Na een serie over Mercedes-Benz vind ik dat het wel tijd is voor een merk dat me echt veel doet. Benzen waren ook wel interessant, maar voornamelijk om hun enorme diversiteit en de grote hoeveelheid AMG’tjes. Maserati’s doen mijn hart echter daadwerkelijk sneller kloppen, het zijn auto’s die altijd elegant en subtiel zijn (Jaren ’80 en ’90 daargelaten), soms zelfs tè, want het zijn ook weer geen heel erg opvallende auto’s. De schoonheid zit in details.
In deze forse aflevering in twee delen laat ik een groot aantal plaatjes van een wat minder groot aantal modelen zien, ik moet mezelf bij het zien van deze auto’s vaak in bedwang houden bij het maken van foto’s omdat die camera maar blijft klikken.
Om maar even terzake te komen: Kijkt, leest en geniet!
Maserati 3200GT
Als opvolger van de nogal hoekige Ghibli kwam de zeer stijlvolle en ronde 3200GT in 1999 op de markt. Met dit design kwam Maserati weer terug met de elegante designtaal van voor al die hoekige en niet erg mooie Biturbo’s. Overigens is de 3200GT eigenlijk ook een biturbo omdat er ietwat opgevoerd blok uit de Quattroporte IV 3,2 ligt, en daar zitten twee turbo’s op. Het levert maar liefst 370pk aan vermogen! Een belangrijke concurrent was de DB7, ook uitgerust met een 3,2 biturbo motor, in dit geval een zes-in-lijn. Naast het feit dat de auto een vergelijkbare motor heeft (met 335pk in dit geval) en vergelijkbare prestaties levert, zijn het ook bijna dezelfde mensen die erin rijden: Mensen die een mooie, bijzondere en snelle auto willen die niet echt veel opvalt. De 3200GT was echter stukken succesvoller dan de DB7, waarschijnlijk omdat de DB7 heel veel duurder was.
Maserati 4200GT
Om maar verder te gaan op de vergelijking met de DB7, net zoals de Vantage met grotere en ongeblazen motor (V12, 5,9 liter 420pk), de biturbo 6-in-lijn DB7 verving, verving de 4200GT de 3200GT, met meer volume en zonder turbo’s. Dat scheelde echter maar 20pk. Verder hebben beide producenten het uiterlijk ook een update gegeven, wat in het geval van Maserati volgens velen in het nadeel van de 4200GT heeft gewerkt. De artistieke “boomerangs” –de achterlichten dus- waren vervangen voor kwartcirkelvormige stralers. Inderdaad jammer, maar nog steeds zijn het erg mooie units! Daarnaast is de motorkap nu helemaal glad, eerst zaten er louvres in. Later is er een facelift uitgekomen, wat onder andere inhield dat de grill een stuk groter werd, de standaard-velgen er opvallender en stoerder uit zagen, en de achterbumper is vernieuwd. Onder andere de twee luchtuilaten vallen in het oog maar ook het grotere rooster frontaal van achteren.
Maserati Spyder
Volgens een autojaarboek 2002 bestaat is er een 3200 Spyder, maar niets is minder waar. De open uitvoering werd als eerste geleverd op de 4200GT. Net als de dichte versie is deze auto leverbaar met een automaat en met een cambiocorsa-bak. Dat zijn flippers aan het stuur á la Ferrari F1-bak. Er was ook een handbak leverbaar maar die optie was niet zo populair. De auto is verder zwaarder vanwege het verstijfde chassis, dat is nodig omdat er geen dak is dat stijfheid zou bieden. Daarnaast is de wielbasis 22 centimeter ingekort. Er is ook een Spyder op basis van de Gransport, en tevens een op basis van de 90th Anniversary Edition. Beide heb ik echter nog nooit gespot, net als de dichte 90th Anniversary. Vandaar dat jullie even moeten googelen voor wat beeldmateriaal.
Maserati Gransport
Wie denkt dat de Gransport een geheel kaalgeplukte 4200GT is á la GT3 RS heeft het helaas een beetje mis, want ten opzichte van de 4200GT is de auto 90 kilo aangekomen, en zijn andere wijzigingen tevens niet zo groot. De auto ziet er wèl stukken stoerder uit, -mede door de windtunnel-, de uiterlijke aanpassingen zijn de zijskirts, de velgen die er standaard onder liggen (prachtig!), en verder heeft de auto kenmerken van de 4200GT facelift. De achterbumper is dus anders, er zitten luchtuitlaten in, en de waffel is gegroeid om nog meer lucht te kunnen consumeren. Verwacht echter niet dat het vermogen erg veel is toegenomen, hoewel de aangepaste uitlaten dat met hun “muziek” wel zouden kunnen suggereren. Er kwam 10pk bij, het belangrijkste is dus de verbeterde wegligging van de auto.
Tekkie zegt
k vind de Ghibli’s juist de mooiste.. En van die Ghibli Biturbo’s is ook erg weinig beeldmateriaal te vinden.. Heb ze ook nog nooit in het wild gezien.
fubar zegt
ja ghibli gt vooral de 4200 gt vind ik maar een lelijk ding alleen de grandsport is wel erg mooi de 3200 gt met die boomerang achterlichten vind ik al iets mooier dan de 4200 gt
Oul@ zegt
Ik vind het een mooi model zeker die op de foto’s in het zwart worden weergegeven. Alleen jammer dat die achterlichten van voor de facelift zijn verwijderd.
Ik vond die rode boomerang wel mooi om te zien.
Topless zegt
De spider is prachtig. Graag een vuurrode met handbak.
henk zegt
die achterlichten van die 3200 zijn echt super mooi, jammer dat die op de 4200 er niet meer op zitten…..maar blijft een mooie auto!!!
Rick dos zegt
LOL! Ik dacht dat er nieuwe spyphoto´s waren van de nieuwe Maser coupé…….anyway!
Maser 3200GT prachtige wagen. Kan je wel zeggen dat de wegligging stukken beter kan. Ik weet niet of dit in de 4200GT verholpen is, want daar heb ik nog niet het plezier van gehad om erin te mogen rijden.
Het verhaal gaat dat de boomerang lichten zijn vervangen, omdat de Amerikaanse markt dit wilde. Weet iemand hier meer van of zijn dit fabeltjes?!
Barry330cd zegt
@Rick dos: Ik meen ook dat die parachtige achterlampclusters wegens de Amerikaanse markt zijn vervangen. Wat mij betreft heel jammer. De 3200 GT is een prachtige auto om te zien, helaas was de wegligging niet datgene wat we van een moderne GT verwachten. Maar voor mensen die alleen maar relaxed willen flaneren wel een kekke auto.
Kachel 2.8 q zegt
@Rick
Volgens mij is dat van die achterlichten inderdaad waar. Als ik het juist heb dan vonden de Amerikanen die juist niet mooi.
Marco zegt
Okee het is geen Ghibli GT, maar wel een nog iets zeldzamere Ghibli Cup, afgelopen zomer gespot op het Circuit van Drenthe, tijdens Viva Italia.
Rick dos zegt
@Barry330cd en Kachel 2.8 q
Dus toch! Vraag me dan wel af of het enig effect heeft gehad op de verkopen. Negatief of positief.
JLJ zegt
Dat de boomerangs zijn vervangen voor de amerikaanse markt, heeft niets te maken met het feit dat ze dit niet mooi vonden (welke amerikaan zouden ze dan hebben gevraagd??), maar natuurlijk alles met de wettelijk eisen aangaande achterlicht units.
Wie haalt het overigens in het hoofd om een 3200GT in het rood te bestellen, zodat die boomerangs (bijna) niet meer zichtbaar zijn??
mark zegt
Als ik zo eens alle foto’s bekijk dan vind ik Maserati best mooi, maar ik zou er toch nooit 1 kopen. Geef mij dan maar die nieuwe Jaquar XKR of een Porsche
Joostje zegt
wat is er nu bijzonder aan die coupe? zijn dit geen autos voor mensen die geen ferrari kunnen betalen of die geen porsche willen rijden ?
Als ik toch moet kiezen doe dan maar de geparkeerde auto rechtsachter de maserati.
Mic zegt
Mijn persoonlijke favo is de Shamal , lekker dik en vierkant ..
armada zegt
hmmmmmmmmmmmaseratiiiiii
thom zegt
kunnen jullie er niet een paar wallpaper van maken want maserati is gewoon het mooiste merk?
MiuRa zegt
met die nieuwe achterlichten hebben ze het verprustst
ik zegt
@ Joostje:
Ik heb in die niet zo mooie groene maserati gereden. Is van Jort K. zo te zien aan het nummerbord. Als je er dan toch in zit is het wel grappig om erin te rijden, beetje een prut bak dat wel.
Marco zegt
Vaak kunnen mensen die Maserati rijden, best wel een Ferrari cq Porsche rijden, alleen hebben de mensen die in een Maserati rijden, iets meer klasse en stijl. Vergeet niet dat in de jaren 70, een Maserati het favoriete merk was voor de Royals in Europa en daar buiten.
RS4 zegt
Mensen die voor maserati kiezen, kiezen volgens mij niet voor maserati omdat ze geen ferrari kunnen betalen of geen porsche willen maar omdat maserati altijd net dat beetje klasse, stijl en schoonheid heeft dan die andere twee. Want porsche is qua design niet mooi en de laatste ferrari’s vind ik noe niet niet echt de mooiste aller tijden
slk55 amg zegt
zeer mooie reportage van een zeer mooie auto. Toen ik de titel las dacht ik dat er nieuwe spyshots waren van de maserati CC (is daar al wat meer over bekend?) maar het bleek een reportage van jim te zijn.
voor mij grrag die allerlaatste, die zwarte grandsport, met zwarte velgen. staat hem erg goed!
El-Loco zegt
thom,
http://carwalls.com/cars/49-Maserati%20wallpapers.html
Hups!
En terwijl ik het kenteken van de Coupé met boomerangs wilde zoeken ivm de leeftijd (want hoe lang zijn ze er eigenlijk?) kreeg ik dit: “Er zijn geen gegevens gevonden voor het kenteken XV-XL-89”. Is hij nu kapot oid?
d_vdm zegt
Die donkergroene 4200 met beige interieur is de geleasde Coupe van Jort Kwoot?
slk55 amg zegt
@El-Loco
de 3200GT is er vanaf dec. 1998. het is inderdaad raar dat het nummerbord niet herkent word door de RDW.
PS die eigenaar van die zilvergrijze spider (06-SF-HD) heeft een goede smaak wat schoenen betreft.
Appeltje zegt
@RS4 nee ik denk het niet, wie een Maser kan betalen, kan denk ik ook wel een Porsche/Ferrari betalen. Het is een kwestie van smaak, Ferrari’s vind ik nogal ordinair en niet heel mooi vormgegeven, Porsches vind ik slaapverwekkend en inspiratieloos vormgegeven. Daarom dus.
Joostje zegt
Dat de Maserati rijders een 911 kunnen betalen..Ja zonder meer, maar of ze een Ferrari kunnen betalen. De ‘ voordeligste’ Maserati mag mee naar huis voor net geen 120 K, terwijl je voor een instap 430 dik 210K neergeteld mag worden. zitten we toch met een gat van 90.000 euro. Kun je toch nog een BMW 550i High Executive erbij kopen voor door de week :). Daarnaast behoud een Ferarri toch nog zijn restwaarde. Bij een Maserati’s is dat niet het geval . een 6 jaar oude 3200 GT tik je voor 35K op de kop, probeer dat maar eens met een 6 jaar oude F360 :)
Appeltje zegt
@ Joost
mensen kopen natuurlijk niet de duurste auto die ze zich kunnen veroorloven, er zijn vast en zeker veel Maseratirijders die bij wijze van spreken ook een Enzo kunnen betalen, en geloof me, ik zou dan ook kiezen voor de Maser.
Joostje zegt
@Appel. sure, je stelt voor jezelf een bepaalde grens wat je aan een auto wilt spenderen, maar een Enzo vs een Maserati ?? kwestie van smaak uiteraard, maar even rationeel denkend. Als je nu een tweedehands Enzo koopt, dan krijg je over 10 jaar hetzelfde bedrag wat je geinvesteerd hebt terug of je kunt er zelfs meer voor vragen. Maar Maserati rijders die Enzo’s kunnen betalen… das een 8,9 x zoveel dan de prijs van een 4200 toch ?? :) betwijfel dat heel erg sterk.
deora zegt
ik vind de 3200 4200 en spider en alles wat er van af geleid is ontzettend lelijk :S heb veel liever ee Ghibli
Autofreak zegt
Ik kwam gisteren in Alphen a/d Rijn toen ik onderweg naar school aan het fietsen was een gransport tegen, toen ging er nog een opgevoerde yamaha aerox(1cylinder) met 90cc naast staan en een beetje stoer lopen doen met z’n tegen 4244cc 8 cylinder en dan nog denken dat je een mooier geluid hebt en het snelst bent, het tegendeel was zeker waar maar wat een geluid van die maserati, echt geweldig mooie auto’s
Euphoric zegt
Mensen die dit soort auto’s kopen zullen niet aan restwaarde over 10 jaar denken. Dat weet ik omdat ik de zoon van zo iemand ben. Bij ons zijn er 2 maserati’s aanwezig en ook een ferrari en voor geen van allen krijg je hetgeen ze gekost hebben terug zoals bij een duits merk bijvoorbeeld.
Buiten dat is het een kwestie van historie, Maserati is gewoon idd een luxe auto t.o.v. sportauto’s die door ferrari gemaakt worden.
En zoals ook al de volgende bijdrage op autoblog laat zien…. De quattroporte is gewoon de mooiste limousine die er is (lees niet de beste). Je wordt gewoon door de lijnen betoverd en het geluid is fenomenaal. en voor dat geld zit je al redelijk richting een F430 bijvoorbeeld.
groeten
bramwillemse zegt
maserati is één van de weinige automerken die nog échte italiaanse sculpturen durft te maken! Prachtig die achterste wielkasten en heerlijk die die golvende perfect gebalanceerde ‘golven’ over de gehele linie van de auto..
Inderdaad jammer van die ‘boomerangs’, maar de huidige vind ik ook prachtig. Toevalligerwijs stond er afgelopen zondag een Coupé Cambiocorsa (laatste model) bij mij in de straat, op een plek waar ik normaal nooit langsloop, thank god dat ik er zondag wel langs ging.. Want allemachtig wat is dat een heerlijke auto. Inderdaad niet te opvallend, maar als je verder kijkt dan zie je al die heerlijke details (die heerlijke schouderlijn aan de zijkant, dat prachtig voluptueuze dashboard, etc.).
Ja, voor mij geld Maserati ook als één van de favorieten. Appeltje noemde het subtiliteit, ik noem het balans. Heerlijk!
Appeltje zegt
@Joostje
Maar een Enzo kopen in verband met de restwaarde, is dat niet heel hypocriet? Koop dat sowieso een auto die niet veel en veel te duur is voor wat je er daadwerkelijk aan hebt. Daarnaast zijn er vast en zeker mensen die 10, nee 100 keer zo veel zouden kunnen uitgeven aan een auto dan ze daadwerkelijk doen niet alleen Bill Gates valt in die categorie. Als iemand met 10mjn euro een auto wilt hebben van 120 mille, maar geen onpraktische auto van 909.770 euro, dan doet hij dat toch gewoon? Ik durf te wedden dat genoeg Maserati-rijders een Enzo kunnen betalen, vooral omdat maar een heel klein deel van de bevolking de uiterste auto van hun bankrekening financiert.
@Euphoric
Misschien zijn die mensen niet geïnteresseerd in restwaarde, omdat ze toch genoeg geld hebben en het best kunnen/willen missen?
w0o0dy zegt
Maserati heeft vreselijk veel stijl en de auto’s hebben een bepaalde magie. De combinatie van design, geluid, gevoel…. als je er vatbaar voor bent dan ga je voor de bijl, en mensen die er niet vatbaar voor zijn snappen er niets van en denken dat je gek bent geworden (is misschien ook wel zo).
Om een Maserati te kunnen kopen moet je jezelf de volgende vragen stellen: Waar word ik gelukkig van? Als je gelukkig bent wat doet restwaarde er dan toe? Wat doet het er toe dat er auto’s zijn die sneller zijn?
Het gaat om het gevoel dat JIJ hebt. En laat de rest maar doen waar zij zin in hebben, jij weet (voor jezelf) wel beter.
Skyline.. zegt
Je raad het al! Ik heb er ook zo 1 gespot hier! Maar weetnie meer wat voor 1 precies ;)
d_vdm zegt
DJ Jean reed een paar jaar geleden in een 3200GT. Aangezien Jan regelmatig van voiture wisselt zal er nu wel een andere snelle bolide voor de draaitafels staan.
marco van bunderen zegt
ik hoor iedereen over de boomerang achterlichten
en dat niet iedereen de nieuwe lichten moooi vindt.
maar weten jullie dat de nieuwe ook heel mooi om te bouwen is naar de boomerang achter lichten.
kijk eens op deze website. http://www.vbautoschade.nl
daar staat trouwens ook een hele mooie ghibli op
Teveelbelasting.nl zegt
Leuk, die rode 3200GT is van mij :)