Stirling Moss heeft ook ooit het zitje van een Maserati bemand. Het merk eert de legendarische racer met hun nieuwe MC20.
2020 bewijst het jaar der wonderen te zijn. Het gaat allemaal niet zoals gepland. Iets wat op zich wel gaat zoals gepland, al verrast het vriend en vijand: Maserati komt met een nieuwe auto.
MC20
Wie op nieuwe hete feitjes over de Maserati MC20 hoopt, die hebben we helaas niet. We moeten het doen met wat we al weten over de nieuwe MC20: hij krijgt een hagelnieuwe zelf-ontwikkelde V6 (helaas, de oude V8 staat bekend om zijn magnifieke geluid), een middenmotor-layout en de naam MC20 waarmee het merk terug hoopt te grijpen op de legendarische MC12. Dat gaat lastig worden, verwacht meer een soort McLaren-tegenhanger.
Eerbetoon
Terwijl de MC20 nog volop in ontwikkeling is, richt Maserati zich op het eren van een recent overleden held: Stirling Moss. De 90-jarige ex-coureur verliet ons op 12 april en liet een gigantische race-heritage achter. De kans is aanwezig dat je hem kent van zijn succes in de Mercedes Silberpfeile, maar een hele hoop raceauto’s zijn een keer over een circuit gejaagd door Sir Moss. Eén van die auto’s was een Maserati 250F in 1956. Daarmee wist Moss op 13 mei van dat jaar (precies 64 jaar geleden dus) de winst te pakken voor Maserati.
Camouflage
Helaas kan Maserati het eindproduct nog niet laten zien en helaas heeft Stirling Moss de Maserati MC20 nooit kunnen zien. Om wijlen Moss toch te betrekken bij de nieuwe supercar wordt het prototype uitgedost in een Stirling Moss-camouflagewrap. Zilver met in het zwart het woord MC20 overal, met heel groot ‘Stirling Moss’ achterop.
Waarderen
Maserati is trots op de MC20, vanwege alle hints naar het raceverleden én het feit dat de auto een zelfontwikkelde motor krijgt. Naar eigen zeggen van Maserati had Sir Stirling Moss de MC20 zeker kunnen waarderen. De introductie werd verschoven naar later dit jaar, wanneer we de MC20 voor het eerst in vol ornaat mogen aanschouwen.
tiemegommer zegt
Zal ongetwijfeld een erg mooi ding worden, maar of dit Maserati nog kan helpen om weer op de goede weg te raken betwijfel ik ten zeerste.
nord zegt
Hoe slecht staan ze ervoor dan dat het voorgoed afgelopen met ze is?
Ik zie verdomd vaak de masers voorbijkomen hier in Zurich en ook laatste facelift modellen. Populair zou je haast zeggen.
tiemegommer zegt
@nord: dat het voorgoed afgelopen met ze is zeg ik niet, maar als je kijk naar de autoverkopen in NL in 2019 hebben ze maar 34 auto’s verkocht. Dat lijkt me sowieso niet heel goed voor de continuïteit van ‘t merk. Bij Aston gebeurt hetzelfde, te laat in de huidige trends ingestapt (e.g. met DBX en Levante) waardoor t een stuk minder interessant is voor de koper.
Turbo S zegt
@tiemegommer: Nederland is ook geen graadmeter. Uitsluitend voor bijtellingsklappers.
b088y zegt
@tiemegommer: wanneer ging het dan wel goed met Maserati en Aston Martin?
emping zegt
@tiemegommer: ja want ze verkopen alleen in Nederland. In China staan ze op bijna elke hoek.
pechweg zegt
@tiemegommer: je kan en mag Nederland ook niet meerekenen voor een merk als Maserati als je praat over de continuïteit. In het buitenland lopen dit soort auto’s een stuk beter
lincoln zegt
Harley davidsons zie je ook heel vaak ..
Komt voornamelijk omdat ze akelig veel tyfusherrie drama maken ..
jjcp zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
MaartenD zegt
Die Eldorado sponsored Maserati racewagen is echt prachtig. Vorig jaar bekeken tijdens mijn bezoek aan de Panini Collection in Modena. Een aanrader als je in de buurt bent.
karaya zegt
Was ik twee jaar geleden. Jammer genoeg stond juist de Khamsin er niet, mijn favoriet. (nog steeds niet in het echt gezien)
De Laverda SFC 750 die boven stond was een leuk extraatje.
lincoln zegt
Voor productie cijfers ga je naar http://www.carsalesbase.com ..
Dan zie je de productie aantallen ..
In het geval van Maserati kan je er vanuit gaan dat ze zo een 20% teveel produceren om vervolgens ergens in Arabië en Florida te dumpen voor schrootprijzen ..
basman147 zegt
En Audi, BMW en Mercedes zouden dat niet doen? Alle merken produceren te veel om het vervolgens via dump-kanalen kwijt te raken, zolang er maar geen onderbreking in de productie zit.
Op het moment dat er targets gehaald moeten worden in Ingolstadt, Munchen Wolfsburg of Stuttgart explodeert het aantal Jahreswagen in Duitsland…
lincoln zegt
OK ..
Je hebt dus geen flauw benul van de productie cijfers ..
Zal je nog eens een linkje sturen ..
Estate_of_mind zegt
Is dit niet gewoon een 4C met een Maserati-jas (en een 6C)?
pjotr zegt
@italdesign: als je naar de daklijn kijkt, zou je dat wel zeggen idd. wellicht hebben ze de carbon tub als basis genomen.
exotic zegt
Eerder een rebodied 488. Net zoals bij coachbuilding; je mag alles aanpassen behalve de structurele elementen zoals het dak.
fransananas zegt
Ik ben niet overtuigd en geloof ook niet dat sir Moss dit wel zou zijn.
ttr6 zegt
Ik begrijp niet dat de Ferrari-weg op gaan. Willen ze een soort instap Ferrari uitbrengen??
alper zegt
Omgekatte Alfa helaas.. we gaan het meemaken..?