De markante Oostenrijker heeft wat interessante dingen gezegd over zijn verwachtingen voor seizoen 2017.
Terwijl de auto’s vandaag begonnen zijn aan de tweede wintertest van het jaar, publiceert Formula1.com een interview met Helmut Marko, speciaal ‘adviseur’ van Red Bull Racing. De Oostenrijker liet zich onder andere ontvallen dat het team waar hij voor werkt in zijn opinie het beste rijdersduo van het hele startveld heeft. Een mooie opsteker voor onze landgenoot Max Verstappen en zijn teammaat Daniel Ricciardo.
Maar de mooie woorden gaan ook gepaard met hoge verwachtingen. Op de vraag of er dit jaar meer verwacht wordt van Max Verstappen dan vorig jaar toen hij na vier races het stoeltje overnam van Daniil Kvyat, antwoordt Marko dit:
“…of course they are [higher]. He is more mature. It will be his third season in F1, so he must be more consistent and make fewer mistakes. We expect both drivers – if the package of car and engine is right – to fight for the championship.”
Stiekem hopen wij dat natuurlijk ook met zijn allen, hoewel pa Jos al heeft aangegeven dat het dit jaar misschien nog net wat te vroeg is voor de titel. De laatste wil de verwachtingen begrijpelijkerwijs waarschijnlijk juist wat temperen, om niet teveel druk op de schouders van zijn nakomeling te plaatsen.
Gelukkig is Marko zo realistisch om aan te geven dat zijn hoop wel afhangt van hoe de auto het doet. Eerder gaf de Oostenrijker al aan dat hij verwacht dat de Renault-motor achterin de RBR13 ongeveer op het niveau van de Ferrari-krachtbron zal zitten, maar nog iets minder pk’s zal hebben dan de Mercedes-unit. Inmiddels zijn er wel wat zorgen over de betrouwbaarheid van het nieuwe blok. Het Renault-team zelf moest vandaag bijvoorbeeld weer een motor wisselen in Barcelona. Daarover later meer.
Maar hoe zit het met de rest van de auto? Waarom ziet de RB13 er zo kaal uit ten opzichte van de concurrentie die rondrijdt met T-wings en dergelijke? Zou Newey dan de boot gemist hebben? Volgens Marko valt dat allemaal mee en is het een bewuste keuze om met een ‘cleane’ auto aan de start te verschijnen.
“We have a beautiful car that is doing very well in fast corners and that has good traction. The car as you see it doesn’t have as many flaps and fins as the others, so that should help us with the set-up and it gives us a good top speed. We have good aerodynamics and not too much drag, and in the end it should also help us in overtaking to have a small and clean car – so that the aerodynamics are working in our favour.”
Sommigen verwachten overigens nog steeds dat Red Bull Racing wat geheimpjes achter de hand houdt die ze pas introduceren bij de eerste race. Op die manier zouden ze ervoor willen zorgen dat andere teams die ideeën niet nu al kunnen kopiëren. Zelf geloof ik daar eigenlijk niet zo in, maar goed, we gaan het zien aan het eind van deze maand!
sracert zegt
Ja, hehe wie verwacht dat nou niet Helmut?
tvklarenbosch zegt
Toto Wolff gelooft wel dan RBR iets achter houdt
lovecars zegt
Als ze maar snel zijn! Ferrari lijkt overigens ook een behoorlijke stap te gemaakt
Erik zegt
Pffffffff, niets nieuws onder de zon. Dit heeft hij twee weken geleden ook al gezegd bij Jinek in haar show.
lovecars zegt
Als ze maar snel zijn zodat ze inderdaad om de titel kunnen strijden! Het liefst tot de laatste race. Ferrari lijkt ook een aardige stap te hebben gemaakt. Spannend!
mrrallycross zegt
Het chassis zal ongetwijfeld weer een ABN de beste van het veld worden. Denk dat het voor redbull weer van de motor gaat afhangen.
Gulli zegt
@mrrallycross: die sluikreclame wordt steeds geniepiger tegenwoordig :P
Dutchdriftking zegt
We hopen mee.
berlinetta zegt
Hoewel je uit de testen geen definitieve conclusies kan trekken, lijkt het er wel op dat de Ferrari PU een degelijk en betrouwbaar blok is. Iets wat nog niet blijkt van het Renault blok. Ik hoop echter het beste voor ze. Alleen Honda’s blok is tot nu toe slechter.
Gulli zegt
Ik verwacht dat Ocon ook voor het kampioenschap zal rijden. Of het lukt is een tweede