De Markt gaat vermoedelijk verdwijnen in de grote steden dankzij emissievrije zones. Marktkooplui vinden het krankzinnig.
Gezellig over de markt struinen, een druifje, visje en kaasje scoren, het zit er niet meer in voor de inwoners van de vier grote steden binnenkort. Tenminste dat is de stellingname van de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH), die marktkooplui vertegenwoordigt. De kooplui kunnen het na eerdere investeringen die ze al gedaan hebben voor het milieu lang niet allemaal meer opbrengen een EV te kopen. Dat wordt door betreffende gemeentes echter wel afgedwongen.
Geen uitzondering
Waar in andere steden een overgangsbeleid is ingevoerd, houden de vier grootste steden vast aan beleid dat stipuleert dat vanaf 1 januari 2025 ‘zero emissions’ van kracht moet zijn. Veel marktkooplui geven aan dat ze daar niet aan kunnen voldoen. Nog niet lang geleden hebben velen geïnvesteerd in een Euro6 bus. Nu opnieuw in de buidel tasten voor een elektrische bus kan niet uit. Ondernemer Ali Bara klaagt bij de Telegraaf:
Waren we net allemaal naar Euro 6 overgestapt en nu moet het weer helemaal elektrisch in het absolute centrumgebied van de stad. Ze zijn echt gek geworden in de Stopera, want van enige coulance is geen sprake. We betalen hier al de hoofdprijs en ik moet 1100 euro per maand aftikken om hier te staan. En geloof me, daar moet je heel wat fietsen voor repareren of verkopen. Een nieuwe elektrische bus aanschaffen is geen optie. Hoe het verder moet? Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee..
Ali Bara, vindt de politici raar
Onpraktisch en geen werkelijke milieuwinst
Andere marktlieden zeggen soortgelijks. Tevens denken zij logisch na, iets wat de mensen achter de bureau’s die de plannen bedenken volgens hen niet doen. Een marktkoopman (m/v/i) komt louter vanaf de snelweg een paar kilometer de binnenstad ingereden, zet daar de auto stil en rijdt aan het eind van de dag weer weg. Alleen bij kooplieden die koeling nodig hebben moet er een generator of iets dergelijks aanstaan. Maar dat houd je toch, zeker als er geen infrastructuur is om te laden (en elektrische koeling te verzorgen). De milieuwinst is dus verwaarloosbaar. Het effect op de werkbaarheid enorm. Zoals wel vaker met dit soort maatregelen.
Kooplui hebben geen zin zich diep in de schulden te steken in de wetenschap dat er ook vanuit Europa misschien wel weer een dwaas plan komt waar ze zich aan moeten houden. Ook worden vergunningen om op een markt te mogen staan maar voor een beperkt aantal jaren afgegeven, dus hoe krijg je dan je investering er uit? Het is allemaal onvoorspelbaar en beleid wordt achter een bureau bedacht zonder dat men doorheeft wat de gevolgen zijn.
CVAH
Marktkooplui hopen op uitzondering via ministerie
Daar de gemeenten niet zwichten, hopen de marktkooplui nu op ingrijpen door het ministerie:
Ik hoop nog altijd dat het gezond verstand zegeviert en de minister of staatssecretaris iets voor ons kan doen. Wij zijn geen milieuvervuilers, want we komen vroeg en vertrekken laat en staan verder de hele dag stil, anders dan bijvoorbeeld een koerier.
Louise Wesselius, marktkoopvrouw
Indien dat niet gebeurt, kan men wellicht nog vertrekken naar een beter oord. Zoals Italië bijvoorbeeld. Onze aldaar residerende reporter Michel laat weten dat daar ook strenge normen gelden voor de binnenstad. Met een Euro1 diesel, kom je de stad echt niet meer in daaro. Tenzij je er woont, dan mag het wel.
Rol jij weleens naar de markt om wat te bikken? Of ga je het niet missen als het verdwijnt op het altaar van de klimaatgod? Laat het weten, in de comments!
Hawkeye72 zegt
De Z.E. zones zijn andermaal een voorbeeld van groen doordrammen waar niemand op zit te wachten en wat praktisch nauwelijks uitvoerbaar is. En dan hebben we het niet over de echte milieuwinst….. in een stad als Rotterdam mag je alleen maar met een elektrisch busje door de binnenstad, maar in diezelfde binnenstad ligt wel bijna wekelijks een enorm cruiseschip. Hoe hypocriet kan je zijn….
rwdftw zegt
Ik ga het nog gekker maken. Aan de kades heb je voor schepen stroomaansluitingen. Dat heet walstroom. Dan kan de generator uit. Maar die walstroom schijnt soms zo vreselijk duur te zijn dat de schepen fijn de diesel laten draaien om eigen stroom op te wekken.
alper zegt
Zie Rotterdam, Wilhelminakade. Grensend naast een milieuzone. Lachertje eerste klas qua beleid.
kennone zegt
Die emissievrijezones gaan zichzelf helemaal in de ellende werken met deze onzin.
monsieurleloure zegt
Ze zijn ook compleet aan het doorslaan.
Enige oplossing is op geel kenteken verder te gaan om die elektrische waanzin te vermijden.
Dat kost een hoop houderschapsbelasting , maar ik heb het er voor over..
Hawkeye72 zegt
Trouwens, niet alleen marktkooplui, maar aannemers, instalateurs in alle maten en vormen en iedereen met een auto op grijs kenteken zijn hierdoor de klos…..
ArnoldH zegt
Klopt, mijn werkgever heeft al aangegeven dat we dan in Rotterdam centrum geen klussen meer aannemen. Een elektrische bus is voor ons nu nog geen optie
Robert zegt
…en wat denk je van al die bewoners en bedrijven die diensten willen afnemen van zulke werklieden?
Ik ben voor een energietransitie, maar dit ad hoc beleid is gekkenwerk.
Alfa5 zegt
Ali Bara, dat leest toch als een spelfout…
styns zegt
Ik moest ook een keer knipperen inderdaad. Fantastisch
Oopelkadet zegt
Het meest domme is dat ze het niet consuequent uitvoeren. Geen emmisies? prima maar dan alles. geen vliegtuigen, geen boten, geen dieseltreinen. Maar dat gaat die woke eikels natuurlijk niet doen. De halsemas van deze wereld moeten wel even paar dagen thailand, weekendje mexico, fuckbuddy in NeW York weekend etc. En het is zo kortzichtig. Alle autos morgen 100% EV is 14% van alle uitstoot. Dan moet er toch nog 36% voor 2030 ergens anders bespaard worden? Na ons de zondvloed enzo.
potver7 zegt
Nog afgezien van het aantal whataboutisms dat je achter elkaar plakt, zou je er goed aan doen hé eerst te verdiepen in de materie voordat je zo’n comment plaatst.
Rondvaartboten in Amsterdam zijn echt al jaren emissievrij, en vanaf volgend jaar is pleziervaart in fe Amsterdamse grachten ook alleen toegestaan met een elektrisch vaartuig.
En als het aan het Amsterdamse stadsbestuur had gelegen, waren de vliegroutes over de stad allang verleden tijd, maar helaas valt dat buiten hun zeggenschap.
por100 zegt
Ik hoop dat de grote steden hun poot stijf houden. Men stemt aldaar op die partijen, dan moeten de gevolgen daarvan ook eens tastbaar worden voor het stemvolk.
petroldrinker zegt
Precies wat ik dacht, hoop dat het zo gaat en de markten idd verdwijnen, dan zullen ze in die steden wel weer anders piepen…
Rudy zegt
Idee dat ambtenaren (die bizar strooien met geld, zie verbouwing in Den Haag zelf…) geen idee hebben wat zoiets als ondernemers kost. Je zult als kleine schilder of installateur voor al je medewerkers ineens nieuwe bussen moeten kopen? Die mensen rijden normaal 15 jaar in die dingen omdat ze vaak helemaal niet zo gek veel km’s rijden.
werf76 zegt
Zo, ff lekker kort door de bocht. Het stemvee wat op dat soort partijen stemmen zijn vooral veel studenten en lui die ooit student zijn geweest en graag ruimbaan willen hebben voor hun bakfiets. Want al dat staal staat maar in de weg.
Werkende mensen zijn voornamelijk de klos.
Lambrusco zegt
Waar is toch de tijd dat @willeme op zaterdag dienst had en met mooie specials kwam, ipv de huidige scribent van dienst met veelal politiek getinte berichten…. OT: Dat de ZE-zones er komen in bepaalde gebieden is al jaren bekend en vele ondernemers hebben hier dan ook op tijd op ingespeeld. Kun je niet met een ZE-voertuig uit de voeten, dan kun je vaak een ontheffing aanvragen. Dus kortom de soep wordt minder warm gegeten dan dat deze geserveerd wordt.
pomoek zegt
#willeme terug op Autoblog!
Lambrusco zegt
Haha plus 1! #ikdoemee
Oopelkadet zegt
Ik vind het wel een terecht en goed punt. Bovendien is het een feit dat steden autos aan het haten zijn. Waar zijn de tijden gebleven dat je lekker op het terras zat en de 1 of andere kamper kwam met zn nieuwe Mercedes, midden op het plein geparkeerd naast jan Pieter Zoon Coen, uitstapte met matje in de nek, badstof sweat boven de kangaroo joggingbroek en witte sokken in slippers, ook eeven mee kwam pilsen? Waar kan dat nog? Daarnaast staan 30-40 van de winkels leeg. Omdat je niet kan kan parkeren! Elke leuke niche of mini specialist is the stad uit gejaagd. Dus nee, dit soort items zijn nodig.
pomoek zegt
Flauwekul, de reden dat winkels leegstaan heeft veel redenen, online verkoop, concurentie, huurprijs, natuurlijk verloop, maar nauwelijks met niet kunnen parkeren.
Richmond zegt
Waarom moet de gemeente geïnteresseerd zijn in dat men op het terras graag naar auto’s kijkt?
De autorijdende inwoner is een doelgroep. De auto liefhebbende inwoner niet.
HZW zegt
Er is toch een overgang regeling, als je Euro-6 bus jonger is dan 5 jaar mag nog een tijdje de stad in, volgens mijn tot 31-12-2026.
waterisnat zegt
Gelukkig weten bureaucraten alles beter. Daarop zijn ze natuurlijk ook geselecteerd en zijn ze zeker niet het kaf op de arbeidsmarkt. De wereld is mooi.
potver7 zegt
Er zijn altijd een heleboel mensen die vinden dat ze het beter weten dan degenen die jij bureaucraten noemt. Ik vraag me dan altijd af waarom die mensen dan niet gewoon eens de daad bij het woord voegen en een fijne carrièreswitch doen, in plaats van lekker stoere opmerkingen plaatsen op een internetforum…
Tony EV zegt
Kaasjes en visjes zijn sowieso al slecht voor het milieu, een druifje mag er nog wel in mits met een EV of bakfiets aangeleverd.
italned zegt
Kleine ondernemers moeten weg!
Dat is het gewoon. Dit heeft niks met milieu te maken
Agenda 2030 denderd door.
En hou op met meteen weer iets te zeggen over wappie of populistische rechtse bla bla
Ik hoop dat genoeg mensen dit nu eindelijk gaan inzien.
Lambrusco zegt
Ahaaa… goed verhaal. Wat hoop je precies dat ik in ga zien?
pomoek zegt
Wappie populistische blabla.
debeier100 zegt
EV de grootste economische misser van de eeuw, bedacht door een stel idioten.
20 miljoen AUTOMOTIVE banen op de tocht in de EU,als iedereen morgen elektrisch zou rijden, stssn we overmorgen stil, het netwerk kan het absoluut niet aan
De chinese afhankelijkheid vd accus is gigantisch gevaarlijk., daar zit de crux.
2035 worden benzine auto gewoon geprocuceerd wel hybride, let maar op.
Eén krankzinnige gok.
pomoek zegt
Hoezo is de Chinese afhankelijkheid van de accu voor ons een probleem?
rwdftw zegt
Altijd maar dat zeuren en klagen.
Wat nu als al die kraamhouders per 1-1-2025 hun plek opzeggen en gewoon niet meer komen? Een lege markt. Gemiste inkomsten van de stad en geen winkelend volk meer. De Stopera gewoon met de neus op de feiten drukken.
Het is geen plicht om te komen, je betaalt voor het recht om er te mogen staan. En niet alleen in de 4 grote steden zijn markten.
pomoek zegt
En zonder markt zakt Amsterdam door zijn pootjes? En hoe dom is het om een vergunning te kopen van 12.000 euro per jaar en daar geen gebruik van te maken? Beetje bizar business model. Ik denk eerlijk gezegd dat de markt snel vol zal staan met ondernemers die wel investeren in emissieloos transport.
zjos zegt
Ach de binnensteden zijn al op sterven na dood. Traditionele middenstand overleefde nog een tijdje omdat ze in eigen panden zitten maar komen nu op leeftijd maar geen opvolger want die weet wel beter. Blijft over de standaard winkelketen meuk die het ook al zwaar heeft. Parkeer verboden en nu alles verbieden wat maar een verbrandingsmotor heeft zoals marktventers, bezorgend vervoer en de loodgieter, klussen- en timmerman zal de definitieve doodsteek worden. Ik reken niet op voortschrijdend inzicht of dat men tot inkeer komt want ja de wereld vergaat dus jammer maar helaas voor marktkoopman. Ik zal dus straks mijn Vietnamese loempia in de supermarkt moeten gaan halen maar misschien is dat ook wel de achterliggende bedoeling. De kleine middenstander moet kapot en verdwijnen.
mashell zegt
Nou nou. De kleine middenstand gaat kapot door webshops die een groter aanbod, lagere prijzen en het gemak van thuisbezorging bieden. Het staat de mensen vrij om daarvoor te kiezen en het is logisch dat ze dat doen. De nadelige gevolgen van de webshops zijn de bezorg busjes plaag. En juist die plaag wordt minder erg met deze milieu zones en strenge eisen.
Gemeenten kunnen aan marktkramen tegemoet komen door ontheffingen voor incidenteel betreden van de milieu zones, maximaal 50 keer per jaar met een vooraf aangevraagde vergunning.
rrk147 zegt
Ach, ik moest afgelopen donderdag in een winkelstraat lossen in Heerlen Centrum met mijn vrachtwagen. Staan er op 200 meter 3 DHL busjes te lossen, met daarin jongens van net 18. Wel electrisch busjes natuurlijk, want dat is duurzaam. Maar 3 busjes, wat anders één vrachtwagen mee kan nemen, is dat nu vooruitgang? En ik rijdt een hybride vrachtwagen, wat een dure investering was, en ideaal leek ivm de grote range op diesel en in centrum electrisch rijdbaar, maar deze wordt niet als zero emission voertuig erkend, maar gewoon als diesel, en dus heb je er in de toekomst niks aan.
hanso zegt
Uiteraard kom jij weer recht lullen wat krom is. Kun jij je niet beperken tot joop.nl?
pomoek zegt
Waarom? Wie heeft hier baat bij? Denk je dat de woke boonknuffelaar gemeenteraad van Amsterdam naar de pijipen van de Appie dansen?
dracae zegt
Ik ben helemaal voor het zo snel mogelijk vervangen van allerlei bestelbusjes door EV’s.
Juist bij van die dingen die veel korte afstanden afleggen in de binnenstad, zoals bijvoorbeeld pakjesbezorgers, is makkelijk veel winst te pakken en we worden allemaal beter van schonere lucht..
Maar.. MAAR.. daarbij moet zoals bij alles we realistisch worden opgetreden, dat betekent een werkende overgangsperiode en uitzonderingen waar nodig.
Bij marktkooplui lijkt me dat zeker aan de orde, mogelijk voor zo’n beetje allemaal, maar zeker voor degenen die wel grote afstanden afleggen waarbij een EV nog niet kan, of degenen die nog een hele nieuwe Euro 6 bus hebben.
Uitdrukking als ‘ het kind met het badwater weggooien’ en ‘ je arm eraf snijden omdat je vinger bloed’ komen bij mij op als ik hierover lees.
Stel je voor dat hierdoor markten in de binnenstad verdwijnen, wat dan? Gaan we dan in grote getale met de auto naar een markt buiten de stad? Of wordt het alleen nog maar supermarktvoer?
mashell zegt
De markt is toch al stervende. Dus misschien is goed voor de marktkooplui dat ze op deze manier een lange leidensweg naar een faillissement bespaart blijft.
herve11f zegt
Wat een egoïstische, egocentrische gedachtegang zo een antwoord te formuleren. Laat ze maar sterven. We maken er een dode stad van. De oudere en armere mensen die dikwijls van de markt afhankelijk zijn, die laten we maar creperen en daarbij ook meteen de gezelligheid van sociaal contact.
Hoe kortzichtig kan je wel zijn.
mashell zegt
Hahaha. We moeten accepteren dat de maatschappij veranderd. Webshops er in en dure winkels en markten er uit. Niet net doen alsof de markt goedkoper is dan een reguliere winkel (niet!). En al helemaal niet doen alsof gezelligheid en sociaal contact alleen op de markt kan of zelfs doen alsof dat een functie van de markt is.
Ik woon aan het marktplein en zie de markten jaar op jaar kleiner worden. Het is gewoon een aflopende zaak. Dat is niet kortzichtig, dat is de realiteit onder ogen zien.
herve11f zegt
Tjah, moedig het maar aan. Kan je binnenkort alleen aan je marktplein wonen. Het is er gezellig en sociaal genoeg volgens jou. Kunnen ze er ook meteen een drive in van maken waar koeriers pakjes kunnen afgeven. Een wereld in vera(nder)(rm)ing.
Precies deze “Ubermensch” mentaliteit van een minderheid op verkeerde postjes maakt het grootste deel van de bevolking kwaad. Met hun domme beslissingen, die geen enkel draagvlak hebben, moeten weer enkele kleine zelfstandigen wijken ten voordele van enkele grootconcerne onder het mom van de klimaat hypocrisie.
Nu nog wat “George Soros” saus erover en de dystopy is kompleet.
Het ga je goed aan je marktplein.
William zegt
Euro 0 en Euro 1 motoren verboden in sommige Italiaanse centra. Maar wie rijdt er nog in zulke oude auto’s? Dat moet toch een zeer beperkte groep zijn.
verdebosco zegt
Ik ben voor een goed milieu maar deze marktkooplieden hebben zeker een punt. Het gaat trouwens vooral niet over het klimaat, maar om luchtkwaliteit (stikstof en fijnstof versus CO2). Mijn advies is om nu alle bezoekers te informeren en binnenkort een dag te staken. Een mooie septemberdag geen markt, wel borden waarom jullie staken. Hopelijk zijn de marktkooplui solidair..
HZW zegt
Dat marktkooplieden niet meer komen is precies wat ze willen, een markt past niet meer in deze moderne wereld, dat is zo’n middeleeuwse traditie.
mashell zegt
Precies het Nederland van nu is geen marktland meer, het is een festivalland!
marcomanta zegt
@mashell: en een land wat de weg kwijt is.
arta zegt
De marktkooplui zeggen ook dat we moeten stoppen met pinnen omdat dat te veel tijd kost en duur is….
Moeten we pinnen dan maar afschaffen?
Daarbij loopt de binnenstad echt NIET leeg door de hoge parkeerkosten, maar doordat Jan en alleman op Shine en Ali koopt in plaats van lokale middenstand.
Marktkooplui moeten dus met een moderne auto rijden en over een aantal jaar zero emissie.
Daar waar het niet kan gelden uitzonderingen.
marcomanta zegt
Ik mag hopen dat het nieuwe kabinet op veel genomen beslissingen een dikke streep door diverse zaken gaat zetten, ergens is het mis, nee vreselijk mis gegaan. Geef de transitie meer tijd!
aerohead zegt
In Amsterdam is kennelijk een Excel tovenaar aan de haal gegaan met de cijfers en conclusie was (na wat gemanipuleer hier en daar) dat busjes van mensen die in de stad werken zeer vervuilend zijn en dus maar electrisch moeten worden
Terug naar paard en wagen dan maar, is ontzettend groen.
Kijken hoe lang ze dat leuk vinden al die paarden schijt in de stad.
Ooit een docu gezien waar men in de 19e eeuw in de grote steden zoals Londen en New York, maar vast ook Amsterdam, vergingen van de geur van stront en amonia. De shit was letterlijk niet af te voeren zo veel.
Pas toen paard en wagen werden vervangen door auto’s werd de leefbaarheid een stuk beter, ondanks de toen nog ongezondere uitlaatgassen.
Oke, in verhouding zijn er nu 100x meer auto’s in de stad dan toen en ondanks dat deze schoner zijn is de luchtkwaliteit zeker niet beter dan toen, eerder slechter.
Maar als iemand een ‘ambacht’ uitvoerd ben je bezig op lokatie en rij je niet de hele dag in je bus door de stad.
Dus hoeveel kilometers rijden die dingen daadwerkelijk de stad in en weer uit ?
potver7 zegt
Er zijn vast een hoop ondernemers en bewoners die nog veel minder kilometers in de stad rijden dan marktkooplui. En die niet hun wagenpark veel te lang stationair laten draaien bij het op- en afbouwen van een marktkraam…
pomoek zegt
Haha, kom op, dit is al jaren bekend. Als je als ondernemer daardoor wordt verrast ben je sowieso al een kansrijke toekomstige ex ondernemer. Uitstel betekent nu juist voor ondernemers die wel serieus werk maken van hun vak, en dus in een emissieloze bus hebben geïnvesteerd, dat zij hier financieel nadeel aan ondervinden. Hoe eerlijk is dat? Je doet gewoon je werk en voert een bestendig financieel beleid en wordt dan vervolgens door een overheid genaaid die zich laat chanteren door ondernemers die er met de pet naar gooien.
Alles natuurlijk met de nodige nuance te lezen.