Martin Winterkorn leeft nog een jaar uit zak Volkswagen. En krijgt daarbij nét iets meer dan dat jij komend jaar binnen haalt.
Martin Winterkorn trok zijn conclusies. Binnen een week na de escalatie van #Dieselgate pakte de hoogst betaalde CEO van Duitsland zijn biezen. Maar nu blijkt dat Winterkorn nog een contract heeft tot en met december 2016. De Raad van Bestuur van Volkswagen ging akkoord met het doorbetalen van de 68-jarige topman, tot zijn contract daadwerkelijk afloopt.
Meneer Winterkorn heeft in zijn negen jaren bij Volkswagen een pensioenpotje opgebouwd van €28.600.000 euro. Daarnaast was hij vorig jaar de hoogst betaalde CEO van Duitsland, met een jaarinkomen van ongeveer €16.000.000 euro.
Hoeveel Winterkorn precies krijgt is nog niet duidelijk, zijn basissalaris is €1,62 miljoen euro per jaar, aangevuld met bonussen. Hij zal wat bonussen mislopen, mogen we aannemen. In ieder geval is het veel geld, maar waarschijnlijk heeft de Raad van Bestuur hem zo snel mogelijk willen slachtofferen. Om verdere imagoschade voor het bedrijf te beperken moest een statement gemaakt worden. Als het was uitgelopen op een robbertje vechten met Winterkorn, was de schade wellicht nog veel groter geweest dan de schatting van €35.000.000.000 euro die nu door analysten gemaakt worden.
snorrie zegt
Ik hoop dat ‘ie er blij mee is.
norge zegt
En terecht , de goede man heeft VAG van de afgrond geredt.
scottishcarspotter2000 zegt
@norge: de eer daarvoor ligt geloof ik bij ene Ferdinand Piech
gregorius zegt
@norge: en daar is ie toen goed voor gecompenseerd.
erikw zegt
Sjoemel pensioenregeling…
desjonnies zegt
Vertel me wat nieuws
En de kopers of huurders van Volkswagens in Europa zijn weekdieren zonder ruggengraat.
Ik ben oud genoeg om me de ramp met de ESSO tanker EXXON VALDEZ te herinneren, waarbij er een milieuramp ontstond omdat deze Supertanker op een rots liep en ruwe olie lekte in een natuurgebied.
ESSO of EXXON deed weinig tot niets om de schade te beperken
Amerikanen stuurden en masse hun ESSO tankkaarten naar het ESSO hoofdkantoor toe, in een plastic zak met afgewerkte motorolie.
Het werkte !
Vroegâh werd je keihard afgerekend, tegenwoordig lijken we murw of monddood
Ik koop uit principe geen Volkswagens momenteel.
Ze hebben de kluit belazerd maar erger nog, de concurrentie benadeeld !
NB de Exxon Valdez voer een paar jaar geleden nog, toen ben ik aan boord geweest.
Uiteraard onder een andere naam !
camber24 zegt
@desjonnies: ik vind dat een beetje hypocriet, sorry. VW is niet de enige fabrikant die ermee gesjoemeld heeft. En laten we het dan ook breder trekken; die verbruikscijfers, daar klopt ook vaak geen hol van bij de meeste fabrikanten. Alleen naar VW wijzen en denken dat je bij een ander (veel) beter af bent is echt boter op je hoofd hebben. Daarbij vind ik de vergelijking met de Exxon Valdez wat ver gaan (al snap ik het natuurlijk wel he, VW, olie, haha). Ben geen fanboy. Maar niemand is roomser dan de Paus. En een beetje slinks gedrag kan ik juist altijd wel waarderen.
desjonnies zegt
@camber24:
Persoonlijk vind ik het argument van anderen hebben ook gesjoemeld, geen argument, anderen hebben mensen vermoord, wil niet zeggen dat ik dat ook ga doen!
camber24 zegt
@desjonnies: die vergelijking is te zwart wit. Wat m’n punt is; wijzen naar het slechtste jongetje van de klas, terwijl de rest niet veel beter doet. Ietwat populistisch.
martinus zegt
@desjonnies: De ‘foute’ merken die nu ondanks of dankzij de Dieselgate zijn eigenlijk nog erger natuurlijk.
lekbak zegt
@camber24: verbruikcijfers die niet kloppen kunnen fabrikanten dus weinig aan doen. Dat is immers de verplichte Europese test die dat berekent. Dus dan blijft vw voorlopig weer als enige over.
camber24 zegt
@lekbak: dan heb je wat berichtgeving gemist. Ook bij andere fabrikanten klopt de nox uitstoot niet. Alleen is dat nog niet zo hard vastgesteld als bij VW. Kwestie van tijd.
lekbak zegt
@camber24: je bedoelt dat een aantal onderzoekers roepen dat het niet klopt? Dat heb ik niet gemist, maar ik beschuldig niet aan de hand van geruchten. Want dat zijn het wel degelijk nog steeds. Onbevestigde geruchten. Nogmaals: voorlopig alleen VAG die de boel besodemieterd. Wat nog komt weet niemand, maar ik denk dat het wel meevalt. Anders was het al geweest.
camber24 zegt
@lekbak: weet ik niet. Ben het met je eens, zijn nog niet bevestigde tests, en daarmee geruchten. Gedegen testwerk moet nog komen. Time will tell
dieselaer zegt
@camber24: testresultaten die in de praktijk niet worden gehaald ia anders dan software inbouwen om doelmatig de test te manipuleren. Voor zover is VAG de enige die dat heeft gedaan.
moveyourmind zegt
@desjonnies: Er is wel één verschil tussen de ramp met de Exxon Valdez en de Volkswagen-affaire…
Dat is dat de ramp met de Exxon Valdez geen bewuste keuze was en het bedrijf in één keer met een ramp geconfronteerd werd die bijna niet meer was te overzien. Wat natuurlijk niets afdoet aan hun verantwoordelijkheid. Sinds de ramp zijn de veiligheidseisen bij het bedrijf tot in het extreme aangescherpt om herhaling van een dergelijk incident te voorkomen.
Bij Volkswagen ligt het toch iets genuanceerder, die hebben bewust een keuze gemaakt, waarschijnlijk om een marginale besparing te kunnen behalen, en die keuze is verkeerd uitgepakt.
desjonnies zegt
@moveyourmind:
Zekers !
Maar de woede van het publiek uitte zich omdat Exxon zich nogal laconiek opstelde en de indruk wekte helemaal niets te doen !
6cilinder zegt
@desjonnies: De ramp van de EXXON is meetbaar, dode dieren etc. Het is zichtbaar. Wat je sjoeneldiesel, of wat voor verbrandingsmotor laten we daar even niet omheen lopen, aanricht is niet of moelijker zichtbaar of meetbaar. Dat is de reden waarom we niet massaal de sleutels naar VW gestuurd hebben.
En je argument dat je naar een ander merk gaat geeft alleen maar weer aan dat we geen moer om het millieu geven maar gewoon niet voorgelogen willen worden. Als we er wel wat om gegeven hadden waren we met de fiets gegaan of hadden we een nieuwe oplossing gezocht naar dit probleem in plaats van onze kop in het zand te steken en in de volgende auto te stappen……
bofkont zegt
@desjonnies: Nee die Italiaanse Maffia bende is zo betrouwbaar, die zouden zoner verkapte staats steun niet eens meer bestaan.
bofkont zegt
@bofkont: *zonder
ghost zegt
@desjonnies: kocht jij überhaupt uit principe wel Volkswagens?
lincoln zegt
Hoop dat hij het zwart krijgt ..
trustmeiamanengineer zegt
De echte Koning sjoemeldiesel is natuurlijk Piech, maar die heeft schip op tijd verlaten.
Ik vraag me af of die minstens 9 ontslagen technici ook hun loon nog lekker een jaartje doorbetaald krijgen…
pomoek zegt
Zolang VAG geld uitgeeft dat niet van mij afkomstig is, dan wel direct dan wel indirect via de door mij betaalde belastingen scheelt het mij niks.
Ik vind het niet verstandig om een CEO dit soort bizarre vergoedingen te betalen.
Het enige wat ik er vervelend aan vind is dat bleekneuzige politici wordt ingewreven en daardoor geloven dat dit marktconforme salarissen zijn en dat, willen toptalenten afzakken naar een baan bij de overheid, er flink moet worden gelapt.
lekbak zegt
@pomoek: die toptalenten komen niet bij de overheid terecht. Daar blijven alleen de kneusjes hangen. En dat merken we keer op keer op keer weer.
moveyourmind zegt
Eindbaas!!
Dutchdriftking zegt
Jup, dat zijn best wel jaloers makende cijfers. Met de helft doe ik het ook wel.
bsxc2 zegt
https://www.youtube.com/watch?v=WTsDqIcpHUc
Alfarobert zegt
Mensen die al geld zat hebben nog dikke bonussen meegeven.Wat voor nut heeft het?Alleen voor de nabestaanden straks.Zijn leven wordt er niet anders door.Hoop dat hij alleen z’n basissalaris meekrijgt en het geld wordt verdeeld onder het personeel aan de lopende band.Daar staan er straks veel van op straat dus hebben het hard nodig.
thimochand zegt
@Alfarobert: met ongeveer €100 per man houd je het in Duitsland al ben je werkloos niet lang vol…
jochempie zegt
@Alfarobert: wat voor nut heeft het dat jij een nieuwe zin niet.met.een.spatie.start?
jochempie zegt
Tsja, ik weet niet of het nodig of interessant is om over geld te praten of te oordelen… Het zal wel..
367pk zegt
-Man heeft een contract.
-Tot nu toe geen enkele aanwijzing dat hij van de fraude afwist.
-Was CEO dus wel eindverantwoordelijk.
-Logisch dat hij door bestuur de laan wordt uitgestuurd.
-Logisch dat hij tot eind contract wordt uitbetaald.
lekbak zegt
@367pk: als ceo ben je verantwoordelijk voor je mensen. Als die mensen dus een grove fout begaan moet je als ceo opstappen. En dat opstappen betekent dat je je loon inlevert lijkt me nogal logisch.
mashell zegt
@lekbak: dat lijkt jou logisch, dat lijkt mij logisch, dat is logisch. Maar als je 16 miljoen per jaar verdiend dan wordt de logica zover verdraaid en verward dat je het volstrekt normaal gaat vinden dat je ook betaald krijgt nadat je ontslag hebt genomen.
bofkont zegt
@mashell: Wie zegt dat hij ontslagen is? de positie van CEO heeft hij neergelegd.
Daarbij heeft net als iedereen een rechtspositie als medewerker, en tot nu toe is niet bewezen dat hij op de hoogte was.
desalen zegt
Dat hij geen bonussen krijgt lijkt mij iets te kort door de bocht. Hangt gewoon volledig van zijn contract af. Bonussen kunnen op verschillende manieren toegekend worden. Bijvoorbeeld op basis van afzet en omzet. Die kunnen gestegen zijn…. Afhankelijk van evt clausules kan VAG hierbij terugkomen… Maar dat wordt dan een juridisch getouwtrek waar niemand op zit te wachten… Vooral niet omdat hij er zelf niet van op de hoogte was.. Hopen we dan maar.
Al met al een heerlijk pensioenpotje natuurlijk! Doe mij ook eens zo’n potje
bofkont zegt
Dhr Winterkorn heeft ook een rechtspositie als werknemer, daarbij is het niet bewezen dat hij op de hoogte was, niet anders dan logisch deze afwikkeling.
Voor het klootjesvolk zijn de enorme bedragen wat schrikken maar dat is niet meer dan normaal op dit niveau.