De Koninklijke Marechaussee koopt prijzige BMW’s met een zes-in-lijn!
Elk merk heeft zo zijn specialiteit als het om motoren gaat. Bij Porsche vinden ze de zescilinder boxer tof, Audi heeft de V10, Daihatsu is ijzersterk met driecilinders (en crashtests), terwijl Volvo de vijfcilinder onsterfelijk heeft gemaakt.
Maar zelden was een motortype zo met een merk verbonden als de zes-in-lijn met BMW. Die twee gaan perfect samen als pindakaas en jam, patat met Oliehoorn fritessaus of IAMS brokken met zalmolie (onze Spaniel op de redactie doet ook even een suggestie).
BMW met zes-in-lijn
De combinatie van een atmosferische zes-in-lijn, handbak, achterwielaandrijving en verder niet al te veel elektronica bestaat niet meer. Alles bij BMW heeft tegenwoordig een turbo in het geval van de M-modellen zitten er zelfs twee turbo’s op de reihensechseers.
Toch hebben de BMW’s van de marechaussee een atmosferische zes-in-lijn. Het betreft namelijk de K1600GT. Leuk weetje: BMW heeft de motor zelf niet ontworpen, maar het Britse Ricardo.
Dat de Koninklijke Marechaussee gekozen heeft voor BMW is niet vreemd. BMW is namelijk ijzersterk als het aankomt op dit gedeelte van de markt qua tourmotoren. Sinds 2006 rijdt de Koninklijke Marechaussee op de Yamaha FJR1300. Deze motorfiets is echter niet gehomologeerd voor Euro 6 en niet meer leverbaar hier.
Superdikke K1600 GT-p
We gingen er onwillekeurig vanuit dat men voor de R1250RT zou kiezen. Dat is immers het prototype politiefiets. Maar het is dus de luxere, snellere, duurdere en meer prestigieuze K1600 geworden. Ze hebben ook de R1250RT getest, maar de K1600 bleek beter aan de eisen te voldoen.
Overigens is het niet zo dat de Koninklijke Marechaussee al hun fietsen gaat vervangen. Ze gaan eerst testen met de BMW K1600 GT-p. Aangezien er verder geen alternatieven zijn in deze klasse, is de kans dan ook levensgroot dat de Nederlandse militaire politie uiteindelijk zal gaan kiezen voor deze motorfiets. Al is het maar dat de vader van ondergetekende scribent in kwestie bij de marechaussee heeft gezeten en zo’n K1600 GT gereden heeft. Dat kan geen toeval zijn.
BMW Motorrad Nederland heeft twee speciaal geprepareerde prototypes geleverd aan de politiedienst zodat ze de komende periode uitvoerig getest kunnen worden. BMW hoopt natuurlijk de aanbesteding binnen te harken. Mocht de offerte doorgang vinden dan mag BMW 185 motorfietsen leveren aan de Koninklijke Marechaussee. De tweewielers worden ingezet voor begeleidings- en controletaken.
Voor het motormerk zou dit kassa betekenen. Zonder enige vorm van aanpassingen begint de prijs voor de K1600 GT-p bij 33.000 euro. Dat betekent dat de offerte van BMW in de zes miljoen euro loopt. Katsjing!
De BMW K 1600 GT-p is goed voor 160 pk en 180 Nm koppel dankzij een 1.6 zes-in-lijn. Een hoge topsnelheid en een snelle acceleratie zijn essentieel voor de Koninklijke Marechaussee, vandaar ook de keuze voor deze BMW-motoren met een zescilinder. Ook al zit er een prijskaartje aan.
Dutchdriftking zegt
Lijkt mij een prettig stuk gereedschap. Ooit eens een rondje op een oudere K1600 gereden en eerlijk is eerlijk, het is bizar hoe soepeltjes die enorme fiets stuurt, hoe makkelijk hij de lage toeren draait, en hoe snel het belachelijk hard gaat wanneer je echt het gas open draait. Dan is mijn boxer maar een agrarisch mormel.
RobTWo zegt
Haha een GS als landbouwvoertuig.
De politie rijdt ook al een tijd met de K1600, maar die leggen ze nog wel eens op de grond in de bocht bij de afrit Nootdorp.
Dutchdriftking zegt
Ach ik ben er erg blij mee, maar erg verfijnd is het natuurlijk niet. Nu heb ik ook een oudje.
dracae zegt
” terwijl Volvo de vijfcilinder onsterfelijk heeft gemaakt. ”
Ik snap dat Audi al genoemd is, met de V10. Op zich is dat een leuk ding.. maar lang niet zo belangrijk als de vijfcilinder. De vijfcilinder die dus vooral door Audi onsterfelijk is gemaakt!
Audi was er eerder mee dan Volvo, heeft er veel meer verkocht in veel meer modellen, heeft er heel veel rally’s mee gewonnen en terwijl Volvo weer terug is bij viercilinders ( over onsterfelijk gesproken.. Redblock!) heeft Audi er nog steeds eentje.
Beetje vreemd allemaal!
werf76 zegt
Nee, Audi heeft er veel rally’s mee gewonnen. De kilometers komen toe aan Volvo.
kennone zegt
Laatst een maat van mij geholpen die zo’n kreng in de garage had staan om hem op de brug te zetten. Nondeju wat een gewicht! Was toch even wat anders dan een Ducati van 160kg.
Jantje_555 zegt
Audi heeft toch al lang geen V10 meer
drtim zegt
De R8 V10 is er nog eventjes.