
Sterker, Martin Brundle wil niet alleen dat Max Verstappen hard wordt gestraft, maar ook zijn hele team. Voorál zijn hele team zelfs!
Na een heleboel gespeculeer en wijzende vingers over en weer kwam gisteravond dan toch eindelijk het hoge woord eruit; Red Bull heeft vorig jaar de budgetcap overschreden. Volgens de FIA dan, want Red Bull zelf is het er niet mee eens.
Het gaat niet om een enorm percentage van de 140 miljoen dat meer is uitgegeven, dus de straf zal ongetwijfeld niet heel hoog uitvallen. En dat laatste is tegen het zere been van oud-coureur en tegenwoordig commentator Martin Brundle.
RB en dus Verstappen moeten worden gestraft
Die vindt namelijk dat er niet voor niets een budgetcap is en dat teams zich daaraan moeten houden. Punt. Nu lijk je namelijk weg te komen met een overschrijding tot 5% en daar wringt hem de schoen, aldus Martin.
5% van 140 miljoen is namelijk nog altijd 7 miljoen keiharde euro’s. En daar kun je veel dingen mee doen. Sterker, voor sommige teams betekent een min van 7 miljoen het verschil tussen wel of geen B-spec van een auto. Bovendien nam Red Bull het voordeel van die 7 miljoen mee naar dit seizoen en hebben ze er ook in 2023 nog voordeel van.
Puntenaftrek voor Red Bull?
In een interview met Sky Sports zegt hij dat de budgetcap gewoon keihard gerespecteerd dient te worden. Brundle zou het liefst zien dat een overtreding pijn doet en er harde straffen worden uitgedeeld, zoals puntenaftrek voor de coureur of zelfs het hele team. En dan 5, of misschien wel 10 punten?
In dat laatste geval zou Max Verstappen extra hard geraakt worden, want hij had in 2021 uiteindelijk maar 8 punten meer dan Lewis Hamilton. Dan raakt hij de titel dus alsnog kwijt. Alleen denkt Brundle dat dit niet gaat gebeuren, omdat 5% slechts een ‘minor breach’ wordt genoemd, een kleine overtreding dus.
Maar goed, het laatste woord is hier nog niet over gesproken, sowieso omdat Red Bull zich beroept op een misverstand. Als dat allemaal besproken is, horen we waarschijnlijk wat de straf voor Verstappen en zijn team Red Bull gaat zijn.
Wat denk jij dat er gaat gebeuren? Laat het weten, hieronder in de comments!
Wat een gladjakker is het toch. Snap niet dat deze man namens de F1 nog steeds zo vaak mag interviewen.
Haal de schade eraf die Lewis heeft veroorzaakt en klaar is Kees 😆
Martin Wie? Ooooo die oude man die soms de slaapverwekkende interviews doet na een spannende wedstrijd.
Ze moeten gewoon een paar resultaten schrappen. Ik stel voor Baku, Silverstone ennnn Monza. Wel zo eerlijk.
Op zich heeft Brundle wel een punt, het mag niet lonen om de regels te overtreden. Aan de andere kant, de regels zijn nog nieuw, hoe ze geïnterpreteerd moeten worden nog onduidelijk, keihard aanpakken is nog niet gepast. De overschrijding van 2021 dubbel in mindering brengen op het budget van 2023 lijkt me een passende straf.
Overigens ben ik benieuwd wat Brundle roept als Mercedes in 2022 te veel geld heeft uitgeven om hun ramp auto op orde te krijgen.
Laat ze dan alle teams controleren en dan een passende straf geven.
Heb je het wel een beetje gevolgd? Gisteren is het rapport naar buiten gekomen en 7 van de 10 teams hadden hun zaakjes voor elkaar. Williams heeft inmiddels straf gekregen voor het te laat inleveren van de cijfers, Aston Martin voor een andere procedurele fout en alleen Red Bull heeft teveel geld uitgegeven volgens het onderzoek.
Is er al iets bewezen? Conclusies trekken voordat iets 100% zeker is is niet zo netjes Martin
Ja, gisteren is het rapport naar buiten gekomen
Nou het rapport met de interpretatie van de FIA is gekomen. Zoals we afgelopen zondag hebben kunnen zien, lezen ze het op hun eigen manier (mbt die laatste ronde).
Nee, het rapport is er gekomen en is gebaseerd op de regels opgesteld door de FIA en zoals de FIA ze bedoeld heeft.
En als je het reglement over de puntentelling doorleest is hetgeen afgelopen zondag gebeurde ook zo klaar als een klontje en staat het er duidelijk in. Dat niemand het wist is niet het probleem van het reglement.
Daar aan toevoegend, tijdens het verwerken van de cijfers door de FIA zijn de regels zelfs nog verduidelijkt. En daarop had Red Bull gereageerd dat het er voor zou zorgen dat ze nog meer binnen budget zouden blijven daardoor.
Welke regel hebben ze dan op hun eigen manier gelezen mbt die laatste ronde?
De Fia en de andere teams hebben het goed geïnterpreteerd. Alleen RB en hun achterban nog.
Iets met onafhankelijkheid en interpretatie van
Die man zit zo vuistdiep in Lewis’ anus, lachwekkend gewoon.
Vandaar die grijns op het gezicht van LH
Kan het niet beter verwoorden 😉
En al die Max fans zitten met hun kop heel diep in de kont van Max.
Martin Blunder zou het liefst zien dat Max 8.1 punt aftrek krijgt. Daar zou zijn Engelse hart extra hard van gaan kloppen.
Volgens mij heeft 80% van de Mercedes/Lewis fans dat nog het liefst. Heel de wereld is al door gegaan met hun leven, maar die fans hebben het nog steeds over Abu Dhabi. Niet te begrijpen dat je daar zo in kan blijven hangen.
Net zoals de Verstappen fans die nog een beetje teveel in Silverstone 2021 zijn blijven hangen?
Ik was niet specifiek genoeg, maar doelde op de Lewis fans in het VK. Overigens snap ik die teleurstelling nog wel, maar als ik zie hoe fanatiek er nog wordt gesteld dat Lewis beroofd is van zijn titel. Zelfs Mercedes en Lewis zelf hebben al het los gelaten.
Overigens vind ik Max fans die nog steeds Silverstone erbij halen net zo vervelend inderdaad.
Vorig seizoen was intens, heftig en er gebeurde veel gekke dingen (vooral inconsistente straffen).
Vorige week trouwens een samenvatting van die Anu Dhabi race gezien. En dan vooral die laatste ronden. En in de chaos van dat moment (laat je kampioenschap bepalen achter safety car, twee teambazen die als kleuters in je oor tetteren, etc.) snap ik de keuze van Masi wel.
Het zou al een stuk duidelijker worden als die 5% regel er niet zou zijn, 145 Miljoen is 145 miljoen en geen cent meer.
Als ze er inderdaad niet uitkomen qua dispuut over de opgegeven begroting, aangezien RBR nog steeds vindt dat ze niets verkeerd doen. De FIA nog steeds hen in overtreding vindt zijn, dan hangt het wat mij betreft echt nog wel af van hoeveel het nu daadwerkelijk is.
0 – 1.000.000, beperking in windtunnel / CFD en mindering budget
1.000.000 – 2.000.000 same als hierboven en -200 punten voor RBR in 2021
2.000.000 – 5.000.000 same als hierboven maar -300 en 10.000.000 voorwaardelijke straf
5.000.000+ same als hierboven en -200 punten voor 2022
Zoiets…
-200 punten? Dan moeten ze al 8 races winnen voordat ze überhaupt een punt halen, dat lijkt we wel heul gortig.
Als ze kunnen, nemen ze Max’ titel nog af.
En hopelijk rijdt hij nu nog 7 seizoenen iedereen naar huis zodat hij kan bewijzen dat die eerste titel wel verdient was.
Hoeveel regels je ook verzint, er zijn altijd misverstanden, onduidelijkheden, tegenstrijdigheden, ruimtes voor diverse en dan uiteraard tegengestelde interpretaties. Hier gaan heel veel advocaten dus heel veel geld aan verdienen, en over 5 jaar is er een definitieve uitspraak.
Eens met dat de costgap moet worden gehandhaafd, en dat er best zware straffen op het overschrijden van die costcap mogen staan. Maar toch nog een paar puntjes. Er valt een heleboel niet onder die costcap. Het runnen van een F1 team kost dus vele malen meer dan die 145 miljoen. Ik denk dat je zeker aan het dubbele moet denken. Ik kan daar verder niet echt iets over vinden, maar lijkt me een aardige schatting. Onder dat 2e bedrag vallen onder andere de motoren. Nu was het de bedoeling, om redenen van duurzaamheid en kostenbesparing, dat teams per seizoen 6 motoren zouden gebruiken. Nu hebben in 2021 vrijwel alle teams 8 motoren gebruikt. Met uitzondering van MB, dat 11 motoren heeft gebruikt. Ja het mag en ja, ze hebben hiervoor straf gekregen. Een F1 motor kost rond de 10 miljoen dollar. Las ik. Op het internet. Dus dat kan wel eens niet zo zijn. Maar goed, een paar miljoen dus. MB kwam er aan het einde van het 2021 seizoen achter dat ze de MB motor van Lewis Hamilton, het sterkste deel van de auto, konden wisselen zonder veel verlies op het circuit. Nogmaals, dit mag en hiervoor hebben ze straf gekregen. Maar het was wel een extra uitgave die niet onder de costcap viel, maar waar MB wel heel veel voordeel uit heeft weten te halen, en wat waarschijnlijk de overschrijding van RB ruimschoots overstijgt. Daarnaast
Tuurlijk, het is een beetje een jij bak naar MB toe, maar het is toch wat minder zwart wit en wat meer grijs.
Volgens verschillende berichten heeft Mercedes vorig jaar 297 miljoen pond uit gegeven aan F1. Overigens keurig netjes volgens de cost cap.
Die motoren was wel gek inderdaad, maar zo waren de regels toen. Die zouden ze moeten veranderen, zodat het niet meer interessant is om te doen.
@quincy: klopt, maar LH gaf ergens aan dat als MB 3 ton meer had uitgegeven aan een nieuwe vloer ze waarschijnlijk kampioen waren geworden. Mijn punt is dat MB dat niet hoefde te doen. Ze konden gewoon 10 miljoen uitgeven aan een nieuwe motor, de straf nemen, en mee blijven doen in het kampioenschap. Zoals je al aangeeft gaat dit veranderen omdat de FIA ook vindt dat dit correct is.
Het zegt allemaal zo weinig zo,
heel makkelijk dat het een verschil is in interpretatie van regels en cijfers…
er is in 2021 heel veel geld uitgegeven aan de doorontwikkeling van de de toenmalige auto,
maar misschien nog wel meer aan de ontwikkeling van de nieuwe 2022 auto,
hoe is nu 100% duidelijk voor welke auto iets is ontworpen…
Ik las ergens dat het misverstand blijkbaar in het salaris van Newey zit. Weet niet of het correct is, dus is een gerucht. Maar klinkt wel plausibel.
Dat gerucht is dat RBR Newey als medewerker ziet en daarmee 1 van de 3 grootverdieners van RBR is die niet in de budget cap hoeft. Maar de FIA geeft aan dat omdat Newey een ZZP-er is, hij niet als medewerker telt en daarom binnen de budget cap valt en de eerst volgende grootverdiener er buiten. Dat zou een redelijk verschil kunnen inhouden. Als dit zo is, vind ik dat een goede nuance in het hele verhaal (daadwerkelijk interpretatie verschil).
Wanneer het daarentegen echt catering en ziekteverzuim betreft, is het gewoon onzin en zijn ze er echt overheen gegaan.
Ik ben benieuwd naar wat het echt is. En of ze eventueel een ABA aanvragen of het gevecht aangaan. Spannende tijden voor RBR fans ;-)
Had het ook al gelezen: https://www.gpblog.com/nl/nieuws/145779/salaris-newey-staat-centraal-in-budget-discussie-red-bull.html
Brundle heeft er zo’n beetje voor gezorgd dat LH44 in de F1 kwam, dus dat zal altijd zijn oogappel blijven.
Het siert hem niet dat hij zo mee gaat met het gejank van Toto Wolf.
Overigens heb ik ergens gelezen dat het grotendeels gaat om het salaris van Adrian Newey.
De salarissen van de de meest betaalde werknemers worden niet meegeteld in het budget maar Newey lijkt te zijn ingehuurd als zzp-er waardoor de FIA hem wel meerekend.
RedBull is het daar echter niet mee eens. Zij zien hem als werknemer
Ik verwacht dat het met een sisser afloopt.
Deze hele heisa zorgt er dus wel voor dat RB in diskrediet wordt gebracht en er nog meer heisa ontstaat. Max z’n titels worden daarbij overschaduwd en in twijfel worden getrokken. Dit gaat heel hun oprechtheid aantasten ook al is er niks ergs aan de hand en vecht RB terug. Het kwaad lijkt al geschied en het is echt jammer dat er zo openlijk een heksenjacht is geopend. Men verwacht dat de FIA een voorbeeld zal stellen en strikt zal reageren blijkbaar zodat de rest de regels ook in de toekomst serieus zal nemen!
die vent moet gewoon oprotten, wat een gelul van die gast zeg
Vermeld dan ook even hoe precies het budget overschreven is, welke aannames etc.
“Naar verluidt zit het verschil vooral in hoe de beide partijen bepaalde uitgaven interpreteren. Red Bull zou bijvoorbeeld de ziektekosten van werknemers niet meenemen in de berekening, maar de FIA doet dat wel” aldus GPblog.
“Newey is als ontwerper van de auto van onmisbare waarde voor het team van Red Bull. Het team ziet hem dus ook als een van de drie grootverdieners die dus niet binnen de grenzen van het budgetplafond valt. Maar volgens de FIA zit dat anders. Newey is namelijk op basis van een consultancy contract aangesloten bij Red Bull. Volgens de FIA telt hij dus niet als vaste werknemer, maar in feite als ZZP-er, en daarom zou zijn salaris wel degelijk onder het budget vallen.” – ook aldus GPblog
Ik weet niet maar volgens mij is iedereen ineens vergeten waarom er over een minor breach gesproken kan worden dat minder dan 5% is en dat er een straf kan zijn in de vorm van een reprimande. De reden dat ze dat er in op hebben genomen is omdat men rekening heeft gehouden met verzachtende omstandigheden of onvoorziene omstandigheden. Daar zijn alle teams mee akkoord gegaan.
Als het waar is dat RBR het budget overschreden heeft door gratis lunch aan te bieden aan hun personeel en dat Newey niet als één van de grote drie wordt gezien en dus meetelt voor de budgetcap dan is er zeker wel te spreken over verzachtende omstandigheden. Iedereen die RBR een beetje volgt kan heel goed begrijpen dat Newey als één van de grote drie wordt aangemerkt. Dat RBR daar een aparte constructie voor heeft doet daar niets aan af. Dat die constructie verschillende wordt uitgelegd dat lijkt me voor het eerste jaar een zaak die verzachtende omstandigheden raakt. Gratis lunch geven idem dito.
Al met al lijkt me een reprimande dan meer dan voldoende. Als RBR geld had uitgegeven aan ontwikkelen en research dan kunnen we spreken over hard straffen. Tot nu toe heb ik niks gelezen of gezien dat het inderdaad met het ontwikkelen van de auto te maken heeft.
@rick-dos: exact. Daarnaast wordt gezegd dat het overschrijden van het budget ook gevolgen heeft voor het nieuwe seizoen. Dat is in dit geval maar de vraag. Of RB heeft voordeel gehad in 2021 en met het extra budget de titel kunnen winnen, of RB heeft voordeel in 2022 omdat ze meer geld hebben kunnen uitgeven aan de 2022 auto. De auto nu is compleet anders dan de auto in 2021.
@Rick-dos De gratis lunch is een mooi verhaal maar ik kan mij niet voorstellen dat Red Bull het enige team is dat haar medewerkers een gratis lunch geeft en de rest het allemaal doorbelast. Ik verwacht bij Mercedes en McLaren op zijn minst een soortgelijk iets aanbieden aan hun personeel. Hoe kan het dan dat alleen Red Bull hier de mist mee ingaat en 9 andere teams niet.
Ook staat er in het reglement van de budgetcap een verwijzing naar de ‘Excluded Persons’ maar daarbij ook genoemd de ‘Connected Party of any Excluded Person’. Mijns inziens is dat de uitleg voor de constructie waarbij Newey wordt ingehuurd door Red Bull via zijn bedrijf. Iets wat bij F1 rijders ook vaak zo gebeurd.
Daarnaast zou het wel oliedom zijn als Red Bull dit tijdens de besprekingen van de budgetcap niet heeft laten toetsen of Newey nou wel of niet meegerekend mag worden in die top 3.
En als het inderdaad zo zou zijn dat de overschrijding niet te maken heeft met de ontwikkeling van de auto, indirect heeft dat het wel. Als jij bijvoorbeeld van mening bent dat je de marketing kosten van zeg 10 miljoen niet hoeft mee te nemen in je budget, dan zul je ook 10 miljoen extra tot je beschikking hebben voor de rest (waaronder het ontwikkelen van je auto). Dan kun je wel stellen dat je dan wel 10 miljoen over het budget bent gegaan omdat je de marketingkosten niet hebt meegenomen en die hebben geen invloed op de snelheid van de auto (en dat is ook zo) maar als je de marketingkosten wel in je budget had opgenomen, had je in plaats van 140 miljoen, nog maar 130 miljoen te besteden gehad terwijl je hoogstwaarschijnlijk wel die 140 miljoen volledig benut hebt aan andere zaken.
Dus al zou Red Bull te goeder trouw hebben gehandeld in het opstellen van het budget, linksom of rechtsom hebben ze meer te besteden gehad aan de ontwikkeling van de auto.
Wat boeit het nou wat een oud-coureur zonder verdere rol binnen de FIA ervan vindt? Ik mag aannemen dat de FIA samen met het instellen van de budgetcap ook sancties heeft vastgesteld op het overtreden daarvan. En die zullen nu moeten worden opgelegd, en al helemaal als RB en AM geen adequate uitleg kunnen geven voor de budgetoverschrijding.
Daar mag dan verder iedereen een mening over hebben, maar die is natuurlijk niet erg relevant.
Ik vind ook dat Red Bull zwaar gestraft moet worden. Net zo zwaar als Mercedes destijds voor hun illegaal verklaarde DAS systeem, en Ferrari voor hun illegale motor in 2019.
Dat van die Ferrari kan ik je niet tegenspreken maar het DAS systeem was wel degelijk legaal op het moment dat Mercedes het introduceerde maar de FIA heeft het daarna wel meteen uit de reglementen gehaald voor het seizoen daarop. Het is dus ook maar 1 seizoen gebruikt.
Heb zojuist het interview nog eens ff bekeken en maakt dat de titel hier lichtjes overdreven wordt. Voor degene die het Martin Brundle interview liever kijken/horen ipv lezen: https://youtu.be/j6OfskZ5hEM