Hij staat op plekje vier, maar met een gigantisch groot gat tussen hem en Bottas. Nu verklaart Helmut Marko waarom Albon zo traag is.
Terwijl teamgenoot Max Verstappen dit seizoen iedere race op het podium heeft kunnen afsluiten (uitgezonderd Oostenrijk), heeft Alexander Albon er dit seizoen duidelijk wat meer moeite mee. Zijn beste resultaat tot nu toe was de vierde plaats bij de GP van Stiermarken, een plek die hij sindsdien niet heeft kunnen behalen. Hij mag dan ook van geluk spreken dat hij in het klassement nog op de vierde plaats staat, al staat hij alles behalve veilig daar. Het gat met Leclerc en Norris is drie puntjes, tussen hem en Bottas zitten er 59 punten.
Albon mag dus flink aan de bak, wil hij niet verder afzakken in het klassement. Maar waarom rijdt Albon toch zo traag, als Verstappen met praktisch dezelfde auto wél het podium weet te halen? Nou, volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko ligt het tóch aan de auto. Soort van, dan.
Tegen Motorsport Magazin zegt hij namelijk dat Red Bull een probleem had aan het begin van het seizoen. Hun chassis zou volgens windtunneldata bepaalde downforce-waarden halen, die in de werkelijkheid niet werden gehaald. Met andere woorden, de auto was minder plakkerig dan ze hadden gehoopt.
Hier kwamen ze kennelijk pas akelig laat achter, waardoor ze tijdens de races de problemen op moesten zien te lossen. “En in deze korte tijdsperiode was het niet mogelijk om dezelfde onderdelen te hebben voor beide auto’s”, zegt Marko. Daardoor hadden beide coureurs niet per se dezelfde auto. Vermoedelijk kreeg Verstappen daarbij de betere onderdelen, al bevestigt Marko dit niet. Dit zou echter wel een mogelijke verklaring kunnen zijn voor het wat matige optreden van Albon.
Een ander probleem is dat ze tijdens de trainingen nog aan het spelen waren met de auto en verschillende suspension settings uitprobeerden. Daardoor kon hij moeilijk wennen aan de auto en de mogelijke nieuwe onderdelen die hij had gekregen. Marko wijst erop dat het nog maar zijn tweede seizoen is, op het gebied van aanpassingsvermogen kan Albon dus nog wel het een en ander leren, zo lijkt Marko te suggereren.
In ander nieuws; Marko gaat ook in op DAS. Dit stuursysteem van Mercedes zorgde voor aardig wat commotie binnen de Formule 1. Mercedes mag het dit seizoen nog gebruiken, maar volgend jaar niet meer. Red Bull was hier niet blij mee, maar zei achter de schermen zelf ook aan zo’n systeem te werken. Dat blijkt kennelijk niet zo makkelijk te zijn als ze hadden gehoopt.
Red Bull is namelijk gestopt hun DAS te ontwikkelen. Marko noemt het gewicht als een probleem, daarnaast duurde het ontwikkelen nogal lang. De verwachting is dat dit systeem pas bij de laatste race van het seizoen klaar zou zijn. En dat zou ook meteen de laatste race zijn waarbij je het kan gebruiken. Dat is zonde van het geld en de tijd, uiteraard. Tijd en geld die ze beter in een cursusje aanpassingsvermogen voor Albon kunnen steken.
Robert zegt
Voordat Gasly z’n stoelwissel moest accepteren, werden er door Red Bull ook allerlei verklaringen en excuses de media ingeslingerd,. Datzelfde proces lijkt zich opnieuw te herhalen met Albon.
Zal mij benieuwen: Albon er uit? Kvyat eruit en Albon in de AlphaTauri? Vettel die dan per direct de Ferrari verruilt voor de RB16? Of to Hulkenberg?
banderas zegt
Zit een Thaise investeerder/groep niet achter Albon? Dus dat ie moet wieberen lijkt minder vanzelfsprekend.
VeniVidiVici zegt
@banderas: Dat is ook de hele reden waarom Helmut Marko over Albon zijn bolletje blijft aaien.
Edge zegt
Vergeet Hulkenberg. Hij is de ideale man om naast Verstappen te zetten, maar dat ook echt doen zou een tegen alle principes van Red Bull’s opleidingsprogramma in gaan. Albon blijft helaas gewoon tot Red Bull het echt zat is, en dan mag Gasly weer promotie maken. Albon terug naar Toro Rosso, en dan aan het eind van het jaar Kvyat eruit voor Tsunoda.
Al zou ik persoonlijk Kvyat wel naast Verstappen willen zien. Hij wordt nu vaak weggezet als een middelmatige coureur, maar vergeet niet dat hij in 2014 zoveel indruk maakte dat hij in 2015 direct het vrijgekomen stoeltje van Seb Vettel mocht overnemen. Dat jaar wist hij Ricciardo prima bij te blijven en haalde hij (weliswaar met een beetje geluk aan zijn zijde) ook nog een hogere eindklassering.
En ook in 2016 deed Kvyat het gewoon meer dan prima. Hij werd na vier races teruggezet naar Toro Rosso, maar scoorde in die races 21 punten om Ricciardo’s 36. Nou klinkt dat best als een groot gat, 15 punten na 4 races, maar als je dan ook nog eens rekening houdt met het feit dat Kvyat in Australië niet kon starten door een elektrisch probleem terwijl Ricciardo een keurige vierde plaats (12 punten) kon verzilveren, dan valt dat echt reuze mee. Het verschil in de drie wedstrijden die ze allebei hebben kunnen rijden was maar 3 punten Ricciardo’s voordeel, maar daar stond dan wel tegenover dat Kvyat als enige van de twee een podium pakte.
Achteraf heeft de keuze om Verstappen in die auto te zetten natuurlijk hartstikke goed uitgepakt en kun je in dat opzicht ook weinig kritiek hebben op de keuze van Red Bull, maar op het moment zelf was er echt helemaal niks aan de hand en was Kvyat gewoon gewaagd aan Ricciardo, die iets meer dan een jaar daarvoor nog Vettel op z’n flikker gaf.
Het talent dat Kvyat in die tijd liet zien verdwijnt niet zomaar. Ik denk daarom dat hij met een goede auto onder zijn kont best nog wel eens kon verrassen.
jaapiyo zegt
Ik was het tot dit jaar volmondig met je eens geweest en vind ook dat Kvyat de RB kans had moeten krijgen ipv Albon, maar ik ben dit seizoen geswitched van mening vwb Kvyat. Wat hij ten opzichte van Gasly laat zien dit jaar is zwaar ondermaats. Ook tegen Sainz was hij duidelijk de mindere. Over één ronde was ‘ie eigenlijk alleen maar sneller dan Vergne, op zijn beurt op zich natuurlijk ook wel een prima coureur (die in 2014 meer punten haalde dan Kvyat), maar tevens geen geweldenaar in kwali’s.
Ik dacht ook dat talent komt er nog wel een keer uit, maar Daniil lijkt eerder terug te vallen dan zich door te ontwikkelen. Daarbij vind ik ‘m nare trekjes gaan vertonen zoals gezeur op de radio (oké doen ze allemaal) maar ook de cameraman een duw geven op Silverstone. Dus ik vind dat ‘ie zijn kansen nu wel gehad heeft.
Zet Tsunoda maar in die AT. Die zal er ook niet direct staan, maar heeft tenminste onbekende potentie ipv de bekende redelijke middelmaat die we nu wel kennen van Daniil. In de F2 doet ‘ie het onverwacht best oké, voor een Carlin team dat in die klasse achter Prema, ART en UNI Virtuosi toch meer subtop is dan echte top.
viezefreddyw zegt
Je kan er natuurlijk donder op zeggen dat Yuki Tsonoda volgend jaar in de AT gaat zitten. Hij doet het best goed in de F2 en heeft als Japanner natuurlijk Honda een soort van achter zich.
Lekkerrijden zegt
Dus nu dit allemaal ook eindelijk bij Red Bull zelf doorgedrongen is: Zijn beide auto’s identiek, wordt er niet meer geëxperimenteerd met Albon en zijn auto. En dus zal Albon op Monza maximaal 0,3 seconden langzamer zijn dan Max, of misschien zelfs wel sneller. Net zoals Hamilton en Bottas op sommige momenten aan elkaar gewaagd zijn.
Of lezen we over enkele weken opnieuw een verhaal vol van smoesjes, verzinsels en onwaarheden, met als mogelijk gevolg dat Max snel weer een andere team maat krijgt?
Edge zegt
Joh, zelfs al zou Verstappen de betere onderdelen krijgen, dan nog is het onacceptabel om telkens zo enorm ver achter te liggen. Met Hamilton, Bottas en Verstappen eigenlijk standaard op P1, P2 en P3 moet Albon heel simpel gezegd gewoon vierde worden. Als Verstappen met vrijwel nul inspanning derde wordt en op een goede dag een gooi naar P2 kan doen, moet je als tweede coureur zonder al te veel problemen vierde worden met een gepaste voorsprong op je naaste belager.
Hij zit nu een jaar bij dat team, heeft de volledige voorbereiding meegedraaid en kan aan de hand van de setup en telemetrie van Verstappen precies zien hoe je het maximale uit die auto kunt halen. Er zijn nu geen excuses meer, enkel een simpele verklaring die luidt dat Albon op dit moment niet goed genoeg is voor een topteam.
ronnys zegt
Het grootste verschil is gewoon dat als je een paar tiende laat liggen in de kwalificatie dat je een paar plekken naar achteren schuift.
Zoals je weet is volgen en inhalen killing voor de banden. Doordat Albon steeds moet inhalen vreet dat banden. Als zelfs Max moet cruisen om de banden heel te houden dan weet je dat je een probleem hebt als je auto’s moet gaan inhalen.
Bovendien heeft Max in Spa ook een beetje geluk gehad. Als Daniel er wel voorbij was gekomen had Max een heel andere race gereden en acht ik het niet waarschijnlijk dat hij nog op het podium was geëindigd.
viezefreddyw zegt
@ronnys: Tuurlijk was Verstappen wel op het podium beland. Dat Ricciardo het even spannend maken was leuk, maar uiteindelijk heeft de Renault de pace niet om de Red Bull waar Verstappen in zit te verslaan. Dat zag je later wel in de race, Daniel reed er na verloop van tijd een seconde of 20 achter.
reactief zegt
Nou ja… Hij zat gemiddeld zo’n 16/17 seconden erachter in de tweede helft van de race en de laatste 5 tot 10 ronden liep hij heel hard in en eindigde Riciardo op net iets meer dan 3 seconden achter Max met de snelste raceronde.
Ja, bandenmanagement etc. Maar als Max over had gehad, dan had hij Bottas echt wel aangevallen.
Dus de pace van Renault was echt wel goed in Spa.
ronnys zegt
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Het voordeel van Renault was dat ze erg weinig vleugel hadden staan dus ook zonder DRS een hoge topsnelheid hadden.
Daardoor ben je er niet zomaar voorbij. En doordat Daniel eerder in de race rustiger aandeed kon hij op het eind weer heel dicht bijkomen. Terwijl de banden van Max helemaal aan gort waren.
rhellema zegt
@ronnys: tja…als…als Mercedes niet mee deed aan de F1 dan had Verstappen op P1 van het WK gestaan. Met al die “als” uitspraken kunnen we helemaal niets.
ronnys zegt
Ja en nee, feit 1 Albon is minder snel als Max.
Maar doordat hij op een mindere plek kwalificeert krijgt hij een heel andere wedstrijd.
Ik wou alleen zeggen dat Max wel een saaie race heeft gehad, maar dat hij gezien de banden echt niet veel overhad. Dan breken een paar ronden dicht achter een ander aan en inhalen gewoon op.
harrie zegt
Natuurlijk krijgt Max de motoren die net die paar pk meer leveren, maar in de kwalificatie is het gat gewoon nog steeds te groot waardoor hij de race al moeilijk voor zichzelf maakt. Vervolgens krijgt ie regelmatig een belabberde strategie, en/of dient ie als banden proefkonijn voor Max.
Hij laat wel vaak leuke en gewaagde moves zien, iets wat bij Gasly in de RB compleet mistte. Hij crasht ook niet zo vaak.
Wat Albon vooral veel slimmer doet dan Gasly is het team en materiaal niet publiekelijk afvallen, dat heeft Pierre z’n stoeltje gekost.
Dutchdriftking zegt
Tja, dan toch Gasly maar weer een niveau omhoog.
Design_Driven zegt
Inmiddels zullen die spullen wel klaar zijn, dat duurt echt niet zo lang. Alleen de eerste 2 reces wellicht, daarna reed Albon niet plots veel sneller.
De zondag is niet het grootste probleem hij rijdt dan best goed en soms dicht tegen de rondetijden van Verstappen. Het is de Zaterdag waar hij veel verliest, als je dan in een groep terecht komt kost dat veel tijd en verlies je al voor je begonnen bent.
Albon heeft het geluk dat er geen echt goede alternatieven zijn voor RB. Gasley rijdt geweldig maar heeft net als Albon moeite zich aan de zeer moeilijke RB te aan te passen.
breakingpoint zegt
Ik heb Albon hoger zitten dan de meesten hier. Kan goed inhalen en zet vaak snelle racerondes neer. Zijn race pace is echt goed, maar hij moet werken aan zijn qualificaties. Het nadeel is dat Max waarschijnlijk meer inspraak heeft dan hij, en soms ligt een auto de ene meer dan een ander. Max was wellicht al veel betrokken in het ontwikkelen, terwijl Albon maar moet leren rijden “op die manier”. Dan krijg je nog enkele vreemde beslissingen van hogerhand qua bandenwissels, en dan wordt het wel moeilijk.
ericd zegt
Als de immer kritische Marko begrip heeft voor Albons prestaties, dan zal het wel snor zijn.
bernoulli zegt
Sainz had gewoon in die tweede Red Bull moeten zitten na Ricciardo. Dan had je dat geouwehoer over de tweede rijder de afgelopen jaren helemaal niet gehad.
pomoek zegt
Waarom Red Bull Albon niet gaat ruilen met niemand niet en wel hierom:
Het seizoen 2020 is zo goed als klaar. Zelfs al zou Marko het onwaarschijnlijke voor elkaar krijgen en bijvoorbeeld Leclerc als 2e rijder binnen halen die volledig in dienst van Verstappen gaat rijden is een 2e plaats in het rijders als constructeurskampioenschap het hoogst haalbare.
Uiteraard gaat Leclerc nooit naar RB. De enige coureurs die Albon zouden kunnen vervangen op dit moment zijn van vergelijkbaar niveau. Misschien iets beter, misschien iets slechter.
Maar al die coureurs zullen moeten wennen aan RB, en de RB16. Dat kost dus punten en geld. Op dit moment haalt RB ongeveer 20 punten per race. McL 10 en MB 35. Wat Albon doet is voldoende om die 2e plaats te veroveren.
In Albon is natuurlijk een hoop geïnvesteerd. Door hem nu te vervangen en weer in een AT te laten rijden schrijf je enorm af op die investering.
Mijn punt is dus: Waarom zou je Albon vervangen? Dat gaat alleen maar geld en punten kosten terwijl dat hoogstwaarschijnlijk dit jaar helemaal niets oplevert? RB gaat dit jaar nooit kampioen worden.
Daarnaast: Door Albon dit jaar gewoon te laten rijden groeit bij hem het zelfvertrouwen en racecraft. Hij is gewoon nog zéér onervaren. Ik zou er niet van staan te kijken als hij aan het einde van dit seizoen regelmatig p4 of 5 rijdt en een enkele keer hoger dan Verstappen eindigt.
En als dat gebeurt heeft Verstappen voor de komende seizoenen de gewenste betrouwbare “wing-man” met wie hij in 21 en 22 wel een aanval op de titel kan doen.
breakingpoint zegt
Klopt, eigenlijk doet ie het al bijzonder goed hoor. De eerste jaren maakte Max veel meer fouten, door risico te nemen. Albon is een koelere kikker die gewoon netjes uitrijdt en punten meepakt, en op bijzonder weinig persoonlijke fouten te pakken is. De pure snelheid is misschien minder aanwezig, maar kan ideaal dienen als 2e viool. Max had nogal eens akkefietjes met Ricciardo, omdat ze vaak dezelfde race pace hadden. Max enerveert zich daarin.