
Ome Sergio en de Italiaanse vakbonden lijken hun ruzie bijgelegd te hebben, want vandaag werd bekend dat Fiat sPa een miljard euro in de Miraflori-fabriek pompt, om er vanaf (eind) volgend jaar de eerste Maserati-SUV van de band te laten rollen.
Dit is goed nieuws voor de werknemers van de kwakkelende Fiat-faciliteit, die zich in de buurt van Turijn bevindt, want veel werk is er momenteel niet. Daarom zit 5.300 man momenteel thuis/ in het cafe/theehuis met tijdelijk ontslag. Dit zal nog even voortduren terwijl de productielijnen worden opgezet, maar daarna kunnen de Italianen weer terugkomen als het goed is, met iedereen vanaf 2016 weer aan het werk. Zo luidt de deal althans.
Dus: de werknemers hebben weer een beetje houvast en zekerheid, Italië is blij, want er wordt wat in het land geïnvesteerd, en Sergio Marchionne (Canadees-Italiaans) maakt een goede beurt in zijn semi-thuisland, wat ook wel eens tijd werd na alle Carmageddon-treurnis. Momenteel rolt volgens mij alleen de Alfa MiTo in Miraflori van de band.
Maserati draait momenteel bijzonder goed, zodra de Levante er als vierde modellijn bij komt kan dit alleen nog maar beter worden. Of er ook Alfa-SUV’s en Jeeps voor Miraflori in de planning staan is nog niet definitief bekend. (via Automotive News)
Het is toch Mirafiori?
@krizus: Dat boeit die 5300 werkelozen geen reet, meer geld is boeiend!
@stirling: hen niet, maar het is wel slordig.
@stirling:
Waar haal jij vandaan dat ze meer geld krijgen? Meer dan hun uitkering zul je bedoelen, maar zeker niet meer dan ze voordien verdienden. Verdiep je eens in de economische betekenis van mensen, die werkend een behoorlijk inkomen verdienen. Dat is het grootste deel van de werkende bevolking en daarom van enorm belang voor de economie van een land.
@krizus:
Klopt. Niet alleen slordig. Komt ook niet erg professioneel over. Het is verder Fiat S.p.A. en niet s.P.a. En je kunt ook niet zeggen dat een post om 18.46 uur te maken heeft met de kinderbedtijd.
Verder @sur_smook_e_lot: Ik waardeer je posts over het algemeen zeer, maar – zonder je op de edele delen te willen trappen – ik krijg de indruk, dat de redacteuren van AB er steeds meer toe nijgen om merken, die niet behoren tot de PK-macho’s van de Duitse drie, alleen nog maar in het belachelijke worden getrokken. Jullie site wordt niet alleen bezocht door post-pubers, die alleen maar geinteresseerd zijn in 500+PK exoten, die ze a) nooit zullen kunnen kopen of b) tegen de tijd dat ze die zouden kunnen kopen al lang niet meer bestaan. Een sneer, grap en humor kan ik zeer waarderen, maar dat kan ook afgewisseld worden met informatie, die door een breder publiek gewaardeerd wordt.Of wil AB zich serieus blijvend op blablabla-niveau vestigen?
@9000cse:
100% mee eens.
ik weet niet hoeveel mensen bij b.v. 1 toyota fabriek werken, maar om nou 5300 mensen een baan te beloven in de Miraflori-fabriek lijkt me wat sterk.
Als dat waar is rijdt in 2016, bijna iedereen in een Maserati.
5300?? Ze schroeven 500, delta, laverda en maser op 1 band? Maar dan heb je nog teveel mankracht….