Het is namelijk volgens Marko gewoon zo: Max Verstappen is een enorm talent, andere coureurs minder en dat kan pijn doen.
De Formule 1 is bikkelhard. Het enige wat eigenlijk telt is de laatste race. Maar ook zakelijk gezien gaat het in de paddock er hard aan toe. Helmut Marko van Red Bull moet daar af en toe flink de waarheid vertellen en dat kan weleens pijn doen. Bij de ontvangende partij dan hé.
Marko: niet iedereen is zo goed als Max Verstappen
Gelukkig niet zeg, want dan had Max wellicht geen wereldkampioen geworden. Maar Marko heeft de ondankbare taak om aan coureurs te vertellen dat ze niet zo goed zijn als ze zelf denken. Echter, hij is niet bezig met zijn imago dus hij doet dit lekker duidelijk. Wat bij sommige coureurs weer hard kan aankomen.
Hij zegt dit tegen Road and Track als volgt: “Het is mijn taak om ze te vertellen dat ze niet zo speciaal zijn als Max Verstappen. Is dat wreed? Volgens mij niet.” Hij heeft ook wel recht van spreken. Er komen veel talenten uit de stal van Red Bull, ze begeleiden veel jonge coureurs die allemaal de ambitie hebben om ooit in de F1 te rijden. Maar niet iedereen kan dit bereiken en dat moet Marko ze vertellen.
Marko vervolgt door te zeggen dat veel talenten gesteund worden door ouders die enorm veel uitgegeven aan de carrière van hun zoon. Soms met geld dat ze helemaal niet hebben. Het is dan zijn ‘verplichting’ om te zeggen dat een racecarrière in de koningsklasse van de autosport er niet in zit.
Max is speciaal
Coureurs moeten zich volgens de beste man ook niet vergelijken met Max Verstappen. Dat is (bijna) onmogelijk. Marko zegt dat Max Verstappen speciaal is: ‘Hij is enorm hard opgevoed door zijn vader, maar wel succesvol’. Max zou dat overigens zelf wel anders doen dan zijn vader.
Het is dus heel lastig om het tegen Max op te nemen. Voor opkomende coureurs is dit moeilijk om te beseffen, maar wel de realiteit. En net zoals in de wereld buiten de Formule 1 kan dit pijn doen.
Tim zegt
Wat een eindeloze ‘Max is geweldig’ posts op autoblog..
Richmond zegt
Dit heeft ook al ergens anders gestaan. En het is gewoon nieuws. Als Marko iets anders had gezegd dan staat het ook op Autoblog. En wanneer Wolff dat zegt over Hamilton staat het ook op Autoblog.
mashell zegt
Blijft een briljante marketing strategie. Je verkoopt energie drankjes aan jongeren, sponsort een race team en neemt uitgerekend een raaskallende dementerende bejaarde in dienst die van allerlei nonsens naar de pers roept en zo wordt op allerlei nieuws sites en blogs die vol moeten de naam Red Bull weer genoemd.
brammetjedeb zegt
Waarbij ik werkelijk nog geen seconde aan het energiedrank je had gedacht totdat jij erover begon…. Doen ze slim, daar bij Red Bull…
schreute01 zegt
Helaas. Zeker voor onze dementerende medemensen. Hoe lollig je laatste volzin ook bedoeld is.
mashell zegt
Lollig? Ik meen dat serieus. Die Marko maakt vaak een verwarde indruk. Bovendien hoef je dementerenden niet te verdedigen, die hebben geen groepsgevoel, voelen zich niet beledigd door mijn teksten (ze herkennen zich er gewoon niet in). Maar wat we vooral niet mogen doen is doen alsof ze niet bestaan. Dus Marko een dementeerde bejaarde noemen doet mijn inziens meer goed voor andere dementerenden dan kwaad.
mc96 zegt
Kennelijk vind je het leuk om Helmut Marko een dementerende bejaarde te noemen. Dat doe je namelijk regelmatig. Ik kan me best voorstellen dat je Marko niet mag of zijn grenzeloze bewondering voor Verstappen irritatie bij je oproept. Ik heb geen idee of je in je omgeving wel eens met dementie te maken hebt gehad. Als dat het geval is, weet je ook dat iemand die getroffen is door die ziekte niet meer in staat om te functioneren zo als Marko doet. Ik heb niet de ilusie je van gedachten te laten veranderen en ieder mag zich uitdrukken zoals hij wil, maar het zou van goede smaak getuigen de term dementerende bejaarde wat minder makkelijk te gebruiken.