Het marktaandeel van Tesla gaat extreem kelderen. Maar goed nieuws, je hoeft niet direct je aandelen te verkopen.
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat het erg goed gaat met Tesla. De pionier van elektrische auto’s doet het voorlopig uitstekend. Daarbij zijn de vooruitzichten erg goed. Het is het hoogst gewaardeerde automerk van alle automerken. Toch gaat het marktaandeel van Tesla extreem kelderen.
Dat zegt ‘Car Wars’. Nee, dat is niet dat evenement waar Dominic Toretto graag naartoe ging, maar een onderzoek onder leiding van de Bank of America.
In die studie voorspelt men dat het marktaandeel van Tesla zal kelderen van 70% in 2022 naar 11% in 2025. Dat is in principe geen goed vooruitzicht. Dat zal komen – aldus de studie – door de toegenomen concurrentie van General Motors en Ford.
Ford en GM op 15%
Het is dan de verwachting dat die twee grote concerns elk op zo’n 15% zitten. De auteur van de studie – John Murphy – zegt dat het komt door het kleine gamma van Tesla. Er is een Model S, Model 3, Model X en Model Y, maar de concurrentie zal in rap tempo meer modellen uitbrengen.
Dit terwijl dat juist bij Tesla erg lang duurt. Sterker nog, Murphy zet Elon Musk een beetje in zijn hemd door te stellen dat Tesla de boot gemist.
Denk aan de Tesla Roadster, die zijn debuut beleefde in 2017, net als de Tesla Semi. De Roadster staat gepland voor 2023, maar het valt nog te bezien of de auto dan ook in productie gaat. In 2019 konden we kennis maken met de Cybertruck, een auto die voorlopig ook nog niet productieklaar is.
We kunnen begrijpen dat de Cybertruck voorrang krijgt ten opzichte van de Roadster. De markt voor elektrische pick-ups is namelijk enorm en die van hypercars is erg klein. Daarbij, Tesla is niet echt een merk dat nu nog een imagebuilder nodig heeft, eigenlijk.
Kelderen marktaandeel Tesla geen probleem
Overigens is het ook weer niet zó erg. Ook al zal het marktaandeel van Tesla kelderen, dan nog zal het bedrijf kunnen groeien. De markt voor elektrische auto’s zal immers ook immens groeien.
De afgelopen jaren was Tesla een van de weinige fabrikanten die een EV produceerden die je normaal kon gebruiken (zonder range-anxiety). Nu er meer alternatieven zijn qua auto’s en laadmogelijkheden, kan de consument ook elders shoppen.
Als laatste twee kleine aantekeningen. Er zijn nog twee punten die níet genoemd worden in het onderzoek die wel degelijk meespelen. Ten eerste kan Tesla auto’s tegen een veel lagere kostprijs produceren. Daar kan de concurrentie zich nog even op stukbijten.
Ten tweede staat Tesla nog altijd bovenaan als het gaat om de efficiency van de batterijen. De verhouding prestaties en actieradius is ongeëvenaard. Het worden in elk geval spannende tijden!
Via: Automotive News.
Redrum zegt
Is logisch, toch? ICE markt zakt in en BEV markt groeit. Zoals gezegd, geen probleem voor Tesla. En allemaal goed en wel maar voorlopig wordt er niet al teveel uitgeleverd door tekorten, je kan wel modellen aankondigen maar….ik wacht al 1,5 jaar op de levering van een auto…
flutterby zegt
Hier loopt mijn Cybertruck resevering al 2,5 jaar hoor. Echter lijkt de Bank of America te vergeten dat Tesla momenteel wereldwijd in 4 fabrieken een zeer lucratieve crossover aan het maken is.
dutchneon zegt
Wel lekker, 11% van 10miljard is veel meer dan 70% van 2miljoen!
Dit polariserende nieuws is nietszeggend maar genereert wel lekker veel clicks.
Ik denk dat Bank of America is vergeten dat ze bij Tesla in een derde van de tijd van de concurrent een nieuwe fabriek met productielijn op kunnen zetten… Ze zouden wel erg dom zijn om 10 verschillende auto’s te gaan bouwen als ze anno nu nogsteeds mega levertijden hebben, ondanks alle productie ramp-ups
Alfarobert zegt
Welke auto is zo saai van binnen als een Tesla? 1 beeldschermpje in de model3. De concurenten bouwen veel mooiere auto’s.Binnen 10 jaar is Tesla history.
flutterby zegt
Tesla op 11% en GM/Ford beide op 15%? Hoe denken ze sneller te gaan groeien dan Tesla? Ze hebben namelijk een gigantische achterstand in te halen en tot heden loopt Tesla alleen maar verder vooruit. Er is geen enkel vuiltje in de lucht die Tesla tot 2025 zal remmen om +50% te groeien, of het zal zoals Covid en de renteverhoging juist de concurrentie harder jaren (Tesla heeft geen schulden, traditionele fabrikanten hebben enorme schulden).
willeme zegt
@flutterby:
Het is een Amerikaans onderzoek, dus er zou iets van een bias kunnen zijn ;-).
Alle redenen die de Tesla-fans noemen zijn legitiem. Tesla heeft op een paar essentiële vlakken een voorsprong, waar de concurrentie zich voorlopig op stuk blijft bijten. Er is echter 1 ding dat vaak niet benoemd wordt door de fans en criticasters en dat is het modelaanbod.
Ondanks dat Tesla superieur zijn op veel vlakken, het kan maar zo zijn dat de consument dat niet hoeft. Dat ondanks alle voorsprongen van Tesla, dat men toch liever een auto van een traditionele fabrikant heeft. Volgens de adoptiecurve komen er straks de majorities (we zitten nu op early, late komt zo). Die hebben andere eisen en wensen dan de innovators en early adopters.
Dus dan kan Tesla nog zoveel bouwen tegen een lage kostprijs, als de consument het niet meer hoeft omdat ze jarenlang hetzelfde zijn en een kaal interieur hebben, zul je ze niet aan de straatstenen verkopen. De Subaru Impreza GT Turbo was ook supersnel en spotgoedkoop, maar verkocht minder goed dan een even dure en minder betrouwbare VW Golf ;-).
flutterby zegt
Tesla heeft natuurlijk hetzelfde voordeel als een Golf dat het zeer neutraal is en totaal geen statement mee maakt. Daarnaast op het op papier veruit de beste auto en dan zijn ze ook nog eens de enige die serieus geld verdienen aan de verkoop van EVs (en dus nog flink kunnen zakken in prijs terwijl ze afgelopen tijd juist verhogen).
Een Subaru daarintegen is redelijk uitgesproken auto. De instapper was erg saai en leuke modellen waren gelijk erg gericht op een 18 jarige.
willeme zegt
@flutterby:
Hahaha, grappig dat je het zegt. Elke keer als we een Tesla hebben, zijn het juist kinderen aan wie de auto appelleert. Dat grote scherm en die infantiele gadgets vinden ze schitterend. Dus wat dat betreft is er dus nóg een parallel met de Impreza GT Turbo ;-).
Overigens denk ik niet dat een Tesla zo’n neutraal, tijdloos, klasseproduct is als een Golf. Een Tesla is polariserend. Ook opvallend, we krijgen veel aanvragen van mensen die een prima vinden, maar pertinent geen Tesla wensen vanwege
Het enige waar Tesla straks mee kan pareren is dat zij de productie op peil hebben en eventueel de prijzen kunnen verlagen, terwijl de ‘legacy’-fabrikanten hun best moeten doen om er niet te veel op te verliezen. Dat is overigens een krankzinnig goede USP. Want ga je 80K uitgeven aan een Audi/BMW crossover of een Model Y die even groot is en 20-30K minder kost. Dat gaat zeker een interessante kwestie worden.
CYBRTRK zegt
Als GM 26 EV’s afleverd en Tesla 300.000 zie ik het verschil ook nog niet zo snel kleiner worden. En aangezien er nog steeds veel meer vraag dan aanbod is voor Tesla en zij twee nieuwe fabrieken aan het opschalen zijn, zie ik dat marktaandeel nog niet zo snel krimpen naar 11%
wza1979 zegt
Je hebt de wet van de remmende voorsprong.
Die is zeker bij de auto industrie van toepassing. Wie maakte technisch de beste auto’s vroeger. Mercedes, Japanners wisten niet hoe snel ze deze uit elkaar moesten halen om te kijken hoe en wat . Zo kun je zien ook wat beter en goedkoper / anders kan. Alle concurrenten deden dit.
Toen was het misschien de kleine Golf de beste – namaken en verbeteren met eigen ontwerp. De Koreanen hebben heel slim binnen een series auto’s dit gedaan. Design uit Europa ( ook andere dingen) , kwaliteit van de Japanners. Die hebben niets zelf bedacht. Alleen slim naar de anderen kijken .
Dat is simpel de wet van de remmende voorsprong.
Toen Tesla met de eerste S uit kwam. Hebben de Koreanen en Chinezen deze natuurlijk uit elkaar gehaald. En bekeken hoe zij de S gemaakt hebben. De grote auto industrie deed lacherig en minachtend. Totaal verkeerd. Nooit een ander onderschatten. Dan hadden ze vanzelf gezien dat hij iets anders opgezet is en ook dat ze de hele keten kunnen maken. ( Accu’s , motoren, laden etc )
Dat heeft de grote auto industrie op achterstand gezet maar niet de Koreanen en Chinezen. Die hebben/ kunnen dit ook snel zo doen.
Dus de echte concurrentie zal eerst uit Azie komen. Voor de wereld dan. Heb het idee dat dit alleen een onderzoek uit de vs is .
Wat ze vermoedelijk gaat remmen in de VS IMHO:
– de modellen veranderen te weinig , in essentie nog steeds de auto vanaf het begin. Mensen willen wat nieuws.
– ze zien eruit als een Prius, mensen willen wat moois
– die paar procent dat een Tesla effiecienter is maakt weinig uit als ie op een Prius lijkt.
– concurrentie heeft vaak een mooier interieur
Ford en GM blijven met hun electrische auto’s dichter bij de benzine modellen. Ik denk dat veel Amerika en dat liever hebben.
flutterby zegt
Het is nog niet zo relevant wat de consument wilt. Het aanbod loopt nog ver achter op de vraag. Gek genoeg kan alleen Tesla serieus opschalen en blijven de andere merken achter. De meeste hebben niet eens het doel voor meerdere miljoenen EVs per jaar in 2025.. Als je het doel niet hebt dan ga je het zeker niet halen. De echte tekorten met lithium zijn nóg niet bereikt, wie nu contracten gaat sluiten betaald de hoofdprijs.
dutchneon zegt
Precies, de concurrenten kunnen het doel om meer EV’s te bouwen helemaal niet nastreven omdat ze allemaal dik “battery constraint” zijn en geen winst maken op de ev’s
Redrum zegt
Het interieur kan schokkend overkomen voor een wat ouder publiek maar op zich went het enorm snel en is het helemaal niet storend, in tegendeel. Ik denk dat de ietwat jongere bestuurder en zeker de aankomende generaties al die ouderwetse klokken niet zullen missen. Andere modellen zou idd mogen maar als je niet kan bijhouden met verkopen, is dit wss nog niet aan de orde.
frank2b zegt
Tesla heeft de markt gecreëerd en verdient daarvoor alle lof. Het heeft aangetoond dat een EV een wagen met aansprekende prestaties kan zijn, goed bruikbaar in de praktijk en gaf het en passant een afwijkend interieur mee. Nou ja, interieur… een iPad op een plank, daar moet je het dan mee doen.
Het is wél een richting die alle fabrikanten zijn ingeslagen inmiddels. Elke fabrikant maakt nu aansprekende EV’s met accu’s die evengoed zo niet beter presteren dan die van Tesla. Denk aan de 800v techniek van Hyundai/Kia, notabene. Denk aan de EV2Grid technologie. Denk aan trekvermogen. Tesla mist de boot nu wel inderdaad. De afnemende verkoopcijfers van het afgelopen kwartaal (ondanks hogere productie) zijn misschien een teken aan de wand. Musk wil niet voor niets personeel kwijt. Het is de wet van de remmende voorsprong. Het merk is niet langer s3xy, er zijn leukere wagens, wagens die wél een aangenaam interieur hebben.
dutchneon zegt
De ipad van mijn oude model-s is zelfs nog beter dan het intertoys scherm van de nieuwe ID4….
En dan heb ik het over snelheid, mate van gevoeligheid, bedieningsgemak, slimmee functies.
en de models waar ik het over heb is van 2013 :D
In de nieuwe Kia’s en Hyundai’s is nog maar net een functie beschikbaar om te navigeren op je route langs oplaadpunten, en die ervaring komt niet eens in de buurt van wat tesla neer heeft gezet.
Als je trekgewicht wilt kun je de model’s laten herkeuren voor 1750 kg geremd trekgewicht.
Heer en meester is nog altijd de model-x daar mag 2250 kg achter
flutterby zegt
Tesla is vrij duidelijk over 800v. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Het probleem lijkt met name de supply chain te zijn die voor 400v beter is dan 800v. In andere woorden kan Tesla haar volumes niet naar 800v brengen want de onderdelen zijn er niet.
mashell zegt
Technisch zijn er duidelijke voordelen in een 800V boordnet. Maar Tesla heeft last van de remmende voorsprong, zij hebben niet alleen de auto’s aan te passen maar moeten dan ook een enorm supercharger netwerk wereldwijd aanpassen, voor hen is het dus logischer om meer te focussen op het verbeteren van de laadcurve (langer hoge snelheid voordat het inzakt) dan op een 800V. Als de rest van de markt over een aantal jaren over is zullen zij ook die overstap wel moeten maken.
flutterby zegt
Je spreekt over voordelen maar Tesla voor snelladen maar de piek laad Tesla sneller en duurt toch even voor bijv een Ioniq die achterstand ingehaald heeft.
Het upgraden van de Superchargers is wel een dingetje maar kan mij niet voorstellen dat ze daar niet al mee bezig zijn. De laders van FastNed waren ook al 800 volt voordat daar auto’s voor waren. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de Semi, Roadster en Trimotor Cybertruck op 400v blijven.
flutterby zegt
De orginele Tesla roadster had ook V2G en met de powerwall zijn ze vèél verder dan de Koreanen.
Het scherm in het interieur kan een afknapper zijn maar eenmaal gewend aan een EV met ACC en AutoSteer hoef je daar maar af en toe op te kijken. Ik ken genoeg interieurs met kansloze frummels die ik nooit gebruikt maar je uiteindelijk wle voor betaald.
kas_par zegt
Tja, Tesla begint wel degelijk een imagoprobleem te krijgen… Het zijn gewoon geen beste auto’s. De techniek is ongeëvenaard, geen twijfel over mogelijk. Maar de auto zelf? Matig ontwerp, saai uitgevoerd en ronduit slechte bouwkwaliteit. Niks zit recht, alles is scheef gemonteerd, verf is een laagje zo dun dat je niet eens door de wasstraat mag…. Daar kom je een tijd mee weg als iets nieuw en hip is, maar het verbeterd niet. Dus als Tesla niet veranderd zullen ze inderdaad de boot missen.
flutterby zegt
Dat was tot 2019 tot begin 2020, maar het blijkt nu maar weer dat Amerikanen geen verstand hebben van kwaliteit. Sinds Europa Chinese Model 3’s krijgt is de kwaliteit veel beter geworden. Idem met de Berlijne modellen.
Redrum zegt
Je moet toch zelf eens op onderzoek trekken ipv je toogmakkers op hun woord te nemen. Op de 3 en Y vanaf 2021 valt niets meer op aan te merken hoor.
Mini Joe zegt
Linkse mensen lezen het artikel, populisten als jij alleen de kop en snappen het dan nog niet.
Misschien terug naar de geschiedenis les op de lagere school?
gezondverstand zegt
Model S was een mooie auto. Een een baanbreker.
Maar wat daarna kwam waren behalve look-a-likes ook auto’s met een uit verhouding vorm. Gebochelde daklijn.
Kleinste model met sedan kofferklep ook een misser. Net als de eendenbek fronten en de simplistische lichtunits.
Bouwkwaliteit was niet best en interieurs zijn niet om aan te gluren.
Als er geen fiscale voortrekkerij was geweest dan hadden we Tesla in Nederland denk ik maar mondjesmaat gezien.
mashell zegt
Zou ik ook zeggen. Maar in juni 2022 verkocht Tesla ongeveer evenveel Model Y als Kia EV6. Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen zijn die besluiten nu voor elektrisch te gaan en nog op Tesla uitkomen terwijl die eigenlijk al voorbijgestreefd zijn door Hyundai en Kia, ik denk dus dat ze een ontzettende hekel aan hun uren hebben want wat is zo’n Model Y lelijk zeg…
Daremaster Co zegt
Sensatieverhaal weer van Willem. Wat een onzin, ga het allemaal niet uitleggen, maar als je een beetje onderzoek doet blijkt heel anders!
Uiteraard verliest Tesla marktaandeel in BEV’s, maar dat is helemaal niet belangrijk. Het gaat erom hoeveel marktaandeel ze pakken van de verbrandingsmotor markt..
Wist je trouwens dat Ford gezegd heeft geen winst meer te maken op de Mach-e door de gestegen grondstofprijzen?
willeme zegt
@daremaster:
Lieve Daremaster. Nogmaals! Bedankt voor je bijdrage. Je geeft me teveel eer! In het artikel staat dat het een quote betreft van een analist. Uiteraard staan de bedenkingen ook gewoon vermeld.
‘Ook al zal het marktaandeel van Tesla kelderen, dan nog zal het bedrijf kunnen groeien. De markt voor elektrische auto’s zal immers ook immens groeien.’
Aan het einde nog even twee kanttekeningen waarbij Tesla een paar mooie veren in de bips krijgt (en terecht ook!)
Om met de woorden van Daremaster te spreken: Als je een beetje leest blijkt het dus heel anders! ;-).
Daremaster Co zegt
Heeft niets te maken met links of rechts. Het gaat om Realisten vs Fantasten, niet meer, niets minder.