Heeft Mercedes zitten sandbaggen bij de FIA om een voordeeltje te halen? Helmut Marko denkt van wel. Het gaat hier over de langzamere pit stops.
Voor het geval je het nieuws nog niet had meegekregen. Vanaf de Grand Prix van Hongarije gaat er weer eens iets veranderen binnen de Formule 1. De FIA heeft het reglement gewijzigd als het gaat om pit stops. Volgens de FIA gaat het allemaal zo snel dat de veiligheid in het geding is. Het resultaat is dat pit stops verplicht langzamer zullen gaan verlopen vanaf Hongarije.
Langzamere pit stops vanaf Hongarije
De nieuwe ontwikkelingen zijn enorm nadelig voor Red Bull Racing. Geen ander team komt in de buurt van de snelheid van de energiedrankjesgigant. Het record voor de snelste pit stop staat op 1,98 seconden. Deze krankzinnig snelle stop was tijdens de GP van Azerbeidzjan. Die snelle pitstops kunnen soms het verschil betekenen in een race. Dat zagen we verleden week nog tijdens de GP van Frankrijk.
Er komt een menselijke marge, aldus het nieuwe reglement. Zo mag een monteur pas na minimaal 0,15 seconden doorgeven dat het wiel goed bevestigd zit. Ook zit er een nieuwe minimale tijd aan de eindcontrole, waardoor de coureur pas na minimaal 0,2 seconden het seintje krijgt om weg te rijden. Met deze nieuwe regel wil de FIA voorkomen dat er eventuele fouten gebeuren. Denk aan een wiel dat niet goed is bevestigd bijvoorbeeld. De pit stops zouden nu zo snel zijn dat controle nauwelijks goed mogelijk is.
Vanzelfsprekend is Helmut Marko over de rooie. Tegenover Auto, Motor und Sport zegt Marko dat hij denkt dat Mercedes achter de actie zit. Mercedes zit momenteel in een strijd om het kampioenschap met Red Bull Racing. Het zeuren over andere teams is een aparte sport binnen de Formule 1, dus de gedachte van Helmut is niet eens zo gek. Mercedes komt meestal niet in de buurt van de snelle pitstops van Red Bull. Deze nieuwe regel valt dus in het voordeel van Mercedes en de meeste andere F1-teams.
Red Bull Racing kan nog een paar keer profiteren van de oude regels. Aankomend weekend tijdens de GP van Stiermarken bijvoorbeeld. Ook tijdens de GP van Oostenrijk en de GP van Groot-Brittanië is de oude situatie van kracht. Daarna, in Hongarije, is het afgelopen.
Design_Driven zegt
Wat een ongelooflijke kul, ook zonder oranje bril. Moet een monteur nu tot .15 tellen? Ergens anders las ik dat het gereedschap ook veranderd moet worden. Mag nog alleen op lucht werken dacht ik.
Mercedes is echt een beetje in paniek en is zeer onsympathiek bezig na jaren van dominantie. Valt me erg tegen.
pa045 zegt
@Design_Driven: Pruusje zijn zelden sympathiek..
kareljansen zegt
@Design_Driven: Wat een flauwekul weer van de Fia. Als het om de veiligheid ging, dan moet je de pitstops verplicht 20 seconden laten duren (wat op zich niet eens een hele gekke gedachte is), net alsof je met 1 tiende meer controle kunt toepassen?
osmo zegt
Gaat de FIA nu iedere pitstop met een highspeed camera opnemen om te controleren of de teams zich aan die .15 en .2 seconden houden?
Binnenkort een busje met een VAR langs het circuit zoals bij het voetbal.
faalhaas zegt
Komt door de Red Bull natuurlijk.
dailydriver zegt
@faalhaas: dus Red Bull werkt wel en Monster Energry niet. Case closed.
harrie zegt
Voortaan moeten de pitstops minimaal 43 uur duren, volgens het klagende team dat anoniem wil blijven.
Loek zegt
Wat een waardeloos kat-en-muisspel zeg. Dus het voordeel wat Red Bull pakt met hun pijlsnelle pitstops moet nu omgezet worden in wachttijd. What’s next, een snelheidslimiet van 200 aangekaart door Williams, die het zo irritant vinden dat die Mercedessen en Red Bulls zo extreem snel zijn?
ghini zegt
Ik mis even hoe ze dit gaan controleren, reguleren en bestraffen. Komt er een stoplicht die na stilstand begint te lopen en bij groen mag je pas weg? Wat is nou precies de minimale tijd?
pramm zegt
De monteur moet na bevestiging van de band nu ook op een knopje op het pistool drukken. Wanneer alle 4 groen licht geven kan men door.
Nu wordt er vanuit gegaan dat er minima 0,15sec moet worden gewacht. Wanneer de monteur te snel drukt, oftewel, het wiel zit nog niet vast, de wheelgun draait het wiel nog vast, en de 0,15 is nog niet voorbij, zal de wheelgun ook na indrukken van de knop geen vrijgave doen. Dan moet de monteur opnieuw het knopje indrukken.
René zegt
nou, maximum snelheid dan maar naar 100km/h. Het gaat allemaal zo snel anders.
stekel zegt
hoe tel je als monteur nou naar 0.15 seconde of 0.2 er zal in de praktijk toch weinig veranderen lijkt mij, want het is menselijk niet mogelijk om dit zelf te meten/weten
tweetyv6 zegt
@RubenPriest
Jammer dat het artikel niet vermeld wat Marko er nog over te zeggen heeft:
– het heeft Red Bull 7 jaar gekost om te komen tot de perfectie die ze nu laten zien
– er is geen direkte aanleiding (incidenten met losse wielen o.i.d.) om hier überhaupt naar te kijken
– het neemt een stukje fascinatie van de sport weg; fans (waaronder ik) smullen van die extreem snelle pitstops
– de regelverandering bestraft juist diegene die het goed voorelkaar heeft.
Met name die voorlaatste argumentering; ik kan hem niet meer dan gelijk geven.
Deel van de F1 is voor mij ook de perfectie van de afloop van processtappen die pitstops < 2 sec. mogelijk maken.
Weer een stukje glans dat verloren gaat met deze, inderdaad, vrijwel niet te handhaven regelwijziging.
sportabgasanlage zegt
Ik graag me werkelijk af hoe de veiligheid hier mee gebaat is, want dat argument wordt ook gebruikt om de regels te veranderen.
theghost zegt
Met zulke marges houdt de FIA het jengelende kind van de klas tevreden, want er is wat aan gedaan…. wat een gelul dit zeg!! Vecht het OP de baan uit en hou op met jammeren! Stel kleuters!
HZW zegt
De afgelopen race waren de pitsstops van Red Bull al langzamer dan gebruikelijk.
raym zegt
Laat de pitstop minaal 5 seconden duren. Dan kan coureur ook nog even naar de wc. In Verband veiligheid wat een onzin. Is er ooit iets gebeurt bij de pitstops van red bull. Mercedes heeft gewoon weer huilie huilie gedaan. En FIA knikt weer ja. Wat een zielig team is dat Mercedes we lopen achter dus gaan we maar zo proberen te winnen. Als je nu gewoon beter je pit crew opleid ben je ook wat sneller. Dan sta je niet zo voor lul als in duitsland vorig jaar of verkeerde banden set van russel. Oh ja vergeet monaco niet. mercedes komt met zo veel weg zo als track limits 29 en red bull gebruikt hem en track limit wordt aangepast. Vergeet flex in voorvleugel niet en fia staat volledig aan kant.
Instyle zegt
Helmut Marko roeptoetert maar wat “wie eist – bewijst” ofwel toon het maar aan dan. Of zwijgen.
Zwijgen dat kunnen en willen Marko, Horner en Wolff niet. Ze horen zichzelf zo graag praten.
Stel kleuters waar 95% onzin uit komt omwille ‘eigen gewin’.
mashell zegt
Is toch best een goede PR strategie van Red Bull, een beginnend dementerend bejaarde allerlei rare dingen laten roepen om de andere teams en de pers bezig te houden.
mpgc zegt
@Instyle: het was mercedes die na de vorige wedstrijd stelde dat de pitstopapparatuur van RB niet veilig was/niet aan de regels voldeed. Grote kans dat dit de reden is is dat de FIA eea is gaan onderzoeken. Zo gaat het namelijk meestal. Denk bijvoorbeeld aan het fuelfow schandaal met de Ferrari motoren 2 seizoenen geleden. Daar is het onderzoek van de FIA ook gestart zonder eerst een formeel protest. Vragen/opmerkingen van een aantal teams was genoeg. Hier is het probleem dat de wheelguns van RB waarschijnlijk voorzien zijn van sensors die bepalen dat de wheelgun goed zit en dan automatisch beginnen te draaien. Dat is sneller dan dat de monteur zelf de knop van de wheelgun indrukt. Het is de vraag of dat reglementair is. Het navrante is dat het waarschijnlijk ook veiliger is. Zie de problemen met het voorwiel van Bottas eerder dit jaar.
Instyle zegt
@mpgc: klopt, mooie aanvulling.
okdoei zegt
Snelste ooit is 1.82s in 2019 door RB op Brazilië.
Snelste dit seizoen is 1.93s.
Dus hoe dan ook, 1.98s klopt niet.
Deze betweter vliegt weer weg.
Gulli zegt
Ik hoefde lekker toch al geen Mercedes maar nu helemaal niet meer! Ha, zal ze leren!
janmetdelangeachternaam zegt
Wat een flauwekul zeg, er zijn nauwelijks unsafe releases, over de hele grid niet
Cabrioot zegt
Zullen we het nog iets langer doen dan zodat mercedes eerst de vastzittende wielmoer kan los slijpen zodat ze geen tijdverlies hebben bij een pitstop….wat een kansloze actie van de FIA, na zoveel jaren nog steeds een corrupte bende onder leiding van een fransman met andere belangen
antoonniels zegt
Maar wanneer gaan we nou iets doen aan die flex vleugels op de voorkant van de Mercedes? Ow na het seizoen pas natuurlijk. Wie betaald bepaald.
yipikaye zegt
Zo zie je maar dat er niet alleen corruptie is bij voetbal.
De FIA kan er ook wat van.
Autofanaat1990 zegt
Wat fijn voor Jean Todt kan ie toch weer gratis een mooie nieuwe Mercedes uitzoeken.
sportevo zegt
Helmut Marko, is dat die man die een aantal jaar geleden aan het dreigen was dat Red Bull de F1 zou verlaten als ze hun zin niet zouden krijgen? https://www.autoblog.nl/nieuws/verfrissend-red-bull-dreigt-weer-eens-uit-de-f1-te-stappen-98714