







Vergeet de RO80, vergeet de Mazda Cosmo, dit is de meest exclusieve auto met wankelmotor.
Hoewel NSU en Mazda vaak direct genoemd worden als het over wankelmotoren gaat, is er nog een derde merk dat flink geïnvesteerd heeft in de technologie: Citroën. De eerste poging van de Fransen was de M35, een auto die nog het beste te omschrijven valt als een coupé op basis van de Citroën Ami. Toch zou je de auto daarmee te kort doen, behalve de wankelmotor is de M35 namelijk ook voorzien van Citroëns hydropneumatische vering, iets wat je niet kon krijgen op een Ami 8.
De enkelschijfs wankelmotor met een inhoud van net geen liter was goed voor 50 pk. Het blok werd gebouwd door Comotor, een bedrijf dat ontstaan was uit een samenwerking tussen NSU en Citroën. Heuliez tekent voor de productie van de carrosserieën, terwijl de M35 bij Citroën in zeer kleine oplage met de hand in elkaar wordt gezet.
Citroën bouwt 267 exemplaren van dit experimentele voertuig. Alleen trouwe klanten, die beloven jaarlijks zo’n 30.000 kilometers met de auto te rijden, komen in aanmerking om een M35 te kopen. Hun op- en aanmerkingen werden weer gebruikt om Citroën een stapje dichterbij het bouwen van een productiemodel met wankelmotor te krijgen.
De M35 wordt tussen 1969 en 1971 gebouwd en krijgt in 1973 een opvolger in de vorm van de GS Birotor. Deze heeft een wankelmotor die feitelijk bestaat uit twee M35-motoren, goed voor 107 pk. Deze auto was echter veel te duur en te onzuinig en kwam precies op het moment dat de oliecrisis uitbrak. Slechts 847 exemplaren worden verkocht, waarvan Citroën de meeste exemplaren heeft proberen terug te kopen. Om te slopen, welteverstaan. Ze wilden niet graag herinnerd worden aan deze blamage.
Terug naar de M35, of beter gezegd, de hier afgebeelde M35. Deze werd gebouwd in 1970 en is, zoals af te lezen op het voorscherm, nummer 112 van de 267. Na een kort werkzaam leven kwam de M35 op een Franse sloop terecht, waar hij midden jaren ’80 werd gevonden. De auto kwam in een onder Citroën-liefhebbers bekende Nederlandse collectie van 25 M35’s, maar mag nu naar een nieuwe baasje. Wie niet bang is voor vieze handen, kan HIER een gokje wagen.
Zou ik best willen hebben
Citroën wilde ze niet voor niets terugkopen om te vernietigen. Ik snap heel goed waarom.
@centric: dat ging om de Birotor. Ik vind dit alleen al om de poging een leuke auto.
@stephane8200: Nee niet om de birotor, maar omdat het dus geen succes was (voornamelijk door de crisis). Lezen! ;-)
@centric: “Slechts 847 exemplaren worden verkocht, waarvan Citroën de meeste exemplaren heeft proberen terug te kopen. Om te slopen, welteverstaan. Ze wilden niet graag herinnerd worden aan deze blamage.” Van de Birotor dus. 847 stuks die ze terug haalden. Of de verwijzing ‘deze’ refereert aan 2 paragrafen daarvoor. Lezen dus ;)
@stephane8200: volgens mij wilde ze een M35’s ook terughebben. Maar veel klanten hebben daar geen gehoor aan gegeven destijds. Daarom zijn er dus nog behoorlijk wat nu.
@trustmeiamanengineer: ja, dat klopt. Dat verhaal ken ik ook inderdaad.
@centric: lezen…
@arkenbout: Zie reactie boven jouw reactie. Ciao.
@centric: het feit dat ze de auto in productie namen als Birotor, die te onzuinig bleek net op het moment dat de crisis aanbrak, zegt niets over de M35. Het feit dat ze test-exemplaren terug namen heeft een andere reden: test-exemplaar. Tenzij jij een andere uitleg geeft die beter kloppend is.
@centric: hebben ze ook met de BX 4TC gedaan. Stonden toen op een sloperij in Polen. Gelukkig zijn er wel een aantal bewaard gebleven. Een 200+ pk auto in 1985!
Toen deze auto nieuw was, en hij zou naast een emmer kots staan, zou ik voor de emmer kiezen!
@audicoupe84: Ziet er naar uit dat je dat ook gedaan hebt…
@audicoupe84: Een echte autoliefhebber!
Misschien is glazenwassersblog iets voor je? Of kijk eens op werkenindezorg.nl als het je meer om de inhoud gaat.
@centric:
Waarom zo onaardig doen ?
Prachtige auto uit een tijd waarin fabrikanten nog durfden anders te denken…
@norge: Zeker prachtige wagen, zou ‘m best willen kopen maar vrees dat het teveel kost (geld/tijd/moeite) om ‘m weer rijwaardig te krijgen in originele staat.
@norge: Net als Chrysler met de Turbine. Prachtige wagen.. Helaas ook veelvuldig door het merk de vernieling in geholpen.
@123bat: of de EV1
Gaafgaafgaaf! Heb op Autojunk foto’s erop gezet van eentje die ik in Zandvoort zag. Zo ontieglijk zeldzaam en uniek! Ook leuk gevormd, al blijft de techniek nog wel het meest bijzonder! Ze zien eruit als echte prototypes, die toevallig ook op de weg rijden. Jummie.
Zo hoort een oud prototype er uit te zien. Motor weer gangbaar maken en verder niks aan doen.
@lekbak: mwah, ik zou de roestduivel wel uit proberen te roeien
@lekbak: ik snap wat je bedoelt, maar als ik op sommige foto’s zie hoe krokant het plaatwerk hier en daar is, vrees ik dat dit geen optie meer is. Maar de ‘white wash finish’ (patina lijkt me hier niet het juiste woord) heeft absoluut wel wat.
@RRRobert: het is dan ook niet de bedoeling om er in te gaan rijden. Zoiets hoort ver weg gestopt te worden in een stoffige loods. Of achter een rood lint in een museum.
Inderdaad een bekende. De collectie is enkele jaren geleden volledig opgekocht door een bekend 2cv-handelaar, de M35 ’s komen sindsdien één voor één te koop om de markt niet te verzadigen.
@Citrofiel: Sander A?
@rufctr01: Ja, die.
Prachtige auto!
Zal vast minder schadelijke stoffen uitstoten dan een nieuwe Volkswagen ondanks zijn hoge verbruik
En hoe kom je aan de onderdelen om hem te restaureren? Dat lijkt me vrijwel of eigenlijk volledig onmogelijk. Oud ijzer dus. Of iemand wil dit in een museum hebben? Lijkt me niet aangezien hij spuuglelijk en verroest is.
@clarkson: misschien dat (delen van) het plaatwerk van een Ami 8 hier nog als donor kunnen dienen. Die achterschermen en achterklep zijn inderdaad wel heel erg ver heen. Maar ook dát plaatwerk zal schaars zijn.
@clarkson: juist verroeste dingen horen in een museum, aan glimmertjes zit geen verhaal. Succes zie je op straat, innovatie mislukkingen in een museum.
@clarkson:
Dat is het gekke van de mensheid, dat lukt gewoon om één of andere reden
Op autojunk staan een paar foto’s van een blauwe Subaru Impreza WRC carrosserie.
Het heeft drie jaar geduurd, we hebben overal de onderdelen vandaan geschraapt, duizenden kilometers gereden en menig avontuur beleefd en menige personality ontmoet.
Maar hij rijdt !
In period correct WRC trim en het is een originele WRC geworden !
Waar een wil is !
@desjonnies: Ja maar motorisch zal er ook veel vervangen moeten worden. Je kan de onderdelen natuurlijk op maat laten maken. Maar het zal een duur grapje worden om deze wagen weer als nieuw te krijgen.
En als je hem zo wil houden. Kan ook. In een museum bijvoorbeeld? Maar ik weet niet of veel mensen hem interressant vinden dan.
Hoe kan Nr 112 een prototype zijn? Wie bouwt er aan het eind van de productiejaren nog een prototype?
@w0o0dy: oké het zijn een soort pre-productie modellen maar prototype klinkt natuurlijk nog iets specialer.
-edit: dank u #nohomo, is inmiddels gefixt-