
Markus Winkelhock, testrijder bij Spyker en zoon van F1-coureur Manfred Winkelhock, zal dit weekend samen met Adrian Sutil de Europese Grand Prix op de Nürbürgring rijden. Dit is vandaag officieel bekendgemaakt door Spyker F1. De 27-jarige Duitse coureur neemt de plaats in van de ontslagen Nederlander Christijan Albers.
Winkelhock zal komend weekend zijn debuut maken in de Spyker-Ferrari F8-VII. Zijn droom komt uit en hij mag in zijn thuisland een eerste race rijden: ‘I haven’t had much time in the car this year but I’m physically and mentally prepared. It’s a one-off opportunity at the moment and I will make the most of it.’
Colin Kolles, team principal en managing director, laat nog wel weten dat het in principe een eenmalige actie is. Het team is nog bezig om te beslissen wie de uiteindelijke partner van Sutil zal worden voor de rest van het jaar.
Met dank aan Arjan voor de tip!
Benieuwd hoe lang het team nog zal blijven bestaan eerder. Wie weet hoeven ze zelfs geen nieuwe meer te zoeken.
Idd….ben er ook benieuwd naar hoelang Spyker in F1 zal blijven.
Beetje pauper dat die logo’s stickers zijn.
Scheelt gewicht H.J.
Ik vind het jammer als ze failiet gaan. Maar ik denk dat het beste voor Spyker is uit de Formule 1 te stappen, Le Mans is goed genoeg voor een klein en jong automerk. Als ze nou is doen zoals Noble, Pagani of Koenisngescehgcsh doet? Het zijn allemaal jonge automerken die exclusieve auto’s maken, maar Spyker zit als enige (waarschijnlijk) in de problemen. Dus tip aan Spyker: Blijf in de Le Mans, stap uit de Formule 1, laat P Diddy jullie team maar over nemen (http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/05/shownieuws-rapper-p-diddy-wil-formule-1-team-kopen). En doorontwikkel de Spyker C8, want dat is de auto het bij Spyker als enige volgens mij goed doet. Bouw de D12 en de Zagato wel, want jullie hebben toch best veel orders voor die binnengekregen, maar doe nooit meer zo iets als de D12. Ga gewoon verder met de exclusieve snelle sportauto. Ohja, misschien ook handig als je van de beurs afgaat…
Als ik mij niet vergis is deze Winkelhock ook een protegé van onze “vriend” Colin Kolles of zelfs zijn manager. Het lijkt bijna of de politiek is doorgedrongen in de autosport.
Die Winkelhock, is dat dan dezelfde die vroeger meedeed in de DTM of zo? met een witte BMW, bedrukt met een finishvlag in de ///M kleuren.?
@ H.J.
Ook Ferrari, McLaren etc. hebben dat hoor.
Ook in ons volks lied staat”Bin ich von Deutschen blut”
Ahum mag ik even 2 duitsers in een nederlands team??????????? Jaja
I rest my case
Ze moeten meer gaan samenwerken met BMW. Die heeft een beter motorenprogramma voor de straatmodellen (van 6 cilinders tot V10) en in de F1 nog geen partner. Dan kan spyker zowel motor als chassis van BMW over nemen als het dan ooit wat beter gaat kunnen ze weer zelf chassis gaan bouwen. Kampioen worden ze nooit. Er zal nooit een team met klantenmotor kampioen worden simpel omdat de fabrieksteams dat niet toestaan. Zeker Ferrari niet.
@ Floris
Niet alleen gewicht, maar ook luchtweerstand. Hoe platter, hoe beter.
@Bruine
Nee. Wel familie.
@Demoder.
Wat een onzin, bij Ferrari rijdt ook geen Italiaan en bij Renault geen Fransman bij Honda geen Japanner….enz enz zo raar is het dus niet!
Dag Oscar,
Zou jij mij kunnen vertellen welke motor in de BMW 760i zit? Ik kan hem namelijk niet terug vinden in jouw opsomming. En misschien kun je mij dan ook vertellen met welke moter het Sauber F1 team progressie maakt in de F1 en wie daar veel zeggenschap heeft gehad in de ontwikkeling van de auto. En misschien kun je mij ook wel vertellen hoeveel punten Jaguar in hun eerste jaar (2000) heeft gehaald, denk niet veel meer dan 4 en dat merk is toch iets groter dan ons Spyker toch. Of Toyota en hun eerste jaar (2002) waaren dat er niet 2? Dan moet Spyker ook wel 2 punten halen toch of zijn ze niet net zo groot als Toyota? Wees er gewoon eens trots op dat er een Nederlands team is wat aan de F1 durft mee te doen.
De Winkelhock die zijn mini een keer of 10 over de kop liet slaan in een spectaculaire crash, was dat ook familie van of was het deze Markus?
@ Tim (de Hummergek)
Nee op Le Mans is Spyker lekker succesvol. Vooral doorgaan daar!
Het hele bedrijf zit vol fouten en teveel geldhappers. Ben inderdaad bang dat het niet lang meer duurt voordat de hele boel op de fles gaat. Jammer want de straatauto is een prachtige wagen.
De spyker C8 is idd een leuke wagen.
(de rest gaat van kwaad naar erger)
Het enige probleem vindt ik de prijs van een C8.
Voor ongeveer hetzelfde geld (of minder) koop je een Gallardo spider, een Aston Martin DB9 volante, een ferrari F430 spider , porsche 911 turbo cabrio
allemaal heerlijke wagens met meer power en een stukje historie.
Van deze hoop zou ik zeker geen spyker kiezen…. wie wel als ik vragen mag?
Juist, enkel de mensen die al enkele van deze wagens bezitten.
Spyker zou voor hun autotjes max 150000 euro moeten vragen.
allemaal gelul Alberts had niet zo arrogant moeten zijn .
de F 1 is spijker hard,mooi he .
en Alberts ondervind dat nu .
staat hij weer met twee benen op de grond.
Collin Kolles heeft het weer lekker voor elkaar. Hij heeft nu twee coureurs rijden waarvan hij het management beheerd en waarin hij aandelen bezit. Simpel komt het er op neer dat hoe succesvoller de coureur wordt hoe meer geld Kolles krijgt. Hij is er bij gebaat als beide coureurs uit eindelijk bij een topteam gaan rijden. Daarom is het voor hem ook interesanter om Marcus te hebben rijden ipv Albers.
Geeft nog eens extra aan met wat voor wereldje wij te maken hebben.
ff wat duidelijkheid schapen wat betreffende de Winkelhock familiie:
Manfred Winkelhock: Reed in de formule 1 van 1980 tot 1985 voor verschillende kleinere teams en stond er om bekend dat hij de meeste races niet wist te qualificeren. Na zijn F1 carriere is hij Sportscars gaan rijden waar hij niet lang van heeft kunnen genieten want in 1985 kwam hij om
Joachim Winkelhock: Reed een jaar formule 1 in 1989 en niet veel beter als zijn oudere broer, hierna is hij voor BMW gaan rijden in de touringcars en later ook op le mans. In 2003 heeft hij zijn race carriere beeindigd en is hij bij zijn vaders sleepbedrijf gaan werken waar hij veel plezier beleefd in het bergen van gecrashte Vrachtwagens
Thomas Winkelhock: De jongste van de drie broers die vooral racet in Duitse klasses zoals touringcars, sportcars, en de mini challenge waar hij in 2004 een grote crash meemaakte.
Markus Winkelhock: De zoon van de in 1985 omgekomen Manfred Winkelhock. Het is voor hem te hopen dat hij meer formule 1 tallent bezit als de rest van de familie maar tot op heden heeft hij in zijn post-kart carriere nooit een raceklasse weten te winnen.
ik vind het wl slim om in de F1 te stappen ook al ben je naar 1 jaar pleite
de naams bekendheid gaat nooit meer weg
@Chrizzzie
Klopt dat de in de formule 1 niet veel succes hadden. Echter oom Joachim is een uitstekende Toerwagen coureur die ook redelijk veel successen behaald heeft:
Joachim Winkelhock (* 24. Oktober 1960 in Waiblingen) ist ein deutscher Automobilrennfahrer.
(Jockel, Smokin’ Jo), der jüngere Bruder von Manfred Winkelhock, begann seine Motorsport-Karriere 1979 beim Renault-5-Pokal, einer Tourenwagen-Meisterschaft. In den folgenden Jahren stieg Winkelhock über Einsätze in der Formel Ford und der deutschen Formel 3 1989 mit dem französischen Team AGS in die Formel 1 auf. Aufgrund seines technisch unterlegenen Wagens konnte er sich jedoch für kein Rennen qualifizieren.
1990 wechselte Winkelhock zu BMW und stieg für drei Jahre in die Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft (DTM) ein, wo er dreimal siegte. Ab 1993 ging er bei der britischen Tourenwagen-Meisterschaft (BTCC) an den Start und konnte seine erste Saison mit einem Gesamtsieg abschließen.
Daneben startete er erfolgreich bei zahlreichen Langstreckenrennen. 1991 und 1992 gewann Winkelhock das 24-Stunden-Rennen vom Nürburgring, 1995 die 24 Stunden von Spa-Francorchamps und 1999 auf einem BMW Sportwagen V12 LMR das legendäre 24-Stunden-Rennen von Le Mans. Mit demselben Wagen konnte er auch Erfolge in der American Le Mans Series einfahren.
Von 2000 bis 2003 war Joachim Winkelhock wieder in der DTM für Opel hinter dem Lenkrad aktiv, seit 2004 ist er Repräsentant der Marke und TV-Co-Kommentator für das ZDF bei DTM-Übertragungen.
Bis heute ist Joachim Winkelhock Markenbotschafter und Fahrtrainer für Opel und für das Opel Performance Center (OPC).
Toch een leuke carriere lijkt mij!
@Chrizzie
Niet iedereen is een Schummi, dat wil echter niet zeggen dat Manfred geen talent had. Gezien het feit dat hij pas serieus begon te racen op zijn 25 heeft hij zich toch mooi opgewerkt tot de F1. En hoewel hij vooral voor achterhoedeteams reed (w.o. ATS, die overigens de BMW-motoren kreeg dankzij Manfred!), zijn er een paar mooie krenten in zijn carriere-pap: 5de plaats in 1982 en een provisional pole op Monaco (geloof ik ook in 1982). Hij stond ook bekend om zijn spectaculaire rijstijl, en als je ziet hoe men nog steeds met respect over hem spreekt, zelfs 22 jaar na zijn dood, hoop ik dat je in het vervolg ook wat minder respectloos en denigrerend over hem schrijft!
Zo, dat moest ik even kwijt!
Koos(werkloos), wees blij, je kan tenmiste op televisie volgen. Zo zie je maar weer: elk nadeel heb z’n voordeel!!
@ huub Vanderlubbe
Dat Dan Weer Wel zou Hans Teeuwen zeggen ;-)
Alberts je bedoelt toch zeker Kwalberts ben blij dat ie eindelijk niet meer rijdt