De topman van Fiat Chrysler was openlijk op zoek naar een compagnon om maximaal van schaalvoordelen te kunnen profiteren, maar de trui zingt een toontje lager.
Recentelijk doken geruchten de kop op over een mogelijke fusie tussen Fiat Chrysler en VAG. Marchionne zou toenadering hebben gezocht bij Volkswagen-topman Matthias Müller, die de deur dicht smeet en daarna alsnog op een kiertje zette. Een en ander heeft te maken met PSA, dat onlangs Opel voor een prikkie overnam van GM en daarmee de positie in met name Europa verstevigde.
Daarvoor was het General Motors waar Marchionne de pijlen op gericht had. Volgens Sergio was een fusie tussen de twee partijen niet meer dan logisch. GM hield de boot echter af, maar The Serge bleef tevergeefs aandringen op een fusie tussen de twee autoreuzen. Jammer, maar helaas.
Intussen lijkt Marchionne wat te zijn afgekoeld. Onlangs kondigde de topman aan dat een fusie op dit moment ongelegen zou komen omdat Fiat hard op weg is om alle schulden af te lossen en da’s een bijzonder moment voor de Italianen. De beoogde VAG-deal is dus van de baan en ook met Tesla worden geen gesprekken gevoerd. Wel is FCA samen met Google druk bezig met autonome voertuigen en worden in het kader van dat project nog wel partners gezocht.
Marchionne, die binnen afzienbare tijd met pensioen gaat, was naar eigen zeggen gebrand op een fusie omdat autofabrikanten naar zijn mening teveel bezig zijn met het ontwikkelen van dezelfde technieken. Met name vanuit kostenoogpunt is dat volgens Sergio behoorlijk zonde. (via: Bloomberg)
Edge zegt
Ik weet niet wat schokkender is, dat Marchionne de fusieplannen in de ijskast heeft gezet of dat hij op de foto is gezet zonder koltrui.
mashell zegt
@edge: tja, eens per maand moet zijn favoriete koltrui toch echt een keer in de was.
tenaci zegt
Ok, doei Sergio! Prima hoor.
kempenaer zegt
Respect voor deze bestuurder is wel op zijn plaats.
mashell zegt
@kempenaer: alle andere bestuurders van de autoindustrie houden toch ook een zekere respectafstand van de man? Dat er dat precies zo uitziet als met een grote boog omheen lopen kunnen zij ook niks aan doen.
Of ik respect voor de man heb hangt of FCA de volgende crisis overleeft. De Amerikaanse autoindustrie is er een van hoge pieken en diepe dalen. Hij heeft Chrysler gekocht toen het uit een dal kwam, nu gaat het goed. Maar of Chrysler in een crisis niet heel FCA meesleept? Op zich stelt FCA in Europa niets meer voor.
haroldt zegt
Ongelojk heeft hij niet..
huracan zegt
Laat VAG hier aub buiten straks krijg je daar die Italiaanse meuk
henkhekje zegt
Met die oplichters uit Duitsland wil je toch ook geen zaken doen?
veppiale zegt
Je kan van die kerel zeggen wat je wilt, maar sinds hij aan het hoofd staat verlopen de zaken toch een pak beter, ik denk bvb. Aan Alfa, Fiat en Ferrari
ericc zegt
@veppiale: Wat hij gedaan heeft kan elke CEO. Ferrari deed het al goed voor hij kwam. Alfa meer modellen laten maken is ook geen kunst. Lancia heeft hij opgeofferd en Fiat heeft ook niet al te veel modellen. Met een loon van 25 miljoen mag hij meer laten zien. De CEO van Toyota krijgt slechts 3 miljoen maar bouwt een pak meer auto’s.
veppiale zegt
@ericc: elke CEO behalve de vorige.. die heeft de boel laten verkommeren en deze merken naar hun dieptepunt herleid. En wat het geld betreft, Ferrari draait beter als nooit te voren dus van zijn loon zullen ze in Maranello niet waker van liggen
mrrallycross zegt
Jammer joh!