In de jaren ’80 was dit een fiere Italiaanse cabrio, maar het lot was hem niet gunstig gezind…
Met auto’s is het net als met kinderen: de een groeit op met veel ouderlijke liefde, warmte, en goede zorg, de ander wordt verwaarloosd, afgemat, en op een gegeven moment aan zijn lot overgelaten. Deze 1986 Spyder valt in de laatste categorie.
Het ontwerp van Zagato, met zijn kleine V6 (dit is een 2.5, maar hij was er ook als 2.0) met dubbele turbo mag dan geen allemansvriend geweest zijn, en vaak een lastige kostganger, het is en blijft toch een Maserati en die behandel je, ondanks al zijn nukken, met respect.
Dat zijn baasje geen boodschap aan deze filosofie had mag duidelijk zijn, en op een gegeven moment bereikt je Maserati-schroothoop het omslagpunt waarop het zelfs voor een fanatiek liefhebber niet meer de moeite is zich aan een restauratie te wagen, wat uiteindelijk tot een treurig aftakelend einde leidt, gelijk een tobbende bejaarde in zijn/haar laatste nutteloze jaren verzorgingshuis. Dat ze de auto maar snel in de crusher mogen stoppen…
Meer foto’s, gemaakt door Murilee Martin, HIERRR.
The360box zegt
En maar goed ook.
timberleek zegt
Ik zou zeggen dat het nog wel mee valt (als kennisloze omstander). Afhankelijk van de staat van het motorische deel is het vooral het dak dat duur zal zijn imo.
In en exterieur lijkt nog wel aardig compleet (wel smerig en voor een deel los. En zo te zien niet doorgerot (de panelen in elk geval.
Of hij het (financieel) waard is een tweede natuurlijk
kingdecay zegt
@timberleek: ik vrees ervoor. Zelfs in goede staat doet dergelijke Maserati vandaag de dag niet veel meer dan een goed uitgeruste Golf. Tenzij er zich een enorm gefortuneerde liefhebber (Jay Leno?) aanbiedt zal het inderdaad een enkeltje crusher worden voor deze Italiaan. Jammer maar helaas.
carmasterr zegt
Ik zie niet in wat hier fout aan is.
Van een rijdende schroothoop naar een normale schroothoop.
Onvermijdelijk voor Biturbo’s en aanverwanten.
sydney zegt
Mooie auto was dat toen.Niet zo mooi als de 430 ,Biturbo en later de Shamal maar toch eentje die je wilt hebben.
kingdecay zegt
@sydney: de Shamal inderdaad. Beest van een auto. Nog maar 1 keer eentje in het echt gezien, maar indrukwekkend genoeg om nooit meer te vergeten. Zelfde verhaal met bv. een TVR Sagaris, tot op de dag van vandaag nog steeds de meest agressieve, buitenaardse automobiele verschijning die ik al heb gezien. Een psychopathische lustmoordenaar met de meest manische grijns die je je maar kan voorstellen. Om rillingen van te krijgen.
sydney zegt
@kingdecay: Ik heb een zwak voor TVR en dus is alleen al de rechtopstaande plexiglas achterspoiler van de Sagaris al genoeg om er een heel graag te willen hebben.
gash zegt
Heb de Maserati cabrio’s nooit aantrekkelijk gevonden uit die periode. Daarentegen vind ik de Shamal (of later de Ghibli) geproduceerd van ’89 tot ’96 met een biturbo V8 een hele stoere wagen:
[img]http://tweakers.net/ext/f/j8vruiQoUtNMsuDAU0aTDHid/full.jpg[/img]
sydney zegt
@gash: Die spoiler ook onder de voorruit.Typisch.Deed mij altijd denken als die spoiler net achter de achterruit van de Amerikaanse Mitsubishi 3000 GT / Dodge Stealh.Maar dan aan de achterkant uiteraard.
Hupke zegt
@gash:
Dat zijn dan ook prachtige dingen die.
gash zegt
Over een dikke kont gesproken:
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Maserati_Shamal_rear.jpg[/img]
sydney zegt
@gash: Een mooie Shamal en een Delta HF Intregrale naast elkaar.Lastig kiezen.
gash zegt
@sydney:
Qua uiterlijk inderdaad lastig, motorisch vind ik zo’n V8 biturbo toch wel een stuk bruter. Kwalitatief hoogst waarschijnlijk even beroerd.
kingdecay zegt
@gash: Een moeilijke keuze inderdaad. Ik zou in dit geval voor zeldzaamheid gaan en dus de Shamal meenemen. Om dan in de loop van de nacht met een maatje nog ‘ns langs te rijden en GTA-gewijs de Integrale weg te goochelen. *g*
ericc zegt
Mogen hem op de oprit plaatsen. Zal er wel iets nuttig mee kunnen doen. Van de motor een salontafel maken. Van de achterkant een zetel en de voorkant ombouwen tot een bar met frigo onder de motorkap.
desjonnies zegt
Een Bi-turbo behandel je met respect volgens de tekst.
Totdat er zo’n kreng op je oprit heeft gestaan.
Die Bi-Turbo’s daar is geen land mee te bezeilen, de kwaliteit doet een British Leyland product uit de roemruchte zeventiger jaren je als “goed” ervaren.
Van deze wagens gaat gewoon alles achter elkaar kapot, je kunt het duur en mooi repareren, verbeteren of ergens een ijzerdraadje om doen, ze blijven toch kapot gaan.
Dit en de peperdure onderdelen maken dit een Maserati onwaardig product.
Het enige goede aan een Bi-Turbo is de ZF versnellingsbak.
Aus Deutschland !
Die Shamal’s waren veel duurder maar ook wel iets beter.
Kon er ooit eentje voor een habbekrats kopen, maar met de Bi-turbo problemen in het achterhoofd, de onderdelen prijzen maar laten lopen dat ding.
Droomwagens, vooral van blijven dromen.
Kiezen tussen een Shamal en de Integrale? 100 keer de Integrale.
mout zegt
@desjonnies: Ehw, die ZF versnellingsbak… Daar zijn geen revisiesetjes meer voor te koop. De bak was voor de eigenaar van het exemplaar waar ik in heb mogen rijden het breekpunt om ‘m toch maar door te verkopen. Ik heb ‘m drie minuten in zijn achteruit staan lepelen.
Hupke zegt
@desjonnies:
Waren de ghibli en de shamal beter dan? Of heb je daar gewoon nooit je broek aan gescheurd?
PeugeotGTI zegt
Maserati’s van die bouwjaren waren al verwaarloosd toen ze uit de fabriek kwamen.
De eenzaamheid is wel sneu vind ik.
Beter zetten ze een paar Biturbo’s bij elkaar, kunnen ze gezellig samen roesten.
Design_Driven zegt
Foto van een spyder in betere conditie.
http://it.wikipedia.org/wiki/File:Maserati_Biturbo_Spyder_reg_1989_2790_cc.JPG
mout zegt
Er zijn nogal wat lijstjes met ‘slechtste auto ooit’ die de Biturbo op 1 hebben staan.
Ik heb een jaartje geleden in de 4-deurs versie van mijn overbuurman mogen rijden (autojunk ‘4.24’). Een geweldige ervaring!
Maar ook de ervaringen van de overbuurman bevestigen wat @desjonnies zegt: ‘Droomwagens, vooral van blijven dromen’.
TopGear over deze auto: http://www.youtube.com/watch?v=9mPZBvX-gdE
E34M5Touring zegt
Voor 2500,- koop je een zo’n ding al, met weinig km’s. Lijkt altijd zo mooi. Een Bi-Turbo Maserati, wie wil dat nou niet. Liever de Ghibli, en dan een van de laatste. Vind ik een stuk mooier ook.
ferry832 zegt
Voor 2500 koop je rotzooi. Een “ goede “ kost echt wel wat meer. Zeker de spyder.
Je kan beter een zo goed mogelijke kopen dan 1 van 2500 waar je voor minimaal 10.000 aan moet repareren.
mclarenf1lm zegt
@ferry832: Ook met een duurder exemplaar is het wachten tot er iets mis gaat… Het kan dat je geluk hebt, maar deze auto´s moet je sowieso niet kopen als je het onderhoud niet kunt betalen, iets wat veel mensen blijkbaar toch niet snappen.
Hupke zegt
De bi-turbo’s doen me niet zoveel als de iets latere ghibli.
mtber zegt
Een oude studievriend van mij heeft er een gehad voor 2 jaar. Ik heb er zelf ook nog in gereden. Geweldige ervaring, bij lage toeren geen power, zodra de turbo’s erbij komen, dan wordt je gewoon weggeschoten. Met een big smile in gereden, dikke fun. Wel verschrikkelijk onbetrouwbaar en duur in onderhoud. Zuipen als een malloot en nog harder afschrijven dan welk ander merk dan ook. Moet je alleen willen als geld en regelmatige bezoek aan garage geen probleem is.
sabrerator zegt
Een goede vriend van me heeft er een jaar of 2 geleden ook een gekocht, een zwarte Spyder met 2 litermotor. Was helemaal bezeten van het feit dat hij een Maserati zou hebben. Hij heeft het enige verstandige gedaan dat je met zo’n ding kunt doen: opgepoetst en bij het naastgelegen autobedrijf in de showroom gezet. Alleen in het begin een paar korte ritjes mee gemaakt. Maar hij kan wel zeggen dat hij een Maserati-eigenaar is.
Als hij in een klassieker wil rijden, neemt hij zijn Mercedes W123 wel. Die doet het altijd.