Onlangs kregen beide modellen twee nieuwe varianten en uiteraard hebben we de prijzen voor je.
Zowel de Ghibli als de Levante SUV is vanaf nu te bestellen in GranSport- of GranLusso-uitvoering. Die tweede variant is meer gericht op luxe en elegantie, waar de GranSport juist geschikt is voor de meer sportieve bestuurder. De uitvoeringen hebben elk hun eigen styling-kenmerken en uitrustingen. Verder vind je achter de voorwielen de bijbehorende uitvoeringsemblemen zodat de buurman meteen ziet welke versie je onder je bips hebt. De kans bestaat dat de buurman het verschil tussen de Ghibli en Quattroporte niet ziet, maar soit.
Naast die uitvoeringen is de komst van een 3.0 V6 met twee turbo’s het grote nieuws. Deze krachtbron levert 430 pk en 580 Nm. Dit blok wordt leverbaar in de Ghibli S en SQ4 en de Quattoporte S en SQ4. Daarnaast levert Maserati nu standaard Electric Power Steering op de Ghibli, Quattroporte en Levante.
Gauw door naar de prijzen, daar klikte je waarschijnlijk voor. Genoemde bedragen zijn inclusief kosten rijklaar maken en dergelijke.
Maserati Ghibli
- Ghibli Diesel € 88.655
- Ghibli € 105.209
- Ghibli S € 125.927
- Ghibli S Q4 € 130.453
- Ghibli Diesel GranLusso € 98.668
- Ghibli GranLusso € 114.895
- Ghibli S GranLusso € 134.729
- Ghibli S Q4 GranLusso € 139.256
- Ghibli Diesel GranSport € 98.668
- Ghibli GranSport € 114.895
- Ghibli S GranSport € 134.729
- Ghibli S Q4 GranSport € 139.256
Maserati Levante
- Levante Diesel € 108.376
- Levante 350 € 131.007
- Levante 430 € 146.455
- Levante Diesel GranLusso € 118.649
- Levante 350 GranLusso € 141.280
- Levante 430 GranLusso € 155.615
- Levante Diesel GranSport € 118.649
- Levante 350 GranSport € 141.280
- Levante 430 GranSport € 155.615
U wilt wel een Maserati maar dan iets sportievers? Geen nood, we gaven je eerder al de prijzen van de vernieuwde GranTurismo en GranCabrio.
berlinetta zegt
Ik hoop dat ze bij deze laatste facelift de multimedia en andere systemen zodanig hebben aangepast dat de auto’s mee kunnen komen met de concurrentie. Anders vind ik het een hoop geld voor een auto die het dan voornamelijk van zijn merknaam en badge moet hebben.
granlusso zegt
Nou, dat is nou echt iets voor mij.
viezefreddyw zegt
Geen wereldschokkende prijzen maar ook niet al te goedkoop. De Levante laat ik even in het midden, dat vind ik geen mooie auto wat in een segment zit waar ik niets mee heb. De Ghibli vind ik wel een schitterende machine om naar te kijken. De vernieuwde versie ziet er net even wat scherper en mooier uit vind ik.
Maar ik hoop van harte dat de auto een stuk beter is dan de twee van voor deze facelift. Dat is namelijk hard nodig als Maserati echt mee wilt doen in deze topklasse. Als het gaat om rijden vind ik de Ghibli een fantastische machine. De aandrijflijn is geweldig. Voor de meesten hier is het vloeken in de kerk, maar de diesel is een prettig ding. Het is een fijn en sterk motorblok wat gekoppeld is aan een ZF-bak met 8 versnellingen. Rijdt en schakelt snel en erg soepel.
Het pijnpunt zit hem vooral in het interieur en dan met name infotainment. Want grafisch gezien is dat echt belabberd en kan eigenlijk niet serieus genomen worden in dit segment. De navigatiekaart ziet eruit alsof het 15 jaar geleden op de markt is gebracht en zelfs toen was het al slecht. Maserati moet in mijn ogen hun pijlen richten op een beter interieur met mooiere afwerking, materialen en een beter en scherper infotainment systeem. Als ze dat lukt, hebben ze een wereldauto.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Overigens vraag ik mij af waarom de Ghibli duurder is geworden dan voorheen. Zal Maserati mijn gebeden gehoord hebben en de boel hebben aangepakt wat ze moesten aanpakken? Want alleen dan is de Ghibli zijn meerprijs waard, anders niet. Anders is hij gewoon te duur.
granlusso zegt
@viezefreddyw: Voor m’n gevoel is deze Ghibli ook slechter afgewerkt dan de vorige Quattroporte en de laatste Maserati Spyder. Ik vond het interieur van de Ghibli echt tegenvallen. Het voelde een beetje Koreaans, ‘nepluxe’ noem ik dat. Wel fijne motor en bak, dat is waar.
fmgarcia zegt
Ik denk dat ik gewoon voor de diesel zou gaan door het verschil in aanschaf. 430 pk is nou niet zo veel om €40k extra voor te betalen. Het geluid van de diesel is zelfs best wel lekker. Dan liever voor dat geld een nieuwe 550i!
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Wat een droomcombinatie zou dat zijn voor mij zeg. Een 550i gewikkeld in het jasje van de Ghibli. Maar dan wel een iets ander interieur graag.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Is een 650i GC dan niet de ideale wagen? Ik vind dat een van de beste en mooiste auto’s die BMW in het afgelopen decennium heeft gebouwd.
fmgarcia zegt
@berlinetta: @viezefreddyw Ja dat is ook een goeie optie, maar echt smaken verschillen. Ik vind een 5-serie gewoon net even wat meer klasse hebben dan een 6. Dat is puur persoonlijk. Als ik toch al voor de keuze zou staan om een redelijk grote en snelle GT aan te schaffen. Dan zou ik al genoegen nemen met een snelle 3 serie of gelijkwaardig. Ik zit voor 95% van de tijd alleen in de auto en hoef gelukkig niet heel vaak zooi mee te nemen. Een 6 serie zou voor mij alleen maar onnodig veel meer kosten. Het zal ongetwijfeld veel comfortabeler rijden, maar ik vind het niet zo erg om de weg op mijn billetjes te voelen. Sterker nog ik verwacht bij de rwd middenklassers meer gevoel in het stuur etc dan in de big boys. Nu ik er zo over zit na te denken €130.000,-.. Jaguar XE-S “85k” en een gebruikte Lotus Exige, Cayman s of 370z voor de echte fun.
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Snap ik. Ik ga alleen niet meer iets zeggen over de 5-serie. Dan val ik wéér in herhaling haha. Dus ja, de 6-serie zal het dan voor mij zijn als ik die keuze moest maken. Alleen daarvan is het interieur alweer een beetje verouderd. Maar nog liever dit verouderde interieur dan het nieuwe interieur van de 5-serie… (val ik toch in herhaling)
2wheeler zegt
@viezefreddyw: vind jij de 5 serie niet mooi dan?
viezefreddyw zegt
@2wheeler: Ja hoor. De E39, E60 en F10 vind ik erg fraaie wagens.
2wheeler zegt
@viezefreddyw: weet ik toch! Just pulling your strings.. voor mij is de E39 M5 de ultieme belichaming van freude am fahren. Persoonlijk vind ik het bij de F10 al een stuk minder geworden.
viezefreddyw zegt
@2wheeler: Box ouwe!
berlinetta zegt
@viezefreddyw: De 6 begint qua multimedia etc. inderdaad weer wat verouderd te raken. Los daarvan vind ik het een fantastische wagen. De enige kritiek die je erop kan leveren, is dat je flink veel meer betaald dan voor een praktischere 5-serie met dezelfde techniek.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Klopt, ik vind het ook een geweldige auto. Heb eens mogen proeven aan een M6 Grand Coupe die ook nog eens wat gekieteld was. Magistraal apparaat. Infotainment is inderdaad een stuk ouder. Komt direct van onder andere de F10 5-serie. Maar dat spul is tig keer beter dan wat er in Ghibli’s, Quattroporte’s en Levante’s zit. Nog steeds.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Als er externe audio, full size navi en een stuurwiel dat mij wel aanspreekt in het interieur te vinden zijn, dan staan de aandrijflijn/stuurgevoel met voorsprong op 1! Dat zit ook met de Ghibli wel goed maar is bij Bmw gewoon echt beter.
ab1963 zegt
@fmgarcia: grappig, een artikeltje over Maserati en na jouw reactie gaat het alleen nog maar over BMW….
nick007 zegt
Voor wat betreft rijhulpsystemen en infotainment die bij de Ghibli achterop hinken i.v.m. de duitse drievuldigheid, weet dan dat de overgrote meerderheid van de potentiële kopers dat bijzonder weinig kan schelen. Toen ik een viertal jaar geleden zowel een 535i en een Ghibli testreed, viel de keuze onmiddellijk op de laatste. Dit had alles met de rijeigenschappen te maken, waarbij de rest van generlei tel meer bleek. Het infotainment was inderdaad niet op hoog niveau, but who cares! Intussen hoor ik bij quasi alle andere ‘Ghibli-collega’s’ zowel hetzelfde verhaal: de rijervaring is gewoon vele malen leuker / beter! Ik verander binnenkort opnieuw van wagen en wacht op de vernieuwde Ghibl voor test. Niet omwille van de intussen een stuk geüpgradede rijhulpsystemen, wel omwille van het feit dat juist voor die systemen, de stuurinrichting elektronisch is geworden. Ik ben dus echt benieuwd of deze de vorige versie zal evenaren. Indien wel, dan wordt het zonder twijfel opnieuw een Ghibli (zij het de ‘S’ versie, waar ik nu de basis met 330pk rijd).
karaya zegt
@nick007: Voor hetzelfde geld heb je een Quadrifoglio. Ik zou het wel weten.
nick007 zegt
@karaya: De Quadrifoglio is inderdaad de betere rijderswagen en heb ik overwogen (Giula Veloce met 280pk gereden gezien Q. niet beschikbaar was. Is veruit de beste sportieve berline op de markt!). Bovendien een pak goedkoper (ivm S Gransport en opties…). Is echter een ander type wagen en kan ik noch beroepshalve noch gezinsmatig maken.
tvr1974 zegt
waarom krijgt die V6 (uit de Alfa QV) 80 pk (!) minder vermogen in de Ghibli? Das toch een behoorlijke klap minder. Zal dan wel weer vast aan te passen zijn door de tuningboer op de hoek, maar toch. Begrijp t niet helemaal.
c-greg zegt
@tvr1974: omdat het 2 hele verschillende blokken zijn. de alfa gebruikt een op Ferrari v8 gebaseerde V6 . en Maserati een op Chrysler techniek gebaseerde V6 . het blok in de Giulia is nieuw ontwikkeld voor alfa
nick007 zegt
@tvr1974: De Quadrifoglio is inderdaad de betere rijderswagen en heb ik overwogen (Giula Veloce met 280pk gereden gezien Q. niet beschikbaar was. Is veruit de beste sportieve berline op de markt!). Bovendien een pak goedkoper (ivm S Gransport en opties…). Is echter een ander type wagen en kan ik noch beroepshalve noch gezinsmatig maken.
nick007 zegt
@tvr1974 : was dus niet aan jou gericht :-). Hoe verwijder je die dingen…