Het orakel legt ook meteen even uit waarom Kimi Raikkonen contractverlenging kreeg bij de beroemde Italiaanse renstal.
Voormalig F1-coureur (zonder al te veel succes, sidenote) en commentator bij Sky Sports Martin Brundle meent te weten hoe de vork bij Ferrari in de steel zit. De Scuderia wil namelijk in 2017 een zogenaamde “young gun” in de auto naast Sebastian Vettel hebben. Raikkonen zou komend seizoen als een opvulling voor stoeltje #2 worden gebruikt, zodat ‘ie daarna mooi met pensioen kan.
Brundle denkt dat Vettel een belangrijke rol heeft gespeeld in het behouden van Raikkonen, want de Fin is simpelweg trager en presteert minder goed dan de Duitser. Toch zou Ferrari op de achtergrond allang bezig zijn met de lange termijn.
Hoewel namen als Bottas, Hulkenberg en Ricciardo regelmatig door de geruchtenmachine werden gehaald, gelooft Brundle dat Max de young gun is waar Ferrari z’n pijlen op heeft gericht. Hm, die theorie komt vrijwel exact overeen met hetgeen reaguurder autoriteit enkele dagen geleden met ons deelde. Red Bull wuift elk gerucht steevast weg met een wapperend contract in de hand, dus we zullen zien hoe het allemaal uitpakt.
Overigens was Ricardo Rodriguez de jongste Ferrari F1-coureur ooit. De Mexicaan debuteerde op 19-jarige tijdens de Grand Prix van Italië in 1961. Dergelijke feitjes doen het goed aan de bar.
clarkson zegt
Kunnen we eindelijk weer Ferrari gaan supporten!
viezefreddyw zegt
@clarkson: Want dat kan alleen als er een Nederlander bij rijd?
clarkson zegt
@viezefreddyw: Nee hoor ik ben groot fan van Ferrari. Maar op dit moment gun ik Lewis de titel. Hoe mooi zou het zijn als Max met mijn favoriete renstal voor de titel kan gaan strijden?!?! Het is de combinatie van. En ik denk dat heel Nederland er zo over denkt!
viezefreddyw zegt
@clarkson: Zo denk ik er niet over. Het is inderdaad een fantastische combinatie, een Hollander die bij Ferrari rijd. Maar ik zelf ben groot fan van Ferrari, ongeacht wie er in het stoeltje zit.
rolov zegt
@viezefreddyw: nee ik stopte met fan van Ferrari zijn toen ze Alonso binnenhaalde. ik vond dat echt een waardeloze keuze van Ferrari. Misschien op dat moment de enige voor ze maar ik vond het niks.
Edge zegt
@rolov: Alonso was op dat moment wel echt met afstand de beste coureur, en dat heeft hij ondanks het uitblijven dan succes bij Ferrari toch vaak tentoongesteld. Hij heeft laten zien dat hij in staat is een auto hoger te laten finishen dan waar ‘ie realistisch in staat toe zou zijn. Het enige wat jammer is, is dat Alonso een beetje een naar mannetje wordt als dingen niet helemaal gaan zoals hij hoopt. Zodoende was ik enorm blij toen Alonso naar Ferrari kwam, maar was ik ook blij dat ‘ie wegging. Sinds Vettel er is, is de sfeer enorm verbeterd en ik ben van mening dat dat één van de factoren is waardoor Ferrari het nu een stuk beter doet.
Donstil zegt
@clarkson: He laat mij er buiten, ik denk er zo niet over. Het kan mij gestolen worden allemaal.
clarkson zegt
-edit: ga ergens anders zitten klieren-
Donstil zegt
@clarkson: Ja jij denkt te mogen reageren voor ons allemaal.
potjak zegt
Ik gun het Max van harte! Hoop dat het niet bij een gerucht blijft.
clarkson zegt
Ik kan niet wachten tot we het wilhelmus horen op het podium!
atteh zegt
@clarkson: Ik moet er nog niet aan denken…. Ik weet niet wat er dan met mij gaat gebeuren!! Al sinds jaar en dag trouwe F1 kijker, maar wanneer je het Wilhelmus zou horen!! Man, volgens mij lig ik dan ergens op de grond zo geweldig zou ik het vinden!! En ik zie het ook nog gebeuren nu met deze Max, wat zou dat geweldig zijn man!!!!
wildbeest zegt
@atteh: ik ga ook huilen
martinus zegt
@clarkson: laat Ferrari eerst maar eens wagens bouwen die niet inferieur zijn aan de Mercedes AMG’s
cthijs zegt
@clarkson: zullen de f1 fans niet zo blij mee zijn zo n saai volkslied.misschien moet dat ook maar eens gepimpt worden
imba zegt
@clarkson: ”Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,” Gadverdamme. Laat dat maar achterwege.
gregorius zegt
@imba: Op zich is het nummer meer van deze tijd dan dat we denken.
Die weggooiers in die dure poppenkast zijn ook meer van Duitse bloed dan van Nederlandse bloed.
phaeton zegt
Ik lees nu pas de reactie van Autoriteit waar naar wordt verwezen. Het deed mij ineens herinneren dat Fisichella ooit nog eens voor Ferrari mocht rijden. Bedankt, hè.
awesome zegt
@phaeton: oh man, dat was echt een dramatische periode voor Ferrari!
jaapiyo zegt
@awesome: ja en nee. Vorig jaar was eigenlijk slechter, want in 2009 wist Kimi in ieder geval nog één overwinning binnen te halen (op Spa) en vorig jaar zijn ze zondet overwinningen gebleven.
Dat jaar was het eerste jaar met KERS alleen veel teams reden er niet mee, oa Brawn en RBR volgens mij niet. Die pakten in het begin van het jaar de overwinningen. Naar het einde van het jaar toe kregen Ferrari en met name McLaren de techniek wat beter onder de knie wat resulteerde in nog wat overwinningen voor Hamilton en dus eentje voor Ferrari.
Na het ongeluk van Massa werd inderdaad eerst Badoer en daarna Fisi in de auto gezet en die lieten even zien dat Kimi en Massa toch wel wat kunnen en/of dat de auto dat jaar niet de makkelijkste was. Fisi werd nog vlak achter Kimi tweede op Spa in de Force India, de races daarna voor Ferrari heeft hij volgens mij geen punt meer gehaald.
Maar ja, wel toch nog voor Ferrari gereden in de nadagen van zijn carrière en hij rijdt nu nog steeds GTs voor het (semi) fabrieksteam dus hij zal er geen spijt van hebben.
HZW zegt
Het is dan wel te hopen dat Ferrari zijn zaken op orde heeft als Max de overstap zou maken.
exclusieviteitsfreak zegt
Of Max bij Ferrari van start gaat of niet, hij zal zich toch moeten bewijzen, wel zal hij de jongste F1 piloot ooit zijn als hij zich bewezen heeft.
Echter, hij heeft het allemaal in zich . . . , z’n vader Jos zal trots zijn als Max zich bewezen heeft, en de mijoenen zullen binnenstromen . . .
gtwillem zegt
Net even het feitje gedeeld aan de bar aan een struise dame, maar ze was niet onder de indruk…
OT: klinkt logisch. Met Max hebben ze een getalenteerde coureur die jarenlang aan de top mee kan. Het contract met Red Bull kan gewoon afgekocht worden. Zou niet de eerste keer zijn. Als Vettel de komende jaren kan jagen op de titel en Max de fijne kneepjes kan leren, zit Ferrari qua rijders gebeiteld voor de komende 5-10 jaar. Ik denk dat Max nu nog minder is dan Sainz Jr., maar er zit wel meer potentie in, naar mijn idee. Echter, Hulkenberg is ook een topper. Nog relatief jong maar wel zeer getalenteerd en heeft behoorlijk wat ervaring. En bij Ricciardo zit er ook nog wel wat rek in. Maar met Vettel en Verstappen zou Ferrari jarenlang voordeel kunnen doen. En Brundle is een zeer goed geïnformeerd persoon die alle ins en outs van de F1 goed kent, dus ik denk dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Nu niet meteen komen met grindbak grappen en misplaatst chauvinisme: als Verstappen Belg, Duitser, Zui-Koreaan of Surinamer zou zijn, zou ik hem hetzelfde waarderen.
oxymoron zegt
@gtwillem: Max is een Belg :-). Twee paspoorten. Altijd handig als hij gaat blunderen, voor ons critici dan.
gtwillem zegt
@oxymoron: Een fiscale Belg. Net als zijn ouders… Heel wat anders ;-).
bobjandevierde zegt
-edit: dat kun je ook vriendelijk zeggen-
gtwillem zegt
@bobjandevierde: verrek, je hebt gelijk! Dacht dat hij nog net in Limburg was geboren. Ik weet wel dat Ons Jos in België woonde vanwege het gunstigere belastingklimaat.
jaapiyo zegt
@gtwillem: Hulk is de jongste ook niet meer…ik geloof 27 of 28.
Wel nog jong genoeg voor Ferrari dat wel, die hebben toch liever een ervaren rot. Maar het probleem met Hulk is een beetje dat hij al zoveel jaar aan het flirten is met Ferrari en het maar niet wil lukken dat ze bij Ferrari wellicht zijn gaan denken dat er toch iets mis mee is. Eigenlijk hetzelfde als wat met Fisichella jarenlang het geval was toen hij het goed deed met slechte wagens in het begin van zijn carrière. Hij zou dan weer eindelijk een goede Italiaanse Ferrari coureur worden maar uiteindelijk bleef een bijrolletje over toen hij al over the hill was.
Hulk is al een jaar uitgeweken naar Sauber puur vanwege de Ferrari connectie. Er is speculaas dat hij dat nu nog een keer dat trucje gaat herhalen met Haas. Maar helaas is ‘ie dadelijk het laatste koekje in de trommel. Dat eet ook niemand op, kan immers niet lekker zijn, anders zou het al opgegeten zijn.
gtwillem zegt
@jaapiyo: wat gaat de tijd toch snel, Jaap. Hij is inderdaad al weer 28… Net jarig geweest ?
Ik meende dat de vrijage tussen Hulk en Ferrari altijd wederzijds was en dat het de bedoeling was dat hij uiteindelijk naar de Scuderia toe zou gaan. Maar met Vettel hebben ze een betere Duitser. Sneller en jonger. 28 is op zich een prima leeftijd, maar met Verstappen en Vettel zit er veel meer rek in.
Daarbij zou Vettel de ideale teammaat zijn voor Max. Vettel is vooralsnog sneller Rn met name een stuk volwassener. Dus kan hij nog enigszins in de luwte het leren bij een topteam. Als hij binnen word gehaald als nummer 1 coureur bij een team als Ferrari of McLaren is de druk ineens immens.
gregorius zegt
@gtwillem: Da’s ook een van die levensvragen. Uiteindelijk dan toch doen, of door naar de volgende.
Zo was er vroeger altijd 1 meisje op mijn studentenvereniging. 2-3 jaar lang beetje flirten; soms ging zij weg, soms ging ik weg, dan zij weer een vriendje dan ik weer een vriendinnetje; maar het zou er ooit van komen; dat hadden we al met elkaar af gesproken.
Nooit wat van gekomen. Ondertussen ben ik getrouwd en zit zij diep in het feminisme. Maar is dit nu de betere afloop? De gedachte dat ze misschien wel heel goed en leuk was (en wieweet, daarna een gebroken hart omdat ze een feministe blijkt te zijn); of was het beter geweest om het uit je systeem te halen en misschien wel vaststellen dat ze niet zo goed was?
Verschil met Hulk is echter dat hij er evt 20 mio rijker van wordt en in mijn geval; tja.
Edge zegt
@jaapiyo: Hulkenberg schijnt gewogen en te licht bevonden te zijn voor Ferrari. Figuurlijk dan, want door zijn lengte is hij een van de zwaardere coureurs van het veld. Hij zou volgens de onderzoekers van Ferrari niet consistent genoeg zijn op de lange termijn. En zo’n lange coureur vraagt ook om hier en daar wat aanpassingen aan het design van de auto.
w0o0dy zegt
Niet in het artikel maar zeer wel mogelijk onderdeel van de deal kunnen de motoren van Ferrari zijn. Redbull en Toro Rosso of alleen Rb met Ferrari power in ruil voor gratis motoren Is gezien de ellende met Renault een deal die RB niet kan laten lopen
jaapiyo zegt
Ik ben niet zo’n mega Brundle fan maar de ‘dig’ naar zijn prestaties in de F1 is niet echt terecht, stiekem heeft hij gewoon een betere carrière gehad dan onze voormalig beste coureur ooit Jos Verstappen. 9 podia en 98 punten…gewoon een zeer verdienstelijke F1 carrière als je meeneemt dat hij nooit in een hele goede auto gezeten heeft. De beste was de Benetton van 1992 waarmee hij als teamgenoot van shuey toch 5 podiums wist te pakken. Beter dan de twee van Jos dus, terwijl in 1992 de Williams oppermachtig was.
hoonigan247 zegt
Het is een leuk gerucht. Maar Ferrari zal never nooit een Rookie nemen ! Ze willen altijd coureur’s hebben met wat jaartjes ervaring. Maar laten we hopen dat Max 2de rijder zou kunnen worden bij Ferrari en niet 3de rijder waar je dus geen klap aan hebt
Edge zegt
@hoonigan247: In 2017 heeft Max twee jaar ervaring, dus of je hem dan nog een rookie kunt noemen betwijfel ik. Je zou beter kunnen stellen dat Ferrari al tijden niet meer voor de jongere coureurs gaat, maar voor coureurs die al bewezen hebben te kunnen winnen in de F1
hoonigan247 zegt
@Edge: voor Ferrari ben je dan zeker nog een Rookie
mylvan zegt
Waarom krijgt iedereen toch nog steeds een harde piemel van Ferrari? Het is een team dat ooit kampioen is geweest en voor op de weg mooie auto’s bouwt maar zoveel bijzonders is het al lang niet meer. Daarbij worden ze veel te riant betaald uit Bernie’s potje want anders hadden ze allang niet meer meegedaan. Nou als het zo moet, hou je auto’s dan lekker in Maranello.
rolov zegt
@mylvan: omdat iedereen zo’n bedrijfsauto wilt. ;) beter dan een clio krijgen.
gtwillem zegt
@mylvan: ik krijg van Ferrari niet direct een plasser en erecte toestand. Maar het F1 team is samen met McLaren een van de meest succesvolle aller tijden. Dus als ik zijnde een coureur bij Ferrari mogen tekenen, dan zal er zeker een fallus vormige afdrukking in mijn raceoverall zichtbaar zijn ?
Edge zegt
Zou mooi zijn. Sowieso komt Ferrari naar talent van buitenaf aan het kijken als het een young gun zou moeten zijn, zeker sinds het wegvallen van Bianchi. Hun eerstvolgende talent is Raffaele Marciello, waarvan het gezien zijn recente prestaties nog maar de vraag is of die überhaupt de F1 gaat halen. En ja, als je Max in 2017 haalt, heb je iemand van 19 met twee jaar ervaring in huis. Voor de lange termijn natuurlijk een geweldige investering als Max zijn potentieel weet waar te maken.
toniominestrone zegt
Prestaties uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, voorbeelden te over.
Edge zegt
@toniominestrone: Meest recente Ferrari-voorbeeld is natuurlijk Raikkonen. Reed geweldig in zijn McLaren jaren, reed goed in zijn eerste Ferrari stint en reed ook heel sterk bij Lotus. Maar bij Ferrari in zijn tweede stint heeft hij nog niet zoveel laten zien
porsche530d zegt
Eindelijk weg bij die ellendige motors van torro Rosso hopen dat hij het bij Ferrari beter gaat doen en daar geen ellende krijgt !
desjonnies zegt
vinden jullie Spa Francorchamps er nou ook niet afschuwelijk georganiseerd eruit zien, met al die ‘keurige’ reclame borden Rolex bij Rolex, Pirelli bij Pirelli, het is -ik weet ’t het is een dood doener- net of ja naar een computer animatie van een circuit zit te kijken.
Zo was het ooit, een olijke puinhoop van Pub’ oftewel reclame borden :
toch veel vrolijker?
http://formulafans.net/wp-content/uploads/2014/08/Belgian-Grand-Prix-1965.jpg
Author zegt
True! Net als die bandenstapels die veel te netjes op kleur gesorteerd zijn.
Wat was er mis met hooibalen?