Als alles meezit, dan zal de auto zeer snel tot ons komen.
Sinds Maserati in 2014 de doeken trok van de Alfieri Concept, houden we de ontwikkelingen rondom het nieuwe model nauw in de gaten. Het is daarom dat we vandaag kunnen zeggen dat deze auto mogelijk heel snel tot ons zal komen. De Italiaanse autofabrikant heeft deze week namelijk bevestigd dat zijn fabriek in Modena dit jaar nog geprepareerd zal worden voor de komst van een high performance, high technology sportauto.
Hoewel Maserati in het persbericht over de ontmoeting van CEO Harald J. Wester en de burgemeester van Modena niet daadwerkelijk zegt dat het om de Alfieri gaat, ligt het in de lijn der verwachting dat dit wel zo is. Immers, de volledig nieuwe Alfieri moet de vervanger worden van de GranTurismo en de GranCabrio. Reken daarbij het feit dat Maserati het nieuwe model heeft opgenomen in zijn vijfjarenplan, en het is niet vergezocht om “één en één is twee” te roepen.
Maserati zal dit jaar naar eigen zeggen de productielijnen in zijn fabriek in Modena upgraden en vernieuwen, zodat deze de komst van het nieuwe model kunnen opvangen. Het spreekt voor zich dat Maserati de fabriek flink bij de haren moet grijpen voor de Alfieri, aangezien het model onderdeel uitmaakt van zijn nieuwe project ‘Maserati Blue’. In tegenstelling tot de huidige Maserati’s, die eigenlijk jaren achterlopen op het moment dat ze uit de fabriek komen rollen, moeten de auto’s onder Maserati Blue wél technologisch relevant zijn en blijven. De bedoeling is namelijk dat auto’s onder Maserati Blue zowel een conventionele als een elektrische aandrijflijn krijgen. Dat gezegd hebbende, de Alfieri schijnt zelfs de traditionele motoren aan zich voorbij te laten gaan – naar verluidt komt de auto er enkel in hybride en volledig elektrische uitvoeringen.
Hoewel er nog geen specifieke details over de auto op tafel liggen, hebben we in ieder geval de maatstaf gezien die Maserati momenteel hanteert. De Alfieri moet een topsnelheid hebben van ongeveer 300 km/u en zal hij op zijn best in twee seconden naar de 100 km/u knallen. Daarnaast moet de auto beschikken over volledig actieve torque vectoring, evenals actieve aerodynamica. Op zijn vroegst zal de Alfieri volgend jaar zijn eerste optreden maken.
desjonnies zegt
Nooit in Zaanstad parkeren !
wahltiroler zegt
@desjonnies: ?
jpoers zegt
Neemt een korreltje zout, iets van de fiat groep wat er nog niet is al volgend jaar in de showroom. Verwacht eerder volgend jaar een teaser van de buitenspiegels en dan uiteindelijk geen enkele andere opvolging daarop.
leaper035t zegt
@jpoers: tegen 2030 staat ie in de showroom.
drdre1 zegt
@leaper035t: maar willen we ‘m stiekem allemaal toch wel hebben. Italiaans design blijft gewoon top.
berlinetta zegt
Ik vind EV’s dus echt totaal niet bij een merk als Maserati passen. Dit merk had in mijn ogen juist bestaansrecht vanwege de emoties die de auto’s bij me opriepen. De weergaloze sound van zo’n V8 is fantastisch. Bij een EV speelt dat geen rol meer. Ik ben dus benieuwd wat ze ervan weten te maken.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Ook FCA zou er uiteindelijk aan moeten geloven en als er een merk is binnen het concern lijkt Maserati mij juist de meest geschikte.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik twijfel of ik Maserati het meest geschikt vind. In mijn ogen koop je een EV vooral met je verstand. Dat zie ik meer als een praktische en milieubewuste auto en zou ik daarom eerder onder Fiat of Chrysler plaatsen. Een Maserati koop je juist vanuit je hart en dat moet een pretmachine zijn. En ondanks dat het echt niet de beste auto’s in het segment waren, maakte die V8 dat allemaal goed. Juist dat onderdeel wordt nu vervangen voor een ‘emotieloze’ motor.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Fiat en Chrysler zullen het uiteindelijk ook wel gaan doen maar ook ‘de grote jongens’ zullen er mee moeten komen. Porsche zal het straks gaan doen met de Taycan en let op, dat gaat een topper worden. Zij staan wat dat betreft wéér vooraan terwijl de Italianen wéér mijlenver achter zullen lopen.
Tuurlijk is zo’n V8 iets wat je wilt hebben als autoliefhebber zijnde. Maar de verbrandingsmotor leeft geen eeuwig leven, helaas… Daar moet FCA/Maserati ook mee leven.
karaya zegt
@viezefreddyw: Wacht eerst maar eens af wat die Taycan presteert. Zoals het er nu uitziet (met de E-tron als graadmeter) biedt een Model 3 meer performance.
str8six zegt
@karaya: denk je echt dat Porsche een inferieur product zal neerzetten?
karaya zegt
@str8six: Ik zou niet weten waar ze de technologie vandaan moeten halen. Een volmondig ja dus.
laptom zegt
@karaya: De techniek vd Porsche is de eerste next generation techniek. 800V systeem waar Tesla niet aan kan tippen. Vanuit deze technologie worden alle andere platforms uitgerold. Dit is dus absoluut geen E-tron techniek.
karaya zegt
@laptom: 3.5 seconde naar de honderd… Model S is veel sneller.
hotze zegt
@karaya: boeien, liever een iets langzamere Porsche dan een iets snellere Tesla.
karaya zegt
@hotze: Vraag me je af hoe jij je voelt in je Taycan als je er door een suffe Tesla wordt uitgetrokken. (ik moet nu al lachen)
hotze zegt
@karaya: het woord ‘suf’ gebruik ik niet voor Tesla; respect voor de Musk-cars, ze shaken het autowereldje aardig op. Zou alleen liever een Porker rijden, ook als die iets langzamer is dan een Tesla. Een Porker is ook langzamer dan een Bugatti, zou ook hier voor de Porker gaan. Simpelweg omdat de Boner groter is (bij wijze van).
karaya zegt
@hotze: Appels en peren. Een Tesla is gewoon financieel bereikbaar als je een Taycan kan betalen.
drdre1 zegt
@karaya: maar ja, je moet dan wel tegen een Tesla interieur aankijken de hele tijd. Vraag me af hoe je dán voelt… ?
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik begrijp dat Maserati ook om moet, maar ik heb er gewoon nog niet zoveel vertrouwen in. Bij Porsche heb ik dat wel. Bij dat merk weet je dat het tot de top van het segment behoort. Bij Maserati vind ik dat niet. Dat merk kocht je juist voor dat fantastische gebrul. Maar ik laat me verrassen. Misschien is het wel beter dat Maserati nu al begint met ontwikkelen.
hape zegt
@berlinetta:
Qua beloftes behoren Porsche en de hele VW groep inderdaad tot de top van het segment.
Qua prestaties en techniek is Tesla gewoon verder, ze zijn namelijk te koop op dit moment.
De E-tron valt door de mand als het om prestaties en actieradius gaat (km/kW is onvoldoende).
fanboy zegt
@berlinetta: Het punt is dat alle begin moeilijk is voor bestaande bedrijven, en dan vooral duur, om een EV te ontwikkelen. Net als Tesla maar ook Jaguar en Audi en Porsche, zie je dat ze eerst de dure auto’s naar elektrisch ombouwen. Want dan kan je namelijk heel goed in de al hoge prijs van dat segment van grote, luxe of snelle auto’s, een serieuze elektrische aandrijflijn stoppen en het alsnog voor een relevante prijs aan bieden.
En dan naar beneden werken.
berlinetta zegt
@fanboy: Dat begrijp ik, maar Audi, Jaguar en Porsche zijn fabrikanten die echt goede auto’s bouwen. En hun EV’s moeten ook echt goed zijn gezien de hoge prijzen. Bij Maserati twijfel ik nog of het ook zo’n goede auto gaat worden.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Een Maserati Ghibli naar 230.000 kilometer geknald en heb hem net de deur uit gedaan. Geen centje pijn heeft het ding geleden. Eén van de beste auto’s die ik ooit gereden heb.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik geloof graag dat het een fijne auto is, maar jij hebt ook al meermaals hier op AB gezegd dat die Ghibli technisch gezien niet kan tippen aan de Duitsers. Dat kon een GranTurismo ook niet, maar de motor van dat ding maakte je op slag verliefd. Ik twijfel er gewoon aan dat het met een EV ook gaat lukken. Maar ik gun het ze van harte, laat ik dat voorop stellen.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Klopt hoor, is ook gewoon zo. Motorisch gezien was de auto perfect. Fijne, sterke V6 met een prettige 8-bak van ZF waardoor de aandrijflijn erg prettig is. Al het andere ligt lang niet op het niveau van de gemiddelde Duitser uit dezelfde prijsklasse. Met name features, materiaalgebruik en afwerking zijn dingen waarin ze tekort komen.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ja precies. Al die tekortkomingen nam je voor lief vanwege die heerlijke motoren en dat lekkere geluid. Dat biedt een EV niet.
Alfarobert zegt
Gratis CDtje bij om het geluid van een V8 na te bootsen? Mooie auto,zou dan in elk geval voor de hybride gaan en nooit vol electrisch.
PunicaOase zegt
Lijkt me zinvoller als dit concern verder gaat/komt met een elektrische Fiat 500: perfect voor in de stad…
berlinetta zegt
@punicaoase: Precies mijn gedachte. De markt zit in mijn ogen te wachten op een praktische en vooral bereikbare EV. Niet op de zoveelste super-EV die in 2 tellen naar de 100 zoeft.
laptom zegt
@punicaoase: Die wil ik ook wel en dat zit de kracht van Fiat. Kleine auto’s. De 500e die ze hebben is ook echt goed, helaas wel te duur voor fabricage. Als ze dit gaan optimaliseren. Het probleem met Italië is dat ze totaal geen fatsoenlijk management hebben in dat land. Politiek, bedrijven, instellingen, etc. alles is korte termijn visie.
boomhauwer zegt
@laptom: onzin.
alpinafanb10 zegt
Wedstrijdje doen wie het eerst van Amsterdam naar München is.
ghost zegt
Schitterend lijnenspel! Ik hou niet van EV’s maar als het dan toch moet, dan het liefst met lijnen die wel perfectie nastreven. Bij een Model 3, Prius of Leaf krijg ik altijd braakneigingen..
hotze zegt
@ghost: ?
ghost zegt
@hotze: precies.
Dutchdriftking zegt
De 488 GTB V8 in een Masserati, ik ben voor!
wahltiroler zegt
Kijk goed S7
Zo ziet een echt elegante nibele coupé eruit…
pfioe ? wat een schoonheid
morph zegt
Die lijkt wel gebaseerd op de BMW Z4 :)
haaren zegt
@morph: eem supra bedoel je, er zit namelijk een dakje op
mats106rallye zegt
Ik hoop het! Ik ga alleen nergens vanuit
gregorius zegt
De grap is dat Maserati eigenlijk de gemakkelijkste opgave heeft in het bouwen van een auto.
De motor hebben ze al; prima ding die 90graden V6 en V8.
De ontwerpen zitten altijd wel goed in het concern.
Mooi interieur ontwerpen kunnen ze ook wel (italiaanse saus over een mix van de Range Rover en Audi A8).
Alleen nog een paar goede IT-ers inhuren om de software van de Alfa G&S een beetje te verbeteren.
Vervolgens hoeft dat ding geeneens zo snel zijn als de Ferrari; of zo licht. Het hoeft alleen een lagere 2deurs versie en een langere bredere 4-deurs versie van de Giulia te zijn.
Alles is daar om 2 auto’s neer te zetten die prima mee kunnen voor 4 jaartjes en die hadden al 2 jaar kunnen rondrijden.
Gulli zegt
Als ze om te beginnen geen sportauto bouwen op basis van een 8 meter lange 6000 kilo zware limo zou dat al een hoop schelen.
gandini zegt
Ik hoop wel vurig dat het geen slap aftreksel van de concept wordt, zoals autofabrikanten helaas wel vaker doen…
hotze zegt
In 2 secondes naar de 100. Seeing is believing…