In de letterlijke zin van het woord.
Maserati, tsja. “Ze bestaan nog”, maar echt inspirerend is het merk met de drietand niet de laatste tijd. Je hebt de stokoude GranTurismo, de iets minder stokoude Quattroporte en de nóg net iets minder stokoude Ghibli. De Levante is nog niet bizar oud, maar met behulp van niet de allernieuwste techniek is dat ook geen geweldige auto. Nee, Maserati moet even met een klapper komen.
Die klapper lijkt de opvolger van de GranTurismo te zijn, het wordt de (of een) productieversie van de Alfieri. Iets wat wij alleen maar toejuichen, want dat is een mooie auto. Bovendien gaat de auto voornamelijk elektrische aandrijving krijgen, dus in technisch opzicht staat de auto ook zijn mannetje. De in autotermen bejaarde GranTurismo kan wel zo’n opvolger gebruiken.
Toch kan het nog duur uitpakken, zo vooruitstrevend zijn. Om geld in het laatje te brengen leek het erop dat Maserati aan de Antichrist zou gaan werken. Namelijk een compacte crossover met hybride-technologie. Een al verdoemde Levante, maar dan nog minder Maserati-achtig. Ironisch voor een merk met een drietand als logo stond men al klaar met de hooivorken. Doch, Maserati ziet er vanaf.
In gesprek met Autocar zegt Maserati-baas Harald Wester dat je juist omhoog moet gaan. Ondanks wat men denkt zit er juist een hogere winstmarge op grote en luxe auto’s die Maserati momenteel bouwt. Het gamma moet daarom omhoog, niet omlaag. Onder de Ghibli en Levante komen allebei geen nieuwe modellen.
Maserati blijft dus een exclusief merk. Helaas heeft die exclusiviteit meer te maken met het niet willen kopen dan het niet kunnen kopen, maar goed. Hopelijk dat die Alfieri even een mooie indruk achter laat, zoals de GranTurismo dat ook deed in 2007(!)
El-Loco zegt
Moet Maserati niet gewoon lekker stoppen? Wie koopt dat nou joh
flatsixx zegt
@el-loco: dat is vloeken in de kerk. Maar om te zeggen dat ze momenteel echt een gave auto maken op de Ghibli SQ-4 na..
ghost zegt
@el-loco: alleen 5dehands, door van die gasten die zich graag dikker voor doen dan ze zijn en houden van het maken van onverstandige keuzes…
Althans dat zijn de meeste die ik tegenkom in mijn leven..enkele fijnproevers daargelaten..
atrak zegt
@ghost: Nog altijd beter dan corrigerend ondergoed en je dunner voor doen.
MaartenD zegt
@ghost: goed verhaal
ghost zegt
@maarten020: laatste zin, doelde verder niet op jou;-)
leaper035t zegt
@el-loco: Gekken kopen ze. Autogekken die liever een auto kopen met het hart of in een vlaag van waanzin. Een geniale gek die de saaie massa A6 en E-klasses aan zich laat voorbij gaan en liever Italiaanse schoenen aantrekt dan sandalen met witte sokken. De drietand moet blijven.
mp014 zegt
@leaper035t: precies! Al is het maar om het saaie straatbeeld van veel Duits icm wat Frans en natuurlijk de spuuglelijke model 3 op te vrolijken! Maserati maakt wagens waar ik zelfs met mijn ogen dicht van kan genieten. Gewoon lekker doorgaan. Op de nieuwe Giulia hebben we ook lang moeten wachten en dat was het wachten ook waard.
cossiekiller zegt
@leaper035t: Een iets mindere gek, maar toch ook nog een gek, koopt een Maserati voor het geluid van de V8. Dat zal dus ook wel wegvallen door het hybride gedoe…
MaartenD zegt
@el-loco: haha..grapjas
emping zegt
@el-loco: Chinezen. Zie elke dag wel een paar Maserati’s.
https://www.shine.cn/biz/auto/1710275532/
China is dan ook de grootste afzetmarkt voor Maserati.
arkenbout zegt
@el-loco: Ik. Even Levante S. Na 2 Range Rovers en even Cayenne gelukkiger dan ooit.
leaper035t zegt
@arkenbout: zoveel meer beleving? Wat met de afwerking en het infotainmentsysteem, tevreden over?
arkenbout zegt
@leaper035t: afwerking is werkelijk niets mis mee. Prachtig leer overal, alcantara hemelbekleding, mooi, echt, hout. Infotainment is minder up to date als mijn laatste range rover (2018 model), maar het werkt tenminste wel en beschikt over Apple car play, met Waze en Flitsmeister voor mij prima. Rijgedrag is zeer comfortabel, bijna zoals de full fat range rover, maar in de sport stand echt zeer goed. En ik kan het vergelijken. Denk echt dat er teveel wordt nagepraat als het Maserati betreft.
w166 zegt
Jammer van zo een mooi merk. Gewoon verkopen aan een Chinees die investeren wel en maken het weer vitaal. Kijk naar Volvo. Ook een goed idee voor Alfa trouwens.;)
dees zegt
De meeste van de genoemde modellen waren van binnen al redelijk verouderd bij release.
Het komt allemaal zeer lui over, ondanks dat de autos aan de buitenkant wel mooie design punten hebben.
Ze vergeten ook te veel voor wie ze precies auto’s maken. Bv de GranCabrio had gewoon een hardtop dak moeten hebben zoals een SL.
Het hele media gebeuren is teveel van de kwaliteit die je in een Fiat zou verwachten.
Dit merk heeft zoveel potentie maar FCA heeft geen idee waar ze mee bezig zijn.
De refesh van de Quattroporte en Ghibli zijn teveel 13 in een dozijn designs geworden, waar de vorige Quattroporte een apart design had wat met de tijd mooi werd.
De productie versie van de Alfieri zal alle mooie punten van het prototype missen denk ik.
Ze moeten eens goed kijken naar de designs waar sommige coachbuilders mee komen zoals Zagato en de Carrozzeria Touring.
Dit zijn niet alleen aparte designs maar ook mooie, ze moeten gewoon die kant op gaan.
911targa zegt
Tot begin jaren 80 maakten ze best interessante auto’s. Daarna verouderde niet presterende meuk voor mensen die dik willen doen.
rolov zegt
@911targa: de granturismo is een prachtige coupe. Nog steeds
arkenbout zegt
@911targa: als je dik wil doen koop je toch juist een auto waar de massa van kwijlt? Porsche, Audi, etc
bsxc2 zegt
Ze lopen bij Maserati telkens achter de feiten aan. Consumenten die dergelijke nieuwprijzen moeten betalen, gaan voor verstandigere keuzes.
jorden zegt
Gewoon een goede (Duitse??) Partner zoeken. Zoals Mercedes wat techniek leent voor Aston Martin. Aan Alfa hebben ze te weinig. Snel die Lavente er uit, die auto is eigenlijk nergens goed in. Een moderne SUV en Sedan in het gamma en dan een sportauto er bij waar iedereen met een midlifecrisis zichzelf wel in ziet rijden.
MaartenD zegt
Ik ben nogsteeds erg blij met mijn “stokoude” granturismo!
laarhovenn zegt
Levante: niks waar die in uitsteekt. Xenon waar led/laser bestaat, infotainment dat verouderd is, achterstand in veiligheidssystemen. Design dat niet echt vooruitstrevend is(exterieur, interieur).
Dit merk moet snel de laan uit.
arkenbout zegt
@laarhovenn: weet waar je over praat, ik heb gewoon led matrix in mijn Levante
laarhovenn zegt
@arkenbout: Neem mijn woorden terug, wellicht een optie.
Dutchdriftking zegt
Waar is de tijd van de MC12 stradale? Komop Ferrari, even een handje helpen.
ericc zegt
Ze kunnen nochtans shoppen bij zustermerk Dodge, Jeep en Chrysler. Nu ze de motoren van Ferrari niet meer gaan gebruiken ,had ik gehoopt dat ze als basis amerikaansspul zouden gebruiken en daar een italiaanssausje over heen doen.
Gulli zegt
Blijf het apart vinden dat er een enorme groene beweging gaande is in Autoland maar dat er ondertussen geen limiet lijkt te zitten op dikke auto’s (danwel in statuur, danwel in gewicht, danwel in vermogen, danwel in alle drie).
kempenaer zegt
Schitterend merk. Straalt klasse en exclusiviteit uit. Iets wat Britten en Italianen als geen ander beheersen. Niet bedoeld voor grofmazig lomp volk. Die kunnen prima in Duitsland shoppen.