niet wist, is dat ze blijkbaar geinspireerd zijn op de allereerste quattroporte, de quattroporte I:
van de maserati quattroporte II zijn er – in het totaal – 13 gemaakt. Er waren toen bijna geen klanten voor te vinden. dit mede door de oliecrisis. ook stond de quattroporte II op een Citroen onderstel, dat verklaard ook een hoop……
voor de liefhebber, hier een overzicht van de quattroportes:
II:
III:
IV(mijn favoriet):
V:
Euphoric zegt
een M5 of een A8 ipv een quattroporte????
Italianen zijn kunstenaars, Duitsers techneuten… Need I say more.
Kan gewoon niet geloven dat er mensen zijn die serieus vinden dat een A8 (of w12 of S8) mooier is dan deze quattroporte. Beter is wat anders maar mooier??? De auto klinkt gewoon fantastisch en is één brok kunst van buiten.
Sorry maar als je dan ook nog een foto van Phaeton in dit artikel durft te plaatsen dan hoort de politie je gewoon te beboeten..
Over hoe je je geld besteedt kan je twisten, ikzelf kies ook voor Audi maar niet omdat je daarmee een mooiere auto hebt, want het is gewoon niet zo. Ow ja en ook een M5 kan niet aan het design van een Quattroporte tippen, maar zal hoogstwaarschijnlijk veel meer plezier met zich meebrengen…
Meningen zijn als konten, iedereen heeft er een en nu hebben jullie aan die van mij mogen roken :)
Groeten
Euphoric zegt
ruiken natuurlijk :P
Oul@ zegt
@Euphoric
Ik zou me maar gaan douchen als ik jou was………..je stinkt gruwelijk ;)
Rick dos zegt
@Euphoric
“Sorry maar als je dan ook nog een foto van Phaeton in dit artikel durft te plaatsen dan hoort de politie je gewoon te beboeten..”
Ik neem aan dat je met deze zin naar mijn post refereert?
Uhm je hebt toch wel door dat ik met mijn post een punt probeerde te maken?! En dat ik de opmerkingen over de A8 en S8 ook niet begrijp?!
slk55 amg zegt
@autoblog
kunnen jullie a.u.b even mijn reactie van 19.19 uur goed keuren? dank u wel.
Euphoric zegt
@ Rick Dos
Ik snap je wel maar alleen de foto’s van de Phaeton bij dit artikel is al een boete waard ;)
Rick dos zegt
@Euphoric
WHAT?! Why you little………. ;)
Euphoric zegt
Sorry :P ben wel wat vooringenomen want ik heb af en toe het voorrecht een Quattroporte te mogen besturen.
(hoe upload je trouwens foto’s hier?)
Appeltje zegt
Wat zijn we weer vals tegen elkaar… De ene vindt “zus” mooi, de ander vindt “zo” mooi…
@SLK 55 AMG leuk overzicht heb je gemaakt! De III en de IV heb ik nog wel eens gespot, ik kom zelfs elke dag langs een IV. Het design vind ik wat minder geslaagd maar het zijn wel supersnelle auto’s, 260km/u uit 2,8 liter, 270 uit 3,2 liter en dito acceleratie. Ik leg ze wèl stuk voor stuk vast, dus ik zal eens langskomen met een paar plaatjes (+met wat foto’s van de III, heb slechts een enkel exemplaar gespot).
Thijs zegt
Ik ga mijn post met een stelling beginnen: wat is geil? Er zijn vele vormen van, je hebt het op een meest vreemde momenten maar de grootste overeenkomst is dat het altijd goed voelt (tenminste bij mij dan) Wat ik ermee wil zeggen dat de vorm van de auto niet zoveel uitmaakt, het gaat om het gevoel dat je erbij hebt. Kijk, ik zit dagelijks tussen Phaeton’s, A8-en en toevallig nu ook een RS4 en S8 (werk namelijk bij een VW/Audi dealer) en dat zijn stuk voor stuk mooie en goede auto’s. Een quattroporte is zelfs heel mooi maar blijft van italiaanse makelij (ik rij zelf Alfa en Fiat 500 dus veroordeel me nou niet gelijk!!) Hoe voel je je als je in de quattroporte stapt en de naden tussen de interieurdelen zijn zo groot dat je 20 visitekaartjes ertussen kan steken? Ik denk niet zo goed. Ik denk dat bijvoorbeeld BMW, Audi, Mercedes en duitse merken in het algemeen meer bouwkwaliteit hebben maar dat het gevoel, het echte gevoel, het gevoel dat bijna niet uit te leggen is komt van een Italiaan. Dan komen de zeikerds om de hoek die roepen dat ze ook gevoel als ze in een Audi rijden met veel vermogen of in een M5. Het grote probleem van duitse auto’s is dat ze fout zijn als er een nieuw model van uitkomt en bij italianen is dat een heel stuk minder. Meer als goede wijn die moet rijpen. Als ….als…blijvende geilheid eigenlijk
bramwillemse zegt
dit is een auto met één van de prachtigste neuzen! Heerlijke bak.. prachtig zelfs.. meer ga ik er niet over zeggen, gewoon lekker staren naar z’n schoonheid :P
Oul@ zegt
@Thijs
Neem mijn applaus in ontvangst voor je mooie betoog………………….
slk55 amg zegt
@appeltje of Jim (kies maar ;) )
tnx, ik ben zeer benieuwd naar je volgende maserati gespot serie. komt daar de quattroporte III nog in voor?
Je hebt gelijk. De IV is inderdaad niet de mooiste van de 5 quattroportes, dat zijn – wat mij betreft – de I en de II. Maar ik heb op de een of andere manier een zwak voor de IV. hij ziet er zo ingetogen uit, maar heeft toch zo’n stoer uiterlijk. en die motor! heerlijk! vooral de ‘V8 Evoluzione’ is het helemaal voor mij. zoals ik al zei ben ik zeer benieuwd naar je volgende serie. van de AMG-serie heb ik (uiteraard) erg van genoten.
Euphoric zegt
@Thijs en in het algemeen :)
Subtiel gezegd zeg je op zich hetzelfde als ik. Design t.o.v kwaliteit afwegen is een hele belangrijke keuze. Ik vind je voorbeeld van de naden wel verkeerd, want ook daarin (meubels , kleren etcetera en dus ook afwerking met leer is Ook iets waar Italianen toch bekend om staan). Ook motorisch is niets op Italiaanse auto’s aan te merken. De knelpunten van Italiaanse auto’s zijn toch voornamelijk de hogere afschrijving (door vroegere mankementen zoals roest enzo.. de naam door de loop der tijden) en verder de kleine probleempjes met electronica zoals lampjes die het niet doen in het interieur.
Even mijn ervaringen van een quattroporte die er nu 50.000 km erop heeft zitten…. er zal binnenkort een nieuwe koppeling inmoeten (let wel hier heeft Maserati inmiddels al wat beters voor liggen een soort babyziekte if you will) en het zoemen van de dynamo door de bose installatie) zijn de enige mankementen tot nu toe.
Ow ja en je ziet het deurrubber een beetje onder de deur zitten als je er bij het sluiten van de deur niet let.
Verder hoogwaardig interieur (echt hout ipv nep bij menig duitse concurrent) fantastisch leer. Auto rijdt soepeltjes en pas echt lekker als je hem goed op de staart trapt.
Het is wikken of wegen…emotie tegen degelijkheid..waar voor je geld of niet… etcetera maar denk dat je pas kan vergelijken als bijvoorbeeld een Aston Martin met hun sportlimo komt.
Groeten!
Thijs zegt
Een beetje te serieus….wat denk je bij jezelf als ik begin met: “Ik ga mijn post met een stelling beginnen: wat is geil?”
Zou je niet denken dat ik enigszins de draak steek met alle bovenstaande reacties?
Euphoric zegt
Tuurlijk, en dat is ook goed, ik zal niet meer serieus zijn :P
Binnenkort Audi en af en toe vleugje quattroporte dan :)
…
Thijs zegt
Nu hou ik weer van je ;-)
Pipo_de_Clown zegt
als je er eens in zou rijden… weet je metteen waarom wij em verkocht hebben.. kan ook aan het jaargang liggen, het is idd een mooie auto met een mooi geluid en mooi leer..
maar hoevaak dat ding in de garage heeft gestaan :'( + piepend dashbord, te hard geveerd, voelt cheap aan als je ermee rijdt, en de sequentiële bak is zooo gaar + hij komt bijna nooit onder de 3000 toeren wat hem op de lange afstand toch irritant maakt.
Ik weet dat ik een aantal fans hiermee zal upsetten, maar het is gewoon een slechte auto… sorry. Een keertje ermee rijden is best leuk, maar als je hem elke dag gebruikt ga je je ergeren aan dat ie om de 2 maanden weer weg moet, en je in een crappy leen wagen moet rijden.
Thijs zegt
Daar hebben ze een spreekwoord voor uitgevonden: wie mooi wil zijn…
Eric zegt
Grappig, dat bijna iedere topic over een Italiaanse auto hier leidt tot een “strijd” tussen Italiaans en Duits.
Waarbij de strekking altijd is: Italiaanse auto’s zijn mooi en met gevoel, en Duitsers bieden kwaliteit maar zijn steriel. Ik denk dat dit de afgelopen 20 jaar idd in grote lijnen zo geweest is. Daardoor – laten we daar helder en eerlijk in zijn – heeft de Duitse auto-industrie een voorsprong genomen op de Italiaanse. Maar het tij begint langzaam te keren. Noem het de wet van de remmende voorsprong.
De Italianen hebben geleerd en de kwaliteit gaat de laatste jaren duidelijk vooruit. Bij Duitsers is wat dat betreft de groei er toch wel een beetje uit. Op dat gebied wordt het gat echt kleiner.
Qua vormgeving heb ik niet de indruk dat het gat kleiner wordt. Over het algemeen steken de Italiaanse auto’s op dat punt nog steeds ver boven de Duitsers uit. (Natuurlijk: er zijn uitzonderingen. Natuurlijk: dit is een kwestie van smaak.)
Resumerend: De Duitsers hebben een overheersende periode achter zich. De Italianen een zware tijd. Dat ijlt nog een tijdje na in de beleving en meningen van van mensen. Maar wie goed oplet, ziet de signalen van de kentering:
– Het merk Fiat doet het verrassend goed in de segmenten waarin het actief is.
– In november 2006 zijn in Nederland bijna net zo veel “onbetrouwbare” Alfa 159’s verkocht als van de “degelijke” BMW 3-serie!!!! (345 om 364 stuks). Wie had dat pakweg een jaar geleden verwacht?
w0o0dy zegt
Heeft iemand hier die roept dat de kwaliteit bagger is wel eens IN een Quattroporte gezeten? Die auto is echt heel fraai en alles zit wel degelijk goed in elkaar…. Of het je smaak is…. tja als je roept dat je een A8 zou kiezen ipv deze dan denk ik dat het wel duidelijk is……. Iemand die dat zegt snapt niet waar een auto als de quattroporte om draait. Geeft niet misschien leer je het ooit nog wel begrijpen.
auto-maat zegt
mijn buurman heeft een oude 222 sr (1994) in de garage staan. hij gebruikt hem in de weekends. ik blijf het een briljante kar vinden. als liefhebberauto is deze erg goed. als dagelijkse auto iets minder. (hij roest nogal) alleen voor het geluid dat ze uit zo’n v6je weten te persen rij je al een extra blokje om.
Italiaanse auto’s koop je toch wat meer met je hart, dan een duitse auto. (of een engelse, maar da’s meestal gewoon dom :) )
Trevor zegt
Leuke topic.. Maserati’s zijn geweldige auto’s! Wie het daar niet mee een is die heeft er duidelijk nog nooit mee gereden. Ik zelf heb een Maserati racing gehad en mijn vader (het vorige model van) de Quattroporte. Beide geweldige auto’s ondanks dat er wel is iets mee was. In dezelfde tijd heeft mijn moeder 2 verschillende Mercedessen gehad welke beide meer in de garage stonden dan onze Maserati’s.. Misschien ligt het er ook een beetje aan hoe je er mee omgaat.. Een Maserati moet(misschien nu moest) altijd goed warm worden voor je er wat steviger mee kon rijden.. iets wat wij dus altijd wel deden. Een Maserati behandel je dan ook als een goed glas wijn, die laat je ook eerst op temperatuur komen en daarna geniet je er van… Wie dit dus niet begrijpt zal ook nooit het waarom van dit prachtige merk waarderen en altijd voor degelijkheid en zekerheid kiezen waar dan ook bijna 95% van de Nederlanders voor kiest. Wie hier wel voor durft te kiezen zal het met mij eens worden dat er in het rijtje naast Maserati slechts een paar andere merken (Aston Martin, Rolls Royce, Bentley, Bugatti, Ferrari, Lamborghini) thuishoren en dat de mercedessen, bmw’s en audi’s toch echt van een ander kaliber zijn….
NB zelf rijd ik op dit moment ook een duitse diesel(VAG). Een goeie betrouwbare, probleemloze auto. Ik ben absoluut niet ontevreden over deze auto maar de emotie, het gevoel of de band die je met een auto kan hebben(die ik dus nog steeds ookmet Maserati’s heb) heb ik hier simpelweg gewoon niet.. Nb mocht ik het financieel kunnen veroorloven om weer Maserati te rijden dan denk ik dat ik binnen enkele minuten bij de dealer aan de telefoon hang om er een te bestellen….
d_vdm zegt
Op de site van autoweek staat dat de quattroporte januari/februari 2007 eindelijk een echte 6-traps automaat krijgt (en ook een electronische handrem zag ik).
@Appeltje:
Advocaat Spong is er fors op vooruit gegaan: ik meen dat hij vroeger een donkerkleurige Jaguar XJ (van het vorig model) had. Hij heeft dus wel weer een V8 sedan gekocht, maar sportiever en mooier.
autoblogger zegt
@d_vdm: yep, persbericht:
Maserati verstevigt haar positie in het luxe segment nog verder met de introductie van de Quattroporte Automatic, die zijn opwachting maakt naast de bestaande Quattroporte-uitvoering met de DuoSelect versnellingsbak. De naam Quattroporte Automatic verwoordt direct de belangrijkste innovatie van de auto. Hij is uitgerust met een hydraulische zesversnellingsbak die garant staat voor soepele, vloeiende overbrengingen, terwijl hij tegelijkertijd snelle gangwisselingen toestaat voor een verbeterd rijcomfort.
De compleet nieuwe transmissie leidt tot een gewijzigde gewichtsverdeling (49% voor, 51% achter), maar zorgt er voor dat het uiterst sportieve karakter van de Quattroporte behouden blijft.
De nieuwe, hydraulische transmissie zorgt voor een snelle acceleratie van de V8 Maserati-motor bij lage toeren en in het middenbereik, zonder het vermogen te beperken. Tijdens de Detroit Motor Show wordt de Quattroporte Automatic aan de internationale pers voorgesteld, alvorens de wereldwijde verkoop van de auto eind januari start.
In de Benelux wordt de Quattroporte Automatic zonder meerprijs leverbaar ten opzichte van de uitvoering met de DuoSelect transmissie. Dankzij deze nieuwe versnellingsbak beschikt de Quattroporte over alle eigenschappen om te appelleren aan een nieuwe groep kopers voor het merk. De Quattroporte Automatic vormt een geloofwaardig een aantrekkelijk alternatief, omdat zijn stijlvolle uitstraling, zijn krachtbron en zijn persoonlijkheid de inzittenden in staat stelt te genieten van optimaal rijplezier in een elegante en sportieve ambiance.
De Quattroporte, die in 2003 werd geïntroduceerd, trok direct de aandacht van de media en van autoliefhebbers dankzij zijn verfijnde, elegante design, zijn karakter en de toegepaste technologieën ter verbetering van de prestaties. De auto heeft zelfs een nieuw marktsegment voor luxueuze sportsedans gecreëerd en vormt de maatstaf binnen een segment dat nu ook door andere gerenommeerde merken binnen de auto-industrie wordt verkend. Sinds 2003 heeft de Quattroporte 28 onderscheidingen ontvangen uit handen van de wereldwijde media; een duidelijk bewijs van zijn grote populariteit binnen de auto-industrie en bij het grote publiek.
Skyline.. zegt
Erg vette auto jah! Ik heb ‘m 2keer gespot hier! Zo mooi is ie!
Thijs zegt
Eigenlijk als reactie op mijn post van gisteravond…heb net even in de laatste S8 gereden en ja…ik ben weer verliefd. Tien gillende cilinders is een behoorlijke reden tot de vlinders. Dus mijn conclusie is dat verliefdheid zolang duurt als de mooiste wagen waar je in hebt gezeten
d_vdm zegt
@Autoblogger:
Jeremy Clarkson zal tevreden zijn met de komst van deze “echte” automaat want zowel zijn tests van de 2005 als de 2006 Quattroporte waren zeer positief (u leest het goed) op die rare half-automaat na.
Tombnolz zegt
Jep, ik vind de Quattroporte ook fantastisch mooi. Wat een welkome aanvulling toch hé. Moest ik al het geld van de wereld hebben, ik had er al zeker eentje. In zo’n Maserati rij je écht ‘anders’.
Leuk nieuws is dat Porsche en Aston Martin binnenkort ook een Quattroporte in hun catalogus hebben staan. Aangezien dat DURE merken zijn, zullen we wel naar dieselversies kunnen fluiten, met als spijtig gevolg dat we er hier in België en Nederland hooguit 5 op een jaar zullen tegenkomen…
Ik vind de A8 met stevige velgjes echter ook een prachtige wagen, iets wat ik van de nieuwe S en de BMW 7-reeks écht niet kan zeggen… Wordt mijn mening gedeeld?
MiuRa zegt
s8, tja leuke auto maat blijft een opgegeilde doodnormale a8, en hij mag dan betrouwbaar zijn, als je er waarschijnlijk nooit heen zult hebben, who cares?
Citrofiel zegt
Ik vind die neus toch zo lelijk… Die uitstekende grille en die koplampen… NEE!
Ann zegt
Ben bijna jarig. Mocht er iemand een over hebben…ik houd me zeer aanbevolen, kleur maakt me niet uit, sport zou mooi zijn, executive nog beter whahaha….
alfarobbert zegt
De quattroporte is naar mijn idee zonder enige aarzeling de allerallerallermooiste auto die er op dit moment gemaakt wordt.Ferrari,Lamborghini,Jaguar etc,werkelijk niks is zo mooi,zo stijlvol,zo adembenemend als de huidige qporte.Ik sta altijd gigantisch te stuiteren als ik zo’n beauty zie,iets waar ik bij een a8 of een s-klasse heeeelemaaaal geen last van heb.Foute schijtbakken zijn het,al zitten ze nog zo goed in elkaar.Oh ja,er is 1 auto die qua schoonheid naast de qporte mag staan:de Aston DB9,maar dat is dan ook echt de enige!
hahahaha zegt
Je moet er eerst ene zelf kopen en mee rijen voordat je de auto gaat beoordelen.
Rickz zegt
Die onderste auto heb ik ook gezien in de file. Ik vraag me nog steeds af van wij hij was. Kon de persoon zo snel niet herkennen. Hij had zijn muziek behoorlijk hard en liet z’n auto mooi hard optrekken zo nu en dan.
Christophe zegt
Gisteren heb ik met de Maserati Quattroporte gereden. Qua motor is het wel super, vooral als je op de knop “sport” drukt, wanneer je van 0 km/h vertrekt, dan trekt ie in paar seconden tot 100 km/h, wat een super gevoel geeft. De design vond ik niet zo schoon, kon wat moderner ogen. En daarbij die wagen was nog maar een paar maanden uit, maar al veel probs gehad; in panne, vingerafdruk in de verf van de carrosserie, veel onderhoud. Dus ik vind die wagen niet echt moeite om te kopen. Geef mij maar een mini, das veel toffer en sportiever en rijdt vree lekker.