De marketingafdeling van de Amerikaanse autofabrikant gaat in de tussentijd picknicken in het bos.
Tesla doet sommige dingen anders dan andere autofabrikanten. Eén van die dingen is het feit dat ze vrijwel geen reclame maken. Het zijn de Tesla-fans die af en toe een commercial schieten, uit liefde voor het merk. Daar gaat de autofabrikant nu iets mee doen.
Vorige week stuurde een 10-jarig meisje een brief richting Elon Musk. Of hij een wedstrijd wilde organiseren waarbij men reclamevideo’s kan insturen. De vraag was onderdeel van een schoolproject. Musk, zoals hij is, reaguurde enthousiast via Twitter. Hij vond het een goed idee en inmiddels is de actie door Tesla op touw gezet.
Project Loveday werd opgezet en via de Tesla website kun je nu een video insturen. De komende maanden krijgen videomakers de tijd om een commercial te schieten. Het filmpje mag maximaal 90 seconden duren en vervolgens stuur je Tesla een YouTube-link via een invulformulier.
Tesla zal vervolgens meerdere winnaars selecteren. Zo kiest de Amerikaanse autofabrikant een top 10 aan inzendingen uit waarbij de commercial zal worden gedeeld via de sociale media kanalen van het merk. De commercial van de videomakers die het tot de top 3 weten te schoppen zullen vaker worden gedeeld. De nummer één wordt in de watten gelegd. De hoofdprijs is namelijk een uitnodiging van Tesla om een launch event van een nieuw product bij te wonen. Het merk vergoedt de reiskosten en overnachtingen voor twee personen á twee nachten.
peug206 zegt
Geen like en win actie? :(
ghost zegt
Geen eens een auto als grote prijs..wat een gier die Elon Musk!
falcon zegt
Link naar het Twitterbericht, waar Elon op reageerde:
https://twitter.com/Writer_StevenL/status/837101983341424640?ref_src=twsrc%5Etfw
stfu zegt
Geweldig!
Dutchdriftking zegt
Toch een mooie positie als merk!
reistje zegt
Is die marketing wel zo briljant? Je bedrijf door fans laten sturen lijkt mij niet perse geniaal. Zo kan je je merk amper sturen.
De California-Nerdy-Vegan-Tesla-fanboy community van Tesla vind ik afschuwelijk. Terwijl dat ik de producten gaaf vind, of in ieder geval de Model-S.
lekbak zegt
@reistje: het werkt, dus het is geniaal. Zo werkt de wereld nou eenmaal.
robert110 zegt
Lekkere manier om geld te besparen en je klanten te misbruiken.
Sta je daar met je handen in je zakken te kijken naar wat nieuws van tesla terwijl zij aan jouw filmpje verdienen.
Een fatsoenlijk bedrijf betaald gewoon voor dat soort werk.
esprit84 zegt
@robert110: klanten doen dit toch echt zelf,
internet 2.0 voor je, user generated content. welkom in 2017 en niet zo zeiken pik.
daandebree zegt
@robert110: Onder welke steen leef jij dan? Als mensen zelf gratis reclame voor jou willen maken waarom zou je dat niet aanpakken? Bovendien heeft tesla een bereik waar veel van deze mensen die mee doen dat niet hebben. Het zou mogelijk ook voor deze filmpjesmakers een kickstart kunnen zijn voor hun video carriere. Dus niet gelijk dom gaan reageren maar mogelijkheden zien en mensen supporten, zoals je begrijpt is dit voor tesla ook een gok, immers zoals eerder aangehaald deze reclame is bijna niet te sturen.
robert110 zegt
@daandebree: @esprit84: Het idee is leuk, begrijp me niet verkeerd, het is de uitvoering waar ik mij aan stoor. De prijs staat niet op een lijn met het werk wat ervoor gedaan moet worden.
stfu zegt
@robert110: Je HOEFT het niet te doen… Er zijn al heel veel filmpjes van Tesla eigenaren of fans. En dankzij een KIND wordt dit leuke idee even opgestart door Elon.
mrrallycross zegt
Leuke actie. Toch zullen alleen semi profs dit kunnen winnen
ruud1954 zegt
En geloof maar dat Musk een grote duurbetaalde marketingafdeling heeft en het niet laat afhangen van toevallig ingestuurde tweets of sites van fans of ingestuurde youtubefilmpjes.
stfu zegt
@ruud1954: Jij kent Musk blijkbaar nog niet goed. Ik heb wel eens gekletst hier in het hoofdkantoor en het Europese marketingteam is slechts een handje vol mensen die zich voornamelijk focussen op evenementen en social media. That’s it.
ruud1954 zegt
@stfu: Tja, dan zal hij wel meer fiducie hebben in zijn marketingafdeling in de VS.